Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 oktober 2005, 12:31   #61
Grellig
Minister

Grellig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
We zullen daar eens denken als er iets van 1000 kilo moet geheft worden, zoals rollen of matrijzen in de fabriek bv.
Zonder machine's had je niks. Niet eens werk.
Maar dat ze steeds rapper moeten werken dat is wel juist, door de loonkost van die arbeider natuurlijk.
En dan vragen ze werktijd verkorting en hoger loon, en dan moeten ze weer wat rapper werken en komt er nog een machine in de plaats.
Vicieuze cirkel!
Daar heb je een punt Mambo.Zelf zit ik al jaren tussen de kunststofgranulaten en matrijzen.Maar als er geen industrie was wisten we ook niet beter,niet?

In plaats van groenten in blik of achter glas deden we het zelf planten.De industrie waant zich oppermachtig in de wereld maar denk dat ze zich hier grondig vergissen.Een meteorietinslag en heel de bazaar ligt in puin.Een mens heeft ook een geest,en de geest is in staat om het lichaam overeind te houden,industrie niet.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Grellig on 02-10-2005 at 13:33
Reason:
--------------------------------

Citaat:
We zullen daar eens denken als er iets van 1000 kilo moet geheft worden, zoals rollen of matrijzen in de fabriek bv.
Maar dat ze steeds rapper moeten werken dat is wel juist, door de loonkost van die arbeider natuurlijk.
En dan vragen ze werktijd verkorting en hoger loon, en dan moeten ze weer wat rapper werken en komt er nog een machine in de plaats.
Vicieuze cirkel!
Daar heb je een punt Mambo.Zelf zit ik al jaren tussen de kunststofgranulaten en matrijzen.Maar als er geen industrie was wisten we ook niet beter,niet?

In plaats van groenten in blik of achter glas deden we het zelf planten.De industrie waant zich oppermachtig in de wereld maar denk dat ze zich hier grondig vergissen.Een meteorietinslag en heel de bazaar ligt in puin.Een mens heeft ook een geest,en de geest is in staat om het lichaam overeind te houden,industrie niet.[/size]

[size=1]After edit by Grellig on 02-10-2005 at 13:32
Reason:

Citaat:
Vicieuze cirkel!

In plaats van blik in groeten of achter glas deden we het zelf planten.De industrie waant zich oppermachtig in de wereld maar denk dat ze zich hier grondig vergissen.Een meteorietinslag en heel de bazaar ligt in puin.Een mens heeft ook een geest,en de geest is in staat om het lichaam overeind te houden,industrie niet.[/size]

[size=1]After edit by Grellig on 02-10-2005 at 13:32
Reason:

Citaat:
Vicieuze cirkel!

In plaats van blik in groeten of achter glas deden we het zelf planten.De industrie waant zich oppermachtig in de werled maar denk dat ze zich hier grondig vergissen.Een meteorietinslag en heel de bazaar ligt in puin.Een mens heeft ook een geest,en de geest is in staat om het lichaam overeind te houden,industrie niet.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Vicieuze cirkel!
Daar heb je een punt Mambo.Zelf zit al jaren tussen de kunststofgranulaten en matrijzen.Maar als er geen industrie was wisten we ook niet beter niet?

In plaats van blik in groeten of achter glas deden we het zelf planten.De industrie waant zich oppermachtig in de werled maar denk dat ze zich hier grondig vergissen.Een meteorietinslag en heel de bazaar ligt in puin.Een mens heeft ook een geest,en de geest is in staat om het lichaam overeind te houden,industrie niet.[/size]
[/edit]

Novalis

Laatst gewijzigd door Grellig : 2 oktober 2005 om 12:33.
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2005, 12:41   #62
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig

In plaats van groenten in blik of achter glas deden we het zelf planten.De industrie waant zich oppermachtig in de wereld maar denk dat ze zich hier grondig vergissen.Een meteorietinslag en heel de bazaar ligt in puin.Een mens heeft ook een geest,en de geest is in staat om het lichaam overeind te houden,industrie niet.
Ja maar dat is eerder iets voor wie in zijn korte broek op de bahama's rondloopt dan hier bij ons.
+ het kost hier al allemaal zoveel.
+ ik ken niet veel van groenten en fruit planten.
+ probeer maar eens iemand anders groenten en fruit te laten plukken, ze moeten ze tegenwoordig ook van polen laten komen omdat ze bij ons geen goesting hebben.
+ het is hier toch finaal om zeep ondertussen.
Oud 2 oktober 2005, 12:45   #63
Grellig
Minister

Standaard

Citaat:
Ja maar dat is eerder iets voor wie in zijn korte broek op de bahama's rondloopt dan hier bij ons.
+ het kost hier al allemaal zoveel.
+ ik ken niet veel van groenten en fruit planten.
+ probeer maar eens iemand anders groenten en fruit te laten plukken, ze moeten ze tegenwoordig ook van polen laten komen omdat ze bij ons geen goesting hebben.
+ het is hier toch finaal om zeep ondertussen.
Kijk,je deelt alles weer in.Waarom zou dat eerder iets zijn voor op de Bahama's?De tijd dat de mensen zelf hun groeten teelden ligt nog niet zo ver achter ons hoor.Zelfs mijn grootmoeder zaliger was er expert in en de sla en tomaten waren overheerlijk!Waar is de tijd dat we samen deden eten en over het leven filosofeerden.
En zo ging dat in heel het dorp.

Ik heb nooit zo een fijn mens gekend,en ze was zeker veel interessanter dan een ploegbaas of fabrieksdirecteur!

Novalis
Oud 2 oktober 2005, 13:06   #64
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Hoeveel vraagt een schoonheids, pardon dermatologe bij een visite? 5000bfr?
kuch... een dermatoloog is een huidarts, geen beauty salon.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2005, 13:22   #65
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeker een bron van waarheid Mitgard.Veel mensen denken dat machine's er zijn om het werk van de arbeider lichter te maken,maar denk persoonlijk dat ze zich hier grondig vergissen.

Aangezien ik al jaren op de fabrieksvloer rondloop kan ik hier wel van meespreken.Elke minuut wordt tegenwoordig gepland bij de arbeider,net hetzelfde als een machine.Soms werkt dit zeer deprimerend.Al maar goed dat er filosofische boeken op de markt zijn zodat men zich hier geestelijk tegen kan wapenen want anders zat ik in een psychologische instelling.
Hmmm, Grellig,
Ik meen me te herinneren dat U op uw werk slechts 10 minuten effectief 'moet' werken en dat U tijdens de overige minuten (50 minuten aub) filosofische boeken kon lezen (op uw 'werk')...
En U klaagt?
[size=1]Als ik me vergis, zult U wel zo vriendelijk zijn me te willen corrigeren..[/size]

Soms heb ik de indruk dat men de zaken veel erger voorstelt dan dat ze (soms) zijn... Dat zal wss bon ton zijn...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2005, 13:50   #66
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De enigste reden dat er technologie is gekomen is het feit dat machine's niet moeten eten en drinken en naar het toilet gaan.Een machine is veel bedrijfszekerder dan een mens.
Een speer, visnet, gevlochten mand, allemaal voorbeelden van vroege technologie.
Zij waren in eerste instantie bedoeld om het de mens makelijker te maken.
Technologie heeft zich verder ontwikkeld tot wat ze nu is, onderweg is de oorspronkelijke doelstelling echter gedeeltelijk verloren geraakt.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2005, 13:52   #67
armoede
Burgemeester

armoede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Hmmm, Grellig,
Ik meen me te herinneren dat U op uw werk slechts 10 minuten effectief 'moet' werken en dat U tijdens de overige minuten (50 minuten aub) filosofische boeken kon lezen (op uw 'werk')...
En U klaagt?
[size=1]Als ik me vergis, zult U wel zo vriendelijk zijn me te willen corrigeren..[/size]

Soms heb ik de indruk dat men de zaken veel erger voorstelt dan dat ze (soms) zijn... Dat zal wss bon ton zijn...
Ik kan enkel voor mijn eigen spreken en vind het heel fustrerend dat het werkritme waar ik vroeger in werkzaam was bepaalt werd door de slagen van de persen. Iedere handeling en iedere beweging was afgesteld op iedere slag die de pers maakte. Kan je verzekeren dat dat ritme zeer fustrerend op mijn gemoed in werkte.[edit]
[size=1]After edit by armoede on 02-10-2005 at 14:52
Reason:

Citaat:
Hmmm, Grellig,
En U klaagt?

Ik kan enkel voor mijn eigen spreken en vind het heel fustrerend dat het werkritme waar ik vroeger in werkzaam was bepaalt werd door de slagen van de persen. Iedere handeling en iedere beweging was afgesteld op iedere slag die de pers maakte. Kan je verzekeren dat dat ritme zeer fustrerend op mijn gemoed in werkte.[/size]

Citaat:
Hmmm, Grellig,
En U klaagt?

Ik kan enkel voor mijn eigen spreken en vind het heel fustrerend dat het werkritme war ik vroeger in werkzam was bepaalt werd door de slagen van de persen. Iedere handeling en iedere beweging was afgesteld op iedere slag die de pers maakte. Kan je verzekeren dat dat ritme zeer fustrerend op mijn gemoed in werkte.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door armoede : 2 oktober 2005 om 13:52.
armoede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2005, 13:53   #68
Grellig
Minister

Standaard

Citaat:
Hmmm, Grellig,
En U klaagt?

Het werk dat ik heb is zeer uitzonderlijk CHIPIE.Dit is een job die je maar éénmalig in heel u leven krijgt aangeboden.

Men argument ging uit naar de modale bandarbeider.In mijn jeugd heb ik jaaaaaren bandarbeid verricht.Mensen die bandarbeid verrichten zullen het gevoel wel kennen dat je sterretjes begint te zien en dat het stemmetje in u hoofd zich begint af te vragen of het leven zo wel eigenlijk zin heeft.

Dit is een zeer onprettig gevoel en heb zelf initiatief genomen om me er geestelijk tegen te wapenen.Eigenlijk zou het bedrijf de werknemers geestelijk moeten ondersteunen om de geest te sterken om 8uur per dag dezelfde handeling uit te voeren.

Novalis
Oud 2 oktober 2005, 13:54   #69
Grellig
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door armoede
Ik kan enkel voor mijn eigen spreken en vind het heel fustrerend dat het werkritme waar ik vroeger in werkzaam was bepaalt werd door de slagen van de persen. Iedere handeling en iedere beweging was afgesteld op iedere slag die de pers maakte. Kan je verzekeren dat dat ritme zeer fustrerend op mijn gemoed in werkte.
Zeer zeker.Zie het bovenstaande bericht.

Novalis
Oud 2 oktober 2005, 13:56   #70
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
een machine haalt het volle nut uit de arbeider.
het zorgt dat een arbeider elke seconde nuttig bezig is.
dat er geen seconde verloren gaat.
de machine ontmenselijkt de arbeider, en degradeert hem tot mechanisch verlengstuk van zichzelf.

machines op zich scheppen geen winst. geen enkele leverancier zal zijn product (machine) voor minder geld verkopen dan het waard is (dan het kan opbrengen).
dat kan alleen bij mensenlijke arbeid. uit noodzaak. vanuit het schaakmat der bezitsloze klasse.
Dat is idd de schaduwzijde van een oorspronkelijk goed idee om het de mens makkelijker te maken.
Maar ipv te zeggen: hé nu hebben we iets leuks gevonden waardoor we de helft minder moeten werken en toch goed te leven, is men kunstmatige behoeften gaan creëren die de mens tot slaaf maakt van zijn eigen idioterie.
Oud 2 oktober 2005, 14:01   #71
armoede
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shizie
Als je niet in staat bent om iets beters te vinden of te doen dan MOET ge gedwongen worden om iemand anders zijn shot op te ruimen. anders geen dop..

Er zijn veel debiele mensen die enkel in staat zijn om ongeschoold arbeid te verrichten. Ze moeten gedwongen worden te werken
Mag ik eens vragen, zijt gij zelf niet gefustreerd omdat ge niet beter kunt dan enkel debiele uitlatingen te doen. Het getuigd van hoge debiliteit om zulk een uitspraak te formuleren, ik denk dat ge zelf uw eigen debiel zijn herkend en door deze zelferkenning zeer degenererend doet. Zelfkennis en eigenliefde door de rechtstreeks erkenning noemt men dat.
Oud 2 oktober 2005, 14:03   #72
Grellig
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper
Dat is idd de schaduwzijde van een oorspronkelijk goed idee om het de mens makkelijker te maken.
Maar ipv te zeggen: hé nu hebben we iets leuks gevonden waardoor we de helft minder moeten werken en toch goed te leven, is men kunstmatige behoeften gaan creëren die de mens tot slaaf maakt van zijn eigen idioterie.
Vroeger stond ik aan een band en moest mijn ritme soms aanpassen omdat ik voelde dat ik mijn neus moest snuiten.Het was gewoon secondenwerk.Proberen u werkwijze zo aan te passen dat men 10sec kon uitsparen om de hygiëne op peil te houden.

Novalis
Oud 2 oktober 2005, 14:15   #73
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Vroeger stond ik aan een band en moest mijn ritme soms aanpassen omdat ik voelde dat ik mijn neus moest snuiten.Het was gewoon secondenwerk.Proberen u werkwijze zo aan te passen dat men 10sec kon uitsparen om de hygiëne op peil te houden.
Verschrikkelijk, ik ben blij voor jou dat je hier blijkbaar een uitweg uit hebt gevonden.
Maar het blijft natuurlijk even verschrikkelijk voor die duizenden anderen die nog steeds onder deze voorwaarden moeten werken.
Er zijn natuurlijk altijd mensen (toch wel uitzonderingen denk ik) die zich wel goed voelen in dit soort werk.
Nu de producten die op deze manier gemaakt worden (vb auto's) zijn best handig, het is dan ook wel goed dat er mensen bereid zijn om dit soort van werk te doen.
Toch blijf ik denken dat dit soort werk best gedragen zou worden door meer schouders, of te minste te zorgen voor meer afwisseling.
Iemand die bouten, aandraait zou die ook niet wat magazijnwerk kunnen doen of onderhoud aan bepaalde machines.
Maar men wil natuurlijk specialisatie tot het uiterste.
Wat is de volgende stap, mss een chip in het brein, zodat je helemaal als robot kan fungeren?
Oud 2 oktober 2005, 14:25   #74
Grellig
Minister

Standaard

Citaat:
Verschrikkelijk, ik ben blij voor jou dat je hier blijkbaar een uitweg uit hebt gevonden.
Maar het blijft natuurlijk even verschrikkelijk voor die duizenden anderen die nog steeds onder deze voorwaarden moeten werken.
Er zijn natuurlijk altijd mensen (toch wel uitzonderingen denk ik) die zich wel goed voelen in dit soort werk.
Nu de producten die op deze manier gemaakt worden (vb auto's) zijn best handig, het is dan ook wel goed dat er mensen bereid zijn om dit soort van werk te doen.
Toch blijf ik denken dat dit soort werk best gedragen zou worden door meer schouders, of te minste te zorgen voor meer afwisseling.
Iemand die bouten, aandraait zou die ook niet wat magazijnwerk kunnen doen of onderhoud aan bepaalde machines.
Maar men wil natuurlijk specialisatie tot het uiterste.
Wat is de volgende stap, mss een chip in het brein, zodat je helemaal als robot kan fungeren?
Idd satiper.De vriendschapsband die bandarbeiders onder elkaar hebben is dan ook zeer hecht omdat ze van elkaars inspanningen afhangen.Soms vond ik het ook wel plezant om alles te geven,maar soms had ik er ook echt genoeg van.

Mijn vriendin doet ook echt bandarbeid.Iedere twee seconden moet ze een stofzuigerzak nakijken.Heel de dag op een stoeltje zitten bij een pneumatische arm die een zakje brengt,ze moet die dan nemen en nakijken.Ze doet dit zeer graag en wil niets anders.

Novalis
Oud 2 oktober 2005, 14:30   #75
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Idd satiper.De vriendschapsband die bandarbeiders onder elkaar hebben is dan ook zeer hecht omdat ze van elkaars inspanningen afhangen.Soms vond ik het ook wel plezant om alles te geven,maar soms had ik er ook echt genoeg van.

Mijn vriendin doet ook echt bandarbeid.Iedere twee seconden moet ze een stofzuigerzak nakijken.Heel de dag op een stoeltje zitten bij een pneumatische arm die een zakje brengt,ze moet die dan nemen en nakijken.Ze doet dit zeer graag en wil niets anders.
Gelukkig dat het voor sommigen ook zo kan natuurlijk
Oud 2 oktober 2005, 17:07   #76
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
kuch... een dermatoloog is een huidarts, geen beauty salon.
LEO...(alsof we dat nu niet wisten moeten ze het duidelijk eens herhalen)
Pronken....niks anders.
Oud 2 oktober 2005, 17:42   #77
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een speer, visnet, gevlochten mand, allemaal voorbeelden van vroege technologie.
Zij waren in eerste instantie bedoeld om het de mens makelijker te maken.
Technologie heeft zich verder ontwikkeld tot wat ze nu is, onderweg is de oorspronkelijke doelstelling echter gedeeltelijk verloren geraakt.
Van die speer tot daar aan toe, maar de visnet of de gevlochten mand?
Stel u voor ...�* 1250 bfr/uur wat zo'n mandje zou kosten? Of er zouden ook al geen vissers meer overschieten zelfs geen amateurs.
Gelukkig hebben we nog afrika waar ze vlechten voor een paar centiemen.
Er hangt dus een sterke schaduw zijde aan manueel werk, en de schaduw is en zijn de kosten van het loon.
Het loon moet op de helft komen van wat het nu is, dan zitten we min of meer weer goed. Feitelijk nog wat minder zou beter zijn voor iedereen.
Oud 2 oktober 2005, 17:46   #78
armoede
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Van die speer tot daar aan toe, maar de visnet of de gevlochten mand?
Stel u voor ...�* 1250 bfr/uur wat zo'n mandje zou kosten? Of er zouden ook al geen vissers meer overschieten zelfs geen amateurs.
Gelukkig hebben we nog afrika waar ze vlechten voor een paar centiemen.
Er hangt dus een sterke schaduw zijde aan manueel werk, en de schaduw is en zijn de kosten van het loon.
Het loon moet op de helft komen van wat het nu is, dan zitten we min of meer weer goed. Feitelijk nog wat minder zou beter zijn voor iedereen.
Op zich is er geen bezwaar tegen verlaging van lonen maar dan moeten de andere ook meewillen, daarmee bedoelend het kapitaal de immo's de voedingssector kortweg alle factoren die en rol spelen in de levensstandaard. Als het leven zelf goedkoper zou worden dan zou er ook mer mogelijkheden zijn om creatief te kunnen werken en dan zou creativiteit beloond worden en leefbaar worden.
Oud 2 oktober 2005, 17:59   #79
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op zich is er geen bezwaar tegen verlaging van lonen maar dan moeten de andere ook meewillen, daarmee bedoelend het kapitaal de immo's de voedingssector kortweg alle factoren die en rol spelen in de levensstandaard. Als het leven zelf goedkoper zou worden dan zou er ook mer mogelijkheden zijn om creatief te kunnen werken en dan zou creativiteit beloond worden en leefbaar worden.
Daar ben IK wel mee akkoord doch jammer genoeg zullen die dat niet zijn.
Maar binnenkort met het mes op de keel zullen ze noodgedwongen ofwel moeten zakken ofwel moet opkrassen.
Immers er zal niet veel meer overeind blijven staan, eenmaal de (arbeid) invasie begonnen zal zijn![edit]
[size=1]After edit by Mambo on 02-10-2005 at 18:59
Reason:

Citaat:
Maar binnenkort met het mes op de keel zullen ze noodgedwongen ofwel moeten zakken ofwel moet opkrassen.
Immers er zal niet veel meer overeind blijven staan, eenmaal de (arbeid) invasie begonnen zal zijn![/size]

Citaat:
Daar ben wel mee akkoord doch jammer genoeg zullen die dat niet zijn.
Immers er zal niet veel meer overeind blijven staan, eenmaal de (arbeid) invasie begonnen zal zijn![/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Mambo : 2 oktober 2005 om 17:59.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2005, 18:06   #80
armoede
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Immers er zal niet veel meer overeind blijven staan, eenmaal de (arbeid) invasie begonnen zal zijn!
De politiek zal vroeg of laat toch moeten ingrijpen en het kapitaal zal vroeg of laat moeten inzien dat hun inhaligheid deze maatschappij ten gronde zal richten. Zoniet zal het systeem zichzelf vernietigen en zal er nog een grotere werkloosheid onstaan en zal de armoede gaan groeien zodanig dat het ontaard in een revolutie.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be