![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#62 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#63 |
Minister
|
![]() Nee hoor. Ik hoop dat je niet van al mijn berichten verwacht dat ze zinnige argumentatie bevatten, anders zou je bedrogen uitkomen.
Het is overigens goed mogelijk dat Afrikaanse apen onder de vacht blank zijn. Het tegendeel echter evenzeer, daar ik geen idee heb hoe permeabel vacht is en wanneer je geiten, schapen of konijnen scheert ik aanneem dat dat Vlaams vee is. Misschien moeten we eens een studiereisje naar Tanzania organiseren.
![]() |
#64 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het is bedroevend hoe intelligentie mensen zich in allerlei kronkels moeten draaien om abortus goed te praten. Abortus IS een gruwelijke bedoeling. "Uitgezogen". Je zegt het verdorie zelf. Wat dacht je? Abortus wordt per definitie niet uitgevoerd in de eerste weken na de conceptie, want dan heeft men meestal nog niet door dat men zwanger is. En na 6-8 weken heb je al iets dat heel sterk lijkt op .... een baby. De enige reden waarom zoiets algemeen aanvaardt wordt is dat het achter schermen gebeurt (lees : in de buik van de moeder). Je mag zoveel filosoferen als je wil en zorgvuldig bepaalde woorden mijden, wat er in onze klinieken gebeurt is afschuwelijk en mensonterend. Wij zouden niet dulden dat men zoiets met honden of katten uitvoert. Toch keuren we het goed, omdat we nooit weten wanneer abortus van pas zou komen voor onszelf of een familielid. En dat is de enige reden waarom we het doen. Laten we dat tenministe toegeven. Abortus is de wil van de meerderheid in dit land en ik leg er mij bij neer. Maar wij betalen er allemaal een prijs voor : wie subjective definities van de persoon begint te hanteren weet niet waar het zal eindigen. Niet toevallig is men na het legalisering van abortus ook debat gaan voeren over de vraag of het wel de moeite loont om als volwassene te leven in bepaalde omstandigheden (coma, dementie, terminaal zieke en zwaar gehandicapte mensen). En natuurlijk niet vergeten dat men thans ook aborteert op basis van een risico op een genetisch defekt, geslacht, en zelfs milde misvormingen die nochtans perfekt kunnen worden gecorrigeerd. Dat is nooit de bedoeling geweest maar het is er toch gekomen. Omdat men subjectief is beginnen oordelen over wie mag leven en wie niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Minister
|
![]() Embryo's (en foetussen) zijn niet bij machte om ons hun voorkeuren mede te delen. We kunnen alleen maar veronderstéllen dat ze bepaalde wensen hebben, bepaalde rechten opeisen. Wat wij doen wanneer we ze bombarderen tot dragers van het "onvervreemdbare recht op leven" is in hun plaats een beslissing nemen, (wat we trouwens ook doen als we beslissen van ze op aarde te zetten in the first place) hoe kán je ze dan dezelfde rechten toekennen als je personen toekent als je niet eens hun eigen beslissingsrecht kan erkennen?
Strikt wetenschappelijk genomen is er zelfs geen sprake van een autonoom wezen. Het is een onderdeel van het moederlichaam, dat weliswaar een bijzondere functie heeft, anders dan pakweg een lever is er geen sprake van een wisselwerking, het embryo voedt zich immers alleen maar en scheidt af, draagt niets bij. Het enige wat daar tegenover staat is de wetenschap dat dit ooit een autonoom wezen zál zijn, het gevoel dat we niet anders kunnen dan het te erkennen als een mens die niet in staat is om iets te kennen te geven.
![]() |
#67 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Welk statuut of welke rechten zou jij een embryo/foetus dan wel toekennen?
![]() |
#68 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Een zuiger die eveneens dienst doet als mixer ..., dat is de methode in het westen ...[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 2 augustus 2005 om 13:05. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#70 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Met verhaaltjes over 13-jarige meisjes die verkracht worden en zwanger raken, legitimeert men vervolgens kindermoorden tot vlak voor de geboorte. Trouwens, wat een hypocrisies! Met de huidige stand van de techniek, gebeurt het dat men in 1 kamer een kind in stukken aan het rijten is, terwijl men 2 kamers verder een jonger kind vervroegd ter wereld doet komen en in leven houdt. Laat ons duidelijk zijn: abortus is de zwaarste en meest walgelijke misdaad die er bestaat. Men vermoordt geen onschuldige en weerloze kinderen. Kinderen hebben geen schuld aan de misdaad van hun ouders.
![]() |
![]() |
#71 |
Minister
|
![]() Zware pijn dient absoluut vermeden te worden, dit staat op dezelfde hoogte als het vermijden van pijn bij "personen". Temeer omdat we nog geen wetenschappelijk inzicht hebben in het bewustzijn van het wezen.
Aangezien de moeder (en allicht ook nog een hele rist verwanten in veel mindere mate) er een uitermate bijzonder band mee heeft kan je nooit een beslissing nemen over het embryo zonder eerst voorbij haar te geraken, tenzij het om ondraaglijk lijden gaat. Verder kunnen we nauwelijks handelen in het belang van het embryo, wegens onmogelijk te raadplegen. Het heeft eenvoudigweg geen autonomie over zijn eigen leven noch lotsbestemming. We kunnen alleen net als bij elk levend wezen trachten te streven naar zoveel mogelijk geluk, of een situatie die dat toelaat, binnen de mate van het mogelijke.
![]() |
#72 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#73 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#74 |
Minister
|
![]() huisarts, huisarts, huisarts
![]() |
#75 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#76 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik blijf het moeilijk hebben met die "antropocentrische ethiek"... Wat het "beslissingsrecht" van het ongeboren leven betreft; je kan die stelling natuurlijk ook omdraaien: door dat leven te beëindigen, dring je het een beslissing op. En erger nog: een onomkeerbare beslissing. Je zou je kunnen voorstellen dat iemand in een latere fase van zijn/haar leven nog altijd kan beslissen om een einde te maken aan het leven. Ik heb altijd geleerd dat je heel voorzichtig moet zijn met onomkeerbare beslissingen... Strikt wetenschappelijk is er juist wél sprake van een autonoom wezen; dat is nu juist het "wonderlijke" van het hele proces dat zich afwikkelt vanaf de conceptie. Dat ongeboren wezentje heeft een eigen genetische opmaak die danig verschilt van de genetische opmaak van de moeder. D�*t zou je op zich al kunnen zien als een punt waarop je dat embryo een eigen identiteit kan geven. Normaal gezien zou het lichaam van de moeder dat "vreemde weefsel" vrij aggresief moeten afstoten, maar dat gebeurt hier niet. Wetenschappers zijn er nog niet helemaal uit hoe dat mechanisme precies werkt. Dus, de illusie dat een kind "deel uitmaakt" van het lichaam van de moeder mag je ook vergeten. Dat hele "baas in eigen buik" -geschreeuw heb ik zelf altijd bijzonder misleid en daarom ook walgelijk gevonden. Het komt me voor dat hier ontzettend gewriemeld wordt om toch maar niet te moeten erkennen dat abortus neerkomt op doding. We horen dat niet graag tegenwoordig. En iets dieper gravend, het begrip "verantwoordelijkheid" heb ik hier ook nog nergens zien opduiken... Hoe lastig is het om de consequenties van onze gedragingen ook effectief op te nemen? Is de dood van een menselijk wezen minder erg dan het feit dat een jong meisje haar ambities om verder te studeren een paar jaar moet opbergen? En de vader? Is abortus geen goedkoop alternatief om aan zijn verantwoordelijkheden te ontsnappen? Worden jonge vrouwen vanuit hun omgeving niet vaak onder druk gezet om "de verstandige beslissing" te nemen? Ik heb het hier dan niet over die enkele gevallen waar je als ouder met de rug tegen de muur kan komen te staan: geringe levensvatbaarheid van de vrucht, gevaar voor het leven van de moeder, ernstige genetische afwijking die zou leiden tot een niet-menswaardig bestaan, ... Kwesties die veel minder tot discussie leiden, maar daarom niet met minder voorzichtigheid moeten benaderd worden.
![]() |
![]() |
#77 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Iedereen is tegen abortus, tot ze zelf embryonale stamcellen nodig hebben om hun verlamde zenuwstelsel nieuw leven in te blazen.
![]() |
#78 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De voorwaarden die jij opsomt hebben eerder betrekking op het puur lichamelijke. Citaat:
![]() |
![]() |
#79 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Hoe kan je dat weten als je 'm niet gelezen hebt? :-s
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Banneling