Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 september 2005, 14:00   #61
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
Wij Vlamingen zijn van de andere kant van de wereld, maar toch zouden we onze eventuele autonomie moeten opgeven om bij onze Nederlandse 'broeders' te gaan leven.
De kennis over elkaar laat soms erg te wensen over. Daar moet dus inderdaad aan gewerkt worden. Het staat samenwerking echter niet in de weg.

Citaat:
Om dan weer behandeld te wordn als 'kneusjes die zelf niet weten hoe ze een staat moeten inrichten', zoals ze vandaag al de Friesen, Limburgers, enz... behandelen.
Sorry, maar na 175 jaar gedomineerd te zijn door de hautaine Franstalige bourgeoisie, heb ik geen zin om gedomineerd te worden door de hautaine Hollanders.
Ik raad je aan eerst eens het hele stukje te lezen. Ik heb het hier nl. net over gehad.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2005, 14:35   #62
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Eens te meer wordt duidelijk dat je totaal geen kijk hebt op de situatie in Nederland. Ik vraag me soms echt af of Vlaanderen wel aan Nederland grenst. Je spreekt als iemand die aan de andere kant van de wereld woont.

Laat ik de belangrijkste misvatting nog maar een keer uit de wereld helpen: NEDERLANDERS ZIEN FRIEZEN NIET ALS MINDERHEID. Dat lijk je maar niet te begrijpen, dat men in Nederland iedereen als Nederlander ziet en niet als aparte bevolkingsgroepen. Het enige verschil tussen een Fries, een Groninger, een Drent, een Limburger, een Zeeuw, een Hollander, enz. is, dat de Fries (althans 55% van de Friezen) toevallig een spreektaal heeft die de status van officiële taal verdient. Niets meer, niets minder. En zo wordt dat ook gezien in Nederland. Er is dus geen sprake van 'onze Friesjes', er is geen sprake van 'wij' tegen 'zij'. De Friezen zijn gewoon onderdeel van die ene 'wij', nl. de Nederlanders. Of men nu Fries, Nedersaksisch, Limburgs, Zeeuws of wat dan ook spreekt, dat maakt niets uit. En de Friese cultuur is dus ook niets meer of minder dan de Twentse, de Limburgse, de Zeeuwse of nog een andere streekcultuur.
Nog belangrijker dan dit alles is echter: DE MEESTE FRIEZEN ZIEN ZICHZELF OOK NIET ALS MINDERHEID. Of wat dacht je, dat men apart als 'Fries' i.p.v. als Nederlander behandeld wil worden? Dat Friezen buiten Friesland zich massaal profileren als Fries? Nee toch zeker. Dat beeld krijg je misschien door de standpunten van de Groep fan Auwerk, die overigens door Johannes Kramer van de FNP worden betiteld als "gejeuzel" en "politiek extremisme", maar zolang we geen enkele indicatie van de ledentallen krijgen (op de website staan zelfs de namen van de bestuursleden niet, de hele groep werkt anoniem zo lijkt het) zou ik er maar vanuit gaan dat het hier een hele kleine groep betreft die niet eens representatief is voor de Friese Beweging, laat staan voor de Friezen als geheel.

Ook wat betreft het percentage Friestaligen blijkt weer je onwetendheid. Nochtans is het echt zo moeilijk niet om op internet de taalsituatie in Friesland te achterhalen. Om de derde belangrijke misvatting dan maar meteen uit de wereld te helpen: FRIESLAND IS NOOIT 100% FRIESTALIG GEWEEST. In grote delen van Friesland is het Fries NIET de spreektaal. Dat geldt voor:
- Stellingwerf (gem. Oost- en Weststellingwerf, op de dorpen Haulerwijk en Waskemeer na, en de oostelijke helft van de gem. Lemsterland), waar de Nedersaksische streektaal Stellingwerfs gesproken wordt.
- het oosten van de gem. Kollumerland en Nieuwkruisland, waar Gronings gesproken wordt.
- de polders in de gem. Het Bildt, waar Bildts gesproken wordt, een Hollands-Fries mengdialect dat taalkundig gezien onder de Nederlandse dialecten valt.
- Vlieland, waar van oorsprong een West-Fries dialect (als in West-Friesland, het noorden van Noord-Holland) gesproken wordt. Niet zo vreemd, aangezien Vlieland en Terschelling tot WOII bij Noord-Holland hoorden. Het Vlielands is inmiddels echter uitgestorven, de laatste spreekster overleed begin jaren negentig.
- Leeuwarden en veel andere Friese steden, waar Stadsfries gesproken wordt, eveneens een Nederlands dialect met veel Friese invloeden. Ook de dialecten van Ameland (Amelands) en het midden van Terschelling (Midslands) worden tot het Stadsfries gerekend. Het Stadsfries is in de zestiende eeuw ontstaan door toenemende contacten met andere Nederlanders. Omdat de andere Friezen over het algemeen erg neerkeken/neerkijken op de taal, zijn velen inmiddels helemaal vernederlandst.

Al met al wonen minstens 65.000 Friezen buiten het Friese taalgebied en hebben daarnaast zeker 100.000 een Stadsfriese achtergrond. Samen ruim een kwart van de totale Friese bevolking van 643.000. Dat betekent dus dat in het Friese taalgebied de overgrote meerderheid (55/70-75% = ongeveer driekwart van de bevolking in het Friese taalgebied) nog wel Fries spreekt. Onder het resterende kwart bevinden zich bovendien ook mensen zonder Friestalige achtergrond.

Zo zie je maar Egidius, het is allemaal niet zo zwart-wit als de GfA het voorspiegelt en jij maar al te graag wil geloven.
Geachte Dimitri,
Hier heb je een site met alle dialecten. Ik heb twee jaar als militair op Vlieland gewoond en meen dat het oorspronkelijke dialect daar Flevisch was. OOk wordt er lokaal in Duitsland en Denemarken nog een Fries dialect gesproken. Mijn Friese familie spreekt geen Fries meer, hooguit Nederlands met een Fries accent. De Friezen die ik ken voelen zich niet achtergesteld bij Hollanders, maar kijken toch een beetje met scheve ogen naar de Randstad.
Met vriendelijke groeten,
D2
http://home-13.tiscali-business.nl/~...g/mapdu/vg.htm
Oud 23 september 2005, 14:48   #63
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede
Geachte Dimitri,
Hier heb je een site met alle dialecten. Ik heb twee jaar als militair op Vlieland gewoond en meen dat het oorspronkelijke dialect daar Flevisch was. OOk wordt er lokaal in Duitsland en Denemarken nog een Fries dialect gesproken. Mijn Friese familie spreekt geen Fries meer, hooguit Nederlands met een Fries accent. De Friezen die ik ken voelen zich niet achtergesteld bij Hollanders, maar kijken toch een beetje met scheve ogen naar de Randstad.
D2
Ik denk dat deze kaart taalkundig gezien een beetje achterhaald is. Hier wordt Fries nl. als dialect beschouwd en alle Nederlandse dialecten die eraan verwant zijn bij de groep 'Friese dialecten' ingedeeld. Ik denk dat als je in Katwijk gaat vertellen dat het plaatselijke dialect Fries is, ze heel hard beginnen lachen.

Voor zover ik weet, wordt het (voormalige) Vlielands tegenwoordig bij het West-Fries ingedeeld. Dezelfde groep dus als waar Texel en het noorden van Noord-Holland onder vallen. Van Flevisch heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord. Wel is het zo, dat het dialect van Urk (wordt hier bij Flevisch ingedeeld) bijvoorbeeld heel sterk afwijkt van zowel het West-Fries als het Nedersaksisch. Misschien was Flevisch een soort overgangsdialectgroep van Hollands en Fries naar Nedersaksisch?[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Dimitri on 23-09-2005 at 15:50
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Geachte Dimitri,
D2
Ik denk dat deze kaart taalkundig gezien een beetje achterhaald is. Hier wordt Fries nl. als dialect beschouwd en alle Nederlandse dialecten die eraan verwant zijn bij de groep 'Friese dialecten' ingedeeld. Ik denk dat als je in Katwijk gaat vertellen dat het plaatselijke dialect Fries is, ze heel hard beginnen lachen.

Voor zover ik weet, wordt het (voormalige) Vlielands tegenwoordig bij het West-Fries ingedeeld. Dezelfde groep dus als waar Texel en het noorden van Noord-Holland onder vallen. Van Flevisch heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord. Wel is het zo, dat het dialect van Urk (wordt hier bij Flevisch ingedeeld) bijvoorbeeld heel sterk afwijkt van zowel het West-Fries als het Nedersaksisch. Misschien was Flevisch een soort overgangsdialectgroep van Hollands en Fries naar Nedersaksisch?[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Geachte Dimitri,
D2

Voor zover ik weet, wordt het (voormalige) Vlielands bij het West-Fries ingedeeld. Dezelfde groep dus als waar Texel en het noorden van Noord-Holland onder vallen.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Dimitri : 23 september 2005 om 14:50.
Oud 23 september 2005, 15:00   #64
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geachte Dimitri,
D2
Die kaart rekent West-Vlaams bij Hollands en Oost-Vlaams bij Brabants. Dat klopt niet. Oost-Vlaams sluit veel meer aan bij het West-Vlaams, dan bij het Brabantse Aalsters.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2005, 15:02   #65
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De kennis over elkaar laat soms erg te wensen over. Daar moet dus inderdaad aan gewerkt worden. Het staat samenwerking echter niet in de weg.
Maar ongetwijfeld zal u een machtig propaganda-apparaat in het leven roepen om iedereen de leer van "het Groot-Nederlandse Imperium" in te prenten... Ik stel voor dat we beginnen te discuteren over welke kolonies we ons allemaal gaan toe-eigenen...
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2005, 15:22   #66
Nibelung
Vreemdeling

Nibelung's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Pffff, die Kleinstaterei...

Egidius
Verklaar eens opportunistisch trolletje. Wat is er mis met die naam? Natuurlijk wil Nederland Vlaanderen annexeren, en dan lees ik hier berichten van Vlamingen die zelfs overwegen om de Nederlandse monarchie/regering in stand te houden, en er dus "es lekkerr bijkruipe".
Wat een waanzin. Vlaanderen heeft NOOIT bij Nederland behoord, enkel als would-be Zuid-Nederland. Heel dit land is een heen-en-weer trekkerij tussen Nederland en Frankrijk. Ik duld geen enkele, eerloze verraders.
Nibelung is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2005, 15:57   #67
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
Maar ongetwijfeld zal u een machtig propaganda-apparaat in het leven roepen om iedereen de leer van "het Groot-Nederlandse Imperium" in te prenten... Ik stel voor dat we beginnen te discuteren over welke kolonies we ons allemaal gaan toe-eigenen...
Als je niet serieus kunt discuSSIëren, houdt het op natuurlijk.
Oud 23 september 2005, 15:58   #68
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nibelung
Natuurlijk wil Nederland Vlaanderen annexeren,
Nederland wil helemaal niets annexeren.
Oud 23 september 2005, 16:07   #69
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nederland wil helemaal niets annexeren.
En andersom?
Zou Vlaanderen niet graag een stukje Limburg annexeren of Zeeuws-Vlaanderen?
Oud 23 september 2005, 16:11   #70
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nibelung
Verklaar eens opportunistisch trolletje.
U moet uw naam niet bovenaan uw post zetten, normaal zet men die onderaan.

Citaat:
Natuurlijk wil Nederland Vlaanderen annexeren,
So what?

Citaat:
en dan lees ik hier berichten van Vlamingen die zelfs overwegen om de Nederlandse monarchie/regering in stand te houden, en er dus "es lekkerr bijkruipe".
En daar heb jij blijkbaar een probleem mee.

Citaat:
Wat een waanzin. Vlaanderen heeft NOOIT bij Nederland behoord, enkel als would-be Zuid-Nederland. Heel dit land is een heen-en-weer trekkerij tussen Nederland en Frankrijk.
Zelfs als Noord en Zuid nooit zouden bijeen gehoord hebben (hahahaha, wat een geschiedenisvervalsing), dan nog duwt de logica ons steeds meer in de richting van een hereniging. U kan het er oneens mee zijn, maar u kan de geschiedenis niet tegenhouden.

Citaat:
Ik duld geen enkele, eerloze verraders.
Een schuimbekkend nationalistje?

Ga uw praatjes maar eens aan Louis Tobback verkopen.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2005, 16:18   #71
Egidius

Standaard

Citaat:
Laat ik de belangrijkste misvatting nog maar een keer uit de wereld helpen: NEDERLANDERS ZIEN FRIEZEN NIET ALS MINDERHEID. Dat lijk je maar niet te begrijpen, dat men in Nederland iedereen als Nederlander ziet en niet als aparte bevolkingsgroepen.
Wie is 'men' die dat allemaal zo ziet? Jij spreekt me dunkt iets te makkelijk in naam van alle Nederlanders.

Verder: waarom moet die 'men' een regio als een minderheid zien, opdat zelfbestuur oorbaar zou zijn?

Citaat:
De Friezen zijn gewoon onderdeel van die ene 'wij', nl. de Nederlanders. Of men nu Fries, Nedersaksisch, Limburgs, Zeeuws of wat dan ook spreekt, dat maakt niets uit. En de Friese cultuur is dus ook niets meer of minder dan de Twentse, de Limburgse, de Zeeuwse of nog een andere streekcultuur.
Allemaal per decreet vanuit Den Haag beslist, neem ik aan?

Citaat:
Zo zie je maar Egidius, het is allemaal niet zo zwart-wit als de GfA het voorspiegelt en jij maar al te graag wil geloven.
Op de Vlaamse staatsnationalisten, die graag een centralistische Vlaamse staat uit de grond willen stampen, zal je kunnen rekenen. Op de federalisten niet.

Egidius
Oud 23 september 2005, 16:39   #72
Dimitri

Standaard

Citaat:
Wie is 'men' die dat allemaal zo ziet? Jij spreekt me dunkt iets te makkelijk in naam van alle Nederlanders.
Oh, dat is helemaal de bedoeling niet. Maar ik ben nu eenmaal een Nederlander hè.

Laat ik het zo zeggen: ik ken niemand die de Friezen als aparte minderheid beschouwt. Ook geen Friezen die dat vinden. En ik hoor of lees daar ook niets over, behalve (wat de Friezen betreft dan) een anoniem groepje op internet dat zich Groep fan Auwerk noemt. Ik durf dus wel te zeggen dat we hier te maken hebben met een algemeen gevoel.

De reden dat ik dat hier schrijf is, dat jij en sommige andere Vlamingen ook erg makkelijk uitspraken doen over Friesland en Nederland (zoals Neen, "wij zijn goed voor onze Friesjes", dat is zowat de houding van de doorsnee Nederlander en zijn staat), terwijl dié uitspraken helemaal nergens op gebaseerd zijn.

Citaat:
Verder: waarom moet die 'men' een regio als een minderheid zien, opdat zelfbestuur oorbaar zou zijn?
Dat hoeft niet.

Citaat:
Allemaal per decreet vanuit Den Haag beslist, neem ik aan?
Hoe bedoel je?

Citaat:
Op de Vlaamse staatsnationalisten, die graag een centralistische Vlaamse staat uit de grond willen stampen, zal je kunnen rekenen. Op de federalisten niet.
Nederland is al geen centralistische staat meer en zal dat waarschijnlijk ook niet meer worden. Maar het ging mij er hier niet om zieltjes te winnen, maar om misvattingen recht te zetten.
Oud 23 september 2005, 16:49   #73
Egidius

Standaard

Citaat:
Dat hoeft niet.
Het volstaat dus dat een regio zichzelf wil besturen, opdat hij de mogelijkheid moet krijgen zichzelf te besturen. Dat lijkt me een democratische regel, meer niet.

Als er dus in het Noorden of het Zuiden, of waar dan ook, vraag zou zijn naar zelfbestuur, dan moet dat er komen.

Om nog eens terug te komen naar het onderwerp: ik ben er tamelijk zeker van dat een simpele hereniging van een eventueel centralistisch Vlaanderen met een centralistisch Nederland, geen rustig leven zal beschoren zijn. Ik verwacht dat een meerderheid van de Vlamingen daar niet zal willen in passen, wegens van de regen in de drop.
Je enige kans is een confederatie met meerdere partners.

Egidius
Oud 23 september 2005, 17:14   #74
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard Hmm

Egidius,

het nadeel van een (con)federatie is dat er dezelfde situatie zou kunnen ontstaan als in het huidige België, namelijk dat 40% van de bevolking in feite de koers van een (federaal) land bepaalt.

En mensen zoals Jaani snappen nog steeds niet dat er in Nederland niemand 'onderdrukt' wordt en dat iedereen zich eerst en vooral nederlander voelt en pas dan brabander of fries of amsterdammer. De achterdocht en wantrouwen ten opzichte van de noorderburen is bij Jaani toch wel erg aanwezig.

Mensen als JVDB, die regelmatig in Nederland komen, weten hoe het er hier echt aan toegaat.
U moet niet vergeten: Bij ons is de taal nooit onderdrukt dus heeft ook niemand lange tenen ten opzichte van een (streek)taal of dialect.
De staatsinrichting maar ook de democratie werken hier prima (hoewel er altijd punten van verbetering overblijven) dus ook op dat punt zijn we niet zo fanatiek.

En steeds maar weer lees ik over 'nederlandse onderdrukking' aansluiten bij Nederland is 'volksverraad' etc. Ik denk dat het een serieuze optie is omdat ik vlamingen respecteer en vlaanderen er graag bij zie als deel van het grotere geheel. Maar het HOEFT niet.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2005, 18:28   #75
Dimitri

Standaard

Citaat:
Het volstaat dus dat een regio zichzelf wil besturen, opdat hij de mogelijkheid moet krijgen zichzelf te besturen. Dat lijkt me een democratische regel, meer niet.

Als er dus in het Noorden of het Zuiden, of waar dan ook, vraag zou zijn naar zelfbestuur, dan moet dat er komen.
In principe wel. Maar er is natuurlijk een verschil tussen autonomie en onafhankelijkheid. Onafhankelijkheid is een vrij absoluut recht: daar kan een regio zelf over beslissen, zolang het voldoet aan de voorwaarden voor zelfbeschikkingsrecht. Voor autonomie moet je echter overleggen.

Ik zeg dat in het licht van de aanstaande besprekingen tussen Nederland, de Nederlandse Antillen en Aruba. De eilanden van de NL Antillen willen een andere staatkundige structuur, nl. afschaffing van het Land NL Antillen en in plaats daarvan een zelfstandige status als Land of Koninkrijkseiland, maar daar zullen ze wel de andere Landen (Nederland en Aruba) eerst voor moeten overtuigen. Zou men echter op één van de eilanden kiezen voor volledige onafhankelijkheid, dan kan men daar in principe helemaal zelf over beslissen, omdat dat nu eenmaal onder het zelfbeschikkingsrecht valt.

Citaat:
Om nog eens terug te komen naar het onderwerp: ik ben er tamelijk zeker van dat een simpele hereniging van een eventueel centralistisch Vlaanderen met een centralistisch Nederland, geen rustig leven zal beschoren zijn. Ik verwacht dat een meerderheid van de Vlamingen daar niet zal willen in passen, wegens van de regen in de drop.
Dat eerste lijkt me inderdaad geen goed idee. Het zou ook erg moeilijk zijn om van Nederland weer een centralistisch land te maken.

Ik denk dat een toetreding van Vlaanderen als autonoom Land tot het Koninkrijk (of Republiek, whatever) der Nederlanden eerder voor de hand zou liggen. Zeker als eerste stap: Vlaanderen en Nederland zullen vanwege het verschil in staatsstructuur niet meteen opgedeeld kunnen worden in allemaal aparte (soms gezamenlijke) staatjes en bovendien behouden Nederland en Vlaanderen dan een gelijkwaardige status (beide als Land binnen de Nederlanden) met een eigen identiteit, zonder al te veel gezamenlijke bevoegdheden. Later kan dan evt. voor opdeling in meerdere federale deelstaten gekozen worden.

Maar de belangrijkste voorwaarde is natuurlijk, dat de meerderheid van de bevolking met elke stap akkoord gaat.
Oud 23 september 2005, 19:53   #76
DokterDick
Banneling

DokterDick's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Interessante analyse. Ik denk dat jij dat heel juist ziet.

Egidius
Hier heb je wat namen Egidius van bekende logefiguren uit den Belgique:
WAALS:
Philippe Busquin, PS, voormalig Europees commissaris voor Onderzoek, minister van Staat;
Philippe Mahoux, PS-fractieleider in de Senaat, voorzitter van de Nationale Unie van Socialistische Mutualiteiten;
Philippe Moureaux, PS, burgemeester van St.-Jans-Molenbeek en voorzitter van de Politieraad, minister van Staat;
Jean Claude Van Cauwenberghe, PS, minister-president van het Waalse Gewest;
Michel Daerden, PS, minister van Budget en Financiën van de Franse Gemeenschap;
Charles Piqué, PS, ex-minister van Economisch en wetenschappelijk Onderzoek, belast met het Grootstedenbeleid, nu minister-president van het Brusselse Gewest;
Elio Di Rupo, PS-voorzitter, burgemeester van Bergen (Mons), volksvertegenwoordiger, minister van Staat;
Guy Spitaels, gewezen PS-voorzitter, ex-minister-president van het Waalse Gewest, minister van Staat, veroordeeld voor corruptie;
Guy Coëme, PS,gewezen Vice-Eerste Minister, gewezen minister van Verkeerswezen, veroordeeld voor corruptie;
Guy Mathot, PS, onlangs overleden, ex-burgemeester van Seraing, ex-voorzitter van de Luikse PS-federatie. genoemd in allerlei zaakjes, maar nooit veroordeeld;
André Cools, PS, Voormalig PS-voorzitter en minister van Staat, werd vermoord;
Alain Vander Biest, PS, voormalig minister, betrokken bij de moord op André Cools, pleegde zelfmoord;
Hervé Hasquin, MR, ex minister-president van de Franse Gemeenschap;
Daniel Ducarme, MR, ex-minister-president van het Brusselse Gewest, minister van Staat, werd op een zijspoor gezet omdat hij jarenlang naliet zijn belastingsaangifte in te vullen;
Richard Miller, MR, ex-minster van Kunst, Letteren en Audiovisuele middelen van de Franse Gemeenschap, lag aan de basis van het weren van Soetkin Collier (Urban Trad) uit het Eurosongfestival;
Marion Lemesre, MR, voorzitster van de MR-fractie in de Brusselse Gewestraad;
Jacques Simonet, MR, burgemeester van Anderlecht, volksvertegenwoordiger;
Henri Simonet, eerst socialist, daarna liberaal, minister van Staat, overleden, vader van Jacques;
François Perin, éminence grise van de Waalse Beweging, ex-volksvertegenwoordiger, minister van Staat;
Jean Gol, kwam uit de Rassemblement Wallon naar de francofone liberalen, minister van Staat, overleden.
VLAAMS
Rik Daems, VLD, ex-minister, fractievoorzitter VLD in de Kamer van Volksvertegenwoordigers;
Geert Versnick, VLD, lid van de Kamer van Volksvertegenwoordigers, schepen van Openbare Werken van Gent;
Fred Erdman, SP.A, voormalig SP-voozitter, ex-voorzitter van de kamercommissie Justitie;
Freddy Willockx, SP.A, burgemeester van St.-Niklaas, minister van Staat;
Marcel Colla, SP.A, senator, voorzitter van de commissie Buitenlandse Betrekkingen en landsverdediging, ex-minister van Volksgezondheid (moest opstappen naar aanleiding van de dioxinecrisis);
Willy Claes, SP.A, voormalig SP-voorzitter, voormalig zeer vooraanstaand minister, gewezen secretaris-generaal van de NAVO, minister van Staat, veroordeeld tot drie jaar voorwaardelijke gevagenisstraf en vijf jaar ontzetting uit zijn burgerrechten voor corruptie. Ondanks dit laatste was hij met zijn spitsbroeder Guy Spitaels (zie de lijst van de francofone logebroeders) uitgenodigd op het huwelijk van kroonkurk Philippe van het huis Saxe-Cobourg. Is nog altijd een veel gevraagd commentator bij de V?RT;
Marc Galle, gewezen SP-minister, bekend gebleven om zijn 'taaltuintjes'. Geen socialist sprak ooit het Nederlands zo behoorlijk, maar hij was niet bepaald Vlaamsgezind;
Karel van Miert, SP.A, gewezen SP-voorzitter, gewezen vice-president van de Socialistische Internationale, gewezen commissaris van de Europese Commissie, minister van Staat. Is nu met pensioen en geeft af en toe lucht aan zijn ontgoocheling.
Erwin Pairon, Groen!, schepen van Antwerpen. Verwierf vermaardheid toen bekend werd dat hij 2500 ? van de stadsrekening had gehaald om enige maatpakken te kopen. Eén ervan, een smoking, had hij nodig voor zijn initiatie bij de loge.
Steve (Robert) Stevaert, ex-voorzitter SP.A, gewezen Vlaams volksvertegenwoordiger, ex-burgemeester van Hasselt, nu 'gearriveerd' als gouverneur van de provincie Limburg.
DokterDick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2005, 07:50   #77
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Egidius
Onze enige kans.
Oud 24 september 2005, 07:53   #78
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En andersom?
Zou Vlaanderen niet graag een stukje Limburg annexeren of Zeeuws-Vlaanderen?
Alleen enkele onnozele bietekwieten willen dat .
Als je die uitdrukking kent.
Oud 24 september 2005, 08:01   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Alleen enkele onnozele bietekwieten willen dat .
Als je die uitdrukking kent.
En die kan men vinden in het belgicistisch kamp. Herinner u nog hoe de opperbubbel, Hans I le Grand, hier op dit forum pleitte voor de aanhechting van Zeeuws-Vlaanderen bij België. En toen hij bezig was, haalde hij er ook maar Nederlands-Limburg en Noord-Brabant bij ook. Sommige belgicisten hebben blijkbaar nog altijd natte dromen van een Grootbelgië. Merkwaardig is daarbij dat ze altijd zaken willen pikken van de Nederlandse en Duitse buur. Aan Frankrijk willen ze duidelijk niet raken, alhoewel Frans-Vlaanderen in hun logica zeker erbij zou moeten horen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2005, 11:39   #80
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
En die kan men vinden in het belgicistisch kamp. Herinner u nog hoe de opperbubbel, Hans I le Grand, hier op dit forum pleitte voor de aanhechting van Zeeuws-Vlaanderen bij België. En toen hij bezig was, haalde hij er ook maar Nederlands-Limburg en Noord-Brabant bij ook. Sommige belgicisten hebben blijkbaar nog altijd natte dromen van een Grootbelgië. Merkwaardig is daarbij dat ze altijd zaken willen pikken van de Nederlandse en Duitse buur. Aan Frankrijk willen ze duidelijk niet raken, alhoewel Frans-Vlaanderen in hun logica zeker erbij zou moeten horen.
Een hereneging met het groot hertogdom Luxemburg zien ze ook zitten, op mijn vraag hoe ze teregover een hereneging met Nederland stonden heb ik nog geen antwoord ontvangen.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be