Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 augustus 2005, 12:51   #61
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Tiens, superbelg, is dat geen nick van Grootste Onder Alle Belgicisten, Hij Voor Wie Zelfs Hans In Het Vaderlandse Spreekwoordelijke Stof Kruipt, den Bruno?
Neen, ik heb het over uw (niet zo) goeie vriend superstaaf...
Tip: wil je deze forumrelatie wat minder venijnig maken, benadruk dan je niveaanse aanhankelijkheid. Hij heeft er wel oren naar - me dunkt.
Oud 7 augustus 2005, 13:26   #62
Wreker
Staatssecretaris

Wreker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
Chaudfontaine... Spa... Jupiler...

geef mij dan maar een Witte Hoegaarden of een Duvel !!
De waterval van Coo, de grotten van Han, couque de Dinant (heel goed om een loszittende tand kwijt te spelen), ...
Wreker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2005, 13:48   #63
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

"Welke meerwaarde heeft Belgie voor Vlaanderen?" vindt ik maar één reactie waard:

"ASK NOT WHAT YOUR COUNTRY CAN DO FOR YOU. ASK WHAT YOU CAN DO FOR YOUR COUNTRY" -J.F. Kennedy

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2005, 14:11   #64
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Neen, ik heb het over uw (niet zo) goeie vriend superstaaf...
Tip: wil je deze forumrelatie wat minder venijnig maken, benadruk dan je niveaanse aanhankelijkheid. Hij heeft er wel oren naar - me dunkt.
Ik zie er geen been in vriendschappelijk om te gaan met iemand als superstaaf.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2005, 14:12   #65
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen
"Welke meerwaarde heeft Belgie voor Vlaanderen?" vindt ik maar één reactie waard:

"ASK NOT WHAT YOUR COUNTRY CAN DO FOR YOU. ASK WHAT YOU CAN DO FOR YOUR COUNTRY" -J.F. Kennedy
Eigenlijk zie ik niet in wat het ene met het andere te maken heeft, maar goed, als u het mij vraagt wil ik wel antwoorden dat ik mee België om zeep wil helpen.
[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by stab on 07-08-2005 at 15:12
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Eigenlijk zie ik niet in wat het ene met het andere te maken heeft, maar goed, als u het mij vraagt wil ik wel antwoorden dat ik mee België om zeep wil helpen.
[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:

Eigenlijk zie ik niet in wat het ene met het andere te maken heeft, maar goed, als u het mij vraagt wil ik wel antwoorden dat ik mee België om zeep willen helpen.
[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door stab : 7 augustus 2005 om 14:12.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2005, 08:28   #66
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De ene zijn dood is de andere zijn brood.

En ik wil liever het brood.

Ik doe dus met je mee, Stab.
Oud 8 augustus 2005, 08:36   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
België is de werkelijkheid.
Jij vindt een zelfstandig vlaanderen uit, en schildert het af als een paradijs, doch louter op illusoire basis.
Ik kan de voor- en nadelen van België aantonen.
Uw Vlaamse illusie is geen knip voor de neus waard: allemaal veronderstellingen en blablabla.
Alweer totaal naast de zaak geantwoord. U veronderstelt immers een reeks problemen die nu reeds niet meer bestaan tussen de EU-lidstaten. Waarom zouden ze plotseling ontstaan tussen twee nieuwe lidstaten, nl. Vlaanderen en Wallonië? Niet echt logisch. Slechts een wanhopige poging om wat elementen bijeen te scharrelen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2005, 08:39   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geven die twee maatschappijen de garantie dat het op eenzelfde basis kan met een apart Vlaanderen en Wallonië?
Zoja: stuur me de voorontwerpen van de contracten eens.

Kan je niet?
Hou dan op met fantasmagorieën voor realiteit te posten.

Uw wensen zijn de vader van uw gedachten.
Is er dan een garantie dat De Lijn en de TEC "op eenzelfde basis" dit kunnen geven, en dit binnen België?

Zo ja: stuur me de ontwerpen van de contracten maar eens!

En laat ik u onmiddellijk maar van antwoord dienen: die contracten bestaan niet...

Zelfs binnen een van de maatschappijen wordt niet de garantie gegeven dat alle verbindingen netjes aansluiten. Integendeel! En dan spreek ik nog niet over de soms bijzonder slechte verbindingen die de NMBS in haar uurregeling heeft! Spoor maar eens van Brugge naar Poperinge. Zorg er dan wel voor dat je over veel tijd beschikt.
Oud 8 augustus 2005, 08:41   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
D�*t is evengoed de fout van de flaminganten.
In hun splitsingsijver verkregen ze de federale staat, zodat je nu niet langer kan wegen op het soort bestuur aan de andere kant.
Je merkt zelf dat je lettelijk niet rond Wallonië heenkan, maar de inspraak werd verkwanseld door de separatisten zelf.
Eigen schuld, dikke bult.
In een unitaire staat kan dat wel. Dan kan je beter wegen op het beleid aan de andere zijde, zeker als Vlaamse meerderheid.
De NMBS is niet gefederaliseerd. Dus uw conclusie is fout. De NMBS-groep is nog steeds een unitaire maatschappij.
Oud 8 augustus 2005, 08:44   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Wat een onzin. Als dat zo was, waarom gaan er dan zoveel Nederlanders over de grens wonen in Vlaanderen en Duitsland? Ik heb sinds de opening van de grenzen nooit meer tolhuisjes of grenscontroles gezien. Voor de belastingen blijkt het zelfs voordelig te zijn om in het buitenland te wonen, terwijl de huizenprijzen een stuk lager liggen. Alleen het grensoverschrijdend openbaar vervoer is vaak een ramp, maar bij mijn weten hebben Vlaanderen en Wallonië ook elk een eigen ov-maatschappij. Bovendien kunnen belastingen en administratieve regelgeving nu ook al verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië. Ik zie het probleem dus niet.
Inderdaad, wat Superstaaf schrijft is regelrechte onzin. 't Lijkt wel of hij net uit de 19e eeuw stapt, uit een tijd dat er inderdaad nog belemmerende factoren bestonden voor mensen die iedere dag over de grens moesten.

Ook ik heb nog nooit een grenscontrole meegemaakt tussen Nederland-België en tussen Duitsland-België. Nochtans rij ik genoeg over die grenzen. De laatste jaren ook niet meer gezien aan de Luxemburgse grens (het moet in de jaren tachtig geweest zijn dat ik eens door een "vliegende controle" aan de kant werd gezet... sedertdien nooit meer gebeurd). Ook aan de grens met Frans-Vlaanderen heb ik nog nooit een douanier of staatspolitie gezien.
Oud 8 augustus 2005, 09:05   #71
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Jullie ontkennen het schijnen van de zon.
Wie kan ontkennen dat in een ander land werken extra administratie meebrengt?
Inkomsten uit land a aangeven-belast worden-terugtrekken-inkomsten in land b aangeven-belast worden.....
Wie niet inziet dat hier dubbel fiscaal werk uit voortkomt, moet maar eens praten met 'grensarbeiders'
Oud 8 augustus 2005, 09:07   #72
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Is er dan een garantie dat De Lijn en de TEC "op eenzelfde basis" dit kunnen geven, en dit binnen België?

Zo ja: stuur me de ontwerpen van de contracten maar eens!

En laat ik u onmiddellijk maar van antwoord dienen: die contracten bestaan niet...

Zelfs binnen een van de maatschappijen wordt niet de garantie gegeven dat alle verbindingen netjes aansluiten. Integendeel! En dan spreek ik nog niet over de soms bijzonder slechte verbindingen die de NMBS in haar uurregeling heeft! Spoor maar eens van Brugge naar Poperinge. Zorg er dan wel voor dat je over veel tijd beschikt.
De bestaande toestand is dus al niet ideaal.
Denk jij eraan te remediëren door er extra complicaties (i.c. grenzen) aan toe te voegen?
Oud 8 augustus 2005, 09:09   #73
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Inderdaad, wat Superstaaf schrijft is regelrechte onzin.
Dat lijkt allen maar zo, omdat u het niet begrijpt.

Citaat:
't Lijkt wel of hij net uit de 19e eeuw stapt, uit een tijd dat er inderdaad nog belemmerende factoren bestonden voor mensen die iedere dag over de grens moesten.

Ook ik heb nog nooit een grenscontrole meegemaakt tussen Nederland-België en tussen Duitsland-België. Nochtans rij ik genoeg over die grenzen. De laatste jaren ook niet meer gezien aan de Luxemburgse grens (het moet in de jaren tachtig geweest zijn dat ik eens door een "vliegende controle" aan de kant werd gezet... sedertdien nooit meer gebeurd). Ook aan de grens met Frans-Vlaanderen heb ik nog nooit een douanier of staatspolitie gezien.
Als de grenzen volgens u onbestaande zijn, waarom er dan toch extra willen invoeren?
Oud 8 augustus 2005, 09:59   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inkomsten uit land a aangeven-belast worden-terugtrekken-inkomsten in land b aangeven-belast worden.....
Wie niet inziet dat hier dubbel fiscaal werk uit voortkomt, moet maar eens praten met 'grensarbeiders'
U begint eens te meer over iets anders. Eerst haalt u niet meer bestaande toestanden voor de geest (grenscontroles, douaneposten...). Nu begint u over de administratie.

De vroegere problemen die er bijvoorbeeld bestonden voor de werknemers die in Nederland gingen werken, zijn al enkele jaren opgelost. Er is geen dubbele fiscale druk meer. Dat is allemaal weggewerkt. Ook hier verwijst u eens te meer naar toestanden die door de Europese integratie opgelost zijn.
Oud 8 augustus 2005, 10:00   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De bestaande toestand is dus al niet ideaal.
Denk jij eraan te remediëren door er extra complicaties (i.c. grenzen) aan toe te voegen?
Grenzen zijn geen "extra complicaties" meer; zeker niet in een EU waar de belemmeringen verbonden aan grenzen weggewerkt worden.

Grenzen waren voor die Europese integratie inderdaad wel een "extra complicatie". Die tijd ligt echter al lang achter ons.
Oud 8 augustus 2005, 10:01   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als de grenzen volgens u onbestaande zijn, waarom er dan toch extra willen invoeren?
U leest duidelijk niet goed. Nergens stel ik dat de grenzen onbestaande zijn; wel dat de vroegere belemmeringen verbonden aan de grenzen er niet meer zijn. Dat is heel wat anders.
Oud 8 augustus 2005, 12:43   #77
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
West-Vlaanderen (en vooral hier in de Westhoek) zit vol met Fransmannen (Zuid-Vlamingen ) die hier werken, veel meer dan Henegouwers,...
Oud 8 augustus 2005, 13:52   #78
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Sorry, maar dat is voor mij een teken van zwakte, wie zoiets zou zeggen.
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2005, 13:53   #79
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
West-Vlaanderen (en vooral hier in de Westhoek) zit vol met Fransmannen (Zuid-Vlamingen ) die hier werken, veel meer dan Henegouwers,...
Kan je hen ook informeren over de Vlaamse strijd? Wat zou het prachtig zou moesten we Frans-Vlaanderen er ook weer bijkrijgen.
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2005, 13:59   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Kan je hen ook informeren over de Vlaamse strijd? Wat zou het prachtig zou moesten we Frans-Vlaanderen er ook weer bijkrijgen.
Laat Frans-Vlaanderen waar het is. Of gaan we een irrendentistisch oorlogje met Frankrijk uitvechten?

Wel is het onze plicht de Frans-Vlamingen te helpen in het behoud van taal en cultuur. Een politieke eenheid hoeft daarbij niet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be