![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is echt nie gezond om op uw 16 jaar al uw lijf te beginnen omzeep helpen met allerhande rotzooi, sommigen zijn nog in hune groei enz... ge moet nog studeren, Ge hebt dus nog nood aan een set brains die goed functioneren, nekeer ge oud en wijs genoeg zijt, en ge u het kunt permiteren, gaat ge voor mijn part in een commune van gelijkgestemden wonen, en hoert ge boert ge zuipt, ge spuit en snuift ge zoveel ge maar wilt, tot desnoods uw aders en brains ontploffen, zolang de maatschappij er geen last van heeft, en gij niet bij ons komt janken om u te helpen u uit uw eigen gecreërde miserie te halen, doet ge voor mijn part wat ge wilt. Maar ge moet geen compasie verwachten van iemand zoals ik, ik ga ervan uit dat ge maar voor u zelf moet kunnen zorgen, zelf als ge fucked up on drugs zijt. Ge hebt er uzelf gebracht, dus moet ge er ook maar zelf afstand van kunnen nemen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ook daar geld voor mij hetzelfde, drinkt wat ge wil, zoveel ge wil, maar maak dat er niemand last van heeft. Omwille van gezondheidsredenen kan ik eigenlijk nie meer drinken, maar ik weet van mezelf, dat ik er anders zeker bij lekker eten, rustig op los zou pintelieren, wijn, bier, en daarachter nog een goei dosis korten erop, Maar alles met smaak, en matte, ik snap niet wat ge eraan hebt om uw eigen ingewanden bekanst uit te kotsen. Ik heb dan ook nog nooit echt poepeloere geweest, laat staan mottig van geweest. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
|
![]() Citaat:
Heb je één van die links van mijn vorige postings al eens geopend? Dat je mensen er van wil weerhouden hun gezondheid niet op proef te stellen bewijst dat je allicht een van de schizo's bent waarover ik het heb. http://www.mentalhealthcare.org.uk/s...uses/cannabis/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
|
![]() Ik heb geen mensen weten zot worden daarvan. En de meeste van mijn generatie die ik ken doen het...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
|
![]() Citaat:
Het probleem is simpel: pubers verwoesten hun hersennen door cannabis. De zotheid komt twintig jaar later. Hierdoor gelooft niemand dit verhaal. Daarom moet je die links van mij (zie boven) eens bekijken. Het gaat over zeer ernstige studies. In Engeland houden dokters niet alleen hun dossiers bij: zij moeten dit en daarenboven worden die wetenschappelijk verwerkt op het ministerie van gezondheidszorg. Hierdoor loopt Engeland voorop in de kennis van maatschappelijke ziekten: zij hebben immens veel materiaal en feitenkennis en dat over vele jaren. Een ziekte die pas veel later doorbreekt is moeilijk te ontdekken. Het wil niet zeggen dat omdat jij dit niet doet ze niet bestaat. Dan is neuken zonder condoom niet gevaarlijk: pas na zeven jaar aids ga je dood .... Kijk: ik heb niets tegen softdrugs. Ik vind dat het absurd is om mensen niet te laten genieten van bepaalde middelen die indien verstandig gebruikt heel leuk zijn. Vele dingen zijn bij misbruik schadelijk: eten, drinken (zelf van water), autorijden, sporten, vrijen enz... Maar dit is een weloverwogen risico. Voor pubers is het geen weloverwogen risico: het is een potentiele tijdbom. Daarom: vanaf 18 jaar pas vrij laten. Zodat onozelaars kunnen worden geholpen door de jeugdrechter, de schooldirecteur, de ouders enz... Indien ze kunnen doen wat zij willen heeft niemand enige vat op hen. Als vader van 4 kinderen (die nu volwassen zijn) en als grootvader weet ik uit ondervinding dat het soms nuttig is om te kunnen verplichten of om te kunnen verbieden. Akkoord? Laatst gewijzigd door ericferemans : 16 februari 2006 om 23:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Dit is de absurditeit voorbij, hoe onozel kan je zijn, duidelijk is weer dat er verkiezingen in de lucht hangen.
Voor 1 keer moet ik Feremans gelijk geven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
|
![]() De Sleutel pleit opnieuw voor grootschalige preventie-informatiecampagne De PS tracht het debat rond cannabis opnieuw op de politieke agenda te krijgen. De Sleutel oordeelt dat er eerst geld moet vrijgemaakt worden voor een grootschalige mediacampagne rond drugs kaderend in een echt preventiebeleid. Bovendien stellen we vast dat de huidige cannabisrichtlijn nog niet eens correct toegepast wordt. Laat men daar eerst werk van maken, is onze boodschap. Het verlagen van de leeftijdsgrens tot 16 jaar is volgens Peer van der Kreeft, hoofd Preventie, helemaal uit den boze.
![]() ![]() De leeftijdgrens die in de huidige cannabisrichtlijn staat is niet lukraak op 18 jaar gezet. In de ontwikkeling van jonge mensen is de volwassenwording, ook nog op het einde van de minderjarigheid, een extra kwetsbare periode. De functie die cannabisgebruik kan innemen kan bij een deel van de minderjarigen desastreus zijn. We hebben het dan over terreinen zoals motivatie, openheid en interesse voor anderen, cognitieve vaardigheden zoals aandacht en een scherp geheugen die je in je opleiding nodig hebt. Daarenboven is de toxicologische werking van THC, het actieve element in cannabis, op de hersenen meer riskant bij jongeren in hun puberteit. ![]() De basisnota van de PS met als titel “een coherente politiek in de strijd tegen de drugs” verwijst in het hoofdstukje over mogelijke negatieve effecten van cannabis vooral naar onvolledige of tegenstrijdige onderzoeken. Er is natuurlijk nog veel meer onderzoek nodig in deze complexe materie van cannabisgebruik en er zijn in de gepolariseerde atmosfeer tussen zero-tolerance- en legalisatie-stichtingen inderdaad veel controversiële onderzoeksrapporten. Maar je mag de zaken toch niet omdraaien en risico’s van tafel vegen omdat ze niet ontegensprekelijk bewezen zijn? Dat gaat precies tegen de essentie van het woordje risico in. ![]() - Een massale informatiecampagne is lang niet voldoende. In de nota wordt gesuggereerd om de verlaging van de leeftijd en de verhoging van 3 naar 5 gram maar te realiseren na een massale informatiecampagne van minstens 18 maanden. De basispijler van een succesvol preventiebeleid is het betrekken van alle partners op alle niveaus en een mix uitwerken van strategieën voor universele, selectieve en geïndiceerde preventie. Zulke strategieën moeten een component informatieverstrekking bevatten, naast sensibilisatie, aanleren van sociale en persoonlijke vaardigheden, normatieve opvoeding en peer-to-peer benaderingen. Een massa-media campagne heeft maar zin in het kader van dit alles. In de nota stelt de PS de campagne voorop en suggereert ze daarnaast een richtlijn en een decreet om leerkrachten de kans te geven sociale vaardigheden op de middelbare school aan te leren. Ook al is dat laatste een onmisbaar onderdeel, de twee acties zijn niet congruent en zeker niet voldoende. Het standpunt van De Sleutel inzake de huidige cannabisrichtlijn is steeds geweest dat die maar uitgevaardigd kan worden op voorwaarde van een solide uitgewerkt behandelings- en preventiebeleid. Die voorwaarde is nog verre van vervuld. ![]() - Nog verder gaan met depenaliseren? Dat kan alleen maar in de richting gaan van de sectoren van productie, handel en distributie. Spijts de getuigenissen uit Nederland, Zwitserland, Canada en Spanje die de drugnota van de PS aanhaalt, zijn de internationale forums waar dit overlegd zou moeten worden de laatste jaren steeds onverzettelijker geworden. Een coffeeshop-model zonder de nadelen van het drugtoerisme is gewoonweg niet bespreekbaar op niveau van de Europese Gemeenschap. Het argument waar de PS-nota zwaar op steunt is 16-18 jarigen uit de criminaliteit houden als ze cannabis gaan kopen. Dat stemt echter niet overeen met de bevindingen van het Euregio-onderzoek dat De Sleutel voorstelde in november 2005, waaruit duidelijk werd dat cannabisgebruik deel uitmaakt van een jongerencultuur. In die leefstijl koopt de minderjarige zijn zakje met cannabis van vrienden en is er helemaal geen sprake van overgelaten te worden aan de wereld van criminaliteit en delinquenten… Het vangnet van scholen, jeugdverenigingen, hulpverlening en andere sociale geledingen hebben zich de voorbije jaren aangepast aan de reeds bestaande drugnota. De mensen die in deze organisaties proberen een modus vivendi te vinden in het omgaan met regels en jonge druggebruikers kunnen een verlaging van de leeftijd en verhoging van de hoeveelheid missen als kiespijn. In heel deze discussie blijft een gegeven uit talloze onderzoeken als een paal boven water staan: hoe jonger je begint te blowen, hoe meer kans je maakt om later hevig te blowen, heel vaak te blowen, problematisch te blowen of ook andere drugs te gaan gebruiken. Dat is iets anders dan de stepping stone theorie, die verkondigde dat soft drugs automatisch leiden tot hard drugs. Het is trouwens iets dat voor alle drugs opgaat, ook legale zoals alcohol, tabak en medicijnen. We noemen het de gateway functie en het is de reden dat de meeste preventieprogramma’s voor teenagers als uiteindelijk doel stellen zo veel mogelijk mensen die niet gebruiken en als een van de subdoelen: de beginleeftijd zoveel mogelijk uitstellen. De stap die de PS in haar nota voorstelt zal deze doelstelling alleen maar tegenwerken. Peer van der Kreeft, hoofd preventie Relevante informatie ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door ericferemans : 19 februari 2006 om 01:08. |
![]() |
![]() |