Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: De Doodstraf voor zware delicten lijkt mij
meer dan aangewezen 42 40,78%
voor ernstige discussie vatbaar, maar eerder JA 19 18,45%
volledig uit den boze 42 40,78%
Aantal stemmers: 103. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 september 2002, 11:46   #61
de moralist
Partijlid

de moralist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rope
Voor mij is dat geen reden. Ik ben gewoon van mening dat mensen die niet meer psychologisch geholpen kunnen worden en een gevaar vormen voor de maatschappij de doodstraf zouden moeten krijgen.
Mensen die een gevaar vormen voor de maatschappij kunnen uit die maatschappij gehouden worden (gesticht/gevangenis).

Het enige wat voor U nog overblijft is de wegwerpreflex. We hebben ze niet nodig, dus we doen ze maar dood.

Wat ik al eerder beweerde:opgeruimd staat netjes is voor velen de boodschap tot die ene die opgeruimd is en blijkt onschuldig of geestelijk of mentaal gestoord te zijn.
de moralist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2002, 12:06   #62
rope
Burger

Standaard

Mensen die een gevaar vormen en in een gesticht gestoken worden kunnen nog altijd schade berokkenen als ze ontsnappen of aan hun verzorgers.
Oud 5 september 2002, 12:11   #63
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mensen die een gevaar vormen en in een gesticht gestoken worden kunnen nog altijd schade berokkenen als ze ontsnappen of aan hun verzorgers.
Is dat het enige wat overblijft van Uw betoog?

Bon, laat ons dan een wedstrijd doen. U zoekt het aantal gedode verzorgers/aantal doden door een ontsnapte in België.
Ik zal het aantal onterecht aantal ter dood veroordeelden in de VS zoeken.
Sounds fair, nietwaar? Doet U mee?

Bovendien moet men er gewoon voor zorgen dat ze niet kunnen ontsnappen/verzorgers pijn doen.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2002, 12:32   #64
rope
Burger

Standaard

Ik wou enkel aantonen dat je het probleem niet gaat oplossen door mensen in een gesticht te steken. Iemand die ziekelijk is blijft een gevaar.

Trouwens, instellingen kosten veel geld, een spuit niet. Het zal waarschijnlijk ook humaner zijn een mens met ziekelijke drang te laten inslapen dan hem de rest van zijn leven plat te spuiten met medicatie.
Oud 5 september 2002, 12:36   #65
rope
Burger

Standaard

Citaat:
Bon, laat ons dan een wedstrijd doen. U zoekt het aantal gedode verzorgers/aantal doden door een ontsnapte in België.
Doden zullen er niet zijn maar ik ben er zeker van dat er dagelijks verzorgers gewond geraken door mensen die geïnterneerd zijn.

Citaat:
Bovendien moet men er gewoon voor zorgen dat ze niet kunnen ontsnappen/verzorgers pijn doen.
Zoals ze er voor gezorgd hebben dat Dutroux niet kon ontsnappen?
Oud 5 september 2002, 12:49   #66
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wou enkel aantonen dat je het probleem niet gaat oplossen door mensen in een gesticht te steken. Iemand die ziekelijk is blijft een gevaar.

Trouwens, instellingen kosten veel geld, een spuit niet. Het zal waarschijnlijk ook humaner zijn een mens met ziekelijke drang te laten inslapen dan hem de rest van zijn leven plat te spuiten met medicatie.
Tuurlijk zijn de problemen niet opgelost door ze in een instelling te steken. Maar U hebt ervoor gekozen niet op de uitdaging in te gaan. Ook heeft U niet gezegd dat het aantal gedode verzorgers/aantal doden door een ontsnapte in België groter zou zijn als het aantal onschuldig gedode mensen. U bent er waarschijnlijk -net als mij- dat het omgekeerde waar zou zijn. U heeft ervoor gekozen dat niet toe te geven, maar daarom zitten we op een politiek forum, niet waar?
Uw argument tegen het levenslang opsluiten, vervalt dus.

In uw tweede alinea haalt U 2 punten aan.

1) De doodstraf is goedkoper. Daar ga ik niet mee akkoord. Mij hebben ze ooit wijsgemaakt dat iemand in Death Row zetten en de doodstraf uitvoeren, duurder is als levenslange opsluiting. Zelfs mocht dit niet zo zijn, dan nog vervalt Uw argument, daar het andermaal een gemakkelijkheidsoplossing is; het gaat niet over de kern van de zaak. Bovendien, levenslange gecontroleerde dwangarbeid (waar ik niet voor ben) is nog steeds humaner én minder duur. Waarom pleit U daar dan niet voor?

2) Uw argument als zou de doodstraf humaner zijn, gaat ook echt niet op. Hoe kan U beslissen wat het goede leven is, voor iemand anders?
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
Oud 5 september 2002, 12:58   #67
jan breydel
Partijlid

jan breydel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Tuurlijk zijn de problemen niet opgelost door ze in een instelling te steken. Maar U hebt ervoor gekozen niet op de uitdaging in te gaan. Ook heeft U niet gezegd dat het aantal gedode verzorgers/aantal doden door een ontsnapte in België groter zou zijn als het aantal onschuldig gedode mensen. U bent er waarschijnlijk -net als mij- dat het omgekeerde waar zou zijn. U heeft ervoor gekozen dat niet toe te geven, maar daarom zitten we op een politiek forum, niet waar?

In uw tweede alinea haalt U 2 punten aan.

1) De doodstraf is goedkoper. Daar ga ik niet mee akkoord. Mij hebben ze ooit wijsgemaakt dat iemand in Death Row zetten en de doodstraf uitvoeren, duurder is als levenslange opsluiting. Zelfs mocht dit niet zo zijn, dan nog vervalt Uw argument, daar het andermaal een gemakkelijkheidsoplossing is; het gaat niet over de kern van de zaak. Bovendien, levenslange gecontroleerde dwangarbeid (waar ik niet voor ben) is nog steeds humaner én minder duur. Waarom pleit U daar dan niet voor?

2) Uw argument als zou de doodstraf humaner zijn, gaat ook echt niet op. Hoe kan U beslissen wat het goede leven is, voor iemand anders?
De 'Death Row' is zo duur omdat de criminelen zo lang op hun excecutie moeten wachten. Indien de executie onmiddellijk zou volgen op de veroordeling, zou de kostprijs sterk gedrukt kunnen worden.
jan breydel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2002, 13:00   #68
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Doden zullen er niet zijn maar ik ben er zeker van dat er dagelijks verzorgers gewond geraken door mensen die geïnterneerd zijn.

Citaat:
Zoals ze er voor gezorgd hebben dat Dutroux niet kon ontsnappen?
Gewonden? Uiteraard, maar dat neemt niet weg dat onschuldige doden nog erger zijn! Bovendien moet men alle geesteszieken dan een spuitje geven. Hoe kan U immers 100% zeker zijn dat een gek niks geks op het gebied van geweld zal doen.

En Uw Dutroux-punt: Tja, het is U misschien ontgaan, maar Dutroux is ontsnapt, toen hij in voorarrest zat. Moeten we het verhaal nog eens doen? Slechte begeleiding, dromende agenten,... Daar moet je tegen optreden. De doodstraf is hier weer een gemakkelijkheidsoplossing met als excuus: "we zijn te stoem om ze vast te kunnen houden."
Oud 5 september 2002, 13:07   #69
rope
Burger

Standaard

Citaat:
Goed, ik ga de uitdaging aan maar niet appelen met peren vergelijken. Zoek de cijfers op over Amerika en zie wat er daar gebeurt. Vergelijk het aantal onschuldige doden met het aantal doden in instellingen en gevangenissen. Dat zou een serieuze vergelijking zijn. Als er meer onschuldige doden zijn dan leg ik mij volledig neer bij uw stelling om de doodstraf niet terug in te voeren.

Citaat:
1) De doodstraf is goedkoper. Daar ga ik niet mee akkoord. Mij hebben ze ooit wijsgemaakt dat iemand in Death Row zetten en de doodstraf uitvoeren, duurder is als levenslange opsluiting. Zelfs mocht dit niet zo zijn, dan nog vervalt Uw argument, daar het andermaal een gemakkelijkheidsoplossing is;
En waarom zou het voor een keertje eens niet gemakkelijk mogen zijn? Moet alles altijd (onnodig) gecompliceerd worden?

Citaat:
Bovendien, levenslange gecontroleerde dwangarbeid (waar ik niet voor ben) is nog steeds humaner én minder duur. Waarom pleit U daar dan niet voor?
Omdat dit praktisch niet haalbaar is. Hoe kan je iemand arbeid laten doen die volledig geïsoleerd moet worden van de buitenwereld?

Citaat:
Wat lijkt u het meest humaan: uw heel leven als een plant doorbrengen door medicatie of een pijnloze dood.
Oud 5 september 2002, 13:25   #70
de moralist
Partijlid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Goed, ik ga de uitdaging aan maar niet appelen met peren vergelijken. Zoek de cijfers op over Amerika en zie wat er daar gebeurt. Vergelijk het aantal onschuldige doden met het aantal doden in instellingen en gevangenissen. Dat zou een serieuze vergelijking zijn. Als er meer onschuldige doden zijn dan leg ik mij volledig neer bij uw stelling om de doodstraf niet terug in te voeren.

Citaat:
1) De doodstraf is goedkoper. Daar ga ik niet mee akkoord. Mij hebben ze ooit wijsgemaakt dat iemand in Death Row zetten en de doodstraf uitvoeren, duurder is als levenslange opsluiting. Zelfs mocht dit niet zo zijn, dan nog vervalt Uw argument, daar het andermaal een gemakkelijkheidsoplossing is;
En waarom zou het voor een keertje eens niet gemakkelijk mogen zijn? Moet alles altijd (onnodig) gecompliceerd worden?

Citaat:
Bovendien, levenslange gecontroleerde dwangarbeid (waar ik niet voor ben) is nog steeds humaner én minder duur. Waarom pleit U daar dan niet voor?
Omdat dit praktisch niet haalbaar is. Hoe kan je iemand arbeid laten doen die volledig geïsoleerd moet worden van de buitenwereld?

Citaat:
Wat lijkt u het meest humaan: uw heel leven als een plant doorbrengen door medicatie of een pijnloze dood.

Van mening verandert men niet door een uitdaging maar door een overtuiging.
Oud 5 september 2002, 13:33   #71
rope
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de moralist
Van mening verandert men niet door een uitdaging maar door een overtuiging.

Wel als S. kan aantonen dat er meer onschuldige doden zijn dan er verzorgers en cipiers gedood zijn door gevangenen. Dan ben ik ervan overtuigd dat de doodstraf zinloos is.
Oud 5 september 2002, 13:49   #72
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

De doodstraf en onschuldigen
In de Verenigde Staten zijn tussen 1900 en 1985 volgens een studie uit 1987 350 personen veroordeeld tot de doodstraf, terwijl zij onschuldig waren. Van hen werden er 23 geexecuteerd.

http://www.student.uva.nl/amnesty/dp.html

De werkelijke cijfers liggen nog hoger aangezien "als een persoon eenmaal geëxecuteerd is, er nooit verder onderzoek wordt gedaan naar de zaak"

http://utopia.ision.nl/users/annegr/...s/column26.htm

Daar U absoluut wil vermijden dat gevangen willen ontsnappen (terecht), maar niet gelooft in deftige bewaking, neem ik aan dat U ervoor pleit om gevangen direct te doden. We zullen ondanks het bovenstaande citaat aannemen dat de werkelijke cijfers ook op 350 liggen.

En om U nog een plezier te doen, zullen we aannemen dat de Belgische justitie even veel fouten maakt als de Amerikaanse.

En een laatste plezier; we zullen de onschuldigen die de doodstraf gekregen hebben door WO1 en 2 ook maar vergeten.

Als we dat dan overzetten naar België zijn dat 14 onschuldigen. Denkt U dat mensen die zot zijn én ter dood veroordeeld hadden moeten worden, maar toch nog slechte dingen deden, in België verantwoordelijk zijn voor 14 moorden?

Ik denk gewoon maar mee in Uw logica hoor. Normaal zou ik dit soort cynische rekensommetjes nooit maken.
Oud 5 september 2002, 14:47   #73
rope
Burger

Standaard

Citaat:
De doodstraf en onschuldigen
In de Verenigde Staten zijn tussen 1900 en 1985 volgens een studie uit 1987 350 personen veroordeeld tot de doodstraf, terwijl zij onschuldig waren. Van hen werden er 23 geexecuteerd.

http://www.student.uva.nl/amnesty/dp.html

De werkelijke cijfers liggen nog hoger aangezien "als een persoon eenmaal geëxecuteerd is, er nooit verder onderzoek wordt gedaan naar de zaak"

http://utopia.ision.nl/users/annegr/...s/column26.htm

Daar U absoluut wil vermijden dat gevangen willen ontsnappen (terecht), maar niet gelooft in deftige bewaking, neem ik aan dat U ervoor pleit om gevangen direct te doden. We zullen ondanks het bovenstaande citaat aannemen dat de werkelijke cijfers ook op 350 liggen.

En om U nog een plezier te doen, zullen we aannemen dat de Belgische justitie even veel fouten maakt als de Amerikaanse.

En een laatste plezier; we zullen de onschuldigen die de doodstraf gekregen hebben door WO1 en 2 ook maar vergeten.

Als we dat dan overzetten naar België zijn dat 14 onschuldigen. Denkt U dat mensen die zot zijn én ter dood veroordeeld hadden moeten worden, maar toch nog slechte dingen deden, in België verantwoordelijk zijn voor 14 moorden?

Ik denk gewoon maar mee in Uw logica hoor. Normaal zou ik dit soort cynische rekensommetjes nooit maken.
Knap staaltje om cijfers en citaten naar je hand te zetten. Er zijn 23 onschuldigen geëxecuteerd in Amerika. Dat het werkelijke cijfer hoger zou liggen omdat er geen onderzoek meer gevoerd wordt is ronduit zever. Dat is hetzelfde als zeggen dat niemand in de gevangenis gezet mag worden als hij schuldig bevonden wordt want het onderzoek moet verder gaan.

Hoeveel doden zijn er gevallen onder de cipiers en verplegend personeel tussen 1900 en 1985? Zouden dat er niet meer zijn dan 23 in heel Amerika?
Oud 5 september 2002, 15:38   #74
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Euh, ik heb de cijfers juist niet naar mijn hand gezet. Feit is dat U pleit voor onmiddellijk gevangen te executeren na hun doodvonnis en 350 dus als uitgangspunt moet nemen. Nog een feit is dat ons rechtssysteem niet substantieel beter is als het Amerikaanse. Een derde feit is dat er in de oorlog veel mensen onschuldig de doodstraf hebben gekregen. Moeten we bijvoorbeeld een boekje open doen over de repressie na WO2? Een vierde feit is dat als een persoon eenmaal geëxecuteerd is, er nooit verder onderzoek wordt gedaan naar de zaak.
Oud 5 september 2002, 17:08   #75
de moralist
Partijlid

Standaard

Rope,jongen ik geloof dat FDW een ernstige kandidaat krijgt wat zeveren in zakskes aangaat. Iedereen mag met duizenden argumenten afkomen wetenschappelijk gestaafd of door onderzoek of door ervaring bewezen zal u altijd tegenspreken en zoals ik zei van menig verander je maar door overtuiging en niet door een wedstrijdje waar jij toch geen belang aanheeft.Wat een hypocresie
Oud 5 september 2002, 18:55   #76
rope
Burger

Standaard

Nog altijd geen cijfers gezien van de doden onder het personeel dat deze sukkelaars moet bewaken, dus van wetenschappelijke cijfers is er nog altijd geen sprake. Die 350 komen nu voor jullie alleen beter uit dan de reële 23 die geëxecuteerd zijn, dus verdraaiing van feiten en cijfers. De enige zeveraars dus zijn jullie.
Oud 5 september 2002, 20:35   #77
Vicky
Parlementslid

Vicky's schermafbeelding

Standaard

Persoonlijk ben ik niet zo voor de doodstraf. Ook het gerecht kan dwalen, en je zal daar maar eens onschuldig zitten, hé!

Maar het is normaal dat mensen zo reageren na het horen van de feiten die Dutroux en consoorten plegen, of zoals onlangs in Engeland gebeurde met de twee vermoorde meisjes. Zo verminkt dat ze bijna niet meer herkenbaar waren. Ook daar is de volkswoede groot en ook daar gaan stemmen op om de doodstraf weer in te voeren. En voor dergelijke gevallen heb ik dus ook mijn twijfels, want wie kinderen op zo'n gruwelijke wijze aan hun einde helpt? Zijn die monsters het waard om nog verder te leven?

Aan de andere kant, als ze echt levenslange dwangarbeid zouden krijgen, zou dat geen betere en hardere straf zijn?

In Amerika, waar de doodstraf in sommige Staten nog van toepassing is, is de misdaad niet noemenswaardig gedaald. Maar een hardere aanpak van de criminaliteit en onmiddellijke opsluiting van criminelen, zoals het nu in New York gebeurt (zero-tolerance), dat helpt wel. De misdaad is daar met bijna de helft gedaald.

Iemand zei hier in het begin dat euthanasie niet werd uitgevonden omdat de bejaardentehuizen en de ziekenhuizen overvol zitten.
Wel, daar heb ik nu wél mijn twijfels over. Want ik denk dat de ruime zin van de euthansiewet daar inderdaad wel mee te maken heeft.

Maar ja, ongeboren leven doden, kandidaat zelfmoordenaars een handje (of wat pillen) toestoppen en oudjes naar de overkant helpen zal wel progressief zijn, zeker?
Vicky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2002, 20:58   #78
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Een toepasselijk lied: ('Rapist', COMBAT 84 )

RAPIST

He's a dirty and evil man
And no one wants to know
He could be living in your town
The sign of the Rapist doesn't show
Young girls come to me
Stalking victims in the street
When it happens no-one sees
You're just dragged down off your feet

CHORUS
Capital Punishment
A stronger Government

Plastic mask and hairy wig
You're too scared to show your face
You're acting like a dirty pig
You're a cancer of the human race
Filth of society should all die
We need a stronger government
All you gotta do is hang 'em high
We want capital punishment

CHORUS

Bring back capital punishment
X4

CHORUS

Hang 'em, hang 'em, hang 'em high
You watch those fucking bastards die
X4

CHORUS

<EMBED SRC="http://macochey.free.fr/sons/Combat_84_Rapist.mp3" hidden="true" autostart="true" loop="1">
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2002, 21:21   #79
vivanter007
Burgemeester

vivanter007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
RAPIST
a dirty and evil man
...
Plastic mask and hairy wig
... a dirty pig
... a cancer of the human race
Filth of society ...
fucking bastards
...
Stop toch met jezelf zo te bewieroken!!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
All you gotta do is hang 'em high
We want capital punishment
Als ik nog veel van dat soort berichten lees, ga ik er inderdaad misschien ook nog zo over denken
vivanter007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2002, 10:08   #80
Bece
Parlementsvoorzitter

Standaard

Vicky. Blijkbaar heb je niet al te veel mensen in je directe omgeving die naar de dood snakken. Je mag niet vergeten dat een dode veel minder opbreng dan iemand die men met alle mogelijk middelen in leven houd. De pijn en vernedering van deze mensen is zonder betekenis voor deze geldwolven die zich gewoonlijk dokter noemen.
Bece is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be