Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 september 2005, 15:53   #61
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Dimitri, u heeft helemaal gelijk. Behalve dan dat er écht statistieken worden bijgehouden van het aantal duitsers per jaar dat nederlands leert.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2005, 16:19   #62
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Hij heeft gelijk. Zuid-Belgen zijn dikwijls vriendelijker. Maar dat mogen we niet zeggen, zeker?
Natuurlijk mag je dat wèl zeggen, je mag zelfs enkele voorbeelden aanhalen:
Toen de Vlamingen arm waren en in eigen streek geen werk hadden, werden ze door de Walen vriendelijk uitgenodigd om in de mijnen te komen werken. De Vlamingen werden onthaald in hun eigen taal wat voor de Walen helemaal geen probleem is, vermits ze zoals iedereen weet perfect tweetalig zijn (en de domme Vlamingen niet). Omdat vele Vlamingen naar Wallonië gegaan zijn wordt vandaag nog altijd overal Nederlands gesproken.
En als je het niet gelooft dan maken we je wel iets anders wijs.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2005, 16:25   #63
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre
Onzin? De economische groei in Nederland in de jaren 90 tot enkele jaren geleden en nog voortdurend in Vlaanderen heeft ervoor gezorgd dat het nederlandstalig gebied belangrijk(er) is geworden om zaken te doen. Niet voor niets neemt het aantal studenten Nederlands in het buitenland sterk toe. Nederlands wordt nu serieuzer genomen dan pakweg 25 jaar geleden. Ik kan u ter onderbouwing een aantal artikelen laten zien betreffende de toegenomen belanstelling voor het nederlands als u mij toestaat dat ik er even naar zoek.
Tuurlijk, ik ben altijd geinteresseerd in zo'n zaken.
Oud 2 september 2005, 16:27   #64
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Nachtuil
(*)Er zijn meer dan genoeg Franstaligen die in Vlaanderen komen wonen en denken dat ze nog steeds geen Nederlands hoeven te leren.

Als de Walen geen Nederlands willen leren, moeten ze maar uit het 2talige Belgie stappen(ik zal ze zeker niet tegen houden ). Maar aangezien de meeste Walen Belgie niet kwijt willen, moeten ze daar maar de gevolgen van dragen en VERPLICHT Nederlands leren.
Waarom? Is het niet net Vlaanderen dat weigert de Franstaligen in VL te erkennen als minderheid? Vind je het niet een beetje hypocriet om dit dan wel van de Walen te eisen, hmmm?
Oud 2 september 2005, 16:33   #65
De Nachtuil
Gouverneur

De Nachtuil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Waarom? Is het niet net Vlaanderen dat weigert de Franstaligen in VL te erkennen als minderheid? Vind je het niet een beetje hypocriet om dit dan wel van de Walen te eisen, hmmm?
Als ik verhuis naar Duitsland, kan ik dan rechten opeisen als Nederlandstalige minderheid? Natuurlijk niet! Waarom zouden Walen die naar Vlaanderen verhuizen dat dan wel mogen.
Oud 2 september 2005, 16:34   #66
Ambiorix

Standaard

Citaat:
neen
toen de faciliteiten van kracht werden werd ervan uitgegaan dat het de franssprekenden UITDOVENDE en tijdelijke rechten kregen, als AANPASSINGS periode in een éentalig Vlaanderen. Met andere woorden, de francofone nieuwkomers moesten en moeten zich aanpassen aan de hier wonende, Vlaamse, bevolking.
Dat heeft niks met minderheid te maken. Het is niet omdat er hier zich een groep Amerikanen of als je wilt Marokkanen of Turken zich vestigt, dat die opeens een officiele taal mag claimen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Ambiorix on 02-09-2005 at 17:34
Reason:
--------------------------------

Citaat:
neen
toen de faciliteiten van kracht werden werd ervan uitgegaan dat het de franssprekenden UITDOVENDE en tijdelijke rechten kregen, als AANPASSINGS periode in een éentalig Vlaanderen. Met andere woorden, de francofone nieuwkomers moesten en moeten zich aanpassen aan de hier wonende, Vlaamse, bevolking.
Dat heeft niks met minderheid te maken. Het is niet omdat er hier zich een groep Amerikanen of als je wilt Marokkanen of Turken zich vestigt, dat die opeens een officiele taal mag claimen.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
neen
Dat heeft niks met minderheid te maken. Het is niet omdat er hier zich een groep Amerikanen of als je wilt Marokkanen of Turken zich vestigt opeens een officiele taal mag claimen.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 2 september 2005 om 16:34.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2005, 16:49   #67
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Hij heeft gelijk. Zuid-Belgen zijn dikwijls vriendelijker. Maar dat mogen we niet zeggen, zeker?
Oud 2 september 2005, 16:57   #68
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ben niet zo aan de NVA, maar als het goed is, mogen we het ook zeggen.

DEEL DE PASSIE. Jan Peumans: ,,Walen zijn vriendelijker''

Dat je de doorsnee-Waal een vriendelijke mens vindt, dat je Wallonië een mooi land vindt, dat je de Waalse biertjes de beste van de wereld vindt, dat je blij bent dat ze hun dorpen beter bewaard hebben dan wij ... dat alles is in uw visie dus tegenstrijdig met het aanvechten van de onrechtvaardige Belgische machtsverhoudingen?

Mag ik hier nog wat extra vraagtekens achterzetten om mijn onbegrip en mijn verbijstering te markeren???????

Tjonge, tjonge ...

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2005, 17:19   #69
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik verhuis naar Duitsland, kan ik dan rechten opeisen als Nederlandstalige minderheid? Natuurlijk niet! Waarom zouden Walen die naar Vlaanderen verhuizen dat dan wel mogen.
Ge moet dan ook niet zagen dat de Walen MOETEN NL leren. Als zij in Wal wonen, moeten zij juist niks leren dat ze niet willen.
Oud 2 september 2005, 17:26   #70
Egidius

Standaard

Citaat:
Ge moet dan ook niet zagen dat de Walen MOETEN NL leren. Als zij in Wal wonen, moeten zij juist niks leren dat ze niet willen.
Als ge er van uitgaat dat België bestaat uit twee verschillende landen, dan klopt dat. Maar ik dacht gij lid van de BUB waart?

Egidius
Oud 2 september 2005, 17:28   #71
De Nachtuil
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik woon ook niet in Wallonie maar toch moest ik op school Frans leren. Dus ofwel
-Splitsen we het meertalige land
-mogen de Vlaamse kinderen, net zoals de Waalse, kiezen of welke 2de taal ze leren
-moeten de Waalse kinderen Nederlands leren.
Oud 2 september 2005, 17:34   #72
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik woon ook niet in Wallonie maar toch moest ik op school Frans leren. Dus ofwel
-mogen de Vlaamse kinderen, net zoals de Waalse, kiezen of welke 2de taal ze leren
Niet jaloers zijn, hé...
Dat zal je aan de VLAAMSE Minister van onderwijs moeten vragen.
Oud 2 september 2005, 17:38   #73
De Nachtuil
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila
Niet jaloers zijn, hé...
Das het leuke. Onderwijs is een VLAAMSE bevoegdheid, maar om de tweede taal-lessen in Vlaanderen te wijzigen hebben we toestemming nodig van Wallonie. Terwijl men in Wallonie mag doen wat men willen.[edit]
[size=1]After edit by De Nachtuil on 02-09-2005 at 18:38
Reason:

Citaat:
Niet jaloers zijn, hé...
Das het leuke. Onderwijs is een VLAAMSE bevoegdheid, maar om de tweede taal-lessen in Vlaanderen te wijzigen hebben we toestemming nodig van Wallonie. Terwijl men in Wallonie mag doen wat men willen.[/size]

[size=1]After edit by De Nachtuil on 02-09-2005 at 18:38
Reason:

Citaat:
Niet jaloers zijn, hé...
Das het leuke onderwijs is een VLAAMSE bevoegdheid, maar om de tweede taal-lessen in Vlaanderen te wijzigen hebben we toestemming nodig van Wallonie. Terwijl men in Wallonie mag doen wat men willen.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Niet jaloers zijn, hé...
Das het leuke onderwijs is een VLAAMSE bevoegdheid, maar om de tweede taal-lessen in Vlaanderen te wijzigen hebben we toestemming nodig van Wallonie. Terwijl men in Wallonie mag doen wat ze willen.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door De Nachtuil : 2 september 2005 om 17:38.
De Nachtuil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2005, 17:41   #74
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Das het leuke. Onderwijs is een VLAAMSE bevoegdheid, maar om de tweede taal-lessen in Vlaanderen te wijzigen hebben we toestemming nodig van Wallonie. Terwijl men in Wallonie mag doen wat men willen.

Ik dacht nochtans dat de gemeenschappen hun lessenaanbod zelf bepaalden.
Heb je hier meer info over want dit lijkt toch vreemd (ik ga ook eens opzoeken).
Oud 2 september 2005, 20:14   #75
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat Wallonie de schuldige is inzake deze plicht. Maar ik begrijp wel dat de Vlaamse onderwijs-minister Frans wil verplichten, want anders geef je in feite Brussel op. Daarenboven is Frans natuurlijk veel belangrijker voor de Vlamingen dan NEderlands voor de Walen. Frankrijk telt 4 keer meer inwoners dan Nederland.
Oud 2 september 2005, 20:14   #76
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Das het leuke. Onderwijs is een VLAAMSE bevoegdheid, maar om de tweede taal-lessen in Vlaanderen te wijzigen hebben we toestemming nodig van Wallonie. Terwijl men in Wallonie mag doen wat men willen.
Is dat zo? Dat wist ik niet.
Oud 2 september 2005, 20:16   #77
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Als ge er van uitgaat dat België bestaat uit twee verschillende landen, dan klopt dat. Maar ik dacht gij lid van de BUB waart?

Egidius
Waarom? Verplichtige tweetaligheid voor elke onderdaan ruikt toch meer naar unitarisme? Maar als jij je daar beter bij voelt, mij goed.
Oud 3 september 2005, 11:14   #78
Egidius

Standaard

Citaat:
Waarom? Verplichtige tweetaligheid voor elke onderdaan ruikt toch meer naar unitarisme?
Dat is precies wat ik stelde.
De unitaristen moeten dus weten wat ze willen: om hun wensdromen te realiseren is tweetaligheid van elke Belg onontbeerlijk. Geven ze dat op, dan kiezen ze de facto voor een uiteenvallen van het land.

Egidius
Oud 3 september 2005, 11:26   #79
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarenboven is Frans natuurlijk veel belangrijker voor de Vlamingen dan NEderlands voor de Walen. Frankrijk telt 4 keer meer inwoners dan Nederland
Maar België telt wel 20% meer Nederlandstaligen dan Franstaligen.
Volgens jou moeten we het gebruik van de inlandse talen dus afstemmen op die van ons grootste buurland: dit aan de zuidelijke grens?

Duits is anders ook een landstaal en Duitsland eveneens een groot buurland maar daar hoorde ik jou geen woord over zeggen.
Oud 3 september 2005, 11:47   #80
luc broes

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat Wallonie de schuldige is inzake deze plicht. Maar ik begrijp wel dat de Vlaamse onderwijs-minister Frans wil verplichten, want anders geef je in feite Brussel op. Daarenboven is Frans natuurlijk veel belangrijker voor de Vlamingen dan NEderlands voor de Walen. Frankrijk telt 4 keer meer inwoners dan Nederland.
Het belangrijkste voor de Vlamingen is de kennis van het Engels (Frans is ook nog wenselijk).
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be