![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik daag je uit om te quoten waar ik, behalve bij publieke figuren, op een forumdeelnemer de epitheta autoritair of dictatoriaal geplakt heb. Als je dat niet kunt, verwacht ik wel een excuusje voor je valse aantijging. Citaat:
Het Belgische systeem democratisch heten, dat kan je met de beste wil van de wereld niet waamaken. Je geeft hierboven zelf toe dat zelfs het louter representatieve systeem niet voluit kan werken. Waar de 'vertegenwoordigers 1/niet verkozen zijn 2/slechts voor 17% van het wetgevend werk instaan heerst elitocratie. Partijen zoals de N-Va die hierin geen graten zien, en dit alles democratie heten, zitten er glad naast. Citaat:
Wat ik steeds beweer: het anti-democratische karakter ervan is zwaar overroepen, daar de koning slechts in drie fasen van het beslissings- en besluitvormingsproces betrokken is, en dan nog eerder protocollair. Tevens geef ik aan dat de monarchie een soort democratische legitimiteit lijkt te hebben, afgaande op peilingen (voor wat ze waard zijn) En last but not least: mits invoering van referenda kan het koningshuis perfect democratisch gelegitimeerd worden. BROV invoeren is onbegrijpelijkerwijs niet naar de zin van anti-royalisten zoals de N-VA. Maar dat is niet haar enige inconsequentie in deze materie. Als we dan toch van monarchie-hypocrisie spreken, dan hoef ik maar even te refereren naar de N-Va (Loones!) goedkeuring van de prinselijke dotaties voor buitenlandse missies. Ik hoop dat het verschil duidelijk is: Ik heet noch België, noch zijn monarchie democratisch, wat niet wegneemt dat ze me dienstig zijn in hun huidige vorm. De N-Va-doctrine daarentegen blaast warm en koud tegelijk: ze ageren tegen het Belgische systeem, dat ze desondanks als democratisch willen transponeren naar hun republiekske Vlaanderen. Ze brandmerkt de monarchie als ondemocratisch, maar de N-Va-bestuurders laten het dapper na om in die zin te stemmen als het er op aankomt.
![]() |
![]() |