![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() M.a.w.: mocht Hitler wel degelijk een prima schilder geweest zijn, zou men volgens u gerust een straat naar hem mogen noemen?
Laatst gewijzigd door drosophila : 7 februari 2006 om 21:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb al eerder aangestipt dat Verschaeve niet alleen belangrijk is omwille van zijn literair werk, maar ook om de rol die hij tijdens alsook na WO I speelde. Hij speelde toen een sleutelrol in de Vlaamse Beweging en is, vooral om die reden, onze erkenning waardig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat Verschaeve deed is dan ook niet kwaadaardig, rekening houdend - blijkbaar moet ik het nogmaals herhalen - met de toenmalige tijdsomstandigheden en met de kennis die men toen had over het nazi-regime. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
In maart 1945 was Verschaeve niet op de hoogte van de gruwelen van het nazi-regime?? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Verschaeve misleidde de jongens niet. Hij zette de redenen uiteen waarom hij tot mobilisatie opriep, met de kennis die hij in die tijd had van het nazi-regime wel te verstaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
De details van de concentratiekampen waren toen nog niet bekend, maar ook Verschaeve kon vermoeden wat er met de gedeporteerden gebeurde. Hij verkoos met de Nazi's samen te werken, en bleef ermee samenwerken. Hij was geen kampbewaker, hij beging geen oorlogsmisdaden, maar hij was wel een collaborateur. En dat is niet niks. Hij hielp de Nazi's. Zonder collaboratie in de bezette landen, was Nazi-Duitsland sneller gecapituleerd. De BUB heeft hier een punt: er is geen enkele reden om een straat naar een collaborateur te noemen, geef die Verschaeve-straten een andere naam. Laatst gewijzigd door John Stufflebeam : 7 februari 2006 om 21:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Parlementslid
|
![]() De rest van de actie heeft alle kenmerken van een doorsnee BUB-actie: hypocriet, historisch niet correct, en een tikkeltje ranzig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor het overige zien we dat de bubbelsmurfen zich bezig houden met zaken aan de rand. Blijkbaar wanhopig op zoek naar een beetje media-aandacht die ze niet weten op te wekken met hun programma. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik vraag me eigenlijk af wanneer die straten vernoemd zijn naar Verschaeve (voor of na de Tweede Wereldoorlog en wanneer dan precies), door wie (wat was de politieke kleur van het gemeentebestuur) en waarom (welke redenen werden aangedragen om hem met een straat te vereren).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Parlementslid
|
![]() ---
Laatst gewijzigd door John Stufflebeam : 7 februari 2006 om 23:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() BUB'eltjes. Wat doen jullie met het architecturale werk van Giuseppe Terragni? De man was een een Italiaanse fascist. Zijn bekendste werk was het hoofdkwartier van de fascistische partij (Casa del Fascio).
Maar maakt zijn politieke dwalingen hem daardoor een mindere architect? |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
|
![]() Citaat:
Maar altijd nog beter dan een Mussertplantsoen o.i.d. Beste JvdB, U bent een intelligent man. U begrijpt toch ook wel dat iemand die zo controversieel is niet meteen een goede naamgever voor een straat is? Je hoeft zo'n man niet meteen te verketteren. Maar eren? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn trouwens wel meer straatnamen die als controversieel worden aangevoeld (door bepaalden). Er zijn straten naar Paul Kruger genoemd, iets wat ongetwijfeld tegenwoordig niemand meer zou doen. Moet men deze straten in onze tijd evenwel een andere naam geven? Ik denk het niet. Een straatnaam is ook een stukje geschiedenis. Er staan monumenten in heel Europa ter ere van vorsten die gemoord en gebrandsticht hebben. Moeten we ze nu verwijderen omdat we hun handelingen in onze tijd niet meer ethisch vinden? Neen. Ik heb hetzelfde gezegd trouwens in een berichtenreeks die ging over de monumenten ter ere van Leopold II. Hoogstens kan men ze op een andere, minder publieke plaats zetten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Gouverneur
|
![]() Laat ons misschien besluiten dat men best de beslissing overlaat aan de plaatselijke gemeente of beter nog aan de inwoners van desbetreffende straten.
Indien zij er geen probleem mee hebben, na kennis genomen te hebben van alle feiten dan ik ook niet. Persoonlijk blijf ik het echter wel bedenkelijk vinden om straten naar oorlogsmisdadigers te noemen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door job : 8 februari 2006 om 10:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Over oorlogsmisdadigers gesproken, m.a.w. mensen die het bevel gaven tot het doden van onschuldigen. Dan mogen we Churchill niet vergeten. Wat die man in Ierland tijdens WO I allemaal heeft uitgespookt of laten uitspoken, valt gemakkelijk onder de huidige definitie "oorlogsmidaden". Nochtans zijn er heel wat straten naar hem genoemd. Bij ons als elders. Ik vind evenwel dat we dit niet moeten aanpassen. Zoals al eerder gezegd: straatnamen vertellen een stukje geschiedenis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | ||
|
![]() Citaat:
Aangezien het hier om namen van vóór het apartheidstijdperk gaat, zal niemand bezwaar maken tegen deze namen. De Afrikaanderwijk is tegenwoordig trouwens een zeer kleurrijke wijk. De 'Afrikaandermarkt' op het Afrikaanderplein is bekend om zijn rijke sortering aan kramen en producten en wordt wekelijks door tienduizenden mensen bezocht. De laatste jaren is er ook veel geïnvesteerd om de oude stadswijk te renoveren en door nieuwbouw en het aantrekken van jonge gezinnen en ondernemers nieuwe kansen te geven. Ondanks al die aandacht en bekendheid is er geen mens, autochtoon noch allochtoon, die problemen heeft met de straatnamen. Citaat:
In de veel gevallen zijn het bestaande straten die vernoemd worden naar personen. In die gevallen kun je probleemloos de naam terugdraaien als een bepaald persoon omstreden is geraakt. Ik ben trouwens sowieso geen voorstander van het wijzigen van bestaande straatnamen om personen te eren. In sommige gevallen neemt dat bizarre vormen aan, zoals in Paramaribo, waar de halve binnenstad ondertussen vernoemd is naar politici uit de afgelopen dertig jaar. Historische straatnamen, vaak honderden jaren oud en zeer bekend, gingen daardoor verloren. Bij nieuwe straten ligt dat uiteraard anders. Daar moet men een heel zorgvuldige afweging maken, maar ook dan kan een persoon zo omstreden zijn dat de naam veranderd wordt. Ik kan me in ieder geval herinneren dat in de jaren negentig ergens in de buurt van Rotterdam een vernoemde straatnaam veranderd werd toen bleek dat de betrokken persoon 'fout' was geweest in de Tweede Wereldoorlog. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wie zoiets in alle ernst beweert, is een onnozele hans. |
|
![]() |
![]() |