Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juni 2003, 13:25   #61
::Marginaal::
Lokaal Raadslid

::Marginaal::'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Vereniging voor Bos in Vlaanderen vzw (VBV) is reeds meer dan 30 jaar actief om het bos te beschermen. De VBV steunt dan ook de eisen van de bezetters in het D’Hoppebos en van het comité FoeRT-FouRTe tegen de vele wantoestanden in het boscomplex: het illegale stort “De Radar”, de illegale zavelwinning op de “Mont de Rhodes” en de illegaal aangelegde weg in het D’Hoppebos.
Als dat allemaal illegaal is, klaag ze dan gewoon aan hé. Begin niet zelf illegaal te doen.
Oud 20 juni 2003, 16:50   #62
plonplon
Vreemdeling

Standaard

als dat Wendy Coppieters niet is...
plonplon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2003, 19:06   #63
michr.oscoop
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Is dat zo moeilijk om vatten misschien? Wat illegaal is, is verboden en wat verboden is, is illegaal; illegaal is en blijft illegaal!
Met dat onderscheid tussen legaal en illegaal komen we er niet want er is ook zoiets als de legaliteit van het geweten dat de papieren regeltjes overschrijdt. Vergeet niet dat de verzetshelden die nu pleinen en straten naar hen genoemd hebben door de Duitsers als misdadigers werden beschouwd en volgens HUN OP DAT MOMENT VOLLEDIG LEGALE wetgeving hop naar het concentratiekamp werden gestuurd.
Nog geen tien ton papieren met stempels erop kunnen mij overtuigen dat het GEEN misdaad zou zijn om één van de laatste resten natuur in Vlaanderen naar de kl..... te helpen. Rijke industriëlen en graafmachines en vuilnis hebben we nog meer dan genoeg dus de actievoerders zijn volledig in hun moreel recht.
michr.oscoop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2003, 19:09   #64
michr.oscoop
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ::Marginaal::
Als dat allemaal illegaal is, klaag ze dan gewoon aan hé. Begin niet zelf illegaal te doen.
Niet te doen. Het gerecht hier is partijdig en tegen dat er een uitspraak "ten gronde" is, is dat bos al lang verdwenen. Zélfs als er dan een uitspraak ten gunste van de milieuactivisten zou komen wordt er van een voldongen feit gesproken en zijn de actievoerders niet alleen het bos maar ook hun centen kwijt. Zo werkt de milieuwetgeving hier!!!!
Oud 20 juni 2003, 19:31   #65
Pink Terror
Provinciaal Gedeputeerde

Pink Terror's schermafbeelding

Standaard

Waaw! het doet me écht plezier om te lezen dat er hier nog mensen met degelijk gezond verstand zitten. *petje af*

Ik weet niet of het nu nog zal doorgaan, maar je bent altijd welkom om me te vergezellen op de axieweek!
Oud 20 juni 2003, 19:46   #66
michr.oscoop
Parlementslid

Standaard

Ik weet niet of mijn verstand wel gezond is 8) maar het lijkt me duidelijk dat het hier gaat om gemeentepolitiek en belangenvermenging van het soort ons kent ons en dan is het geen probleem om gewestplannen eventjes opnieuw in te kleuren en dan is datgene wat daarnet nog illegaal is nu compleet legaal.
Waar ik mij ook aan erger hier is de moedwil waarin sommigen proberen de milieubeweging verdacht te maken zo van kijk eens ze laten zélf vuil achter ze zijn geen haar beter. Compleet de bal mis natuurlijk want die ev. blikjes zijn direct opgeruimd maar als dat bos "legaal" naar de verdommenis is geholpen is het voor altijd weg.
Mijn leeftijd laat mij niet meer toe om in boomhutten te gaan zitten en ik kan niet goed tegen hasj-dampen maar jullie intentie is goed.
Oud 21 juni 2003, 23:25   #67
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door michr.oscoop
Ik weet niet of mijn verstand wel gezond is 8) maar het lijkt me duidelijk dat het hier gaat om gemeentepolitiek en belangenvermenging van het soort ons kent ons en dan is het geen probleem om gewestplannen eventjes opnieuw in te kleuren en dan is datgene wat daarnet nog illegaal is nu compleet legaal.
Waar ik mij ook aan erger hier is de moedwil waarin sommigen proberen de milieubeweging verdacht te maken zo van kijk eens ze laten zélf vuil achter ze zijn geen haar beter. Compleet de bal mis natuurlijk want die ev. blikjes zijn direct opgeruimd maar als dat bos "legaal" naar de verdommenis is geholpen is het voor altijd weg.
Mijn leeftijd laat mij niet meer toe om in boomhutten te gaan zitten en ik kan niet goed tegen hasj-dampen maar jullie intentie is goed.
hmja je hebt mss gelijk. processen zijn mss partijdig en kosten tijd en geld. Intenties zijn goed, hopelijk wordt het geen "anarchist-om-anarchist-te-zijn'-boeltje. Maar wat is er eigenlijk zo belangrijk aan dat bos ?
Oud 22 juni 2003, 00:03   #68
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door michr.oscoop
hmja je hebt mss gelijk. processen zijn mss partijdig en kosten tijd en geld. Intenties zijn goed, hopelijk wordt het geen "anarchist-om-anarchist-te-zijn'-boeltje. Maar wat is er eigenlijk zo belangrijk aan dat bos ?
Daar staan bomen.
Oud 22 juni 2003, 10:55   #69
michr.oscoop
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Maar wat is er eigenlijk zo belangrijk aan dat bos ?
Ik zal je eens wat vertellen. We zitten hier te praten over migranten, Vl.Blok e.d. maar HET fundamentele probleem hier is het ecologische.
Oud 22 juni 2003, 13:01   #70
Pink Terror
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Heeft NIETS te maken met anarchisme. Er zijn evenveel eco-fascisten (denk hierbij aan de Vrijbuiter, Doel,...) dan groene anarchisten.

Waarom moet die gevreesde term altijd verkracht worden omdat je geen geldige argumenten vindt?
En waarom zou een bos nu belangrijk zijn? Joh...nu vraag je me daar iets
Oud 22 juni 2003, 15:17   #71
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pink Terror
Heeft NIETS te maken met anarchisme. Er zijn evenveel eco-fascisten (denk hierbij aan de Vrijbuiter, Doel,...) dan groene anarchisten.

Waarom moet die gevreesde term altijd verkracht worden omdat je geen geldige argumenten vindt?
En waarom zou een bos nu belangrijk zijn? Joh...nu vraag je me daar iets
ja ik wil gewoon nie dat ze opstaan en denken "hmm wat zullen we vandaag es bezetten om ons interessant te maken"? Ik zeg nie dat het daar zo is, allé ik hoop et. Ik heb genoeg gezien in februari toen da die anarchisten hier in leuven boeltje kwamen maken op betoging van nsv. Dat was geweld om het geweld niks meer. Tja en der staan bomen......hmja
Oud 22 juni 2003, 18:23   #72
Pink Terror
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Ohla maat! Nu zijt ge op gevaarlijk terrein. Wij hebben maanden vergaderd om het zo goed mogelijk te doen, om die klootzakken te doen veranderen van route met het minst mogelijk geweld. Wij zijn allemaal in se tegen geweld. We hebben een blokkade gezet met materiaal dat van de schroothoop kwam en hebben ons verdedigd met kussens! Stoer eh. Enkelingen hebben stenen gegooid. Maakt dat het gewelddadig?

De politie is op ons af gestormd en heeft ons ongelooflijk in elkaar geklopt. dat is pas gewelddadig! Ik heb ne Robocop gezien die een meisje bij haar haren greep en bleef tegen de combi smijten tot ze bewusteloos was. Na 4 maanden ben ik pas hersteld van de matrakkloppen op mijn hoofd en nek. Ik had een lichte hersenschudding!!!!
Er zijn ook meerdere mensen (spektakeltoeristen) opgepakt, zo zie je maar hoeveel 'bewijsmateriaal' of 'reden' de Hero's nodig hebben om iemand hardhandig te arresteren.

Ge waart er waarschijnlijk ni eens bij, ni bij de NSV'ers (hoop ik ), ni bij de gatzittende commies en zéker ni bij ons. Dus zwijg maar gauw over wat ge op het nieuws gezien of in de krant gelezen hebt.

OK: back to topic, en zelfs ni helemaal. Ik ken verschillende mensen die daar zitten en NIEMAND daarvan heeft de mentaliteit van "hmm wat zullen we vandaag es bezetten om ons interessant te maken". Die mensen zijn eerder zo: Laten we ons als stoere punx verkleden, een goeie lang kam zetten, bij voorkeur in een maatschappelijk-onaanvaardbare kleur en laten we heel de dag bier drinken. Dat zijn niet diegene die zonder comfort, of electriciteit maanden in bomen zitten, als laatste sprankeltje hoop ze te kunnen redden. Want bomen, weet je wel, zijn zelfs voor de marginalen belangrijk. Ze zuiveren de eigenste lucht die je ademt. Om 1 voorbeeld te geven.
Oud 22 juni 2003, 18:33   #73
Pink Terror
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

back to the real topic nu:

Via dwangsommen wil het gemeentebestuur van Flobecq de bezetters van het gemeentebos in d'Hoppe hun actiekamp laten opgeven. Ondertussen belooft waarnemend burgemeester Mettens wederom de illegale handel van de NV Fort/Labiau aan te pakken. Maar door zulke loze beloftes slepen de problemen in d'Hoppe al decennia lang aan.

Volgens Mettens is het stort van de nv Fort/labiau reeds gesloten. De blokkade-actie van gisteren, heeft echter aangetoond dat er nog steeds illegaal afval geloost wordt. Dat hij gisteren aan de pers vertelde dat hij ook de illegale zavelwinning zal aanpakken, wordt door zijn leugens over het zogezegd gesloten stort totaal ongeloofwaardig. Mettens was, naar het schijnt, helemaal niet te spreken over de wegblokkade van gisteren. De vrachtwagens hadden namelijk "materiaal bij zich om een talud te repareren". Ofwel is Mettens superna�ef, ofwel speelt hij onder een hoedje met Marcel Fort: de talud moest, volgens de raad van state, gerepareerd worden met gesorteerd bouwafval. Zoals de gemeentepolitie gisteren vaststelde, was het bouwafval allesbehalve gesorteerd. Het is dus niet de blokkade-actie die "niet serieus is", zoals de woorden van Mettens in "De Morgen" gepubliceerd werden, maar wel de woorden van Mettens zelf die een loopje met de waarheid nemen.

Het gemeentebestuur van Flobecq dagvaarde "Patdagach" voor de rechtbank van Doornik voor overtreding op de wet op de bescherming van het leefmilieu. De rechtbank veroordeelde daarop de bezetters van "Patdagach" tot een dwangsom van 250 euro per uur per bezetter. Dat een bosbezetting schade toebrengt aan een bos, kunnen we uiteraard niet ontkennen. Maar zowel Fort als het gemeentebestuur van Flobecq brengen een veelvoud aan schade toe aan de bossen in d'Hoppe. Fort brengt enorm veel schade toe door zijn illegaal stort, zijn illegale zavelontginning, de illegale weg die hij door het bos liet lopen,... . De gemeente Flobecq doet dit door Fort niet aan te pakken (waardoor insensief actievoeren noodzakelijk werd), door de compensatiegelden voor d'Hoppe niet degelijk te besteden (zuivering van de riool van d'Hoppe (die door het bos loopt) zou veel nuttiger zijn dan kostelijke en schadelijke werken aan de holle wegel (die wateroverlast in d'Hoppe tot gevolg zouden hebben)), door een derde van het gemeentebos te willen kappen waardoor de beuken te veel licht zouden krijgen en daardoor zouden kapotgaan, en (door de ondiepe wortels van beuken) ontworteling van door wind bevangen beuken. Milieuverenigingen als de Bond Beter Leefmilieu, JNM en het VBV betoonden ondertussen al hun sympathie met de eisen van Patdagach, en veroordeelden het misbruik van de milieuwetgeving door de lokale overheid van Flobecq.

Mettens wil, zogezegd, zowel het bos redden als de actievoerders wegkrijgen. Moest hij de, terechte, eisen van de actievoerders inwilligen, dan zouden zij vrijwillig vertrekken. Dit gaven de "Patdagach"-activisten al aan sinds het begin van de bezetting. Maar ondertussen lijkt hij vooral de gemeentekas te willen spijzen (met de dwangsommen) en de druk op de activisten op te voeren. Ten aanzien van Fort zijn illegale praktijken komt Mettens nog steeds niet verder dan loze beloften. Langs de andere kant blijft Mettens beweren hetzelfde doel na te streven als de bezetters. De plannen voor de de kap van 1/3de van het gemeentebos (zie vorige paragraaf) ontkrachten wederom de leugens van Mettens.

Mettens wil, volgens hemzelf, in dialoog gaan met de actievoerders (via dwangsommen?!?!). Dus zal Patdagach op hun manier in dialoog gaan via verdere acties. Het actiekamp Patdagach blijft, ondanks de dwangsommen. En van zaterdag 28 juni (vanaf 14u.) tot zaterdag 5 juli gaat er een actieweek door in d'hoppe: http://www.indymedia.nl/nl/2003/06/12147.shtml

de blokkade van het stort

de politie hield vrachtwagens tegen, checkte de inhoud, en vonden wonder boven wonder geen gesorteerd afval!

boontje komt om zijn loontje: er wordt een PV opgesteld

the lovely meneer Fort (in het blauw) in hoogsteigen persoon
Oud 22 juni 2003, 21:17   #74
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ohla maat! Nu zijt ge op gevaarlijk terrein. Wij hebben maanden vergaderd om het zo goed mogelijk te doen, om die klootzakken te doen veranderen van route met het minst mogelijk geweld. Wij zijn allemaal in se tegen geweld. We hebben een blokkade gezet met materiaal dat van de schroothoop kwam en hebben ons verdedigd met kussens! Stoer eh. Enkelingen hebben stenen gegooid. Maakt dat het gewelddadig?
De grote vraag blijft: Waarom wilde je ze per se van route doen veranderen?
Oud 22 juni 2003, 21:23   #75
Pink Terror
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Het was puur symbolisch. De NSV'ers hebben niks te zoeken in leuven of waar dan ook. (er zijn der ook maar een 5-tal ofzo in Leuven. Ze moesten al hun vriendjes van Gent derbij halen) We hebben ze 2 uur doen wachten en dan van route doen veranderen. Een pure overwinning.

hier vind je meer uitleg en foto's: http://www.geocities.com/skanarchists/antifa
Oud 22 juni 2003, 21:31   #76
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het was puur symbolisch. De NSV'ers hebben niks te zoeken in leuven of waar dan ook. (er zijn der ook maar een 5-tal ofzo in Leuven. Ze moesten al hun vriendjes van Gent derbij halen) We hebben ze 2 uur doen wachten en dan van route doen veranderen. Een pure overwinning.

hier vind je meer uitleg en foto's: http://www.geocities.com/skanarchists/antifa
Als ik goed lees hebben jullie maandenlang gepland om specifiek mensen die een bepaalde mening toegedaan zijn te gaan koeioneren zonder andere reden dan dat ze eigenlijk niets te zoeken hebben in 'uw' territorium.

Misschien moeten we ze volgende keer allemaal in een ghetto steken omwille van hun mening?
Oud 22 juni 2003, 21:41   #77
Pink Terror
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Ik ben antifascist. Dat betekent dat ik ze niet tolereer. Wil dat zeggen dat ik een racistische/fascistische mening niet tolereer? JA!
Maakt dat mij ondemocratisch? NEE/JA (zelf in te vullen)
Ik ben er nog niet uit hoe ver ik zou gaan, maar ze blokkeren "onze" vrije straten door te gaan is voor mij niet over de limiet. Leuven is geen fascistische stad. Er moeten dus ook geen fascistische zakken met hun stomme vlaggekes komen zwaaien. En zelfs al zou het een fascistische stad zijn, zou dat niets veranderen.

If your heart is free, the ground you're standing on is liberated territory. Defend it.
Oud 22 juni 2003, 21:47   #78
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben antifascist. Dat betekent dat ik ze niet tolereer. Wil dat zeggen dat ik een racistische/fascistische mening niet tolereer? JA!
Maakt dat mij ondemocratisch? NEE/JA (zelf in te vullen)
Ik ben er nog niet uit hoe ver ik zou gaan, maar ze blokkeren "onze" vrije straten door te gaan is voor mij niet over de limiet. Leuven is geen fascistische stad. Er moeten dus ook geen fascistische zakken met hun stomme vlaggekes komen zwaaien. En zelfs al zou het een fascistische stad zijn, zou dat niets veranderen.

If your heart is free, the ground you're standing on is liberated territory. Defend it.
Er tegen opkomen is 1 ding, beletten dat die mening geuit wordt is iets helemaal anders.

Het blokkeren van straten omwille van een betoging is regelrechte relzoekerij en is ongeveer even hoogstaand als u op zaterdagavond zatzuipen om dan de hooligan te gaan uithangen bij 1 of andere voetbalclub.

En als we dan toch met spreuken bezig zijn:
Verander de wereld: Begin bij uzelf.

Of misschien meer toepasselijk op de situatie:
First, they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you. Then you win. (Ghandi)
Oud 22 juni 2003, 21:48   #79
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:

Ge waart er waarschijnlijk ni eens bij, ni bij de NSV'ers (hoop ik ), ni bij de gatzittende commies en zéker ni bij ons. Dus zwijg maar gauw over wat ge op het nieuws gezien of in de krant gelezen hebt.
Nee , ik was er niet bij. Wat zou ik een beetje onnozel doen omdat een paar andere onnozelaars een optochtje hielden? Ik ben achteraf wel de ravage gaan bekijken. Twas proper hoor. Met stenen smijten vind jij dus niet gewelddadig? Wat noem jij dan wel gewelddadig?

Kijk, waarom moesten jullie nu per se ingaan op de provocatie van het NSV? Laat da gerust, dan zijn het gewoon een paar onnozelaars die daar een beetje rondlopen. IN ieder geval hebben de linksen toen getoond dat ze even grote onnozelaars waren (zelfs onnozeler op dat moment, want NSV werd helemaal niet gewelddadig). Hoezeer ik het NSV ook veroordeel...je kunt hen het recht op een optocht niet verbieden.

Dat er gewonden zijn gevallen dat hebben jullie op eigen rekening. Jullie hebben besloten een barricade op te werpen en hebben daarmee de risico's erbij genomen! Een beetje verantwoordelijkheidszin hé, aub...

Kortom, wat jullie daar gedaan hebben was comploot belachelijk, totaal zinloos en het ging alleen maar om geweld omwille van het geweld.

Trouwens ik ken ook nogal wat linkse marginalen die het hele zootje hebben veroordeeld...

Ik zou jullie aanraden om jullie bij de volgende optocht koest te houden !
Oud 22 juni 2003, 21:58   #80
Pink Terror
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB

Er tegen opkomen is 1 ding, beletten dat die mening geuit wordt is iets helemaal anders.

Het blokkeren van straten omwille van een betoging is regelrechte relzoekerij en is ongeveer even hoogstaand als u op zaterdagavond zatzuipen om dan de hooligan te gaan uithangen bij 1 of andere voetbalclub.

En als we dan toch met spreuken bezig zijn:
Verander de wereld: Begin bij uzelf.

Of misschien meer toepasselijk op de situatie:
First, they ignore you. Then they laugh at you. Then they fight you. Then you win. (Ghandi)

Die Ghandi, impliceert dat dat ik dat niet zou weten? Die spreuk staat zowat overal waar ik hem kan neerpennen

We zitten hier weer met té tegenstrijdige meningen over axievoeren. Ik heb respect voor de jouwe, maar ik geloof te sterk in de mijne.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be