![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() er zijn verschillende voorwaarden en er staat duidelijk en/of. dat wil dus zeggen dat wie aan 1 of meerdere voorwaarden voldoet, als kansarm beschouwd wordt. en dat wil zeggen dat je ook kansarm kan zijn als je thuis nederlands spreekt. begrijpend lezen heeft precies toch niet iedereen geleerd. die middelen gaan duidelijk van pas komen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
|
![]() Citaat:
nog over dat artikel dat ik postte: dat geld voor de hogescholen gaat niet naar studiebeurzen, want die zijn al gelijk. het gaat om de sociale toelagen, het geld voor de studentenvoorzieningen. maar dat is eigenlijk beter neiuws, want die ongelijke verdeling is momenteel een probleem voor een deftige reorganisatie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Hier moet men dan ook beter begeleiding voorzien voor zowel kind al het gezin waaruit het kind afkomstig is. Eens in de kansarmoede blijft dit je je hele leven achtervolgen wanneer men niet tijdig ingrijpt en hieraan iets doet. Dus het is al een begin die extra leerkrachten, maar het kan en moet nog veel beter.[edit] [size=1]Edit:[/size]
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Dekoster : 24 augustus 2005 om 21:58. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Een kind heeft geen probleem om een taal te leren. Het zijn de ouders die de taal niet kennen en de oorzaak zijn van het probleem. Vermits het kind de taal zonder problemen spreekt, zie ik niet in wat bijkomende leerkrachten daaraan zullen verhelpen. Men gaat toch geen leerkrachten inzetten voor de ouders. En dan lees ik dat men geld wil geven. Dat is nog dwazer. Geld verandert niets aan de onwil van de ouders om te integreren. Wat onaanvaardbaar is, dat is dat men hier personen toelaat die de lokale taal van het land niet kennen. Ik vind dat men de politici die dergelijke toestanden scheppen hoofdelijk verantwoordelijk moest stellen voor hun daden. M.a.w. niet de belastingbetaler, maar de politicus (of de industrieel, die profiteert van zeer lage lonen) moet voor de bijkomende kosten opdraaien... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik heb het niet alleen over de taal he. Ik zeg toch juist dat er meerdere factoren dan dat zorgen dat een kind tot de kansarmoede behoord Meedere Factoren bij elkaar bepalen of een kind tot de kansarmoede behoord. Niet enkel de taal.[edit] [size=1]Edit:[/size]
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Dekoster : 24 augustus 2005 om 22:01. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Op de radio hoorde ik dat een gezin, dat geen 'vaste woonplaats' heeft, ook als kansarm zou bechouwd worden. (In feite wil men naar zigeuners verwijzen, zonder ze bij naam te vernoemen). Dat is toch absurd. Wat is het aandeel van de zigeuners in onze nationale begroting, sociale zekerheid,... Waarom moet men de bevolking laten opdraaien voor personen die nooit een bijdrage gestort hebben? Waarom zou ik moeten bijdragen voor personen die het vertikken een vaste woonplaats te hebben en te werken zoals iedereen. Trouwens, een vaste woonplaats is een wettelijke vereiste... behalve voor kansarmen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Staatssecretaris
|
![]() De voorwaarden voor kansarmoede:
Een leerling is kansarm wanneer zijn gezin leeft van (1) een vervangingsinkomen, (2) de moeder geen diploma secundair onderwijs heeft, (3) de thuistaal niet het Nederlands is en/of (4) het kind niet thuis bij de ouders woont. (1) Wat gaan bijkomende leerkrachten verhelpen aan het feit dat het gezin leeft van een vervangingsinkomen? (2) Wat heeft een diploma secundair onderwijs te maken met kansarmoede? Als we die uitleg moeten geloven, dan zouden alle gezinnen waar de moeder geen secundair onderwijs heeft gevolgd, kansarm zijn. Ik behoor nog tot een generatie waar het gans normaal was, dat moeders vanaf hun 14 jaar moesten gaan werken. Zijn we dan alle kansarm? Stel dat die moeder te dom is om een of ander diploma te behalen, gaan bijkomende leerkrachten daar iets aan verhelpen? Of dienen die leerkrachten om die moeder op te leiden? (3) …over die ,taal is al voldoende debat geweest… (4) Wat gaan die leerkrachten doen bij een kind dat niet thuis bij de ouders woont? Sinds wanneer is dat een voorwaarde voor kansarmoede? |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#71 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik verwijt dat men hier een 'goedkope' en bijzonder 'inefficiënte' methode vooropstelt, om te kunnen 'scoren' bij het grote publiek. SS stelde voorop dat elke mandataris om de week met een 'idee' moet komen. Hij mag dit doen, zolang dit niet met mijn centen gebeurt. Maar met leerkrachten gooien zonder dat men een test heeft gedaan om te zien hoe hun werk de kansarmoede gaat terugdringen is belachelijk.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Jean-Pierre : 24 augustus 2005 om 22:33. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
|
![]() Citaat:
![]() 1) ze moeten dat niet verhelpen. ze moeten wel de negatieve invloeden daarvan op de ontwikkeling van het kind neutraliseren. 2) lees eender welke studie over democratisering van het onderwijs en je zal zien dat dat een zer determinerende factor is. bij de huidige generatie in het hoger onderwijs zit er idd een groot deel studenten waarvan de ouders niet gestudeerd hebben. het gaat in deze meestal wel om de middenklasse. en ook daar zien we dat het niet altijd vanzelfsprekend is dat de kinderen gaan studeren. 3) maar geen zinvol. maar goed, zie wat ik hierboven zei. 4) het is me niet duidelijk welke groep men hierbij bedoelt. mss gaat het om kinderen die in een instelling zitten en blijkt uit cijfers dat die niet doorstromen in het onderwijs, maar net als kinderen in de groepen hierboven terecht komen in de waterval van ASO naar BSO of zelfs vroegtijdig afhaken. en dat heeft meestal niets met capaciteiten te maken. ik heb hier boven al een studie gelinkt. daar kan je aan de hand van heel wat cijfers zien dat de criteria die gebruikt worden een zeer belangrijke rol spelen. google gerust wat verder, je zal steeds deze correlaties tegenkomen. ze zijn echt niet uit de duim van de minister gezogen. dit is een zeer goede zaak, al gebeurt het veel te laat en zijn de voorgestelde middelen nog ontoereikend. volgens mij zoek je gewoon een stok om mee te slaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
|
![]() ik vind dit onderwerp net iets te belangrijk om in te gaan op jouw domme uitlatingen. je mag jezelf de moeite besparen dus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
...Enne, ik zoek geen stok om eender wat te slaan. Ik steun mij op hetgeen kranten vermelden. En wat daar in staat boezemt mij niet veel vertrouwen in. Dus stuur mij de gegevens van die link en dan kan ik nog steeds reageren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
|
![]() Citaat:
deze is nog van '98, maar nog steeds zeer relevant aangezien we geen sikkepit vooruit zijn gegaan de voorbije jaren. verder kan je gerust googlen, je vindt heel wat studies die krak hetzelfde zeggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
|
![]() Citaat:
ik heb zo van die kinderen zien opgroeien, waarbij je het al van jongsaf ziet fout lopen, en dat doet pijn. die ouders weten niet hoe ze hun kinderen moeten opvoeden. ze weten dat niet omdat ze dat nooit geleerd hebben. die ouders zijn evenveel slachtoffer eigenlijk. die kinderen beginnen bv zeer laat met praten. eens ze naar school gaan moeten ze nog basisvaardigheden leren, die anderen thuis leerden. ze hinken achterop en zonder extra hulp raken ze niet bij. anders zijn deze kinderen zo goed als verloren. niet omdat ze niet genoeg hun best doen of omdat ze te weinig aangeboren talenten hebben, maar simpelweg omdat ze in de foute wieg geboren zijn. hun scholing loopt mis en ze blijven kansarm. en ze beginnen zelf aan kinderen en het begint weer van voor af aan. het is aan ons om die spiraal te proberen doorbreken. onderwijs kan een middel zijn, maar niet zoals het nu werkt. we moeten de achterblijvertjes mee krijgen, en daar zijn extra middelen voor nodig. momenteel lukt dat niet, met het huidige systeem. de middenmoot wordt steeds slimmer en de minder gelukkigen worden onvoldoende geholpen, waardoor de kloof vergroot wordt. ik las daar onlangs nog iets interessant over, eens zien of ik het nog vind. |
|
![]() |
![]() |