![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Europees Commissaris
|
![]() Van Severen was voorstander van een Dietsland.
![]() |
#62 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat valt te betwisten: de NSDAP had een duidelijk aristocratische kijk inzake partij en maatschappij, terwijl Jünger & Strasser de arbeidersgestalte als vervanger zagen van de bourgeois zonder dat de arbeider zelf een bal te zeggen had.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
|
![]() Joris van Severen, is die niet vermoord door de Belgische staat?
Kwestie van de feitelijke fascisten te onderscheiden van de theoretische.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
|
![]() Ja want naturlijk zijn eigenlijk die linksen DE nazis.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U moet eens mijn berichten goed lezen. Nergens stel ik dat de Kerk voorkomt bij de conservatief-revolutionairen; wel, dat Van Severen bij zichzelf een synthese heeft gemaakt van ideeën die komen van Maurras, de sociale leer van de Kerk en de conservatief-revolutionairen. Meer heb ik niet gezegd. Gelieve dus te lezen wat er staat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Praetorian : 8 februari 2006 om 17:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In diezelfde studie staat trouwens een interessant hoofdstuk waarin de bewering als zou Van Severen het fascisme aanhangen volledig met de grond wordt gelijkgemaakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
|
![]() Welke dan wel?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Europees Commissaris
|
![]() So ???
Mijn gemeente kent enkele notoire straatnamen : K. Mercierplein, CH. Woestelaan (2 vlamingenhaters) en dan nog een Leopold III-straat de koning die op de koffie ging bij Adolf Hitler.
![]() |
![]() |
#72 |
Gouverneur
|
![]() Wat heeft dit onderwerp te maken met binnenlandse politiek?
Ik ben Vlaming doch ik wens niets te maken te hebben met colloboratie en misplaatst flamingantisme. Ik vind het schandalig dat sommige Belgicistische kringen alles op één hoop gooien en op deze wijze bewuste associaties leggen,daar waar er ze niet zijn. Vlaming zijn= flamingant= nazist= Vlaams Belang= racist= separatist. Dit soort onderwerpen hoort niet thuis in Binnenlandse Politiek, maar wel ergens in misschien partij politiek of ik weet niet wat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Even het boek er bijgenomen. Blz. 177 e.v. Artikel "Joris van Severen en de konservatieve revolutie", meer bepaald hoofdstuk "De konservatief-revolutionaire inspiratie van Joris van Severen" (blz. 200 e.v.). De auteur vermeldt dat Van Severen beïnvloed werd door de geschriften van Stapel, Niekisch en Mahraun.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Van Severen wordt in 1921 volksvertegenwoordiger voor de Frontpartij. Al gauw evolueert hij naar een fascistisch standpunt, met aanvankelijk een sterke nadruk op het katholicisme. Hij versmelt het groot-neerlandisme (de politieke hereniging van Vlaanderen en Nederland) met het antidemocratische solidarisme en een pleidooi voor militievorming. Vanaf het midden van de jaren 1920 saboteert Van Severen elke Vlaams-nationalistische samenwerking waar gematigden bij betrokken zijn. Zo isoleert hij de pluralistische Antwerpse Frontpartij en verhindert hij een constructieve democratische politiek. In 1929 niet herkozen, richt Van Severen in 1931 het Verdinaso op, een corporatistische, Groot-Nederlandse, fascistische en antisemitische beweging. De antidemocratische evolutie van het katholieke Vlaams-nationalisme kadert in de opkomende fascistische stromingen in Europa, maar is ten dele ook te wijten aan een heropleving van de ultramontaans-anti-liberale traditie in de katholieke V.B. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Praetorian : 8 februari 2006 om 18:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik citeer (blz. 209): Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Geef mij één goede reden eerder hen te geloven dan de auteurs van de Nieuwe Encyclopedie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De encyclopedie geeft geen bewijsmateriaal. Dat is nu het grote verschil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
De Franse soldaten die de executies uitvoerden (luitenant Caron en sergeant-chef Mollet) werden enkele jaren later door de Nazi's geëxecuteerd. Onder hun 21 slachtoffers zaten immers ook enkele Duitsers. Twee opmerkelijke details: - na de oorlog werd in Frankrijk een straat genoemd naar luitenant Caron en sergeant Mollet (in mijn ogen oorlogsmisdadigers) - Ook Leon Degrelle was door de staatsveiligheid op de spooktrein gezet. Hij werd er evenwel kort voor het vertrek vanaf gehaald. |
|
![]() |
![]() |