![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#61 |
|
Parlementsvoorzitter
|
en wat de Brusselse handelaren betreft... als ik naar Brussel ga spreek ik ze in het Nederlands aan en als ze me niet begrijpen willen dan zeg ik ze in het mooiste Frans dat ik Nederelndstalig ben (al ben ik Waal van geboorte en woon ik in Luiks Haspengouw)...
en blijven ze dan volharden in de boosheid, dan dank ik ze voor hun tijd maar zeg dat ik elders wel zal kopen... ik kan niet verdragen dat men mijn Waalse volksgenoten belaadt met alle zonden van Israël, maar als ze zelf in het NL-talig gebied van België of in Brussel mij niet willen in het NL te woord staan dan draag ik mijn vanuit Vlaanderen getransfereerde aldaar verdiende centjes naar iemand die wel in het NL-talig gebied mij in het NL antwoordt... principe is principe... |
|
|
|
|
|
#62 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Steenbok66, je spreekt alsof ik hetzelf zou zijn. Enkel lof... |
|
|
|
|
|
|
#63 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#64 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Serge_Henri_Valcke |
|
|
|
|
|
|
#65 | |
|
|
Citaat:
Wat oudere mensen spreken is trouwens ook niet zelden moeilijk te verstaan, vooral als ze uit een dialectgebied komen. Hier in de straat woont een oudere man die ik maar met moeite kan volgen. Hoewel hij zijn best doet om Nederlands te spreken, is zijn Drentse tongval zo zwaar dat het voor mij soms nauwelijks te verstaan is. Ongetwijfeld zijn er op het Vlaamse platteland ook oudere mensen die zozeer gewend zijn dialect te spreken, dat hun Nederlands nooit goed ontwikkeld is. Ik kan me trouwens herinneren dat vroeger op de VRT shows van Gaston en Leo werden uitgezonden, waarbij ik mezelf steeds weer stukbeet op het (Antwerpse?) dialect. Daar werd niets van ondertiteld, hoewel het voor mensen die niet dat dialect spreken of hebben leren verstaan echt niet te volgen is. |
|
|
|
|
|
|
#66 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik zie trouwens het probleem niet in met de Nederlandse correspondenten op de VRT. |
|
|
|
|
|
|
#67 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#68 |
|
|
Is goed hoor. Hoewel alle mensen die na mij postten precies weten wat ik bedoel. Ik heb het over accenten. Iemand kan goed en nauwkeurig nederlands spreken en tóch kun je horen waar hij/zij vandaan komt. Voorbeelden: Onze minsters Remkes en Kamp, respectievelijk Groningen en Twente/Achterhoek.
Ik bedoelde aan te geven dat de makers van een nederlandse versie hun best doen om iedereen binnen ons taalgebied aan bod te laten komen terwijl de makers van een vlaamse versie stemmen gebruiken die overduidelijk uit de zuidelijke nederlanden komen... Dat vind ik jammer. Op deze manier doen de vlamingen zichzelf tekort. (Trouwens, over lelijk gesproken, weleens Utrechts gehoord?) |
|
|
|
|
|
#69 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#70 |
|
Partijlid
|
Brussel is inderdaad vooral Franstalig. Hoewel de meeste mensen ook Nederlands kunnen. Als Vlaming die naar school gaat in Brussel, als enige echte Vlaming, heb ik nooit enig probleem ondervonden. We zijn toch allemaal Belgen, en dat Frans spreken is toch niet zo erg.
Net niet, het is leuk om Franse vrienden te hebben. Zo leer ik ook een beetje hun taal, en daar zijn het Nederlandstalige onderwijs volgen kunnen ze perfect Frans. Vroeger waren de Vlamingen tweetalig, nu begint dat een beetje om te draaien. Franstaligen gaan naar het Vlaamse onderwijs, omdat in die taal toekomst zit. En vele Vlamingen weigeren Frans te spreken, omdat ze te fier zijn. In Brussel zijn niet veel Vlamingen. Ik vind dat niet erg. Het zal me worst wezen, als de mensen maar vriendelijk zijn. |
|
|
|
|
|
#71 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Ze kunnen zelfs zo goed Nederlands dat bijna alle communicatie bij het FAVV met externen in het Frans verloopt, terwijl 80% van de bedrijven aan wie de communicatie is gericht Vlaamse bedrijven zijn. |
|
|
|
|
|
|
#72 | |||
|
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik zou maar niet zo zeker zijn van de positie van het Frans. Een groeiende minderheid heeft straks een Nederlandstalige opleiding, dat kan de positie van het Nederlands alleen maar versterken. Daarnaast groeit ook het aantal allochtonen. Het Frans zal daardaar ongetwijfeld aan belang inboeten. Ik zeg niet dat Brussel 100% Nederlandstalig wordt, wel dat Brussel nooit 100% Franstalig zal worden en het percentage Franstaligen alleen maar verder zal dalen. |
|||
|
|
|
|
|
#73 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#74 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
(a) Waar haalt u dat cijfer, 2%? (b) Op basis van welke elementen concludeert u dat het Vlaamse onderwijs in Brussel er is om Brussel te "vervlaamsen"? (c) Waar haalt u het vandaan dat Vlamingen geweld in Brussel zouden gebruiken? Toon maar eens uw beweringen aan! |
|
|
|
|
|
|
#75 | |
|
Burger
|
Citaat:
1. Hoofdstad van het Vlaams Gewest en de Vlaamse Gemeenschap : Hadden wij net zoals de Walen (Namen) onze bestuurstaken verdeeld over Gent en Antwerpen, dan zouden we nu geen belastingen betalen aan het Brussels Hoofstedelijk Gewest. 2. Brussel doen kiezen Wanneer we nog eens voor een zwaar communautaire kwestie komen te staan en unilateraal beslissingen zouden nemen, moet Brussel onvermijdelijk kiezen : een Vlaamse stad worden, een Waalse stad worden of een afzonderlijk statuut gaan nastreven. Nu, wetende dat Brussel nooit zo Vlaams was als tijdens WO II, ben ik ervan overtuigd dat ze nooit voor oplossing 2 zouden kiezen. Zij zouden dan immers moeten gaan "transfers" toelaten. Afgaand op waar de meeste inkomsten van de stad vandaan komen, lijkt het me zelfs plausibel dat ze voor oplossing 1 kiezen. Doch, indien niet, kan ik me best verzoenen met een eigen internationaal statuut voor de stad. 3. Discussies met Brussel Brussel-Halle-Vilvoorde, Zaventem, ... In het eerste geval zou de splitsing er dan vanzelf komen. Voor het tweede, sluiten die handel, de luchthaven van Deurne ook sluiten en een nieuwe volwaardig internationale luchthaven langs het verdwijnende Doel en het deurganckdok bouwen. De groenen krijgen dan Deurne en Zaventem als natuurgebied en 90% van de Vlamingen hebben een eigen luchthaven op minder dan 100 km van hun deur die voor weinig overlast zorgt. Jammer allemaal voor die 100.000 Vlamingen die nog in Brussel leven maar als dusdanig zouden we wel een stuk onafhankelijker van de hoofdstad (en de Franstaligen) kunnen leven. |
|
|
|
|
|
|
#76 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
(b) Het feit dat Brussel nu vooral Franstalig is, ergert veel Vlamingen. Vlaanderen probeert dus Brussel te vervlaamsen, zoals ze het kan. (c) Met de Vlamingen die geweld zouden gebruiken, bedoel ik groeperingen als TAK bijvoorbeeld. |
|
|
|
|
|
|
#77 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#78 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
(b) Wat u schrijft, heeft hoegenaamd niets te maken met uw eerdere bewering dat het Vlaams onderwijs er is om Brussel te "vervlaamsen". (c) TAK gebruikt geen geweld, maar is een organisatie die steeds ludiek protest aantekent. Kortom, alles wat u eigenlijk als argumentatie naar voorschuift, is op niets gebaseerd. |
|
|
|
|
|
|
#79 | |
|
Burger
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#80 | ||
|
Gouverneur
|
Citaat:
Citaat:
Ook na de Vlaamse onafhankelijkheid blijft Brussel een franstalige vulling in een nederlandstalige vlaai. Veel van de huidige problemen zoals "Zaventem" zullen blijven bestaan. De enige verschil: |
||
|
|
|