![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Want Turkije kan inderdaad een "miraculeuze transformatie" ondergaan, en de Europese publieke opinie kan "een scherpe bocht" maken. Zodra Turkije zich inderdaad omvormt tot een echte democratische rechtsstaat en een bloeiende markteconomie zal de angst in Europa voor een Turks Fremdkörper allengs afnemen. En dan komen de voordelen van een nieuwe grote EU+Turkse markt sterker naar voren. Wacht maar tot China nog sterker wordt, en Amerika zijn handelsmacht uitbreidt met andere landen in een soort Ameriaanse Unie. Dan wil Europa wel groter worden, en kunnen 80 miljoen Turken zomaar een welkome versterking worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Minister-President
|
![]() Het grote probleem is natuurlijk dat je de formele vraag naar het lidmaatschap maar één keer kan stellen. Timing is essential! En voorlopig zie ik de publieke opinie in Europa nog geen bochten maken. De jongste uitbreiding en het gezeik over de grondwet liggen nog veel te vers in het geheugen. Ook nog eens afwachten wat de islam zal geven, want da's ook een heel recent fenomeen in West-Europa. In feite krijgen we daar pas de afgelopen 10-15 jaar echt mee af te rekenen. Het heeft alvast één van de meest multicultural-minded lidstaten (Nederland) een heel scherpe bocht doen nemen.
Ik zou dus nog niet te snel beginnen speculeren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() De grote economische groei die Turkije kent is vooral te wijten aan de forse inbreng van buitenlands kapitaal. Turkije 'ligt' goed in de markt vanwege zijn geopolitieke belang.
Het feit dat de werkloosheid hoog blijft kan erop wijzen dat vooral geïnvesteerd wordt in prestigesectoren. Het onderwijs blijft ondermaats. De 'economische reus' Turkije zal vroeg of laat een zeepbel blijken. Turkije in de EU is het grootste gevaar voor de stabiliteit. In Turkije en bijgevolg in de Unie. Als de Koerden in Turkije dezelfde rechten en bescherming krijgen als andere minderheden in Europa, dan spat Turkije uit elkaar. Turkije wordt met harde hand bijeengehouden. Zoals Joegoslavië onder Tito. Bedenk dat nog maar een paar maanden terug Koerden veroordeeld zijn voor ....het gebruik van het Koerdisch alfabet op pancartes! Dat Turkije zijn wetgeving in snel tempo aanpast aan de Europese is een vals argument. Misschien zelfs een tegenargument. De 'verbetering' van de wetgeving houdt misschien op eens de toetreding een feit? Turkije mag dan zijn wetgeving veranderen, de implementatie volgt niet. Dat kan je lezen in (Engelstalige) Turkse kranten. Wat de Armeense genocide betreft : alleen al het vernoemen van de genocide is strafbaar met gevangenisstraf van zes maanden tot drie jaar. De wereldbekende Turkse schrijver Orhan Pamuk is onlangs aan vervolging ontsnapt omwille van de wereldwijde protesten. Na vier jaar noeste arbeid zijn de Turkse historici erin geslaagd te bewijzen dat er geen Armeense genocide is geweest! Allemaal Armeense propaganda op basis van vervalste documenten! Blijkbaar was die Armeense propaganda zo goed dat de Turken er zelf in trapten. Als er géén genocide was, dan hebben de Turken dat altijd geweten. Waarom dan zo'n zware straffen op een fictief vergrijp? De énige voorwaarde waar Turkije moet aan voldoen om lid te worden van de EU is de toestemming krijgen van de meerderheid van de bevolking(en). mvg Harald. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Geen gesjoemel meer. zoals bij Roemenie en Bulgarije, dan zal het vertrouwen van de EU-bevolking ook eerder worden gewonnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Waar hebben jullie het over? Ik herinner me vaagjes een wandeltocht in 1915 maar dat is dan ook alles.
![]() |
#66 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Proficiat Ke Nan,
Zo horen we het graag. Een beetje omfloerst, een beetje sarcastisch maar een eerste stapje in de erkenning van de Armeense genocide. Voor een Turk moet dit een moedige daad zijn. Bravo! mvg Harald. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Bedankt, Harald. T'is wel nog effe tot mijn verjaardag maar allé. Ik aanvaard jouw gelukwensen.
Citaat:
Een Turk is per definitie onbevreesd.
![]() |
![]() |
#68 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Ergerlijk toch dat miljarden mensen stuk voor stuk meer weten over een episode uit de Turkse geschiedenis dan 70 miljoen Turken tesamen. Maar niet getreurd. De onbevreesde Turken zullen ook ondanks hun regering de waarheid wel achterhalen. En, onbevreesd als ze zijn, zullen ze niet schuwen de waarheid openbaar te maken. mvg Harald. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik zal de eerste zijn om te spreken van genocide wanneer dit daadwerkelijk het geval is. Vooralsnog is er echter veel te veel twijfel. Het vertellen van enkele gruwelverhalen en een paar foto's is niet voldoende.
![]() |
![]() |
#70 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Geloof mij : de meeste Europeanen zijn TEGEN de toetreding van Turkije tot de EU. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Om niet in een welles-nietes-spelletje te vervallen is het daarom misschien interessant om te vertrekken van het officiële Turkse standpunt zoals weergegeven in The Turkish Daily News van 23 oktober 2005. http://www.turkishdailynews.com.tr/a...?enewsid=26448 Citaat:
Dit is - hoe vreemd het ook moge klinken - niet voldoende grond om van genocide te spreken. Maar het is alleszins een aanwijzing in die richting. De Armeense kwestie wordt reeds tientallen jaren door Armenië aangekaart. Waarom heeft Turkije zo lang gewacht om een diepgaand onderzoek door te voeren en aan te vragen? Waarom spreek jij van 'iemand te veroordelen zonder gehoord te zijn'? Het gaat hier toch over historisch onderzoek en géén strafzaak? mvg Harald. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Met alle respect, Harald, ik ben niet zinnens om een discussie te voeren over dit onderwerp. Ik ben geen deskundige op dit gebied. Mijn voorgaande posts zijn duidelijk wat mijn houding en mening betreft. Zo voelt het aan. Het gaat zelfs zover dat de ontkenning van iets uit het Ottomaanse tijdperk gevolgen heeft voor de Turkse Republiek. Zou een historisch onderzoek fysieke consequenties mogen hebben? Elk mogelijk gevolg van een ontkenning is een vorm van straf. Zodoende mogen we onrechtstreeks spreken van een strafzaak.
![]() |
![]() |
#74 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Wat mij betreft : ik denk dat deze discussie nog wel eens aan bod zal komen in dit forum. Uitstel is geen afstel. Wat de 'Armeense kwestie' betreft lijkt het inderdaad of Turkije voor de rechtbank gedaagd wordt. Maar het proces gaat dan niet zozeer over wat er indertijd gebeurd is, maar wel over het waarom, en vooral over de houding die Turkije nu aanneemt in dat verband. mvg Harald. PS : In mijn laatste twee antwoorden ontbreekt een verwijzing naar jouw naam. Dit is te wijten aan mijn onbekendheid met dit voor mij nieuwe forum. Mijn excuses daarvoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Gouverneur
|
![]() Orhan Pamuk's geheugen is duidelijk stukken beter dan de jouwe......
"January 15, 1916 - To the Government of Aleppo - We are informed that certain orphanages which have opened also admitted the children of the Armenians. [...]the Government will view the feeding of such children or any effort to prolong their lives as an act completely opposite to its purpose, since it regards the survival of these children as detrimental. - Minister of the Interior, TALAAT." |
![]() |
![]() |