Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juli 2003, 15:53   #61
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
1. Onecht federalisme: waarom denkt u dat ik voor een verdere hertimmering pleit?
Er moet niks hervormd worden, de hervorming, het federalisme zelf is fout.

Citaat:
2. Dat men niet wist waar men heen wilde -dat gebeurde wel vaker in de jaren 60- zegt op zich niets, het is veel belangrijker dat die commissie er gekomen was omdat men wist dat het unitaire vehikel rammelde. Ik vrees trouwens dat ik een bepaalde passage niet duidelijk genoeg heb geformuleerd: die optimistische boodschappers, dat sloeg op de BUB-adepten, niet op die zestigers.
Het unitaire "vehikel" functioneerde zeer goed, maar de problemen rond de taalgrens en de kwestie rond Leuven Vlaams, gekoppeld aan een splitsing van de partijen heeft op zeer korte tijd tot zeer ondoordachte beslissingen geleid. De gevolgen kennen we.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2003, 15:59   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Het unitaire "vehikel" functioneerde zeer goed ...
Inderdaad, zolang de Vlamingen braafjes op de achterste banken blijven zitten, netjes en beleefd Frans spraken en in die taal studeerden en niet tot politieke emancipatie overgingen. Maar zodra de Vlamingen ietsje bewuster werden, ging het fout: de Belgische staat wou dat immers niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2003, 15:59   #63
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
1. Onecht federalisme: waarom denkt u dat ik voor een verdere hertimmering pleit?
Er moet niks hervormd worden, de hervorming, het federalisme zelf is fout.

Citaat:
2. Dat men niet wist waar men heen wilde -dat gebeurde wel vaker in de jaren 60- zegt op zich niets, het is veel belangrijker dat die commissie er gekomen was omdat men wist dat het unitaire vehikel rammelde. Ik vrees trouwens dat ik een bepaalde passage niet duidelijk genoeg heb geformuleerd: die optimistische boodschappers, dat sloeg op de BUB-adepten, niet op die zestigers.
Het unitaire "vehikel" functioneerde zeer goed, maar de problemen rond de taalgrens en de kwestie rond Leuven Vlaams, gekoppeld aan een splitsing van de partijen heeft op zeer korte tijd tot zeer ondoordachte beslissingen geleid. De gevolgen kennen we.
inderdaad.. moest het nu federalisme zijn met nationale partijen en zonder gewesten maar provincies dan zou het nog kunnen vind ik persoonlijk dan.
Dan hebt ge geen klein mannekes geblijt meer van
vlaams nee waals nee vlaams nee..

Maar provincies: oost vl - west vl - Antw - brussel ( braband dus he )- henegouwen - etc etc.

Deze kunnen dan bestuurd worden door gewoon wat schepenen en een burgemeester van bvb de 'hoofdstad' van die provincie zeg maar. (dit laatste nog over nadenken maar ja)

En dan geen 6 regeringen en parlementen die pakken geld kosten nodig.

"I Believe in nine tribes one nation, three languages one vision, united not to be devided. I swear loyalty to my country and God, I believe in BELGIUM"
Trol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2003, 16:00   #64
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
zolang de Vlamingen braafjes op de achterste banken blijven zitten, netjes en beleefd Frans spraken en in die taal studeerden
En nu willen sommige van diezelfde Vlamingen in hun bewuste arrogantie de Franstaligen pesten (cf. TAK) en de solidariteitsbanden ermee doorknippen.
Oud 9 juli 2003, 16:20   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En nu willen sommige van diezelfde Vlamingen in hun bewuste arrogantie de Franstaligen pesten (cf. TAK) ...
TAK pest de Franstaligen niet: de vereniging komt op voor de taalrechten van de Vlamingen en het respect voor de taalwetgeving. Blijkbaar tonen bepaalde Franstaligen helemaal geen respect voor onze taal, het Vlaams karakter van bepaalde streken en de taalwetgeving.
Oud 9 juli 2003, 16:32   #66
Bruno*
Banneling

Standaard

En hun overplakken van Franstalige reclame?
Oud 9 juli 2003, 16:40   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En hun overplakken van Franstalige reclame?
Is gerechtvaardigd: geen Franstalige kolonisatie in Vlaanderen. Wie zich in Vlaanderen wil vestigen is er als Franstalige welkom, maar dan is het normaal dat hij of zij onze taal respecteert en ook leert en hanteert.
Oud 9 juli 2003, 16:40   #68
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Citaat:
Citaat:
De CD&V heeft de duidelijkste scheiding tusen hem en zijn ex-zusterpartij ( want dat is het nu voor mij niet meer hoor )
bemin uw naaste

...tot aan de taalgrens, zo sprak Jezus Christus
Waarom heeft God anders de toren laten vallen en de verschillende talen gemaakt? Maintenant toi.
Oud 9 juli 2003, 17:43   #69
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Och Thomas. Om die Babelse (belgische? bijbelse?) spraakverwarring te voorkomen moeten wij van de BUB alleen maar tweetalig worden.
Die toren stond immers niet in brabend maar in bussel.
Oud 9 juli 2003, 19:10   #70
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Och Thomas. Om die Babelse (belgische? bijbelse?) spraakverwarring te voorkomen moeten wij van de BUB alleen maar tweetalig worden.
Die toren stond immers niet in brabend maar in bussel.
looool. Ik wil maar zeggen dat het hem gaat om: Geef wie dat het toekomt ( komt ook uit de bijbel ). En als ik dan de miljardenstroom hoor.
Oud 9 juli 2003, 19:19   #71
Bruno*
Banneling

Standaard

Nonsens, "geef wie wat toekomt" betekent: de Keizer des Keizers, God Gods- het is een geestelijk/stoffelijke tweedeling. Wie één passage uit de Bijbel kan citeren waarin staat dat men NIET solidair moet zijn, krijgt een vat bier van mij.
Oud 9 juli 2003, 19:23   #72
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nonsens, "geef wie wat toekomt" betekent: de Keizer des Keizers, God Gods- het is een geestelijk/stoffelijke tweedeling. Wie één passage uit de Bijbel kan citeren waarin staat dat men NIET solidair moet zijn, krijgt een vat bier van mij.

waar vind ik de bijbel online? voor een vat doe ik alles

sorry 8)

"I Believe in nine tribes one nation, three languages one vision, united not to be devided. I swear loyalty to my country and God, I believe in BELGIUM"
Trol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2003, 19:50   #73
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trol
Citaat:

waar vind ik de bijbel online? voor een vat doe ik alles

sorry 8)
Naast uw bed op uw nachtkastje... en neen, zelf ingeschreven passages tellen NIET!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2003, 22:07   #74
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Geef aan ons Heer wat ons Heer toekomt en aan de koning wat de koning toekomt.
Alleen, wat zouden die mannen die deze bijbelse uitspraken neerpenden daarmee bedoeld kunnen hebben....

Toch niet toevallig dat God solidair moest zijn met de koning en de koning met God?
Oud 10 juli 2003, 09:04   #75
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben net bezig met een tekst van een zeventiende-eeuws calvinistisch predikant en ik kan u verzekeren, het ding staat vol met bijbelcitaten over het 'smijten' van evennaasten en nog van dat soort onaangenaamheden. Het zal smaken!

Ps. Als je het niet gelooft: D. Souterius, Seer uytmuntende Nederlandtsche victorien (...). Haarlem, 1630.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2003, 11:04   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Ps. Als je het niet gelooft: D. Souterius, Seer uytmuntende Nederlandtsche victorien (...). Haarlem, 1630.
Inscannen en hier plaatsen!
Oud 10 juli 2003, 11:04   #77
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Paulus de Boskabouter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
komt dat uit de bijbel?
Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2003, 11:11   #78
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Dat wordt moeilijk, vrees ik. Het exemplaar dat ik aan het inkijken ben, ligt in de collectie 'Bijzondere Handschriften' van de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag en daar zijn ze bijzonder zuinig op hun materiaal. Je wordt continue gevolgd door een hi-tech camera en mag die boeken nog geen eens buiten het afgesloten leeszaaltje meenemen, laat staan dat je ze onder een scanner mag gooien. Als ik nog een relevante passage tegenkom, zal ik ze overpennen (met potlood, beuh) en hier invoeren.

En voor Paulus: die calvinistische predikanten zijn behoorlijk bijbelvast, die citeren zelfs in beschrijvingen van de belegering van 's-Hertogenbosch vlotjes uit de meest onmogelijke boeken van de Bijbel (met referentie), klassieke auteurs en obscure filosofen, en vullen het geheel nog eens aan met amusante petites-histoires... Aan te raden literatuur, als je's veel tijd hebt.

Trouwens, het óog om oog, tand om tand', dat komt toch uit de Bijbel, niet?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 10 juli 2003, 11:20   #79
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Qué? U beweert dat het unitaire vehikel liep als een zonnetje en noemt gelijk twee diepgaande crises en één van de belangrijkste uitingen van unitaire heibel! Soms ben ik echt niet mee met jullie logica... Jullie beweren zelf dat in een unitair staatsbestel geen communautaire problemen zijn, maar hoe verklaart u de voorbeelden die u zelf aanhaalt dan? Komen die dan losweg uit de lucht gedonderd? Ik begin ervoor te vrezen dat jullie in een soort bizarre kringredenering rondhossen.
Oud 10 juli 2003, 14:16   #80
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Citaat:
Qué? U beweert dat het unitaire vehikel liep als een zonnetje en noemt gelijk twee diepgaande crises en één van de belangrijkste uitingen van unitaire heibel! Soms ben ik echt niet mee met jullie logica... Jullie beweren zelf dat in een unitair staatsbestel geen communautaire problemen zijn, maar hoe verklaart u de voorbeelden die u zelf aanhaalt dan? Komen die dan losweg uit de lucht gedonderd? Ik begin ervoor te vrezen dat jullie in een soort bizarre kringredenering rondhossen.
In 2003 zijn er goede taalwetten, en is er een Nerderlandstalifge Univ in Leuven...
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be