![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Welke taal moeten onze Vlaamse scholieren als 2de taal leren? | |||
Chinees |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Duits |
![]() ![]() ![]() |
7 | 6,73% |
Engels |
![]() ![]() ![]() |
36 | 34,62% |
Esperanto |
![]() ![]() ![]() |
4 | 3,85% |
Frans(zoals nu) |
![]() ![]() ![]() |
24 | 23,08% |
Keuzevrijheid: Duits-Engels |
![]() ![]() ![]() |
3 | 2,88% |
Keuzevrijheid: Engels-Frans |
![]() ![]() ![]() |
6 | 5,77% |
Keuzevrijheid: Duits-Engels-Frans |
![]() ![]() ![]() |
20 | 19,23% |
Spaans |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Iets Anders |
![]() ![]() ![]() |
4 | 3,85% |
Aantal stemmers: 104. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Kinderen gaan in Nederland naar de basisschool als ze 4 jaar worden en komen dan in groep 1. Groep 1 en 2 zijn de kleuterklassen, vanaf groep 3 begint men met lezen, schrijven en rekenen, vanaf groep 5 met aardrijkskunde, geschiedenis en biologie en vanaf groep 7 dus met Engels. Gemiddeld sluit je op 12-jarige leeftijd de basisschool af en gaat dan naar de middelbare school. Die duurt, afhankelijk van het niveau, vier (VMBO - voorbereidend op beroep of beroepsopleiding), vijf (HAVO - voorbereidend op hogeschool) of zes jaar (VWO - voorbereidend op de universiteit). Leerplicht geldt momenteel van 5- tot 16-jarige leeftijd, maar bijna alle kinderen gaan al naar school als ze vier worden en komen er in geval ze HAVO of VWO afronden pas op hun 17e resp. 18e vanaf (excl. zittenblijven). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
|
![]() Citaat:
![]() ___
![]() |
![]() |
#63 |
Banneling
|
![]() Duits.
Het Nederlands is er dichte familie van + onze traditionele bondgenoot. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
|
![]() Citaat:
![]() Buiten die twee uitstappen waarop ze ons hier een paar decennia terug in de tijd komen slagen zijn, wanneer zijn de Duitsers nog onze bondgenoot geweest? En wat hebben ze ons opgebracht? De traditionele bondgenoot van de Nederlanden én Vlaanderen (denk aan Van Artevelde) is Engeland. De banden zijn na 1830 kapot gegaan door de Fransgezindheid van het Belgische establishment, maar we zouden er goed aan doen ze weer aan te halen. Egidius Laatst gewijzigd door Egidius : 21 oktober 2005 om 15:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Verdeel en heers. De kleintjes hebben de nobele en dappere taak om geen enkele van de wereldtalen te laten overheersen. Vlamingen moet daarom Frans, Duits en Engels leren. Basken moeten Frans en Spaans leren. Zuid-Tiroller Duits en Italiaans. Elzasser Duits en Frans. Brettoenen Engels en Frans. enz...
Wanneer die kleine taalgroepen (ja, ik weet dat "Zuid-Tirol's" geen taal is...) elk de naburige talen kennen, kunnen zij de wereld-talen-balans telkens weer in evenwicht brengen. Zo kunnen de Basken, Vlamingen, Walen, Bettoenen,enz... het Frans een duwtje in de rug geven als het Engels te dominant wordt. Het vrij talen kiezen, dat Dimitri hier met verve verdedigt, heeft me aan het denken gezet. Waarom niet Frans, Engels en Duits op gelijke voet geven, maar in de laatste jaren de mogelijkheid geven om één taal dieper te bekijken. Daar kan er dan literatuur in die bepaalde taal onderwezen worden. Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 21 oktober 2005 om 20:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Banneling
|
![]() Frans, want het Frans wordt gesproken door een aanzienlijk deel van onze bevolking. Het is in verscheidene funkties bijzonder belangrijk om de andere landstaal te beheersen. Maar ook voor de Franstaligen moet Nederlands de tweede taal zijn, zonder vrijheid van keuze.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#69 | |
|
![]() Citaat:
Ik zei enkel wat ik vond wat een echt nationalistisch geïnspireerd stantpunt zou moeten zijn namelijk: trots en eergevoel mensen er toe aanzetten 'beter' te zijn. Ik vind die oproep om het frans te laten vallen van sommige vlaamsgezinden nogal kort door de bocht. Wat ik in m'n volgende post trouwens verduidelijk.
![]() |
![]() |
#70 | |
|
![]() Citaat:
![]() Welk complot? Pas op, achter u! ![]()
![]() |
![]() |
#71 | |
|
![]() Citaat:
Maar principieel vind ik het nogal simpel om afwezigheid van kennis te promoten. Gewoon, als mens.
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten." Laatst gewijzigd door C uit W : 21 oktober 2005 om 21:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
|
![]() Citaat:
Waarvoor moeten Vlamingen praktisch gezien Frans kennen?
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten." Laatst gewijzigd door C uit W : 21 oktober 2005 om 21:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
|
![]() Citaat:
Voor de Engelsen zijn we altijd een middel geweest. Dat zijn niet de beste bondgenoten hoor. Die gebruikten ons. De Duitsers waren niet echt 'bondgenoten' maar stonden wel veel dichter bij ons, ideologisch en cultureel gezien. Veel beter bondgenoten als je't mij vraagt. De vraag is of die zaken vandaag nog relevant zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
|
![]() Citaat:
(ik kwam eigenlijk een beetje terug op een andere draad, mea culpa). Maar ik blijf erbij: the more the merrier: een taal is echt niet moeilijk, je moet het gewoon wat mee bezig zijn.
![]() |
![]() |
#76 | |
|
![]() Citaat:
In die omstandigheden ligt Engels voor de Vlaamse scholieren voor de hand, en lijkt het me op het randje af criminele nalatigheid om hen het Frans te blijven opleggen om de bekende nationalistische redenen. Achteraf kan iedereen die wil Frans, Duits, Mandarijns of Swahili leren, tot zijn meerdere eer en glorie. Maar nu worden onze kinderen kansen ontstolen, en dat kan niet meer in 2005. Egidius Laatst gewijzigd door Egidius : 21 oktober 2005 om 21:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wedden dat veel meer jongeren beter hun Engels dan hun Frans kunnen, ook al is het hun 3e of 4e taal...
![]() |
![]() |
#78 |
|
![]() Zonder het Nederlands in gedrang te brengen (wat nu wel degelijk gebeurd onder het mom van "Europese standaarden" en meer van dat soort onzin) zou ik kiezen voor Engels en Duits, en als derde -niet verplichte keuze- Frans.
Engels voor op internationaal vlak te communiceren met bijvoorbeeld Aziatische landen. Duits omdat het de dominante Europese taal is, omdat Duitsland een grootmacht is, en omdat taalkundig onze talen verwant zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Minister
|
![]() Citaat:
un saludo |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Engels als tweede taal. Spaans als eventueel derde. Duits taalonderricht in middelbaar onderwijs totaal afschaffen aub.
|
![]() |
![]() |