![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar als je de Franse en Engelse vertalingen van de Ethica naast de Nederlandse legt, kan dat toch veel beter. Het lijkt me de moeite waard om dat eens te proberen omdat ik van oordeel ben dat ALLES in pricipe op een eenvoudige en heldere voor iedereen begrijpbare manier moet kunnen geformuleerd worden. Zeker dan als het gaat om een werk (het eerste ?) dat een rationele tegenhanger van de openbaringsgodsdiensten beoogt te zijn. Het is overigens maar een probeersel, ik zie wel. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#64 |
Gouverneur
|
![]() Het boeddhisme bevat geen openbaring van God , enkel inzichten van boeddha in de menselijke geest. Het enige metafysische element that ze hebben is reincarnatie. Maar dit laatste kan gemakkellijk geinterpreteerd worden zoals je wil. Ikzelf prefereer te spreken over de reincarnatie van ideëen en memen. Als je in je leven iemand tot inzichten brengt die zijn leven gunstig beinvloeden , dan zal die dat doorgeven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Bwagwan staat er achter het is ZIJN tekst, niet die van Ali ( die wat graag zijn bron vergeet te vermelden ) : http://home.wanadoo.nl/levende-gedachten/index.htm Klick dan op " het mosterdzaadje" en dan op "jezus zei ; Vergeef ze want ......"
![]() |
![]() |
#66 | |||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Einstein geloofde dus in de "god van de filosoven" en niet in die van "Izaak, Jacob en Abraham" .....
![]() |
![]() |
#67 | ||||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
met vriendelijke groeten
![]() |
![]() |
#69 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
met vriendelijke groeten
![]() |
![]() |
#70 | |||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
met vriendelijke groeten
![]() |
![]() |
#71 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
boeddhisme is geen godsdienst, maar een levensvisie, en werd ook nooit "geopenbaard". (als je zever wil verkondigen, zie dan dat je op zijn minst weet waarover je zever aan het verkondigen bent) Katholiek en moslim staan LANG niet op dezelfde hoogte : christen en moslim, of Katholiek en Sunniet. En bewijs mij maar eens dat God niet kan bestaan. Veel succes. met vriendelijke groeten
![]() |
![]() |
#72 | |||||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
U zegt zelf dat de "god van de filosoven" een religieuze god kan zijn. God van Abraham en Izaak daarentegen is het per definitie ..... Wat stelde Einstein zelf in het verlengde van Spinoza ? "Mijn god komt overeen met de god van de religies zoals het sterrenbeeld hond overeenkomt met het dier hond ....."
![]() |
![]() |
#73 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niemand kan bewijzen dat de verschrikkelijke sneeuwman, kaboutertjes, elfjes, het monster van Loch Ness, de duivel, ... bestaat. Niemand kan bewijzen dat de verschrikkelijke sneeuwman, kaboutertjes, elfjes, het monster van Loch Ness, de duivel, ... niet bestaat. Met je hoog IQ zou je er dan toch moeten achter zijn dat de verschrikkelijke sneeuwman, kaboutertjes, elfjes, het monster van Loch Ness, de duivel, ... kan bestaan.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Entiteiten zoals kabouters, de verschrikkelijke sneeuwman, elfjes, zijn tastbaar en zouden op deze aardbol moeten rondlopen. Je moet ze kunnen zien, en dat is nog niet gebeurd. Sterke indicatie dat ze niet bestaan dus. God en de Duivel zijn twee entiteiten die niet tastbaar zijn. Ze bestaan niet uit materie, ze zijn niet meetbaar. Ze zijn dus onmogelijk aan te tonen, maar het is evenzeer onmogelijk om aan te tonen dat ze niet bestaan, om de simpele reden dat ze niet tastbaar zijn. Het kan dus. Een God of een Duivel die verschijningen teweeg brengt enz enz. dat is een ander paar mouwen, maar we hadden het hier over het concept, niet over de invulling al naargelang de religie. met vriendelijke groeten
![]() |
![]() |
#75 |
Staatssecretaris
|
![]() @ Torvicx
Moet het onderscheid tussen beide dan zo streng zijn ? de godsbeelden waarin God verschijnt als "de god van Abraham ...." zijn chronologisch eerst gekomen. Pas later heeft men 1. "openbaringsboeken" gaan opstellen en 2. gaan nadenken over God ( en de goden ). Dit proces vind je terug ook bij de polytheïstische religies, waarbij in het begin een veelvoud van mythen, meestal met mekaar in contradictie, stillaan vervangen, aangepast, gecodificeerd, gesystematiseerd wordt, om de zogenaamde ongerijmdheden weg te werken. Met het stijgen van het (zelf)bewustzijn van de mens, neemt ook diens nood toe om de WERELD te controleren en te beheersen. Hierbij komt uiteraard een mooi afgelijnde wereldvisie, een verklaring van de ( zin van de ) wereld enz, zeer goed van pas. Het zelfbewustzijn van de mens zorgt er echter ook telkens weer voor dat hij deze afgebakende veilige grenzen van de levensvisie, regelmatig kan doorbreken ( anders leefden we nog in de oertijd ). Dit doorbreken kan ook op religieus vlak gebeuren, waardoor de filosofische ( theoretische ) constructies worden geanalyseerd en aangevuld/verbeterd. Nieuwe inzichten zorgen voor vernieuwing, en soms komen we tot de conclusie dat er niet zomaar 1 theorie is die het geheel verklaard. Zo zit men nu in de fysica bv met twee mekaar tegensprekende theorieën die echter ieder op zich wel kloppen ( want ze werken ) ( de chaostheorie en de relativiteitstheorieën ). Ook in de godsdienst had je een stroming die men negatieve theologie noemt en die uitgaat van het adagium "God is Groter", zo groot dat hij met geen enkele ontische categorie kan beschreven worden . |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Dan is dat nog steeds een scherp onderscheid he ..... -Alvader, het ging erom of Einstein in god geloofde. Welnu, Einstein plaatste zich in de traditie van Spinoza. Deze laatste werd door zijn joodse tijdgenoten geëxcomuniseerd !!! In hun ogen was hij godslasterlijk bezig. En zelf stelde Spinoza :" mijn god komt overeen met de god van de geopenbaarde religies zoals het sterrenbeeld hond overeenkomt met het dier hond ..." Hij maakte dus zelf een scherp onderscheid tussen zijn godsbeeld en dat van de theistische religies ..... Er is een scherp onderscheid tussen Deisme en Theisme aangezien er een ontisch onderscheid is tussen "iets" en "iemand" ......( Aangezien er in het deisme geen persoonlijke betrokkenheid is , kan men perfect een deistisch godsbeeld hebben waarin een "iets" als god fungeert. Integenstelling met het theisme waarin omwille van de betrokkenheid er altijd een intentionele relatie is waardoor het per definitie een "iemand" hoort te zijn. ) Als dat geen scherp onderscheid is uit de grond zelf ...
![]() |
![]() |
#77 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik wil gewoon stellen dat er evolutie is. Deisme en theisme zijn ook begrippen die onstaan zijn in een historische context. Vraag is of er inderdaad geen nieuwe godsbeelden mogelijk zijn die gedeeltelijk de kloof kunnen vullen. Bv door in de openbaringsgodsdiensten het statuut van de "geopenbaarde" boeken anders in te vullen dan "rechtstreeks door God aan een schrijver meegedeeld". Daar hield Spinoza zich ook mee bezig. Trouwens DE God van Spinoza is ook niet zo gemakkelijk te beschrijven. Uiteraard was hij voor sommige een atheïst, voor anderen een ketter en voor nog andere misschien een zeer vroom man. Dat heb je nu nog, kijk maar naar de discussie met JvdB ivm het homohuwelijk dat door bisschopen werd goedgekeurd.
Moeten we blijven rondsleuren met ideeën uit het verleden. Persoonlijk vind ik Spinoza een zeer groot filosoof, ik zou zelfs zeggen mijn lievelingsfilosoof, maar ik ben geen kopie van hem. Ik heb nog andere ideeën, intuïeties, leef in een andere tijd. Nieuwe inzichten kan men toepassen, zonder daarom aan de WARE kern van de religie te komen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik wil gewoon stellen dat er evolutie is. Deisme en theisme zijn ook begrippen die onstaan zijn in een historische context. Vraag is of er inderdaad geen nieuwe godsbeelden mogelijk zijn die gedeeltelijk de kloof kunnen vullen. Bv door in de openbaringsgodsdiensten het statuut van de "geopenbaarde" boeken anders in te vullen dan "rechtstreeks door God aan een schrijver meegedeeld". Daar hield Spinoza zich ook mee bezig. Trouwens DE God van Spinoza is ook niet zo gemakkelijk te beschrijven. Uiteraard was hij voor sommige een atheïst, voor anderen een ketter en voor nog andere misschien een zeer vroom man. Dat heb je nu nog, kijk maar naar de discussie met JvdB ivm het homohuwelijk dat door bisschopen werd goedgekeurd.
Moeten we blijven rondsleuren met ideeën uit het verleden. Persoonlijk vind ik Spinoza een zeer groot filosoof, ik zou zelfs zeggen mijn lievelingsfilosoof, maar ik ben geen kopie van hem. Ik heb nog andere ideeën, intuïeties, leef in een andere tijd. Nieuwe inzichten kan men toepassen, zonder daarom aan de WARE kern van de religie te komen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Kent u misschien een levensbeschouwing die theisme en deisme zou kunnen verenigen tot een theorie..... Het zou me verwonderen dat het mogelijk is om die twee zienswijzen te verenigen, aangezien de "geopenbaarde" religies het "heil" op het oog hebben via de betrokkenheid met een persoonlijke god. Terwijl Deisme zich daar niet over uitspreekt. Het lijkt me dat sommige dingen in die mate fundamenteel zijn dat tijd er geen effect op heeft ...... u spreekt zelf over "de ware kern van de religie" ..... Wat onderhevig is aan verandering wordt niet door willekeur ingegeven, daar zal de tijd wel over oordelen. Mij dunkt dat onderscheidende begrippen een lang leven beschoren is totdat er zich een beter alternatief voordoet ...... Tot nu toe echter, is er bij mijn weten geen alternatief ......
![]() |
![]() |
#80 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |