Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Deense cartoons
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Deense cartoons Hier en enkel hier kunnen alle onderwerpen omtrent de onstane commotie rond de Deense cartoons van de profeet Mohammed terecht.

Discussietools
Oud 3 februari 2006, 21:04   #61
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

BTW; dit doet mij denken aan die topic over OLV Vlaanderen...

Toen stond extreem-rechts maar te schreeuwen dat het heiligschennis was en dergelijke. En als moslims nu ineens protesteren tegen deze cartoons is het geen respect voor persvrijheid.
De cartoons waren trouwens een heel stuk aangebrander dan die stomme affiche van Chokri; Ik zou eens willen weten hoe de Pro Vita en heel de katholieke clan rond het VB zou reageren moest de Morgen uitpakken met pagina-grote cartoons met Petrus, de eerste priester, of Jezus als pedofiel. Katholieke priesters zijn immers nog veel meer verbonden met pedofilie dan extremistische moslims met terrorisme.

Die geweldadige reacties die op TV te zien zijn, zijn reacties uit Iran en vooral VS-vazalstaten als Saoudi Arabië en de oliestaten. Die reacties zijn er bovendien door de grote propaganda van de rechtse heersers daar die het voor hun eigen religieuze redenen willen uitbuiten.
De reacties van de moslims hier zijn niet zoveel verschillend als van de katholieken voor OLV Vlaanderen. Maar blijkbaar zijn sommigen te blind om de gelijkenis te zien.

Maar het blijft natuurlijk een feit dat er beter geen religies zouden zijn...

Laatst gewijzigd door Jonas Elossov : 3 februari 2006 om 21:06.
Jonas Elossov is offline  
Oud 3 februari 2006, 21:27   #62
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Zijne Heerlijkheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
En leven we nu in een (bijna-)theocratie omdat die Imam gebruik maakt van zijn recht op vrije meningsuiting?

Laatst gewijzigd door Zijne Heerlijkheid : 3 februari 2006 om 21:28.
Zijne Heerlijkheid is offline  
Oud 3 februari 2006, 22:19   #63
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht

Toen stond extreem-rechts maar te schreeuwen dat het heiligschennis was en dergelijke. En als moslims nu ineens protesteren tegen deze cartoons is het geen respect voor persvrijheid.
Toch wel drie verschillen :
1) de affiche over olv vlaanderen was gesubsidieerd door de overheid ;
2) er zijn geen geweldadige reacties op gekomen (trouwens de reacties hadden te maken met 1)
3) sommige van de moslimcartoons zijn wel grappig.

Laatst gewijzigd door Bob : 3 februari 2006 om 22:20.
Bob is offline  
Oud 4 februari 2006, 01:10   #64
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Morgen zullen heel wat kranten woedend uithalen naar het ontslag van de Franse en Jordaanse hoofdredacteuren van kranten die de laan werden uitgestuurd omdat ze de moslimwereld als antwoord gaven dat kritiek op godsdienst moet kunnen in een seculiere samenleving.

Het Nieuwsblad, De Standaard en Het Volk zullen morgen uit protest enkele van die Deense spotprenten publiceren.
Jippie, jippie, fantastisch!
Hoezee!

Doet dat u ook zo denken aan de kleuterjaren waarin u met de bijbehorende sensatie en opwinding een kaakslag gaf aan het ene kamp, vervolgens weer blij naar uw eigen groep terugtrok om daar het leuke nieuws mee te delen aan al die nieuwsgierige, even sensatiebeluste gezichten, om dan vervolgens, samen, in spanning de reactie van de tegenstanders af te wachten?
Oud 4 februari 2006, 01:13   #65
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Toch kan het volgens mij geen kwaad om heel deze zaak eens vanuit een ander perspectief te bekijken.

Er zijn mensen die zich zwaar beledigd voelen door die cartoons. Die mensen eisen dat dergelijke cartoons niet meer gepubliceerd worden. En nu zijn er kranten die diezelfde cartoons publiceren om duidelijk te maken dat ze het recht hebben beledigende cartoons te publiceren.

Ik ben geen voorstander van een wettelijk verbod op dergelijke cartoons, maar als je ze bewust pucliceert om mensen te provoceren dan ben je verkeerd bezig.
Idd, dank u om de onzin van dit hele gedoe zo duidelijk aan de kaak te stellen.

Eigenlijk is dit, na zoveel jaren van beschaving, hilarisch:
- Iemand, uit Europa, valt de waarden van de Islam aan (godsdienst is enorm belangrijk + beeldverbod)
-> Islam boos en zegt 'jullie mogen onze waarden niet aanvallen. Ik wil dat er een verbod op komt'.
- Waarop Europa: "Oh! Jullie vallen onze waarden aan! (merk de hypocrisie op) We zullen 'ns bewijzen dat er met ons niet te spotten valt...

enzoverder enzovoort ... (waar het zal eindigen blijft maar de vraag)
Oud 4 februari 2006, 01:17   #66
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Je hebt het niet begrepen: die cartoons zijn zelfs nooit gepubliceerd geweest om mensen te provoceren, maar nèt om te bewijzen dat we in Europa het RECHT HEBBEN om zulke dingen te publiceren.
Het was zelfs de originele bedoeling van de Deense krant om dit te bewijzen, vermits ze ontdekten dat cartoonisten zichzelf begonnen te censureren.

Dat nu (hopelijk) zoveel mogelijk kranten die bepaalde kartoons beginnen te plaatsen is net om te tonen dat ze allemaal evenveel RECHT hebben om zoiets te publiceren. Heeft allang niks meer met moslimse teentjes te maken.
Dus ... bv. de holocaust ontkennen wordt niet bepaald geappreciëerd, je kan er zelfs voor gstraft woren, om redenen die je zelf wel kan bedenken (je kwetst er bepaalde groepen heel erg door.)
Maar 'n krant kan zeggen "hela, dit kan niet, we leven in Europa en hier geldt het recht (waar veel mensen het begin, noch het einde van gesnopen hebben) op vrije meningsuiting, we zullen dus, bij wijze van protest, net wel in de krant zetten dat we de holocaust ontkennen, om zo te laten zien dat we dat recht wel hebben dus ...

Goed bezig, denk ik dan.
Oud 4 februari 2006, 01:19   #67
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khonnor Bekijk bericht
Laat maar Manuel*. Sommige mensen zullen het nooit begrijpen.
Wij hebben hier in het christelijke westen al 200 jaar verlichting achter de rug. Respect voor christelijke symbolen is er nog altijd maar gelukkig kijken we er al lang niet meer van op als er eens ferm de draad mee gestoken wordt (behoudens enkele extreem conservatieve enkelingen e/o organisaties).

Ik zou ook graag zien dat de moslimwereld zich op dezelfde wijze opstelt. Maar, de moslimwereld heeft een dergelijke verlichting nooit gekend. Wat wel opvalt is dat tegenwoordig meer en meer gematigde tot zeer gematigde moslims zich uitspreken tegen het conservatisme binnen de islam. Misschien zal de verlichting langzaam haar intrede doen binnen de islam?

De vraag is dan, hebben wij als westerlingen met onze christelijke traditie het recht om te spotten met symbolen die niet eigen zijn aan ons terwijl we weten dat deze spotprenten voor een deel van de wereldbevolking als beledigend, respectloos worden aanzien. Als progressief zeg ik volmondig ja. Mensen tegen de schenen schoppen om ze wakker te krijgen is af en toe eens nodig. Maar dan moeten we achteraf wel niet beginnen zagen dat er reactie op komt van mensen die het niet zo op onze drang tot vrije meningsuiting begrepen hebben. Ik wil maar zeggen, wie zijn gat verbrandt moet maar op de blaren zitten.

In elk geval, een hoofdredacteur ontslagen omwille van het afdrukken van dergelijke spotprenten is ongehoord.

Voil�* se.
Oud 4 februari 2006, 01:38   #68
Vrijheid
Schepen

Vrijheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Dus ... bv. de holocaust ontkennen wordt niet bepaald geappreciëerd, je kan er zelfs voor gstraft woren, om redenen die je zelf wel kan bedenken (je kwetst er bepaalde groepen heel erg door.)
Toch wel vreemd dat die wet pas VIJFTIG JAAR NA DATUM werd ingesteld. Wie kwets je er TWEEHONDERD JAAR NA DATUM nog mee? Of gaan we de wet binnen tien jaar weer afschaffen, omdat er dan misschien nauwelijks nog rechtstreeks betrokkenen bij zijn?

Begrijp je waarom sommigen beweren dat men van het holocaustrelict een religie, een verering heeft gemaakt? Negationisme "kwetst" vandaag en morgen op dezelfde manier als de belediging van de profeet Mohammed "kwetst". Er zijn binnenkort namelijk nauwelijks nog rechtstreeks betrokkenen.
"Freedom comprises of more than the abscence of boundaries en burden, because one feels still imprisonned when one doesn't percieve options and possibilities. Therefore, freedom is often the opposite of being unattached."

"Matter doesn't matter, only interactions matter"

Me & my autism

Laatst gewijzigd door Vrijheid : 4 februari 2006 om 01:41.
Vrijheid is offline  
Oud 4 februari 2006, 03:55   #69
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Jippie, jippie, fantastisch!
Hoezee!

Doet dat u ook zo denken aan de kleuterjaren waarin u met de bijbehorende sensatie en opwinding een kaakslag gaf aan het ene kamp, vervolgens weer blij naar uw eigen groep terugtrok om daar het leuke nieuws mee te delen aan al die nieuwsgierige, even sensatiebeluste gezichten, om dan vervolgens, samen, in spanning de reactie van de tegenstanders af te wachten?
Leef jij in een sekte of zo ? Zie je niet dat een krant hier of waar dan ook in Europa niet meer mag afdrukken wat ie wil ? Dat de vrijheid die de basis van Europa vormt niet meer bestaat en dat jij dat gaat verdedigen ?

Ga gerust emigreren naar Iran of zo als die sfeer je aanstaat. Ik haat anti-vrijheid en ik beschouw Europa als een plaats waar vrijheid bestaat. Wie het daarmee niet eens is mag afbollen, nee moet afbollen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 4 februari 2006, 03:57   #70
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zijne Heerlijkheid Bekijk bericht
En leven we nu in een (bijna-)theocratie omdat die Imam gebruik maakt van zijn recht op vrije meningsuiting?
Nee, pas als de politiek hem gedienstig gaat zijn met wetten, zoals ze dat al eerder hebben gedaan. Ik zie het gebeuren hoor... nog dit jaar.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 4 februari 2006, 08:02   #71
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowman Bekijk bericht
Sounds like a dogma.
En sorry voor de spellingsfout.
Ijzeren logica, kan dogmatisch klinken, maar er is geen ontsnappen aan.
Oud 4 februari 2006, 08:45   #72
luc broes

Standaard

Citaat:
Idd, dank u om de onzin van dit hele gedoe zo duidelijk aan de kaak te stellen.

Eigenlijk is dit, na zoveel jaren van beschaving, hilarisch:
- Iemand, uit Europa, valt de waarden van de Islam aan (godsdienst is enorm belangrijk + beeldverbod)
-> Islam boos en zegt 'jullie mogen onze waarden niet aanvallen. Ik wil dat er een verbod op komt'.
- Waarop Europa: "Oh! Jullie vallen onze waarden aan! (merk de hypocrisie op) We zullen 'ns bewijzen dat er met ons niet te spotten valt...

enzoverder enzovoort ... (waar het zal eindigen blijft maar de vraag)
Daar valt inderdaad iets voor te zeggen. Het is maar hoe je het bekijkt!
luc broes is offline  
Oud 4 februari 2006, 14:21   #73
Menapius
Schepen

Menapius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar 'n krant kan zeggen "hela, dit kan niet, we leven in Europa en hier geldt het recht (waar veel mensen het begin, noch het einde van gesnopen hebben) op vrije meningsuiting, we zullen dus, bij wijze van protest, net wel in de krant zetten dat we de holocaust ontkennen, om zo te laten zien dat we dat recht wel hebben dus ...

Goed bezig, denk ik dan.
Vrije meningsuiting geeft in de eerste plaats het recht om je mening te uiten over concepten zoals politieke ideologieën en religies, zelfs als dit via spot is. De holocaust is een historisch feit, net zoals de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki. Persoonlijk vind ik dat negationisme op zich niet strafbaar moet gesteld worden, het valt onder het recht om als individu met een paardenbril rond te lopen en in je eigen wereldje te leven.
Menapius is offline  
Oud 4 februari 2006, 17:03   #74
Siegfried
Partijlid

Standaard

Goh, wat heb ik een rothekel aan al wat links, zogezegd progressief en verdraagzaam is. De gelijkenissen tussen de moslimfascisten en de linkse bende is frappant. Zelfs in deze zaak, waar ik van verwacht had dat links in de gordijnen zou hangen, je weet wel; democratie, recht op vrije meningsuiting, satire over elk geloof, geen heilige huisjes enz, is het deze linkse bende die nu plotseling 'begrip' opbrengt voor de beledigde moslims, ik begrijp het echt niet meer!
Siegfried is offline  
Oud 4 februari 2006, 17:12   #75
luc broes

Standaard

Gelukkig nemen DM en DS toch duidelijk de verdediging op van de vrije meningsuiting.
Luc Vanderkelen in HLN wil meer respect en ziet daar een grens aan de vrije meningsuiting. Helemaal ongelijk heeft hij niet.
Het is zeer moeilijk een lijn te trekken die voor iedereen aanvaardbaar is.
luc broes is offline  
Oud 4 februari 2006, 17:17   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht

Alleen zijn er wat verschillen (en daarbij verwijs ik o.m. naar wat in die eerdere discussie heb geschreven): nergens hebben de protesterende katholieken gezegd dat men de zaak hoorde te verbieden, of dat men een boycott moest starten tegen bijvoorbeeld Tunesische producten, ook werd er niet geroepen "dood aan die Tunesiër" of iets dergelijks.

Verontwaardiging mag geuit worden. Dat behoort tot het recht op vrije mening. Als christen vond ik die affiche inderdaad ongepast, maar dit houdt niet in dat ik de vernietiging of de dood van de ontwerper kan of mag eisen. De moslims doen dit wel. Woedende menigten scandeerden vijandige leuzen en allerlei doodsbedreigingen tegen de Denen, de Deense premier en de cartoonisten.

De moslims mogen protest aantekenen, maar niet allerlei andere zaken eisen of roepen die de grenzen ruimschoots overschrijden.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 4 februari 2006, 17:27   #77
luc broes

Standaard

Daar heeft Jonas geen oren naar.
luc broes is offline  
Oud 4 februari 2006, 17:31   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Daar heeft Jonas geen oren naar.
In deze zaak wordt duidelijk hoe sommigen aan de linkerzijde werkelijk twee maten en twee gewichten hanteren.
Oud 4 februari 2006, 18:14   #79
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Luc Vanderkelen in HLN wil meer respect en ziet daar een grens aan de vrije meningsuiting. Helemaal ongelijk heeft hij niet.
Het is zeer moeilijk een lijn te trekken die voor iedereen aanvaardbaar is.
Van Der Kelen heeft totaal ongelijk.
Wat hij zegt zou inhouden dat je voor alles respect behoort te hebben, en dat is nu eenmaal niet het geval. Waarom zouden we respect hebben voor de mening van pédo's, nazi's, fasco's, totalitaire denkers, genocideurs etc. etc.?
Het moet perfect mogelijk blijven om een mening te uiten waaruit disrespect blijkt. Evenals het mogelijk moet zijn om niet-respectabele meningen te uiten (wat niet noodzakelijk een a priori goedkeuring of respect ervoor behoeft)
Oud 4 februari 2006, 18:17   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Van Der Kelen heeft totaal ongelijk.
Wat hij zegt zou inhouden dat je voor alles respect behoort te hebben, en dat is nu eenmaal niet het geval. Waarom zouden we respect hebben voor de mening van pédo's, nazi's, fasco's, totalitaire denkers, genocideurs etc. etc.?
Het moet perfect mogelijk blijven om een mening te uiten waaruit disrespect blijkt. Evenals het mogelijk moet zijn om niet-respectabele meningen te uiten (wat niet noodzakelijk een a priori goedkeuring of respect ervoor behoeft)
In het editoriaal van vandaag spreekt LvdK met een dubbele tong. Ik denk dat hij een beetje de gladde aal wil spelen, want naar het einde kan hij het niet laten nog eens uit te halen naar "extreem-rechts".

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be