Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juni 2003, 19:31   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Het was wel belangrijk. Als de Vlamingen verloren zouden hebben ...
dan spraken we nu allemaal het Frans als cultuurtaal. Immers, een nederlaag in 1302 zou de definitieve onderwerping aan het Franse koninklijke gezag betekend hebben en de toestand van 1300 bevestigd hebben, nl. de onvoorwaardelijke en gehele aanhechting van het graafschap aan het Franse kroondomein. Dan zou het graafschap Holland-Zeeland alsook het hertogdom Brabant (met daarbij het in een persoonlijke unie met Brabant verenigde Limburg) volledig in Frans vaarwater zijn gekomen. Door het bekende domino-effect, dat ook in de rest van het Franse koninkrijk en zelfs in de aangrenzende gebieden van het Duitse Keizerrijk door heel veel Franse koningen met succes werd toegepast, zou Brabant en Holland daardoor ooit eens deel zijn gaan uitkomen van dat Franse kroondomein.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 19:32   #62
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Dus laten we maar blij zijn dat de Vlamingen toen gewonnen hebben.
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 22:57   #63
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Dan spraken we nu mss idd allemaal Frans. En dan!? We hadden nooit wat anders gekend in dat geval
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 23:04   #64
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Dan spraken we nu mss idd allemaal Frans. En dan!? We hadden nooit wat anders gekend in dat geval
En dan was uw natte droom uitgekomen.
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 23:29   #65
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
De opbouw van de Vlaamse leeuw zou gebaseerd zijn op de Marseillaise... Lang leve het multiculturele volkslied!
U vergist zich.

Niettegenstaande dit had ik wel graag eens de redenering gevolgd die u tot een dergelijk besluit brengt. Of is het gewoon maar een berichtje plaatsen om te plaatsen?
A ja?

Het is een feit dat de opbouw van de Vlaamse Leeuw analoog is met die van de Marseillaise!

Op de site van Vlaams Blok Zoersel noemen ze het met een mooi woord de "dur-mollcombinatie".

http://www.vlaamsblokzoersel.org/html/vlaamse_leeuw.htm
Oud 25 juni 2003, 04:02   #66
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het petitionnement had alles te maken met romantisch cultuurflamingantisme en verdediging van de Nederlandse taal, maar niets met nationalisme.
Zeer leuke uitleg, maar u negeert volledig de vraag/bemerking natuurlijk!
De contradictie (en inconsequentie) die er in uw 2posts schuilde, spreekt boekdelen, zeker daar u dit niet toe wenst te geven!
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2003, 07:49   #67
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Citaat:
En die natte droom is blijkbaar nog altijd niet opgegeven.

Of waarom moet heel 'België' (lees Vlaanderen) opnieuw tweetalig worden voor de BUB?

Hier volgt een voorbeeldje van de 'tweetaligheid' die de BUB voor ogen heeft.
Onderstaande gebeurde in het luxe restaurant dat 'La Fourchette' heet. Neen, niet in Frankrijk, Brussel of Wallonië maar in Neder-over-Heembeek. De Franstalige titel van het restaurant was voor ons geen probleem. Met de eentalig, franstalige menukaart begon het echter. Daarna volgde manifeste onwil om ook maar één woord Nederlands te spreken en toen ik niet als vanzelfsprekend overschakelde op het frans werd de vrouw des huizes uitermate hooghartig en arrogant. Wij, drie personen, zijn dan zonder één cent van ons Vlaamse geld te spenderen buitengegaan.

'Ooooooooooooooh wat een schande van die onverdraagzame Vlaemsch-nationalisten', hoor ik de BUBBers al denken!

Het mooiste komt echter nog: De persoon die mij uitnodigde voor een dineetje was een partijslaafje van Bert Anciaux en woonde zelf in Neder-over-Heembeek, net als zijn broodheer trouwens. Zijn eerste reactie was op het 'Frans' overschakelen want: 'dit w�*s nu eenmaal zo in het Brusselse' en 'daar moet je nu eenmaal mee leven'.

Ja wadde! Knuppel leefde daar dus niet mee en weigerde te eten.
Zoals ik al zei, uiteindelijk heeft geen van ons drie daar een cent gespendeerd.

Komaan BUBbers! Val aan!
Oud 25 juni 2003, 08:07   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is een feit dat de opbouw van de Vlaamse Leeuw analoog is met die van de Marseillaise!

Op de site van Vlaams Blok Zoersel noemen ze het met een mooi woord de "dur-mollcombinatie".
En wat betekent dat dan? Weet u wel waarover men het heeft? Trouwens, we waren hier over de tekstopbouw van de Vlaamse Leeuw bezig, niet over de muziek.
Oud 25 juni 2003, 08:08   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alweer Belgisch staatsnationalisme op zijn best: taal- en cultuurverlies wordt niet als erg ervaren, zolang het maar gaat om het verdwijnen van een Germaanse taal.
Oud 25 juni 2003, 10:17   #70
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Dat zou gewoon ideaal zijn, als heel België Frans sprak. Al dat communautair gezever van de baan.

JVDB, de Vlaamse Leeuw vertoont analogie met de Marseillaise, leer er maar mee leven...
Oud 25 juni 2003, 10:23   #71
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zou gewoon ideaal zijn, als heel België Frans sprak. Al dat communautair gezever van de baan.

JVDB, de Vlaamse Leeuw vertoont analogie met de Marseillaise, leer er maar mee leven...
Jullie zien echt niet in dat de staat het doel niet is he!! Het zijn niet de inwoners die zich aan de staat moeten aanpassen maar de staat aan de inwoners!! Dat hebben de Belgische staatsnationalisten blijkbaar nog niet zo goed door.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2003, 10:39   #72
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Citaat:
En die natte droom is blijkbaar nog altijd niet opgegeven.

Of waarom moet heel 'België' (lees Vlaanderen) opnieuw tweetalig worden voor de BUB?

Hier volgt een voorbeeldje van de 'tweetaligheid' die de BUB voor ogen heeft.
Onderstaande gebeurde in het luxe restaurant dat 'La Fourchette' heet. Neen, niet in Frankrijk, Brussel of Wallonië maar in Neder-over-Heembeek. De Franstalige titel van het restaurant was voor ons geen probleem. Met de eentalig, franstalige menukaart begon het echter. Daarna volgde manifeste onwil om ook maar één woord Nederlands te spreken en toen ik niet als vanzelfsprekend overschakelde op het frans werd de vrouw des huizes uitermate hooghartig en arrogant. Wij, drie personen, zijn dan zonder één cent van ons Vlaamse geld te spenderen buitengegaan.

'Ooooooooooooooh wat een schande van die onverdraagzame Vlaemsch-nationalisten', hoor ik de BUBBers al denken!

Het mooiste komt echter nog: De persoon die mij uitnodigde voor een dineetje was een partijslaafje van Bert Anciaux en woonde zelf in Neder-over-Heembeek, net als zijn broodheer trouwens. Zijn eerste reactie was op het 'Frans' overschakelen want: 'dit w�*s nu eenmaal zo in het Brusselse' en 'daar moet je nu eenmaal mee leven'.

Ja wadde! Knuppel leefde daar dus niet mee en weigerde te eten.
Zoals ik al zei, uiteindelijk heeft geen van ons drie daar een cent gespendeerd.

Komaan BUBbers! Val aan!
Neen, u heeft volkomen gelijk. Ik zou hetzelfde gedaan hebben.
Die moet tweetalig zijn! Eentalige menu-kaarten, en enkel Frans willen spreken, kan niet door de beugel in het Nederlandstalige gebied van een tweetalig land.
Wat ik wel belachelijk vind, Knuppel, is dat je waarschijnlijk ook zou protesteren als er TWEEtalige menukaarten waren (cfr. de carrefour )
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2003, 10:40   #73
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aha! De Belze-bubbers geven stilaan hun ware bedoelingen bloot...
Oud 25 juni 2003, 11:00   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mee leren leven? Is dan iets waar er moeilijk over wordt gedaan? Mochten er gelijkenissen zijn, dan is dat zo. Punt.

Alleen moet u mij nog altijd even uitleggen wat die gelijkenis met de Marseillaise nu eigenlijk is (u verwijst naar een webstek van het Vlaams Blok, maar voor de rest weet u blijkbaar gewoon niet waarover het gaat).

En zoals al eerder gezegd: het ging hier over de tekst van de Vlaamse Leeuw, niet over de muziek.
Oud 25 juni 2003, 11:02   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
... van een tweetalig land.
Niettegenstaande een slordige honderd opmerkingen daarover in de afgelopen maanden, blijven de Blubberaars lustig verder die grote "waarheid" herhalen: België is een tweetalig land. Weg dus met die "boches" van de Oostkantons (die moeten waarschijnlijk maar Frans leren)!
Oud 25 juni 2003, 11:14   #76
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Aha! De Belze-bubbers geven stilaan hun ware bedoelingen bloot...
Och knuppel. Je moet niet alles zo au sérieux pakken.

JVDB,

Idd, ik weet niet wat een dur-mollcombinatie is, moet dat dan? Bovendien interesseer ik mij niet zo aan dat Vlaams kattegejank als u. Misschien kunt u me nog iets bijleren?
Oud 25 juni 2003, 13:13   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
JVDB,

Idd, ik weet niet wat een dur-mollcombinatie is, moet dat dan? Bovendien interesseer ik mij niet zo aan dat Vlaams kattegejank als u. Misschien kunt u me nog iets bijleren?
Ja, beste vriend, het gaat louter om een muzikaal element dat zowel in de Marseille als in de Vlaamse Leeuw wordt aangetroffen. In tegenstelling tot wat u dacht, heeft het dus niets met de tekst te maken. Maar dat een volkslied muzikale elementen bevat uit andere stukken, lijkt me niet zo'n probleem. Het Amerikaanse volkslied bijvoorbeeld gaat muzikaal bijna noot voor noot terug op een ouder lied. Geen Amerikaan die zich daar aan stoort. Ook geen enkele Vlaamsgezinde die zich stoort aan dat veel vager en voor een muzikaal ongeoefend oor niet hoorbaar verband tussen de Vlaamse Leeuw en de Marseille.

Ik dacht trouwens dat muziek universeel was en bijgevolg niet viel onder uw laagdunkende omschrijving van "kattegejank".
Oud 25 juni 2003, 13:21   #78
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
De opbouw van de Vlaamse leeuw zou gebaseerd zijn op de Marseillaise... Lang leve het multiculturele volkslied!

U vergist zich.
een paar berichten later:

Citaat:
Ja, beste vriend, het gaat louter om een muzikaal element dat zowel in de Marseille als in de Vlaamse Leeuw wordt aangetroffen.
Ik ben blij dat ik u iets bijgeleerd heb...

Nee maar ik stoor mij daar ook niet aan hoor. Voor mijn part mag de Vlaamse Leeuw zelfs op Le chant des Wallons gebaseerd zijn. Zolang de Flaminganten maar niet beweren dat het HUN eigenste volkslied is.
Oud 25 juni 2003, 13:25   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben blij dat ik u iets bijgeleerd heb...
Blijkbaar leest nu nogal selectief en ziet u dus niet wat u niet wilt zien. Eerst ging het over de tekst van de Vlaamse Leeuw. En dan komt u aangehuppeld met het argument er een verband met de Marseille bestaat. Welnu, tekstueel bestaat er geen verband tussen de Marseille en de Vlaamse Leeuw.

Het verband is muzikaal en dat hebt u eerder geïllustreerd, maar uiteindelijk had dit niets met de eigenlijke discussie te maken.

Hoe sommigen dus wel eventjes heel selectief kunnen wezen...
Oud 25 juni 2003, 13:26   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zolang de Flaminganten maar niet beweren dat het HUN eigenste volkslied is.
De Vlaamse Leeuw is inderdaad ons eigenste volkslied. Wat staat er volgens u dan voor die uitspraak in de weg?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be