![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Minister
|
![]() @disedirius,@iedereen
1. Waar zit je vandaag? Idd,Welke caterogïe ben je verzeild?Geschoold of niet?Analfabeet of niet?Onderdrukt of bevrijdt? Tegen de tijd dat je beseft waar je bent is het te laat omdat je dan alleen nog bezig bent met overleven.Kortom je verhaal is theorie en kan werken voor 0.0001% van de armen!De marginalen kunnen onmogelijk in je senario stappen omdat ze juist laks hebben aan die stuktureel,benauwde maatregels,die maatregels dat een oplossing bieden om in een systeem van onderdrukkers te stappen.Het VWS pleit daarom voor een hervedeling van de rijkdommen.De armen zijn armen niet door eigen toedoen maar door de concurerende maatschappij waarin de winners takes it all! 2. Waar wil je naartoe? De diversiteit zou wel eens het verschil kunnen maken tussen wat 1.het kapitalisme en 2.het anarchisme In het kapitalisme moet je, om een rendabel activiteit op na te houden, rekening houden met vraag en aanbod!Nu,de bezolgdigd activiteiten zijn in handen van bedrijven,van die bedrijven zijn er een groot aantal bezig met dezelfde activiteiten waardoor de toekomstige werknemers ook dezelde activiteiten erop na houden.Die werknemers zijn dus instrumenten van de bedrijven en hebben hun eigen ontwikkelingen niet in handen.Wie wil er daar naartoe?En voor hoeveel geld prostitueer je dan jezelf? In een anarchistische samenleving is het de bedoeling dat iedereen zijn eigen ontwikkeling doormaakt los van de produktie en benauwde maatregels. 3.traject. Het oplossen van schulden om onmiddelijk een verbeterd leven te hebben is een spoor maar dit gaat niet door zich te plooien aan de maatstaven maar door zich ervan te bevrijden,zich bevrijden van het jeuk en de schijnvrijheid dat het huidig systeem inhoud.Het jeuk te moeten beantwoorden aan het bedrijfscultuur en de schijnvrijheid dat consumentisme ,alleen, naar geluk leidt.
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En tussen haakjes hun lonen ginder zijn aan een serieuze opmars bezig dus binnen een paar jaar is het vet ook van de pan. Ze willen zij ook eens een bmw hebben hoor! En ik wil u niet zenuwachtig maken met uw buitenlandse import maar laten we nuchter eens meedenken met het volgende; Welnu, in Guangdong heeft de provinciale regering in december van vorig jaar het minimumloon verhoogd met 8,6 procent. Dat was al de zesde verhoging sinds de instelling van het minimumloon in 1994. In november besliste de provinciale regering van Guangdong bovendien dat overuren op zaterdag en zondag aan 200 procent en op feestdagen aan 400 procent moeten betaald worden. Beide beslissingen werden bekend gemaakt door Fang Chaogui, de baas van het provinciaal ministerie van Arbeid. Hij zei dat hij zich gesteund wist door de arbeiders in zijn provincie die in 2003 niet minder dan 833 stakingen georganiseerd hadden. 72 procent daarvan draaiden om looneisen. Nog zo een feit dat tot nadenken aanzet. In België doet het verhaal de ronde dat er geen stakingsrecht is in China. Toch waren er 833 stakingen op één jaar in één provincie...
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 12 februari 2006 om 17:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat heb je ? Heb je een auto of zo ? Heb je een keuken ? (die vragen zijn enkel bedoeld om je situatie in te zien, niet om te spotten met armoede)
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Jazeker : 12 februari 2006 om 19:56. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Minister
|
![]() Enkele mogelijkheden om uit de armoede te geraken:
- bank of winkel overvallen - prostitutie - verkopen van soft-drugs - diefstal - trouwen met iemand die veel geld heeft - jarenlang voor een rijke alleenstaande bejaarde zorgen of er zelfs mee trouwen om na zijn dood een mooi bedrag te erven. - maken en verkopen van illegale kopies van computerspelletjes, cd's, etc - verkopen van namaak merkkledij, disneyfilms,... - in het zwart werken - een rijke gehuwde persoon aan de haak slaan voor een flirt en hem/haar nadien chanteren - een nier verkopen - een benefiet organiseren (vb voor kom op tegen kanker) en de winst in eigen zak steken - Draagmoeder worden tegen een fikse betaling - tegen betaling trouwen met een illegaal - .... |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() cursus programmeren volgen bij de VDAB en een leuk programmaatje maken (iets dat niet veel kan maar toch dat ene ding dat mensen wel nodig hebben) en het online zetten. Het levert wat dollars op, genoeg om de maand rond te maken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() In de armoede,uit de armoede,twee trheads die juist hetzefde willen zeggen.
Preventie,opkuisen. En doordenkenkertje hé Samenvoegen misschien? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
hoewel het idd wel over hetzelfde gaat uiteindelijk vind ik dat het er meestal op neer komt dat armoede maar al te vaak ontstaat vanuit het onvermogen om al te gehaaid te zijn een positieve eigenschap dus, vanuit menselijk oogpunt bekeken maar een eigenschap die in deze materialistische, productionalistische, eenzijdig materiele resultaten gerichtte CULtuur zwaar afgestraft wordt !!!!! een doordenkertje ![]() Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 12 februari 2006 om 21:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
|
![]() dubbel
Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 12 februari 2006 om 21:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Europees Commissaris
|
![]() zie derde of vierde reactie van deze draad.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |||
Minister-President
|
![]() Beste guerin,
Je zal misschien al gemerkt hebben dat ik bijzonder weinig boodschap heb aan gefilosofeer waar het de aanpak van een concrete en vaak nijpende problematiek betreft. Ik leef zelf volgens het principe "Broke/Rich is just a state of mind", maar heb dan ook heel gemakkelijk praten vanuit mijn situatie. Dus laat ik dat soort van beschouwingen maar achterwege wegens niet relevant als je ze vanuit een luxe lederen fauteuil richt tot mensen die vaak nog niet eens een water- en tochtdicht dak boven hun hoofd hebben. Komende van mij zou dat -wellicht terecht- als enigzins pervers worden ervaren. Het voorgaande alleen maar om je het kader te schetsen van mijn bemerkingen bij jouw antwoord. Citaat:
Het gepleit van het VWS voor een herverdeling etc... is allemaal heel erg nobel en leuk, maar jij weet evengoed als ik dat dit niet voor binnenkort is, �*ls er al ooit in alle ernst over zal worden nagedacht. En die mooie declaraties vullen ook geen lege magen, houden de regen niet buiten en zorgen niet voor een klein beetje onafhankelijkheid. En laat nu juist déze maatschappij er eentje zijn waar "the winner" niet alles inpikt; iets wat nogal wat "winners" danig irriteert. Daar gaan trouwens een bijzonder groot deel van de onderwerpen op dit forum juist over... Kortom, je visie is schromelijk overtrokken. In mijn ogen zelfs defaitistisch en deprimerend. Citaat:
(On-)vrijheid is a state of mind... Think about it. Citaat:
Als de mens zo'n succesvolle species is op deze planeet, dan is het wel omdat hij erin geslaagd is om zich bijzonder goed aan te passen aan z'n omgeving om toch zijn eigen ding te kunnen doen. Hetzelfde geldt voor die fameuze "uitstap": je mag dan wel een hekel hebben aan het "grote systeem", maar tenzij je erin slaagt om erin te aarden zal je nooit voldoende kracht hebben om het te overstijgen en je eigen weg te gaan.
![]() |
![]() |
#76 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik lees hier pas een berichtje dat iemand me stuurde deze namiddag.
Tekst: "Prachtig hé, al die sneeuw, ziet het leven er nu niet veel vrediger en mooier uit?" Mooi hé, hoe iemand kan genieten van die sneeuw en de rust die er van uit gaat en dit gevoel wil delen door een berichtje te sturen. Verder niets achter deze tekst zoeken hoor mensen. Laatst gewijzigd door Karma : 12 februari 2006 om 22:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() En wat vindt U van de laatste post van Desiderius? Wie dat gestuurd heeft... dat zal de trouwe forumganger wel weten... ![]() Laatst gewijzigd door Chipie : 12 februari 2006 om 22:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De laatste post van Desiderius. Moet ik eerst nog eens goed herlezen hoor. Na 22.00 uur werken mijn hersenen een stuk minder (neeje, niet van de drank). [SIZE=1]Hier op dit forum echter worden ze dikwijls maar pas wakker na 24.00 uur.[/SIZE] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
|
![]() @ desiderius
eigenlijk zie ik armoedebestrijding als iets tweeledigs in grote lijnen moeten er maw twee zaken gebeuren om armoede efficient te bestrijden 1. opbouwwerk 2. emancipatorische sociale strijd de tips die jij geeft behoren allemaal tot het gedeelte opbouwwerk en geloof me deze paden werden door de vws ers in het verleden heus bewandelt ik probeer al van mijn 18 jaar om met mensen samen zoals je voorstelt een huis te huren enkel praktische hindernissen voor de armen - een groot huis dwz een hoge huishuur en dus een grote waarborg - welke arme gaat die ophoesten ? - op welke arme zijn naam gaat het contract staan ? en welke arme gaat er dus voor de volledige huishuur opdraaien in het geval dat er eens een paar maanden wegens omstnadigheden wat minder bewonders zijn ? - als je gaat samenwonen verlies je bijna de helft van je uitkering uiteindelijk heb ik een opvanghuis gehad voor en door daklozen - een zelfhulpproject zeg maar - maar ik moest daar wel eerst een huis van de gemeente voor kraken. het feit dat het om een gekraakte woning ging waar dus geen borg of huur voor betaald moest worden maakte één en ander mogelijk. het feit dat het eigenlijk om twee woningen ging maakt dat niet iedereen de helft van zijn uitkering verloor. je spreekt in je posting ook van het belang van geestelijke en lichamelijke gezondheid - volledig mee eens - en ik vermoed dat je dan ook wel het belang inziet van een gezonde voeding - en om die reden was er in dat kraakpand ook een gemeenschappelijke keuken. Daar werd in beurtrol niet enkel voor de bewoners gekookt - het was een soort volkskeuken waar je samen gezond en goedkoop kon eten ( we kregen ook hier en daar overschotten ) om gezonde natuurvoeding bereikbaar te maken voor armen was er daar ook een voedselcollectief - dwz dat de vzw die het pand uitbaatte biologisch basisvoedsel ( rijst ed ) bestelde bij de groothandel en dit zonder winst doorverkocht aan de armen. we hadden er ook een eigen realistische dienst schuldbemiddeling voorzien - daar waar het ocmw niks voor de armen kon regelen met schuldeisers slaagden wij daar dikwijls wel in. ook kweekten we in de tuin onze eigen groenten, kruiden - we hadden kippen enz Na vijf jaar opbouwen werd het pand echter natuurlijk door de gemeente ontruimd, nochthans hadden de daklozen er de ramen vervangen, een nieuwe houten vloer gelegd, nieuwe gas en electriciteit gelegd, verwarming aangesloten enz ( in totaal voor een bedrag van meer dan 80000 bfr - veel met recyclagemateriaal gewerkt en er ook veel werk in gestoken ) ik wil morgen direct opnieuw met een dergelijk opbouwproject starten maar dan moet ik nu dus wel eerst de absolute zekerheid hebben dat het na vijf jaar niet opnieuw moet afgebroken worden tot nader order echter blijf ik mij via vws eenzijndig focussen op de sociale strijd - ik weiger zelfs pertinent om in deze condities nog aan opbouwwerk te doen - en idd de sociale strijd vult wel geen lege magen maar geef me eens een reden waarom we het niet zouden doen ? ik zou zeggen herformuleer je adviezen als je voor je vertrekt nog tijd hebt eens opnieuw maar verplaats je dan wel eerst denkbeeldig in de schoenen van de arme - of maw denk eerst al die evidenties die je ziet vanuit je perspectief als niet ervaringsdeskundige eerst weg en herformuleer ze dan je zal dan wel zien dat er de arme buiten de lotto winnen ( dan kocht ik een kasteel voor de daklozen ) niets anders rest dan tesamen de sociale strijd aangaan ! Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 13 februari 2006 om 06:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Europees Commissaris
|
![]() Na al deze goede reacties kunnen we toch wel een eerste conclusie maken denk ik. Armoede wordt door de ogen van een arme anders gezien dan door de ogen van een niet-arme. Niet armen reageren vanuit hun ervaring hoe ze met zaken omgaan en houden veel minder rekening met de subtiele verschillen. Iemand zonder deftig inkomen zal bijvoorbeeld nooit aan een lening geraken, waarschijnlijk zal hij het zelfs niet echt proberen omdat hij heeft geleerd enkel uit te geven wat er binnenkomt.
Niet armen zien dat nogal vaak over het hoofd. Het voorbeeldje van het samenhuizen is er één van. Het klinkt logisch maar zoals Kobaf zo mooi aangeeft is dat niet zo. Niettemin vind ik het een goede draad en een goed initiatief om te leren samen denken hoe men er best uit geraakt. Zolang de trots vanuit zijn eigen "gelijk" niet automatisch de ander "ongelijk" geeft. |
![]() |
![]() |