Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke taal moeten onze Vlaamse scholieren als 2de taal leren?
Chinees 0 0%
Duits 7 6,73%
Engels 36 34,62%
Esperanto 4 3,85%
Frans(zoals nu) 24 23,08%
Keuzevrijheid: Duits-Engels 3 2,88%
Keuzevrijheid: Engels-Frans 6 5,77%
Keuzevrijheid: Duits-Engels-Frans 20 19,23%
Spaans 0 0%
Iets Anders 4 3,85%
Aantal stemmers: 104. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 21 oktober 2005, 14:55   #61
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Je kwam aandraven met de keuzefactor LEUK nu moet je niet bijsleuren dat ze het zogezegd allemaal ook nog NUTTIG vonden.
Ik heb dat ook niet beweerd. Ik zeg alleen dat de meesten Engels niet kiezen omdat het leuk is, maar omdat het nu eenmaal nuttig of nodig is.

Citaat:
Klassen 7 en 8, welke leeftijd is dat? Vroeger werkte men hier ook met 7 en 8. dat waren wel geen 11/12 jarigen meer maar 13/14.
Groep 7 en 8 van de basisschool zijn kinderen in de leeftijd van 10 t/m 12 jaar.

Kinderen gaan in Nederland naar de basisschool als ze 4 jaar worden en komen dan in groep 1. Groep 1 en 2 zijn de kleuterklassen, vanaf groep 3 begint men met lezen, schrijven en rekenen, vanaf groep 5 met aardrijkskunde, geschiedenis en biologie en vanaf groep 7 dus met Engels.

Gemiddeld sluit je op 12-jarige leeftijd de basisschool af en gaat dan naar de middelbare school. Die duurt, afhankelijk van het niveau, vier (VMBO - voorbereidend op beroep of beroepsopleiding), vijf (HAVO - voorbereidend op hogeschool) of zes jaar (VWO - voorbereidend op de universiteit).

Leerplicht geldt momenteel van 5- tot 16-jarige leeftijd, maar bijna alle kinderen gaan al naar school als ze vier worden en komen er in geval ze HAVO of VWO afronden pas op hun 17e resp. 18e vanaf (excl. zittenblijven).
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2005, 14:58   #62
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik neem er nota van dat de Vlaamsnnationalisten/Vlaamsgezingen dus het Nederlands de rug wenst toe te keren en wil verengelsen uit haat tegen het Frans en Franstaligen. Waarvoor dank. gedaan dus metd e volkseigen zever en de zever over de Vlaemsche Tael die moet beschermd worden.
Ik neem er nota van dat de Walen dus het Frans de rug wenst toe te keren en wil verengelsen uit haat tegen het Nederlands en Nederlandstaligen. Waarvoor dank. gedaan dus metd e volkseigen zever en de zever over de Fransche Tael die moet beschermd worden.
___
Oud 21 oktober 2005, 14:59   #63
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Duits.

Het Nederlands is er dichte familie van + onze traditionele bondgenoot.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2005, 15:04   #64
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Duits.
Het Nederlands is er dichte familie van + onze traditionele bondgenoot.
Traditionele bondgenoot?
Buiten die twee uitstappen waarop ze ons hier een paar decennia terug in de tijd komen slagen zijn, wanneer zijn de Duitsers nog onze bondgenoot geweest? En wat hebben ze ons opgebracht?

De traditionele bondgenoot van de Nederlanden én Vlaanderen (denk aan Van Artevelde) is Engeland. De banden zijn na 1830 kapot gegaan door de Fransgezindheid van het Belgische establishment, maar we zouden er goed aan doen ze weer aan te halen.

Egidius

Laatst gewijzigd door Egidius : 21 oktober 2005 om 15:06.
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2005, 15:32   #65
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Traditionele bondgenoot?
Buiten die twee uitstappen waarop ze ons hier een paar decennia terug in de tijd komen slagen zijn, wanneer zijn de Duitsers nog onze bondgenoot geweest? En wat hebben ze ons opgebracht?

De traditionele bondgenoot van de Nederlanden én Vlaanderen (denk aan Van Artevelde) is Engeland. De banden zijn na 1830 kapot gegaan door de Fransgezindheid van het Belgische establishment, maar we zouden er goed aan doen ze weer aan te halen.

Egidius
Was de BUB dan niet de bondgenoot van België?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2005, 20:20   #66
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Verdeel en heers. De kleintjes hebben de nobele en dappere taak om geen enkele van de wereldtalen te laten overheersen. Vlamingen moet daarom Frans, Duits en Engels leren. Basken moeten Frans en Spaans leren. Zuid-Tiroller Duits en Italiaans. Elzasser Duits en Frans. Brettoenen Engels en Frans. enz...

Wanneer die kleine taalgroepen (ja, ik weet dat "Zuid-Tirol's" geen taal is...) elk de naburige talen kennen, kunnen zij de wereld-talen-balans telkens weer in evenwicht brengen. Zo kunnen de Basken, Vlamingen, Walen, Bettoenen,enz... het Frans een duwtje in de rug geven als het Engels te dominant wordt.

Het vrij talen kiezen, dat Dimitri hier met verve verdedigt, heeft me aan het denken gezet. Waarom niet Frans, Engels en Duits op gelijke voet geven, maar in de laatste jaren de mogelijkheid geven om één taal dieper te bekijken. Daar kan er dan literatuur in die bepaalde taal onderwezen worden.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 21 oktober 2005 om 20:21.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2005, 20:35   #67
PAJOT
Banneling

Standaard

Frans, want het Frans wordt gesproken door een aanzienlijk deel van onze bevolking. Het is in verscheidene funkties bijzonder belangrijk om de andere landstaal te beheersen. Maar ook voor de Franstaligen moet Nederlands de tweede taal zijn, zonder vrijheid van keuze.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2005, 20:55   #68
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vind u nu zelf niet dat u zichzelf tegenspreekt???

En alwere toch die onverklaarbare haat tegenover een van de mooiste talen die er zijn. Tjonge jonge, gefrustreerden.
Vind je het niet lastig dat je zo weinig snapt van de dingen?
Oud 21 oktober 2005, 20:58   #69
C uit W

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Je verwart het individuele met het politiek-maatschappelijke. Individueel gezien is het positief Frans te beheersen al was het maar om je vijanden beter te leren kennen. Dit is echter alleen nodig voor mensen die een politieke of bepaalde maatschappelijke interesse hebben. De gemeenschap hoeft een efficiënte scholing nodig.
In de dagdagelijkse omgang van de Vlaamse Jan met de pet met zijn Waalse evenknie zal het Engels zorgen voor gelijkheid.
akkoord, maar ik was niet echt aan het ijveren over praktische of na te streven zaken.
Ik zei enkel wat ik vond wat een echt nationalistisch geïnspireerd stantpunt zou moeten zijn namelijk: trots en eergevoel mensen er toe aanzetten 'beter' te zijn.
Ik vind die oproep om het frans te laten vallen van sommige vlaamsgezinden nogal kort door de bocht. Wat ik in m'n volgende post trouwens verduidelijk.
Oud 21 oktober 2005, 20:59   #70
C uit W

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
U geeft dus expliciet toe dat het u daar om te doen is, wat heel onze theorie over het complot der Vlaams-nationalistische politici bevestigt.

Welk complot?

Pas op, achter u!
Oud 21 oktober 2005, 21:03   #71
C uit W

Standaard

Citaat:
Niet uit nationalisme, uit puur pragmatisme.

Nu wordt Frans opgelegd uit nationalisme. Dom dus.

Egidius
Uit m'n vorige posts kan je wel zien dat ik de huidige dwang om het Frans te leren afkeur en onnozel vind:ofwel leren we het spontaan, ofwel leren zij Nederlands of Engels of iets anders om met ons te communiceren.
Maar principieel vind ik het nogal simpel om afwezigheid van kennis te promoten. Gewoon, als mens.

Laatst gewijzigd door C uit W : 21 oktober 2005 om 21:11.
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2005, 21:05   #72
C uit W

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Gebenedijde zever.

Het Frans wordt opgelegd uit noodzaak, net zoals het Nederlands in de Franstalige scholen.
Welke noodzaak? Economisch komt de hoofdbrok van Duitsland, cultureel van Engeland en Amerika.
Waarvoor moeten Vlamingen praktisch gezien Frans kennen?

Oud 21 oktober 2005, 21:09   #73
C uit W

Standaard

Citaat:
Traditionele bondgenoot?

Egidius
Engeland heeft België gemaakt. Kon ze ons nog erger straffen?
Voor de Engelsen zijn we altijd een middel geweest. Dat zijn niet de beste bondgenoten hoor. Die gebruikten ons.
De Duitsers waren niet echt 'bondgenoten' maar stonden wel veel dichter bij ons, ideologisch en cultureel gezien. Veel beter bondgenoten als je't mij vraagt.
De vraag is of die zaken vandaag nog relevant zijn.

Oud 21 oktober 2005, 21:16   #74
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Maar principieel vind ik het nogal simpel om afwezigheid van kennis te promoten. Gewoon, als mens.
De vraag was welke taal tweede taal moest zijn in het Vlaams onderwijs...

Egidius
Oud 21 oktober 2005, 21:23   #75
C uit W

Standaard

Citaat:
De vraag was welke taal tweede taal moest zijn in het Vlaams onderwijs...

Egidius
Er bestaan zeer goeie argumenten voor Frans, Engels en Duits.
(ik kwam eigenlijk een beetje terug op een andere draad, mea culpa). Maar ik blijf erbij: the more the merrier: een taal is echt niet moeilijk, je moet het gewoon wat mee bezig zijn.
Oud 21 oktober 2005, 21:34   #76
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Er bestaan zeer goeie argumenten voor Frans, Engels en Duits.
(ik kwam eigenlijk een beetje terug op een andere draad, mea culpa). Maar ik blijf erbij: the more the merrier: een taal is echt niet moeilijk, je moet het gewoon wat mee bezig zijn.
Ekan maar één taal de tweede taal zijn, tenminste als men aan het huidige systeem van opgelegde tweede taal wil vasthouden.
In die omstandigheden ligt Engels voor de Vlaamse scholieren voor de hand, en lijkt het me op het randje af criminele nalatigheid om hen het Frans te blijven opleggen om de bekende nationalistische redenen.
Achteraf kan iedereen die wil Frans, Duits, Mandarijns of Swahili leren, tot zijn meerdere eer en glorie.
Maar nu worden onze kinderen kansen ontstolen, en dat kan niet meer in 2005.

Egidius

Laatst gewijzigd door Egidius : 21 oktober 2005 om 21:36.
Oud 21 oktober 2005, 22:04   #77
C uit W

Standaard

Citaat:
Ekan maar één taal de tweede taal zijn, tenminste als men aan het huidige systeem van opgelegde tweede taal wil vasthouden.
Afstappen van het huidig systeem dus.
Citaat:
In die omstandigheden ligt Engels voor de Vlaamse scholieren voor de hand, en lijkt het me op het randje af criminele nalatigheid om hen het Frans te blijven opleggen om de bekende nationalistische redenen.
Achteraf kan iedereen die wil Frans, Duits, Mandarijns of Swahili leren, tot zijn meerdere eer en glorie.
Maar nu worden onze kinderen kansen ontstolen, en dat kan niet meer in 2005.

Egidius
Zo'n zware woorden, ik denk dat je een beetje overdrijft hoor.
Wedden dat veel meer jongeren beter hun Engels dan hun Frans kunnen, ook al is het hun 3e of 4e taal...
Oud 21 oktober 2005, 22:57   #78
Ambiorix

Standaard

Zonder het Nederlands in gedrang te brengen (wat nu wel degelijk gebeurd onder het mom van "Europese standaarden" en meer van dat soort onzin) zou ik kiezen voor Engels en Duits, en als derde -niet verplichte keuze- Frans.
Engels voor op internationaal vlak te communiceren met bijvoorbeeld Aziatische landen.
Duits omdat het de dominante Europese taal is, omdat Duitsland een grootmacht is, en omdat taalkundig onze talen verwant zijn.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2005, 01:11   #79
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
"Chinees leren", betekent evenveel als "Germaans leren" of "Slavisch leren". Heb je het dan over Mandarijns? Of Kantonees? Er zijn een hele hoop Chinese talen.
pfff Spaans is ook géén taal, het heet castillaans. Met Chinees bedoelen de meesten de chinese talen.

un saludo
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2005, 04:28   #80
Juan
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Engels als tweede taal. Spaans als eventueel derde. Duits taalonderricht in middelbaar onderwijs totaal afschaffen aub.
Juan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be