Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 augustus 2005, 13:17   #61
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Nog nooit in Namen of Luik geweest?

Wallonië met een Oostblokland vergelijken, het is verdorie ver gekomen...
Eén mooi marktplein dekt de lading niet hoor. Het zal wel toeval zijn zeker dat alle gemeenten die ooit Vlaams waren vandaag zo verloederd zijn. In Aat: mooi centrum, maar even daarbuiten kom je krotten tegen, huizen die aan renovatie toe zijn, auto's met blutsen (ik heb er zo zelfs eens 4 auto's in één straat gezien en dan lette ik er niet eens op) en dan nog verder: pijlen die ontbreken aan een gewestweg, of waarvan je met moeite de naam op kan lezen, stukken asfalt die er zo erg bijliggen dat ik weet dat het hier in Vlaanderen dus toch nog erger kan...
Moet er nog zand zijn?
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2005, 13:23   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Oekraïners zijn Russen. Het is de bakermat van de Russische beschaving. Als historicus zou u dat wel mogen weten. Geen wonder dat velen graag zouden aansluiten bij hun broederland. Enigszins te vergelijken met een hereniging tussen Luxemburg en België.
In de eerste plaats is er geen enkele gelijkenis tussen de laatste landen enerzijds en Rusland en Oekraïne anderzijds.

Het mag dan wel zo zijn dat Kjiv en Lviv (om even de Oekraïnse namen te gebruiken) belangrijke steden waren in de vroege 11e en 12e eeuwse SLAVISCHE rijden, dat betekent niet dat die steden nu Russisch zouden zijn. Het woord waarmee men die koninkrijken aanduidde, "Land van Roes", verwees immers niet naar de Slaven, maar naar de eerste meesters van die staten, nl. "roes" = roeier, rivierman. Deze rijken hadden immers Scandinavische meesters, krijgsheren die per boot van het hoge Noorden waren afgezet en daar nieuwe (handels)rijken hadden gesticht.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2005, 13:23   #63
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Eén mooi marktplein dekt de lading niet hoor. Het zal wel toeval zijn zeker dat alle gemeenten die ooit Vlaams waren vandaag zo verloederd zijn. In Aat: mooi centrum, maar even daarbuiten kom je krotten tegen, huizen die aan renovatie toe zijn, auto's met blutsen (ik heb er zo zelfs eens 4 auto's in één straat gezien en dan lette ik er niet eens op) en dan nog verder: pijlen die ontbreken aan een gewestweg, of waarvan je met moeite de naam op kan lezen, stukken asfalt die er zo erg bijliggen dat ik weet dat het hier in Vlaanderen dus toch nog erger kan...
Moet er nog zand zijn?
Klinkt een beetje zoals Antwerpen, op het historische centrum na
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2005, 13:24   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Rij je door Henegouwen dan heb je echt de indruk in de voormalige DDR rond te toeren.
Oud 16 augustus 2005, 13:36   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Ik kan dit bevestigen: er is een soort tweespalt tussen het noordwesten en het zuidoosten van het land: dit jaar driegde er zelfs een splitsing van beide landen n.a.v. de verkiezingen en Oranje Revolutie. In deze twee streken heb je aan de ene kant het blok-Kiev en langs de andere kant het blok-Donetsk.
Volgens Hans I le Grand is dat allemaal niet juist. Ongetwijfeld werden we rond die tijd door VTM als VRT bestookt met separatistitsche propaganda door media die deel uitmaken van een groot "VlaemSSch-nationalistische" complot. Volgens Zijne Doorluchtigheid Hans I le Grand, Président-Fondateur et Grand Timonier des Belgicains, zijn er geen communautaire problemen en worden de onze daar weggelachen...

"Toevallig" toch dat, zoals je schrijft, de presidentsresultaten merkwaardig genoeg samenvallen met de taalgroepen...

Oud 16 augustus 2005, 13:39   #66
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog nooit in Namen of Luik geweest?

En wat te denken van Bergen, Hoei, Charleroi?

Ok, onze Vlaamse steden zijn in sommige gebieden ook niet mooi, maar toch nog een pak mooier dan Waalse steden.

Rij maar eens in die voorsteden rond. Troostelos.
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2005, 13:43   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti
En wat te denken van Bergen, Hoei, Charleroi?
Charleroi, dat is daar het Wilde Westen. Heel troosteloos, deprimerend en een plaats waar de PS heer en meester is. Heel Charleroi leeft bijna van het politiek cliëntelisme.
Oud 16 augustus 2005, 13:45   #68
Grellig
Minister

Grellig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Net als Nederlands-Limburg is Vlaanderen gewoon een deel van de Nederlanden. Onze identiteit is Nederlands. Wij behoren tot - en laat ik nu even een wat oubollige verwoording gebruiken - de Nederlandse stam. Net als de Oostenrijkers tot de Duitse behoren.
.
Jan,bent u persoonlijk voor of tegen een éénmaking met Nederland?Waarom vraag ik dit?Er heerst een groot mentaliteitsverschil tussen Vlaanderen en Nederland.Zelf kom ik uit Limburg en heb veel persoonlijk contact gehad met nederlanders,en het verschil is enorm.

Persoonlijk ben ik tegen een éénmaking,maar als het niet anders kan.......Het is wel zo dat Vlaanderen beter zal varen met een éénmaking dan met het één zijn met Wallonië.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Grellig on 16-08-2005 at 14:46
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Net als Nederlands-Limburg is Vlaanderen gewoon een deel van de Nederlanden. Onze identiteit is Nederlands. Wij behoren tot - en laat ik nu even een wat oubollige verwoording gebruiken - de Nederlandse stam. Net als de Oostenrijkers tot de Duitse behoren.
.
Jan,bent u persoonlijk voor of tegen een éénmaking met Nederland?Waarom vraag ik dit?Er heerst een groot mentaliteitsverschil tussen Vlaanderen en Nederland.Zelf kom ik uit Limburg en heb veel persoonlijk contact gehad met nederlanders,en het verschil is enorm.

Persoonlijk ben ik tegen een éénmaking,maar als het niet anders kan.......Het is wel zo dat Vlaanderen beter zal varen met een éénmaking dan met het één zijn met Wallonië.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
.

Persoonlijk ben ik tegen een éénmaking,maar als het niets anders kan.......Het is wel zo dat Vlaanderen beter zal varen met een éénmaking dan met het één zijn met Wallonië.[/size]
[/edit]

Novalis

Laatst gewijzigd door Grellig : 16 augustus 2005 om 13:46.
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2005, 14:16   #69
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als stagebegeleider van een Waalse studente kan ik dergelijke hoera- en hiphiphoera-berichten formeel tegenspreken. Aan het Pedagogische Hoger Instituut te Luik waar de regenten Nederlands afstuderen is het op dit ogenblik een ware ramp: laag niveau en daarenboven ook een schrijnend gebrek aan studenten voor die richting.
een studente van ergens???
economiestudenten zijn nog iets anders dan studenten-regent...
van de economiestudenten moet men het hebben voor economische ontwikkeling...
regentaat en ander pedagogisch onderwijs is taalgericht...

en als je even zou gaan kijken in Malonne, waar de grootste pedagogische hogeschool ligt van het Oostelijk deel van Wallonië, daar zou men je andere dingen kunnen vertellen...
maar ja, al ben je doorgaans goed gedocumenteerd... dan is het toch zo dat de grootste instelling van Luik, Namen en Luxemburg voor het vroegere graduaat, nu in omvorming naar het bachelor/master systeem in economische, handels- en informatica, die van Jemeppe-sur-Meuse is, met weliswaar opslorping van enkel andere instellingen...
en ik heb het voorrecht daar al meer dan 30 jaar jurylid te zijn... alsook voorzitter van een discussiegroep inzake onderzoek van taalnoden, met deelnemers uit industrie, handel en onderwijs...

maar ja, men kan niet alles weten...
Oud 16 augustus 2005, 14:48   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig

Persoonlijk ben ik tegen een éénmaking,maar als het niet anders kan.......Het is wel zo dat Vlaanderen beter zal varen met een éénmaking dan met het één zijn met Wallonië.
Kijk, ik heb genoeg Nederlandse vrienden om te weten dat er inderdaad een verschil is. Echter, we moeten niet doen alsof het gaat over twee aan elkaar tegengestelde blokken. Het zuiden van Nederland is niet het land over de Grote Rivieren. En Drenthe en Groningen gelijken niet op wat er zich afspeelt in de twee provincies Holland.

In Vlaanderen is dat ook zo: de Westhoek is het Heuvelland niet, Antwerpen en omgeving zijn de Kempen niet, en de Maaskant is dan weer wat anders dan de streek van Sint-Truiden.

Laten we zeggen dat een onafhankelijk Vlaanderen ons al een heel grote stap vooruit zal brengen en een bevrijding zal zijn uit het Belgisch immobilisme. Ik pleit wel voor een sterkere band tussen Vlaanderen en Nederland. Niet onmiddellijk voor een samengaan. Mochten de omstandigheden van die aard zijn dat alleen maar voordelen oplevert, dan moeten we natuurlijk niet aarzelen.
Oud 16 augustus 2005, 14:49   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
een studente van ergens???
economiestudenten zijn nog iets anders dan studenten-regent...
van de economiestudenten moet men het hebben voor economische ontwikkeling...
regentaat en ander pedagogisch onderwijs is taalgericht...
Van ergens? Neen, ik heb al vermeld waar die studente vandaan kwam. En van taalgerichte richtingen zou men toch mogen verwachten dat er toch wat gewerkt wordt aan de taal.
Oud 16 augustus 2005, 14:50   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
en als je even zou gaan kijken in Malonne, waar de grootste pedagogische hogeschool ligt van het Oostelijk deel van Wallonië, daar zou men je andere dingen kunnen vertellen...
Dat kan best. Dan zou ik graag eens de cijfers zien van het aantal inschrijvingen voor het regentaat Nederlands. En dan het aantal afgestudeerden met als eerste vak Nederlands.
Oud 16 augustus 2005, 16:18   #73
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Kijk, ik heb genoeg Nederlandse vrienden om te weten dat er inderdaad een verschil is. Echter, we moeten niet doen alsof het gaat over twee aan elkaar tegengestelde blokken. Het zuiden van Nederland is niet het land over de Grote Rivieren. En Drenthe en Groningen gelijken niet op wat er zich afspeelt in de twee provincies Holland.

In Vlaanderen is dat ook zo: de Westhoek is het Heuvelland niet, Antwerpen en omgeving zijn de Kempen niet, en de Maaskant is dan weer wat anders dan de streek van Sint-Truiden.
Maar de taalgrens is dan wél de grote barriere?
Tja jongen, je hebt het heel erg te pakken, hoor!

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2005, 16:55   #74
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard Wanbestuur

Zie je wel dat het uiterest gemakkelijk is een onderwerp aan te maken waarop er met enthoesiasme maar helaas naast de kwestie gepost wordt.
Laat ons met de ernstigere tegenstrever JVDB beginnen : die zegt 3 essentiële zaken :

Het is hier inderdaad goed, maar we zitten met zware ballast

Beste Jan ieder land zit ergens met zware ballast, ik moet daar nu toch geen lijstje van maken ? De zaak is dat wij bij de weinigen zijn die menen onze welvaart te verhogen door die "ballast" weg te smijten. Ik zou zeggen : het gebied heeft potentiël, wat vroeger winstgevend was kan het zeker terug worden. De Vlamingen die daar wonen en verfranst zijn kunnen toch terug vervlaamsd worden ?

De criminaliteit hier is niet te vergelijken met de criminaliteit elders..

Voor de inwijkelingen uit onze directe buurlanden anders wel -ik spreek hier nu eens niet over de "cijfers" zoals het VB zelf herhaaldelijk zegt kan je met cijfers alles bewijzen.. Ik heb het hier nu eens wel over het "onveiligheidsgevoel"
en dat is precies de reden waarom de Fransen naar zuid-Westvlaanderen gaan wonen en de Nederlanders naar de Noorderkempen enz.. Jouw indicatie dat het financiële hier de doorslag geeft, bewijst dat ons land een "goed" bestuur kent - anders waren die belastingen op een hoger ie; Frans, duits etc.. niveau

Het onderwijspeil :

Dat hier het "katholiek" onderwijs doorslaggevend is & dat dit bovendien niet de verdienste van de "staat" is komkom ... het "katholiek" onderwijs wordt door de staat bekostigt en staat evenzeer onder staatscontrole als het niet-katholieke & kom er nu niet mee af dat de "lat" nog niet gelijk ligt.. het is niet die paar centen heen en weer die een fundamenteel beleid maken of breken.

......

Ben ik nu een verfoeilijke "establishmentsupporter " ? Verre van : alles kan altijd beter. Maar het zou een vedrgissing zijn radikale ingrepen voor te staan
zonder eens na te gaan wat er "op een ander" gebeurd en hier lessen uit te trekken. Economisch/geografisch verschillen wij niet fundamenteel van onze onmiddelijke buurlanden & toch zijn er allerhande fenomenen die het leven daar minder "goed" maken dan hier. We moeten ons hoeden het hier te willen "verbeteren" door de fouten van de buren te kopieëren ! Dat is de bedoeling van deze draad & niet het gewone communautaire gezeur...[edit]
[size=1]After edit by 1handclapping on 16-08-2005 at 18:09
Reason:

Zie je wel dat het uiterest gemakkelijk is een onderwerp aan te maken waarop er met enthoesiasme maar helaas naast de kwestie gepost wordt.
Laat ons met de ernstigere tegenstrever JVDB beginnen : die zegt 3 essentiële zaken :

Beste Jan ieder land zit ergens met zware ballast, ik moet daar nu toch geen lijstje van maken ? De zaak is dat wij bij de weinigen zijn die menen onze welvaart te verhogen door die "ballast" weg te smijten. Ik zou zeggen : het gebied heeft potentiël, wat vroeger winstgevend was kan het zeker terug worden. De Vlamingen die daar wonen en verfranst zijn kunnen toch terug vervlaamsd worden ?

De criminaliteit hier is niet te vergelijken met de criminaliteit elders..

Voor de inwijkelingen uit onze directe buurlanden anders wel -ik spreek hier nu eens niet over de "cijfers" zoals het VB zelf herhaaldelijk zegt kan je met cijfers alles bewijzen.. Ik heb het hier nu eens wel over het "onveiligheidsgevoel"
en dat is precies de reden waarom de Fransen naar zuid-Westvlaanderen gaan wonen en de Nederlanders naar de Noorderkempen enz.. Jouw indicatie dat het financiële hier de doorslag geeft, bewijst dat ons land een "goed" bestuur kent - anders waren die belastingen op een hoger ie; Frans, duits etc.. niveau

Het onderwijspeil :

Dat hier het "katholiek" onderwijs doorslaggevend is & dat dit bovendien niet de verdienste van de "staat" is komkom ... het "katholiek" onderwijs wordt door de staat bekostigt en staat evenzeer onder staatscontrole als het niet-katholieke & kom er nu niet mee af dat de "lat" nog niet gelijk ligt.. het is niet die paar centen heen en weer die een fundamenteel beleid maken of breken.

......

Ben ik nu een verfoeilijke "establishmentsupporter " ? Verre van : alles kan altijd beter. Maar het zou een vedrgissing zijn radikale ingrepen voor te staan
zonder eens na te gaan wat er "op een ander" gebeurd en hier lessen uit te trekken. Economisch/geografisch verschillen wij niet fundamenteel van onze onmiddelijke buurlanden & toch zijn er allerhande fenomenen die het leven daar minder "goed" maken dan hier. We moeten ons hoeden het hier te willen "verbeteren" door de fouten van de buren te kopieëren ! Dat is de bedoeling van deze draad & niet het gewone communautaire gezeur...[/size]

Laat ons met de ernstigere tegenstrever JVDB beginnen : die zegt 2 essentiële zaken :

Beste Jan ieder land zit ergens met zwa[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door 1handclapping : 16 augustus 2005 om 17:09.
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2005, 16:57   #75
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou anders zweren dat de Franstaligen in Halle-Vilvoorde de Vlaamse taalgrens met Bruxelles als een barriere ervaren...
Oud 16 augustus 2005, 17:00   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen
Tja jongen, je hebt het heel erg te pakken, hoor!
Ja, niet door de taalgrens zelf, maar door de opties die men daar verkiest en die helemaal niet overeenkomen met men als consensus aantreft in Vlaanderen. Dat is het grote probleem. Niet zozeer het verschil in mentaliteit.

Daarnaast zitten we natuurlijk nog altijd opgescheept met de neerbuigende houding van menig Franstalige die meent dat hij of zij overal in Vlaanderen Frans kan en mag spreken en dat iedereen hem of haar ook maar moet begrijpen.
Oud 16 augustus 2005, 17:01   #77
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R.C.
Een tip: voor een referendum strijden. Met jullie VB + NVA kiezers moet het toch geen probleem zijn Belgie zo te splitsen. Zekers als ''het belgicisme uitgestorven is".
Waroom met brol zoals B-H-V bezig zijn als jullie toch met een referendum "alles klaar" maken kunt???
Als de Vlamingen: 'Belgie neen' zeggen heb ik geen probleem met de splitsing van Belgie...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Wie denk jij dat onlangs belette dat het referendum in de grondwet kon ingeschreven worden?
Waroom niet ieder daag met 100-300 man voor het parlament staan en "referendum nu, referendum nu" roepen. Met 1 000 000 VB kiezers en minstens 50 NVA kiezers moet het toch geen probleem zijn dit te organizeren??
Of in het parlement nach ieder aanspraak van het VB/NVA �* la Cicero "Ceterum censeo Belgica esse dilendam... REFERENDUM NU" zeggen.
Ik ben zeker dat dan een referendum gehouden zou worden.
Of is het misschien dat jullie toch niet zoooo zeker zijn dat het "Belgicisme uitgestorven is"?[edit]
[size=1]After edit by restons courtois on 16-08-2005 at 18:02
Reason:

Citaat:
Een tip: voor een referendum strijden. Met jullie VB + NVA kiezers moet het toch geen probleem zijn Belgie zo te splitsen. Zekers als ''het belgicisme uitgestorven is".
Waroom met brol zoals B-H-V bezig zijn als jullie toch met een referendum "alles klaar" maken kunt???
Als de Vlamingen: 'Belgie neen' zeggen heb ik geen probleem met de splitsing van Belgie...

Citaat:
Wie denk jij dat onlangs belette dat het referendum in de grondwet kon ingeschreven worden?
Waroom niet ieder daag met 100-300 man voor het parlament staan en "referendum nu, referendum nu" roepen. Met 1 000 000 VB kiezers en minstens 50 NVA kiezers moet het toch geen probleem zijn dit te organizeren??
Of in het parlement nach ieder aanspraak van het VB/NVA �* la Cicero "Ceterum censeo Belgica esse dilendam... REFERENDUM NU" zeggen.
Of is het misschien dat jullie toch niet zoooo zeker zijn dat het "Belgicisme uitgestorven is"?[/size]

Citaat:

Citaat:
Of in het parlement nach ieder aanspraak van het VB/NVA �* la Cicero "Ceterum censeo Belgicum esse dilendam... REFERENDUM NU" zeggen.
Of is het misschien dat jullie toch niet zoooo zeker zijn dat het "Belgicisme uitgestorven is"?[/size]
[/edit]
It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame."

Laatst gewijzigd door restons courtois : 16 augustus 2005 om 17:02.
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2005, 17:03   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
Of in het parlement nach ieder aanspraak van het VB/NVA �* la Cicero "Ceterum censeo Belgicum esse dilendam... REFERENDUM NU" zeggen.
Of is het misschien dat jullie toch niet zoooo zeker zijn dat het "Belgicisme uitgestorven is"?
Ik ben er zeker van dat men dan nog geen referendum houdt. Net zo min men, ondanks de vele optochten voor Leopold III, ook maar enigszins geluisterd heeft naar de meerderheid. Men beseft heel goed in de Wetstraat dat België geen echte, volledige democratie verdraagt.
Oud 16 augustus 2005, 17:03   #79
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

We hebben anders niet met honderden maar met duizenden betoogd voor de splitsing van BHV.
We kennen het resultaat én degenen die het hebben belet.
Oud 16 augustus 2005, 17:06   #80
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben er zeker van dat men dan nog geen referendum houdt. Net zo min men, ondanks de vele optochten voor Leopold III, ook maar enigszins geluisterd heeft naar de meerderheid. Men beseft heel goed in de Wetstraat dat België geen echte, volledige democratie verdraagt.
Iedereen die de politiek een heel klein beetje volgt heeft al wel één of andere politicus horen zeggen waarom een referendum het einde van Belgique zou betekenen.

Ze hebben hun lesje geleerd met de koningskwestie, alleen, een tweede keer zou wat toen gebeurde geen verf pakken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be