Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 oktober 2005, 10:34   #61
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6
Is het overboeken van tekorten naar het volgende jaar dan geen boekhoudkundige operatie, die aanvaard is door het IAS en gelijken?
Iets zegt me dat U mij nu een initiatie boekhoudkunde gaat geven.
dat is inderdaad zo indien die tekorten (of opbrengsten) betrekking hebben op het volgende boekjaar, maar niet als die tekorten (of opbrengsten) volledig aan het huidige boekjaar moeten worden toegeschreven.
Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2005, 10:36   #62
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik loop al een tijdje op deze aardkloot rond en kan het volgende stellen:

IEDERE Belgische regering wordt,ter gelegenheid van een begrotingskontrole geconfronteerd met tekorten,mis-inschattingen,enfin...problemen.

Daarom juist IS er begrotingskontrole,ieder jaar opnieuw.

En,ik moet het nogmaals toegeven,voor 7 jaar op rij heeft de "kortetermijnaktie" als gevolg dat het gat dicht is....en dus ook onderhavige regering geen onverwachte nieuwe leningen moet aangaan als de pummels van de jaren zeventig!

Bon.....

Wat de toekomst betreft..het wordt vaak vergeten dat een regering voor 4 jaar gekozen wordt,niet voor 40,en zelfs niet voor 10 jaar in de toekomst.....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2005, 10:39   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3
Ondanks alle kritiek hier van de vb'er blijf ik er van overtuigd dat Vandelanotte de beste man was in deze regering!
Heel merkwaardig. De Amerikanen zeggen altijd "don't change a winning team". Indien nu VdL "de beste man" is in de huidige regering, dan vraag ik mij af waarom hij het afbolt. Blijkbaar is het hem dan toch niet te doen om de grote idealen, maar gewoon om macht (hij gaat nu een beetje de plak zwaaien bij de sossen).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2005, 10:42   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
dat is inderdaad zo indien die tekorten (of opbrengsten) betrekking hebben op het volgende boekjaar, maar niet als die tekorten (of opbrengsten) volledig aan het huidige boekjaar moeten worden toegeschreven.
En juist dat heeft VdL meerdere keren gedaan. Vergeten we trouwens niet de Belgische staatsschuld zomaar eventjes 95% van het BBP bedraagt (meer dan 280 miljard EURO). Al die hoera-kreten van de regeringsleden overstemmen dit niet. Vergelijk daar bij dan Nederland met 46% van zijn BBP, dan weet men meer dan genoeg.
Oud 15 oktober 2005, 10:43   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ben je daar weer met uw ingestudeerd lijntje? geef liever eens commentaar ter zake in plaats van te zitten melken over het vb dat hier in principe niets mee te maken heeft.

ik zal het even illustreren met een voorbeeldje :

de regering dehaene komt na de begrotingscontrole tot de vaststelling dat er een gat is van 5 miljard euro, om dat gat te dekken wordt besloten geld te vragen aan de burgers in de vorm van overheidsleningen. de regering weet uiteraard dat het geleende geld later zal moeten worden terugbetaald en dat er dus wel degelijk een gat in de begroting is.

de regering verhofstadt komt na de begrotingscontrole tot de vaststelling dat er een gat is van 5 miljard euro, om dat gat te dekken wordt besloten geld dat hen werd toevertrouwd door belgacom om de pensioenen uit te betalen te gebruiken. de regering blijkt niet te beseffen dat het ingebrachte geld later zal moeten worden terugbetaald en vertelt met veel bombarie dat de begroting in evenwicht is.

ziet u het verschil? in weze is er geen maar dehaene beseft dat er een tekort is terwijl verhofstadt dat niet beseft
Inderdaad, Dehaene schonk op dat vlak klare wijn, terwijl Guynokkio de mensen zand in de ogen strooit.
Oud 15 oktober 2005, 10:44   #66
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door napoleondegrote
Wat wil dat zeggen? Dat we deze keer de intresten op de staatslening van 8.000.000.000.000 franken hebben betaald?
Uw veerkracht verbaast me. Springen van budgetting naar accounts payable in minder dan 20 woorden. Meer dan "paars-rood legt sinds 7 jaar een begroting in evenwicht neer" wil dit echt niet zeggen. Is ijs bevroren?

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2005, 10:50   #67
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Inderdaad, Dehaene schonk op dat vlak klare wijn, terwijl Guynokkio de mensen zand in de ogen strooit.
Pardoneer mijn onwetendheid. De Kyoto norm ken ik stilaan wel, doch wie/wat/waar/wanneer is Guynokkio?

Gepetto.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by 4x10E6 on 15-10-2005 at 11:51
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Pardoneer mijn onwetendheid. De Kyoto norm ken ik stilaan wel, doch wie/wat/waar/wanneer is Guynokkio?

Gepetto.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Pardoneer mijn onwetendheid. De Kyoto norm ken ik stilaan wel, doch wat zijn de akkorden van Guynokkio?

Gepetto.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 15 oktober 2005 om 10:51.
Oud 15 oktober 2005, 10:51   #68
Gertj3
Minister

Gertj3's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Heel merkwaardig. De Amerikanen zeggen altijd "don't change a winning team". Indien nu VdL "de beste man" is in de huidige regering, dan vraag ik mij af waarom hij het afbolt. Blijkbaar is het hem dan toch niet te doen om de grote idealen, maar gewoon om macht (hij gaat nu een beetje de plak zwaaien bij de sossen).
Wie moet er dan volgens u voorzitter worden van de sp.a?
Gertj3 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2005, 10:55   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar gaat het niet over, wel over uw stelling dat de beste man van de regering VdL is/was. Welnu, als hij dan de beste man is, dan blijft hij daar. Blijkbaar is hij dan toch niet de juiste man op de juiste plaats, daar hij het afbolt.
Oud 15 oktober 2005, 10:55   #70
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
waarom zou dat onze zorg zijn? maar ik moet jan van den berghe wel bijtreden, het is raar dat een partij haar beste minister van zijn post haalt om hem voorzitter te maken. met steve stevaert was dat begrijpelijker omdat die van ministerschap niet veel kaas gegeten had (to put it mildly).

eigenlijk word hier gezegd dat de partij belangrijker is dan het bestuur van het land, van particratie gesproken
Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2005, 10:57   #71
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En juist dat heeft VdL meerdere keren gedaan. Vergeten we trouwens niet de Belgische staatsschuld zomaar eventjes 95% van het BBP bedraagt (meer dan 280 miljard EURO). Al die hoera-kreten van de regeringsleden overstemmen dit niet. Vergelijk daar bij dan Nederland met 46% van zijn BBP, dan weet men meer dan genoeg.
Heeft Johan van de Lanotte tekorten (of opbrengsten) die betrekking hebben op het volgende boekjaar en die bovendien duidelijk niet als die tekorten (of opbrengsten) aan het huidige boekjaar konden worden toegeschreven, overgedragen naar het volgende boekjaar?
Standaard accountancy praktijk, toch?

Oud 15 oktober 2005, 11:34   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heeft Johan van de Lanotte tekorten (of opbrengsten) die betrekking hebben op het volgende boekjaar en die bovendien duidelijk niet als die tekorten (of opbrengsten) aan het huidige boekjaar konden worden toegeschreven, overgedragen naar het volgende boekjaar?
Standaard accountancy praktijk, toch?
Neen, dat is niet standaard anders had de Europese Commissie de Belgische regering niet op de vingers hoeven te tikken. Iets wat ze wel gedaan heeft. O.a. het geklungel met het pensioenfonds van Belgacom of met het Zilverfonds is een zuiver boekhoudkundige operatie die een privaat bedrijf nooit zou doen. Men kan immers geen inkomsten inboeken die uitgaven blijken te zijn. Juist dat is immers gebeurd.
Oud 15 oktober 2005, 12:08   #73
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Neen, dat is niet standaard anders had de Europese Commissie de Belgische regering niet op de vingers hoeven te tikken. Iets wat ze wel gedaan heeft. O.a. het geklungel met het pensioenfonds van Belgacom of met het Zilverfonds is een zuiver boekhoudkundige operatie die een privaat bedrijf nooit zou doen. Men kan immers geen inkomsten inboeken die uitgaven blijken te zijn. Juist dat is immers gebeurd.
Sorry Jan, doch je zal toch specifieker moeten zijn indien je mij wil overtuigen. Zodoende,
- Wat houdt het 'geklungel met het Belgacom pensioen fonds in'.
- Welke uitgaven werden gemaakt mbt. het pensioen fonds van Belgacom en/of het Zilverfonds.

Oud 15 oktober 2005, 12:16   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sorry Jan, doch je zal toch specifieker moeten zijn indien je mij wil overtuigen. Zodoende,
- Wat houdt het 'geklungel met het Belgacom pensioen fonds in'.
- Welke uitgaven werden gemaakt mbt. het pensioen fonds van Belgacom en/of het Zilverfonds.
Door een overeenkomst met Belgacom kon men het pensioenfonds van die onderneming inboeken als "inkomsten". Dit is evenwel geen inkomst, maar een toekomstige uitgavepost. Nu wordt die ingeschreven als een algemene inkomst en zal ook gebruikt worden voor allerlei uitgaven, terwijl dat pensioenfonds een spaarpot was waaruit later de pensioenen van de Belgacom-werknemers uit moeten betaald worden. Nu geeft de overheid dat geld onmiddellijk uit, om aldus een tekort te dichten. Dat geld is nu weg, maar vanaf nu draait de overheid wel op voor iedere Belgacom-werknemer die op pensioen gaat. Uitgaven dus, waarvoor geen inkomsten aan de andere kant van de boekhoudkundige tabel staan.

Hetzelfde is gebeurd met het zilverfonds dat ook een spaarpot hoorde te zijn om de pensioenen later te betalen. Hier ook besliste VdL om dat opzij gezette geld onmiddellijk in te pompen in de verlieslatende begroting. Dat geld is nu weg, maar de uitgaven voor die pensioenen komen eraan. Ook daar staan er voor die uitgaven geen inkomsten aan de andere kant van de debet/credit-tabel.

Tweemaal geklungel, wat in de private sector onmiddellijk het ontslag van de beheerder voor gevolgd zou hebben.
Oud 15 oktober 2005, 12:22   #75
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:
waarom zou dat onze zorg zijn? maar ik moet jan van den berghe wel bijtreden, het is raar dat een partij haar beste minister van zijn post haalt om hem voorzitter te maken. met steve stevaert was dat begrijpelijker omdat die van ministerschap niet veel kaas gegeten had (to put it mildly).

eigenlijk word hier gezegd dat de partij belangrijker is dan het bestuur van het land, van particratie gesproken
Als johan dat zelf wilde naar wie moet hem dan kijken?
Oud 15 oktober 2005, 12:29   #76
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik voel me geroepen....

De "opmerkingen" van de Commissie zijn uiteraard maar armzalig gepiep....

Duitsland en Frankrijk laten MOEDWILLIG tekorten oplopen in hun begrotingen......

Griekenland is er,vermoedelijk voor de eerste keer sinds WOII,in geslaagd om een begroting met echte cijfers te presenteren.(en yep,Griekenland is eigenlijk financieel helemaal niet waardig in de EU te zitten,mss moet het heronderhandeld worden 8) )

Dat stelt "boekhoudkundige ingreepjes" VdL-style,in een economie die niet zwaar op de waarde van de Euro weegt, natuurlijk in een heel andere daglicht.

"den baard" is eigenlijk heel conservatief en braaf geweest....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2005, 12:34   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als johan dat zelf wilde naar wie moet hem dan kijken?
Dat is zijn zaak. In ieder geval is het nog steeds geen weerlegging van de logische besluittrekking: indien hij volgens u "de beste man in de regering" is, dan loopt normaal gezien zo'n "beste man" niet weg. Hij blijft waar hij is en doet "zijn best". Nu bolt hij het af, wat dus onmiddellijk al duidelijk maakt dat hij niet "de beste man" is.
Oud 15 oktober 2005, 12:35   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt
Dat stelt "boekhoudkundige ingreepjes" VdL-style,in een economie die niet zwaar op de waarde van de Euro weegt, natuurlijk in een heel andere daglicht.

"den baard" is eigenlijk heel conservatief en braaf geweest....
Dat doet echter niets af van het feit dat we eigenlijk geen boekhouding in evenwicht hebben. Alleen maar een virtueel evenwicht. Daarnaast werden er geen structurele maatregelen genomen om in de toekomst een echt en blijvend evenwicht na te streven.
Oud 15 oktober 2005, 12:36   #79
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:
Dat is zijn zaak. In ieder geval is het nog steeds geen weerlegging van de logische besluittrekking: indien hij volgens u "de beste man in de regering" is, dan loopt normaal gezien zo'n "beste man" niet weg. Hij blijft waar hij is en doet "zijn best". Nu bolt hij het af, wat dus onmiddellijk al duidelijk maakt dat hij niet "de beste man" is.
jaja hij uw mening en ik de mijne e gast
Oud 15 oktober 2005, 12:37   #80
JOHN_ZONDER_VREES
Burger

JOHN_ZONDER_VREES's schermafbeelding

Standaard

de eerste RAT verlaat het zinkende schip...

...religion is the opium for poor minded people...science is the healthfood for atheists !

http://users.pandora.be/diaboloxxx/d...e_of_islam.wmv
JOHN_ZONDER_VREES is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be