Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 september 2005, 13:23   #61
Dancer In The Dark
Banneling

Dancer In The Dark's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Maw; laat ons het onderwijs terug nationaal organiseren. dan kunnen we de goede punten van het Vlaamse systeem naar Walloniê exporteren en eventuele goede punten van het Waalse naar VL. De kinderen, de volwassenen van morgen, kunnen er alleen maar wel bij varen. En dat is nét waar het in het onderwijs om draait, niet?
Dat zouden ze moeten doen, ja.

Citaat:
Veelzeggend; Let op, straks wordt je verketterd door de Vlaamsnationalisten
grapjas
Dancer In The Dark is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2005, 13:29   #62
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dancer In The Dark
Dat zouden ze moeten doen, ja.
Alleen jammer dat separatisten en andere kortzichtige politici dit niet willen én zij net de touwtjes in handen hebben hé.

Citaat:
grapjas
Ik doe mijn best

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2005, 13:58   #63
LeMmOnN
Gouverneur

LeMmOnN's schermafbeelding

Standaard

Het onderwijs:

Toffe noot zo even tussendoor. Een Waalse leerkracht verdient meer dan haar/zijn Vlaamse collega, ze heeft gemiddeld 25% minder kinders in haar klasje zitten én ze mag 4 a 5 jaar sneller op pensioen.
EN TOCH slagen die Walen erin hun onderwijs naar de kloten te helpen, het zal wel weer de schuld zijn van de Vlaming waarschijnlijk...
NU... bij wie ligt de schuld werkelijk? Vakbonden en PS, geen van beiden durft NEE te zeggen tegen de eisen van het onderwijzend personeel in Wallonië, DUS... meer verdiensten voor personeel (dat het al een kwart minder zwaar heeft dan de Vlaamse collegas) en minder fondsen voor materiaal en projecten.

Schrijf verdiensten toe aan wie ze toekomen...

Het FAILLIET van WALLONIË heeft niets met Vlaanderen te maken, het zit hem in de PS en ja-geknik wanneer je NEE moet knikken.
Van de moment dat de PS één keer NEE zegt én NEE doet tov zijn volkske, is de moment dat Wallonië aan zijn genezingsproces is begonnen... geen moment eerder, hoeveel miljarden we er ook in pompen

Die leuze: eendracht maakt macht... leg die eens uit in het Zuiden van het land
Oud 14 september 2005, 13:59   #64
Dancer In The Dark
Banneling

Dancer In The Dark's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maw; laat ons het onderwijs terug nationaal organiseren
Ik vind ons bestuuringssysteem trouwens enorm ingewikkeld eerlijk gezegd. Er komen vaak mensen uit het buitenland dat bestuderen. Niet omdat het zo geweldig is ofzo, maar omdat we ver het enige land zijn waar ze taalproblemen hebben kunnen oplossen zonder oorlog.
Ik wil nu niet oppervlakkig doen ofzo, maar voor mij maakt het nu niet echt zoveel uit of waar ik woon nu 'belgie' of 'vlaanderen' heet.
Ik zou het ergens wel jammer vinden, maar als we de communautaire problemen echt niet op een volwassen manier kunnen oplossen dan is dat maar zo.
Dancer In The Dark is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2005, 14:51   #65
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik vind ons bestuuringssysteem trouwens enorm ingewikkeld eerlijk gezegd. Er komen vaak mensen uit het buitenland dat bestuderen. Niet omdat het zo geweldig is ofzo, maar omdat we ver het enige land zijn waar ze taalproblemen hebben kunnen oplossen zonder oorlog.
Ik wil nu niet oppervlakkig doen ofzo, maar voor mij maakt het nu niet echt zoveel uit of waar ik woon nu 'belgie' of 'vlaanderen' heet.
Ik zou het ergens wel jammer vinden, maar als we de communautaire problemen echt niet op een volwassen manier kunnen oplossen dan is dat maar zo.
De verbale oorlog die door taalextremisten gevoerd wordt is ander niet mis. Die ingewikkeldheid is er bovendien ook veelal gekomen omdat men nooit duidelijke afspraken heeft durven maken. Iedere staatshervorming was steeds weer een zelfbediening voor de toenmalige coalitiepartners. Zelfs de separatisten deden aan deze zelfbediening mee. Het resultaat is er naar; in plaats van 'problemen' voor zover die er waren, op te lossen door dingen te regionaliseren is de boel alleen maar ingewikkelder geworden.

Bovendien splitste men zaken die het splitsen niet waard waren. Als men echt splitste omdat er problemen waren omwille van de taal, dan is onderwijs en bepaalde afdelingen van cultuur nog te begrijpen. Maar laat ons eerlijk zijn; geluidsnormen op taalbasis splitsen is waanzin. En we zien wat er van komt hé. Idem voor openbaar vervoer. De busmaatschappijen zijn op taalbasis georganiseerd. Waarom? Wat verbeterde dit aan de dienstverlening? Niets.

Oud 14 september 2005, 14:53   #66
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LeMmOnN
Het onderwijs:

Toffe noot zo even tussendoor. Een Waalse leerkracht verdient meer dan haar/zijn Vlaamse collega, ze heeft gemiddeld 25% minder kinders in haar klasje zitten én ze mag 4 a 5 jaar sneller op pensioen.
EN TOCH slagen die Walen erin hun onderwijs naar de kloten te helpen, het zal wel weer de schuld zijn van de Vlaming waarschijnlijk...
NU... bij wie ligt de schuld werkelijk? Vakbonden en PS, geen van beiden durft NEE te zeggen tegen de eisen van het onderwijzend personeel in Wallonië, DUS... meer verdiensten voor personeel (dat het al een kwart minder zwaar heeft dan de Vlaamse collegas) en minder fondsen voor materiaal en projecten.

Schrijf verdiensten toe aan wie ze toekomen...

Het FAILLIET van WALLONIË heeft niets met Vlaanderen te maken, het zit hem in de PS en ja-geknik wanneer je NEE moet knikken.
Van de moment dat de PS één keer NEE zegt én NEE doet tov zijn volkske, is de moment dat Wallonië aan zijn genezingsproces is begonnen... geen moment eerder, hoeveel miljarden we er ook in pompen

Die leuze: eendracht maakt macht... leg die eens uit in het Zuiden van het land

NET DOOR DE SPLITSING VAN HET ONDERWIJS DAT DERGELIJKE WANTOESTANDEN ONTSTAAN ZIJN EN GEDIJEN. ZOWEL VLAAMSE ALS WAALSE SEPARATISTEN EISTEN DE SPLITSING ZODAT ZE KONDEN DOEN WAT ZE WILDEN. VLAANDEREN IS BAAS VAN ZIJN ONDERWIJS MAAR DE CONSEQUENTIE IS DAT HET ZICH NIET T E MOEIEN HEEFT IN HET WAALSE. SPLITSINGEN CREEREN NET DERGELIJKE VERSCHILLEN IN PLAATS VAN ZE OP TE LOSSEN. SPLITSINGEN LEIDEN NET TOT DERGELIJKE WANTOESTANDEN.

Oud 14 september 2005, 15:50   #67
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik raad u aan te kijken in het onderdeel 'Binnenland' waar ik, in tegenstelling tot U wel er in slaag bronnen aan te dragen voor wat ik verkondig. Van u hebben we dat hier nog niet veel gezien, meen ik. Tenzij u me nu natuurlijk het licht laat zien en er in slaagt uw stellingen te staven.

Krampachtig vasthouden aan luchtkastelen die gebouwd worden op los zand van aan de vlaamse kust door NVA-demagogen die maar wat graag en makkelijk jongeren kunnen overtuigen is en blijft keikoppig zijn. En pubers zijn nu eenmaal zo. Ik ben er zelf één geweest. Ik weet wat pubers kunnen doen. Ik zie er genoeg en ik hoor er genoeg.

Wat ik hier kom zoeken? Niet veel. Af en toe eens kijken wat er zich allemaal met politiek bezig houdt en wat ze allemaal eens willen verkondigen. Het kan wel eens fijn zijn te zien wie wat zegt, wat nazegt en hoe de mens er toch niet in slaagt vanuit zijn subjectiviteit om toch maar een grondige discussie op te zetten.
En toch slaagt u er niet in hier ook maar één argument aan te halen?
Als u er niet toe in staat bent uw stellingen te staven, stop dan met in dit topic te posten.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2005, 19:06   #68
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Als u er niet toe in staat bent uw stellingen te staven, stop dan met in dit topic te posten.
Argumenten voor wat??? Om te bewijzen dat uitspraken genre 'De walen bestelen ons' achterlijk zijn???

Ík niet in staat mijn stellingen te staven??? Pretentie, ik het het al eerder gezegd, u hebt veel pretentie.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by A on 14-09-2005 at 20:08
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Argumenten voor wat??? Om te bewijzen dat uitspraken genre 'De walen bestelen ons' achterlijk zijn???

Ík niet in staat mijn stellingen te staven??? Pretentie, ik het het al eerder gezegd, u hebt veel pretentie.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Argumenten voor wat??? Om te bewijzen dat uitspraken genre 'De walen bestelen ons' achterlijk zijn???[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door A : 14 september 2005 om 19:08.
Oud 14 september 2005, 19:59   #69
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
NET DOOR DE SPLITSING VAN HET ONDERWIJS DAT DERGELIJKE WANTOESTANDEN ONTSTAAN ZIJN EN GEDIJEN. ZOWEL VLAAMSE ALS WAALSE SEPARATISTEN EISTEN DE SPLITSING ZODAT ZE KONDEN DOEN WAT ZE WILDEN. VLAANDEREN IS BAAS VAN ZIJN ONDERWIJS MAAR DE CONSEQUENTIE IS DAT HET ZICH NIET T E MOEIEN HEEFT IN HET WAALSE. SPLITSINGEN CREEREN NET DERGELIJKE VERSCHILLEN IN PLAATS VAN ZE OP TE LOSSEN. SPLITSINGEN LEIDEN NET TOT DERGELIJKE WANTOESTANDEN.
1. Je hoeft niet zo te schreeuwen...

2. Je draait oorzaak en gevolg om. Het is nochtans bijzonder eenvoudig, laat ik het even overlopen...

I. Verschllende visies in Vlaanderen en Wallonië.
II. Federalisering onderwijs.
III. Eigen beleid.
IV. Vlaams onderwijs is succesvol, Franstalig zakt weg.

Nu, zit de oorzaak dan in stap II? Nee, natuurlijk niet, die zit in III. Het zijn niet de splitsingen op zich die problemen veroorzaken, maar het beleid dat aan beide zijden van de taalgrens verschillend gevoerd wordt. Je kan inderdaad, zoals de BUB wil, de 'problemen' de nek omwringen door niet te splitsen, maar daarmee doe je niets anders dan ze wegstoppen. Onderhuids zijn en blijven er spanningen die door minstens één van beide zijden als frustrerend ervaren worden. Als het Franstalige onderwijs achterloopt op het Vlaamse, is dat niet de verantwoordelijkheid, noch de schuld van de Vlaamse Gemeenschap, maar enkel en alleen van de bevoegde ministeries. In een ruimer opzicht is de BUB-oplossing niets anders dan het creëren van een hele reeks Potemkin-dorpen, dorpen die er van buitenaf mooi en idyllisch zijn, maar in feite niet meer dan bordkartonnen facades, bedoeld om de tsaar een goed gevoel te geven en de werkelijkheid verborgen te houden.[edit]
[size=1]After edit by ossaert on 14-09-2005 at 21:01
Reason:

Citaat:

2. Je draait oorzaak en gevolg om. Het is nochtans bijzonder eenvoudig, laat ik het even overlopen...

III. Eigen beleid.

Nu, zit de oorzaak dan in stap II? Nee, natuurlijk niet, die zit in III. Het zijn niet de splitsingen op zich die problemen veroorzaken, maar het beleid dat aan beide zijden van de taalgrens verschillend gevoerd wordt. Je kan inderdaad, zoals de BUB wil, de 'problemen' de nek omwringen door niet te splitsen, maar daarmee doe je niets anders dan ze wegstoppen. Onderhuids zijn en blijven er spanningen die door minstens één van beide zijden als frustrerend ervaren worden. Als het Franstalige onderwijs achterloopt op het Vlaamse, is dat niet de verantwoordelijkheid, noch de schuld van de Vlaamse Gemeenschap, maar enkel en alleen van de bevoegde ministeries. In een ruimer opzicht is de BUB-oplossing niets anders dan het creëren van een hele reeks Potemkin-dorpen, dorpen die er van buitenaf mooi en idyllisch zijn, maar in feite niet meer dan bordkartonnen facades, bedoeld om de tsaar een goed gevoel te geven en de werkelijkheid verborgen te houden.[/size]

Citaat:
1. Je hoef niet zo te schreeuwen...

III. Eigen beleid.

Nu, zit de oorzaak dan in stap II? Nee, natuurlijk niet, die zit in III. Het zijn niet de splitsingen op zich die problemen veroorzaken, maar het beleid dat aan beide zijden van de taalgrens verschillend gevoerd wordt. Je kan inderdaad, zoals de BUB wil, de 'problemen' de nek omwringen door niet te splitsen, maar daarmee doe je niets anders dan ze wegstoppen. Onderhuids zijn en blijven er spanningen die door minstens één van beide zijden als frustrerend ervaren worden. Als het Franstalige onderwijs achterloopt op het Vlaamse, is dat niet de verantwoordelijkheid, noch de schuld van de Vlaamse Gemeenschap, maar enkel en alleen van de bevoegde ministeries. In een ruimer opzicht is de BUB-oplossing niets anders dan het creëren van een hele reeks Potemkin-dorpen, dorpen die er van buitenaf mooi en idyllisch zijn, maar in feite niet meer dan bordkartonnen facades, bedoeld om de tsaar een goed gevoel te geven en de werkelijkheid verborgen te houden.[/size]
[/edit]
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 14 september 2005 om 20:01.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 04:21   #70
panzer
Provinciaal Gedeputeerde

panzer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Die gelijkheid (onze numerieke meerderheid) is door de federalisering dan ook verkocht voor een bord linzensoep...
Euhm... we vragen dus GELIJKHEID hé!! Geen ongelijkheid. Als we onze numerieke meerderheid ten volle willen uitspelen zouden we eigenlijk willen wat de Franstaligen nu krijgen. Dat willen we dus niet. We willen simpele, normale en evidente GELIJKHEID. Mja, blijkbaar te moeilijk voor belziek.
Oud 15 september 2005, 08:57   #71
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door panzer
Euhm... we vragen dus GELIJKHEID hé!! Geen ongelijkheid. Als we onze numerieke meerderheid ten volle willen uitspelen zouden we eigenlijk willen wat de Franstaligen nu krijgen. Dat willen we dus niet. We willen simpele, normale en evidente GELIJKHEID. Mja, blijkbaar te moeilijk voor belziek.
Tiens, is het doorgaans niet rechts dat zegt dat gelijkheid onnatuurlijk is?
Oud 15 september 2005, 09:16   #72
Phrea|K
Parlementslid

Phrea|K's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Tiens, is het doorgaans niet rechts dat zegt dat gelijkheid onnatuurlijk is?
Gelijkheid is onnatuurlijk (mensen zijn niet gelijk), maar mensen verdienen wel gelijke rechten.
Phrea|K is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 13:44   #73
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert

III. Eigen beleid.

Nu, zit de oorzaak dan in stap II? Nee, natuurlijk niet, die zit in III. Het zijn niet de splitsingen op zich die problemen veroorzaken, maar het beleid dat aan beide zijden van de taalgrens verschillend gevoerd wordt. Je kan inderdaad, zoals de BUB wil, de 'problemen' de nek omwringen door niet te splitsen, maar daarmee doe je niets anders dan ze wegstoppen. Onderhuids zijn en blijven er spanningen die door minstens één van beide zijden als frustrerend ervaren worden. Als het Franstalige onderwijs achterloopt op het Vlaamse, is dat niet de verantwoordelijkheid, noch de schuld van de Vlaamse Gemeenschap, maar enkel en alleen van de bevoegde ministeries.
Ossaert, je geeft me indirect gelijk. Stap III is inderdaad het probleem. Maar stap III is het gevolg van stap II.

Het is inderdaad niet de fout van de VL gemeenschap. dat zeg ik ook niet. Ik stel gewoon dat de VL gemeenschap zich daar niet mee te moeien heeft. Het onderwijs is gesplitst, ieder mag nu doen in zijn speeltuin wat hij wil. Echter, VL-nationalisten doen niets liever dan in de andere speeltuin te gaan kijken en er over te klagen. Deze vlieger gaat trouwens voor heel wat gevallen op. Die verschillende visies zijn bovendien eigenlijk verschillende visies van individuen, welke taal ze ook spreken. Dat hebben de verschillende hervormingen intern in het onderwijs, in welke gemeenschap ook, al laten zien. Nu, als we er van uit gaan dat omwille van verschillende visies alles gesplitst moet worden, dan kunnen we morgen Vlaanderen ook weer splitsen want in West-Vlaanderen heeft men misschien wel een andere visie op onderwijs (misshcien wensen daar sommigen meer aandacht voor het eigen dialect) dan in Antwerpen, (waar men gezien zijn internationale contacten misschien liever Engels meer aandacht geeft) etc.

Er wordt dus niets omgedraaid. De invalshoek, of beter het vertrekpunt is anders.

Oud 15 september 2005, 13:47   #74
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Euhm... we vragen dus GELIJKHEID hé!! Geen ongelijkheid. Als we onze numerieke meerderheid ten volle willen uitspelen zouden we eigenlijk willen wat de Franstaligen nu krijgen.
Jij was zeker zo'n kind dat het cadeautje van sinterklaas in het shoppingscenter weigerde en dan achteraf kwam klagen dat het niets gekregen had zeker? Uw gelijk heid zou u geven wat de Franstaligen nu volgens u krijgen maar dat wil je niet. laat mij dan concluderen dat je eigenlijk wel ongelijkheid wil. Dus; je wilt dat alles is zoals het nu is, want nu is er ongelijkheid volgens jou. Wat zaag je dan?

Citaat:
Dat willen we dus niet. We willen simpele, normale en evidente GELIJKHEID. Mja, blijkbaar te moeilijk voor belziek.
Idem als hierboven. A leidt normaalgezien tot B. Nu echter leidt het tot C, zeg je. Dus je wilt dat A leidt tot B maar dan verwerp je opnieuw B want dat stel je gelijk aan C. Je moet weten wat je wil hé.

Oud 15 september 2005, 18:58   #75
van Maerlant

Standaard

Citaat:

Ík niet in staat mijn stellingen te staven??? Pretentie, ik het het al eerder gezegd, u hebt veel pretentie.
Oké, toon mij dan eens een citaat van mijzelf waar ik zeg dat de walen ons bestelen.
Ik wacht.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 15 september 2005, 19:12   #76
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oké, toon mij dan eens een citaat van mijzelf waar ik zeg dat de walen ons bestelen.
Ik wacht.
Ik had het over een genre van uitspraken. Het feit dat je hier achter verschuild en doet alsof het hier over één uitspraak gaat zegt me dat je het lef niet hebt verder er op in te gaan en je uitspraken van de voorbije pagina's te staven. Een gebrek aan argumenten, referenties misschien? Of gewoon teveel huiswerk?

Oud 15 september 2005, 19:49   #77
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Ik had het over een genre van uitspraken. Het feit dat je hier achter verschuild en doet alsof het hier over één uitspraak gaat zegt me dat je het lef niet hebt verder er op in te gaan en je uitspraken van de voorbije pagina's te staven. Een gebrek aan argumenten, referenties misschien? Of gewoon teveel huiswerk?
Ik wacht nog steeds op citaten die bewijzen dat ik dat soort uitspraken doe.

Oud 15 september 2005, 23:33   #78
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ossaert, je geeft me indirect gelijk. Stap III is inderdaad het probleem. Maar stap III is het gevolg van stap II.

Het is inderdaad niet de fout van de VL gemeenschap. dat zeg ik ook niet. Ik stel gewoon dat de VL gemeenschap zich daar niet mee te moeien heeft. Het onderwijs is gesplitst, ieder mag nu doen in zijn speeltuin wat hij wil. Echter, VL-nationalisten doen niets liever dan in de andere speeltuin te gaan kijken en er over te klagen. Deze vlieger gaat trouwens voor heel wat gevallen op. Die verschillende visies zijn bovendien eigenlijk verschillende visies van individuen, welke taal ze ook spreken. Dat hebben de verschillende hervormingen intern in het onderwijs, in welke gemeenschap ook, al laten zien. Nu, als we er van uit gaan dat omwille van verschillende visies alles gesplitst moet worden, dan kunnen we morgen Vlaanderen ook weer splitsen want in West-Vlaanderen heeft men misschien wel een andere visie op onderwijs (misshcien wensen daar sommigen meer aandacht voor het eigen dialect) dan in Antwerpen, (waar men gezien zijn internationale contacten misschien liever Engels meer aandacht geeft) etc.

Er wordt dus niets omgedraaid. De invalshoek, of beter het vertrekpunt is anders.
Er zit een fundamenteel probleem in je redenering, namelijk dat het fout is beginnen lopen na de federalisering, net omdat er gesplitst werd en omdat de gemeenschappen voor hun verantwoordelijkheden geplaatst werden. Wat je nu als probleem aanduidt, is dat de gemeenschappen eigen bevoegdheden hebben, dat ze zelf verantwoordelijk zijn... Binnen een unitair onderwijsbeleid is er geen enkele garantie dat de zaken beter bestierd worden: óf beide partijen blijven gefrustreerd (pré-1988), óf het loopt in het honderd. Goed gaan kan het enkel met de fameuze 'troek met de doif' van de BUB, de opstanding van een mytische 'homo belgicus'. Overleg en samenwerking zijn altijd te verkiezen boven splitsing, maar je moet realistisch blijven, eenheid omwille van de eenheid is contraproductief. Je vergelijking met West-Vlaanderen (de typische noodrem overigens) slaat nergens op, omdat er geen of een miniem 'anders-zijn' wordt waargenomen, niet cultureel, niet politiek.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2005, 12:08   #79
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Weet je wat, stop dan maar met hier te posten . Je zo verbergt je achter het casuïstische, belachelijk maar niet zo abnormaal. Velen doen dat als ze vast zitten.[edit]
[size=1]After edit by A on 16-09-2005 at 13:22
Reason:

Citaat:
Weet je wat, stop dan maar met hier te posten . Je zo verbergt je achter het casuïstische, belachelijk maar niet zo abnormaal. Velen doen dat als ze vast zitten.[/size]

Citaat:
Weet je wat, stop dan maar met hier te posten . Je zo wegsteken, belachelijk.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door A : 16 september 2005 om 12:22.
Oud 16 september 2005, 12:12   #80
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Er zit een fundamenteel probleem in je redenering, namelijk dat het fout is beginnen lopen na de federalisering, net omdat er gesplitst werd en omdat de gemeenschappen voor hun verantwoordelijkheden geplaatst werden. Wat je nu als probleem aanduidt, is dat de gemeenschappen eigen bevoegdheden hebben, dat ze zelf verantwoordelijk zijn... Binnen een unitair onderwijsbeleid is er geen enkele garantie dat de zaken beter bestierd worden: óf beide partijen blijven gefrustreerd (pré-1988), óf het loopt in het honderd. Goed gaan kan het enkel met de fameuze 'troek met de doif' van de BUB, de opstanding van een mytische 'homo belgicus'. Overleg en samenwerking zijn altijd te verkiezen boven splitsing, maar je moet realistisch blijven, eenheid omwille van de eenheid is contraproductief. Je vergelijking met West-Vlaanderen (de typische noodrem overigens) slaat nergens op, omdat er geen of een miniem 'anders-zijn' wordt waargenomen, niet cultureel, niet politiek.
Ossaert, het probleem dat jij ziet is gewoon een andere invalshoek. Jij gaat er trouwens van uit dat er twee homogene groepen waren die frustraties hadden tegenover elkaar. Nu, ik geloof niet dat het om homogene groepen ging maar louter botsende individuen. Met andere woorden; een unitair stelsel met individuen die niet botsen kan werken. Het komt er hem op aan simpel en alleen wat goeie wil aan boord te leggen en niet met vooroordelen allerhande van beide zijden naar de tafel te gaan om te overleggen. dan ben je bij voorbaat verloren.
De boel is nu gesplitst maar de rust is toch nog niet weergekeerd. nee, want VL-nationalisten blijven morren. Nu zelfs over een onderwijs systeem waar ze, zoals ze zelf eerst voor gezorgd hebben, niets in te botten hebben.

Jouw miniem anders zijn is alweer jouw mening. Volgens mij is er wel een anders zijn en wel degelijk een cultuur en menatliteitsverschil. Heb ik zelf al genoeg meegemaakt met West-Vlamingen.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be