Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 maart 2006, 10:31   #61
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht

Maar waar wil je het over hebben in het topic? Over hoe Nederland de Boeren heeft laten vallen in de Boerenoorlogen? Dat komt omdat Nederland niet sterk meer genoeg was na 1830! Denk daar maar eens over na... heel wat dingen waren dan heel anders gelopen! Maar die stomme Vlamingen moesten het weer verpesten. Niet bij Nederland willen, tsk. Eigen schuld, al die problemen die jullie nou hebben
Die stomme Vlamingen werden vanaf 1830 tot op heden door een vanuit Frankrijk gesteunde/gestuurde/georkestreerde establishment bezet...waar waren de Nederlanders toen we hun nodig hadden om hun eigen volk te komen bevrijden?

Over laten vallen gesproken...
Oud 18 maart 2006, 11:01   #62
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Die stomme Vlamingen werden vanaf 1830 tot op heden door een vanuit Frankrijk gesteunde/gestuurde/georkestreerde establishment bezet...waar waren de Nederlanders toen we hun nodig hadden om hun eigen volk te komen bevrijden?

We werden van de Hollanders bevrijd.
Ze lieten ons vallen.
Wij willen niet meer terug.
Zij willen ons niet meer terug.
Vive La Douce Fance
Staaf voor God in Frankrijk!
8)
Oud 18 maart 2006, 11:07   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Misschien uw geschiedenis eens leren... Willem I heeft nog geprobeerd de zuidelijke Nederlanden te ontzetten door een grote legermacht te sturen. Die liet hij evenwel terugtrekken, nadat duidelijk werd dat het Franse leger (vele malen sterker!) aan de grenzen klaar stond om bij de eerste stap van Willems leger de zuidelijke Nederlanden binnen te vallen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2006, 11:25   #64
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Dat hij na 20 jaar opleiding het nog niet kent spreekt boekdelen.
Soms heb ik de indruk dat hij er nog op achteruit gaat met ouder te worden.
Vervroegt stadium van dementie?
Volgens mij een geval van het eigenzinnig en autoritair trekje dat bij alle saxen-coburgs voorkomt.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2006, 11:31   #65
Fieseler

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Misschien uw geschiedenis eens leren...
Dat is toch niet nodig Jan...daar hebben wij jou toch voor?
Oud 18 maart 2006, 11:32   #66
Fieseler

Standaard

Citaat:
Misschien uw geschiedenis eens leren... Willem I heeft nog geprobeerd de zuidelijke Nederlanden te ontzetten door een grote legermacht te sturen. Die liet hij evenwel terugtrekken, nadat duidelijk werd dat het Franse leger (vele malen sterker!) aan de grenzen klaar stond om bij de eerste stap van Willems leger de zuidelijke Nederlanden binnen te vallen.
A propos...hij kon toch met de Pruisen en/of de Engelsen zijn gaan praten?...
Oud 18 maart 2006, 11:35   #67
Fieseler

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
8)
Denk je nu echt dat én God én Frankrijk het daarmee eens zijn?
Oud 18 maart 2006, 11:36   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
A propos...hij kon toch met de Pruisen en/of de Engelsen zijn gaan praten?...
De Britten vonden het uitstekend dat hun economische concurrent wat pluimen liet. Vanuit die hoek had Willem helemaal geen hulp te verwachten.

Hoe het met de Pruisen zit, weet ik niet. Dat zou ik even moeten opzoeken.
Oud 18 maart 2006, 12:50   #69
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En was er ondertussen geen blokkade van de Hollandse kust door de Britse marine?
De Vlamingen wilden niet weg uit het VK, noch hebben de Nederlanders ons laten vallen.
Zij hebben gedaan wat militair mogelijk was.
Oud 18 maart 2006, 12:53   #70
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We werden van de Hollanders bevrijd.
Ze lieten ons vallen.
Wij willen niet meer terug.
Zij willen ons niet meer terug.
Vive La Douce Fance
8)
Terug tgevang in, Staaf en geef uw schminkdoos maar af.
Oud 18 maart 2006, 14:39   #71
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Terug tgevang in, Staaf en geef uw schminkdoos maar af.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2006, 14:52   #72
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denk je nu echt dat én God én Frankrijk het daarmee eens zijn?
Frankrijk sputtert nog een beetje tegen.
Oud 18 maart 2006, 15:56   #73
Christophe11
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Alleen al een vergelijking van het cijfer "blanken" met "Afrikaans" maakt onmiddellijk duidelijk dat de bewering niet klopt.
Gisteren vergeten trouwens zeggen dat Afrikaans ook de lingua franca is onder de kleurlingen van Indische afkomst. Dat maakt dat de Afrikaanstaligen eigenlijk een doorsnee vormen de bevolking van de RSA: blanken, zwarten en kleurlingen. Afrikaans is dus NIET de exclusieve taal van "die wit mense".
Kijk, ik heb zelf nog in Zuid-Afrika (Durban) gewoond, heb er nog steeds vrienden en ik keer er ook elke zomer naar terug. Het is inderdaad een feit dat het Afrikaans ook gesproken wordt door de Kaapse kleurlingen. Voorlopig nog wel. In die zin was het misschien een beetje cru van mij om te zeggen dat Afrikaans een blanke taal is. Maar toch heb ik geen ongelijk, want in Zuid-Afrika wordt het Afrikaans gepercifieerd als een blanke taal. Wat bedoel ik daar nu mee? Tijd voor een stukje geschiedenis.

De blanke Zuid-Afrikaanse bevolking kan je grosso modo indelen in Engelstaligen en Afrikaners. De Afrikaners zijn altijd al numeriek in de meerderheid geweest, maar het Engels heeft altijd al meer sociale "status" gehad in Zuid-Afrika (merkwaardig hoe parallel dit met België loopt). Bon, in 1948 kwam de Nasionale Party, de Afrikaners dus, aan de macht. Het was de eerste keer dat de Zuid-Afrikaanse regering volledig uit Afrikaners bestond. In heel het land werd een structurele tweetaligheid Engels-Afrikaans opgelegd. Kennis van het Afrikaans was vanaf dan nodig om hogerop in de samenleving te raken. Het was ook deze partij die aan de macht was gekomen dankzij hun verkiezingsprogramma van geskeie ontwikkeling. Apartheid dus. Als je je nu in de plaats stelt van die 79% zwarten, dan zie je dat in hun ogen een homogeen blanke, Afrikaanssprekende regering hen een goede 40 jaar lang op een wel zeer brutale manier onder de knoet heeft gehouden, uitgebuit en als vuil behandeld. Daar bovenop kregen de kleurlingen (wat een toeval, die spraken ook Afrikaans) een bevoordeeld statuut (bv. in townships voor kleurlingen had elk huis stromend water en elektriciteit, terwijl in zwarte townships er misschien één kraan voor 200 man was; kleurlingen konden bepaalde zelfstandige beroepen uitoefenen, handelaar worden, terwijl dit voor zwarten absoluut verboden was, enz...). Dit was nu net het geniale aan de hele Apartheid: divide et impera. In die ou Suid-Afrika waren kleurlingen niet blank genoeg om mee te regeren, maar ook niet zwart genoeg om even slecht behandeld te worden. Zo kweekte de Apartheidsregering ook nog eens een haatgevoel tussen kleurlingen en zwarten, terwijl op het einde van de rit de kleurlingen, ondanks hun superiortiteitsgevoel ten opzichte van de zwarten, evenzeer onderdrukt werden door de blanke elite die alle touwtjes in handen hield. En vandaar dat vandaag, zowel bij de piepkleine zwarte politieke elite (Mbeki, Zuma) als bij die miljoenen straatarme zwarten die krioelen in reuzachtige townships als Soweto en Kayelitsha en die nog steeds even slecht af zijn als onder de blanke regering (maar dat laatste mag je van de nieuwe zwarte elite niet zeggen, want dat is politiek niet correct ) , het Afrikaans wordt afgedaan als the opressor's language. Het maakt niet uit dat er op een boederij ergens in de Vrijstaat de zwarte werkers ook Afrikaans spreken. Het maakt voor de nieuwe zwarte elite geen fluit uit dat de kleurlingen massaal Afrikaans spreken. Die haten ze namelijk bijna even hard als de blanken. Waar het hem om gaat is dat jarenlang een Afrikaner-nationalistische regering hen als slaven behandelde. Een regering die dweepte met de Afrikaner cultuur, de Afrikaanse taal, het Afrikanerdom. En omdat de zwarten zelf onder elkaar in het Engels moeten communiceren (want er zijn evenveel etnische talen als stammen en die talen zijn totaal verschillend), is het Afrikaans de schietschijf geworden. De taal van de onderdukker als het symbool voor jarenlang systematisch georganiseerde uitbuiting van de zwarten in hun eigen land. De taal waarin ze zo lang zijn afgeblaft en vernederd geworden (Kaffer, jy sal kak vandag! Doen wat ek sê, jy vuil kaffer! Gaan terug, jy kaffer, hierdie strand is slegs vir blankes!!).

Trouwens, als je die cijfers nu eens neemt en de bereking zelf maakt. Ik had gezegd dat iets meer dan de helft van de blanken Afrikaners zijn. Dus 9,6% gedeeld door twee is 4,8%. Nagenoeg alle kleurlingen spreken Afrikaans, dat is dus 8,9%. Tel 4,8 en 8,9 bij elkaar op en je komt aan 13,7% Afrikaanssprekenden. En kijk, dat is niet eens zo ver naast de 13,3%. En wat dat kaartje van de Universiteit van Stellenbosch betreft: dat reuzachtige groene gebied bestaat voor het grootste stuk uit de Grote Karroo en de Kalahari. Woestijngebied waar bijna geen kat woont. In dit dun bevolkte deel (42 inwoners/km2 in een gebied ter grootte van 123 280km2) wordt inderdaad Afrikaans gesproken en er zullen inderdaad wel zwarten tussenzitten die Afrikaans spreken. Maar dat sop is de kool niet waard. Verder zie je dat de stedelijke agglomeratie van Kaapstad Xhosa-sprekend is en dat in de andere delen van het land (de Witwatersrand, Transvaal, KwaZulu-Natal, Mpumalanga) andere talen dan het Afrikaans de kaart kleuren.

Mijn punt is dat het Afrikaans om historische redenen zwaar onder druk staat in het nieuwe, door zwarten bestuurde Zuid-Afrika. Surf eens naar de websites van de ex-blanke bastions als de SABC, South African Airways, Spoornet, Telkom, Vodacom. Of de officiële websites van Kaapstad, Johannesburg, Pretoria, Durban. Je zal zien hoeveel er van het Afrikaans nog overblijft. Ik ken Afrikaner ouders die er bewust voor hebben gekozen om hun kinderen excusief in het Engels op te voeden (zoals bij ons honder jaar geleden bepaalde Vlaamse ouders hun kinderen in het Frans opvoedden). De Universiteit van Stellebosch probeert nog vast te houden aan het Afrikaans, maar komt steeds meer in een geïsloleerde positie te staan. Afrikaanstalige scholen worden gedwongen tweetalig te zijn, wat een de facto verengelsing inhoudt. De Universiteit van Pretoria, vroeger Afrikaanstalig, is nu volledig tweetalig geworden, wat een de facto verengelsing betekent. Over Pretoria is trouwens het laatste woord nog niet gezegd. Mbeki heeft zich nu ook 100% geschaard achter het plan om de naam van Zuid-Afrika's hoofdstad te veranderen in Tshwane. Pretoria, genoemd naar ene Andries Pretorius, klinkt namelijk te Afrikaner, te blank.

En dat mijn beste, is de realiteit over het Afrikaans in Zuid-Afrika.
Christophe11 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2006, 16:49   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Christophe11 Bekijk bericht
Kijk, ik heb zelf nog in Zuid-Afrika (Durban) gewoond, heb er nog steeds vrienden en ik keer er ook elke zomer naar terug. Het is inderdaad een feit dat het Afrikaans ook gesproken wordt door de Kaapse kleurlingen. Voorlopig nog wel. In die zin was het misschien een beetje cru van mij om te zeggen dat Afrikaans een blanke taal is. Maar toch heb ik geen ongelijk, want in Zuid-Afrika wordt het Afrikaans gepercifieerd als een blanke taal. Wat bedoel ik daar nu mee? Tijd voor een stukje geschiedenis.
U heeft geen gelijk. Punt, andere lijn. U stelde dat het Afrikaans de taal is van "die witmense" (u had het helemaal niet over "persificatie" e.d.). Dat is fout. Niet alleen spreken een belangrijk aantal kleurlingen en zwarten Afrikaans, maar daarnaast heeft een deel van de blanke bevolking het Engels als moedertaal.
Oud 18 maart 2006, 17:17   #75
PieterP
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Die gast moet inderdaad nog veel leren, maar we zijn ook jong en onervaren geweest, nietwaar?
Die gast is 45 jaar. Heeft de duurst mogelijke opleiding genoten. Heeft eezn entourage die hem bijstaat en adviseert. Hij verdient 850.000 euro per jaar.
En de pers schrijft (niet alleen maar het nieuwsblad)

Het is jammer. Hij kan het werkelijk niet. Het is nog nooit zo erg geweest als deze keer.

Die gast leert dus niets meer bij. Tenzij zijn eigen overtuiging dat hij zelf België is, en dat hij een Taaie is.

Wat zegt men over iemand waarbij het zelfbeeld niet overeenkomt met de perceptie van de omgeving?

In elk normaal bedrijf lag die gast met zijn klikken en klakken buiten op straat en zou hij zelfs niet aan een deftige job geraken.
PieterP is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2006, 17:19   #76
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Zou er iemand toevallig dat Humo artikel hebben waarin de privé leraar van Filip zegt dat hij het niet kan?
vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2006, 17:21   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti Bekijk bericht
Zou er iemand toevallig dat Humo artikel hebben waarin de privé leraar van Filip zegt dat hij het niet kan?
Ja, ergens tussen de oude tijdschriften ligt dat nummer... Maar ja, dat vraagt een heuse para-interventie om dat boven water te halen!
Oud 18 maart 2006, 17:34   #78
Christophe11
Vreemdeling

Standaard

Kijk Jan, ik zou nu even goed kunnen meedoen met je welles-nietes-spelletje, maar daar heb ik noch de tijd, noch het intellectuele deficit voor.

In mijn eerste post heb ik gezegd dat Afrikaans een blanke taal is en inderdaad, je hebt er terecht op gewezen dat dit te kort door de bocht was. Vandaar mijn tweede post om uit te legen dat, hoewel het Afrikaans niet exclusief door blanken gesproken wordt, er bij de nieuwe bewindvoerders en bij de grote, anonieme zwarte massa van de townships wel de perceptie heerst dat het Afrikaans wél een blanke taal is. En het is juist omdat het Afrikaans verkeerdelijk in diskrediet gebracht wordt als "de taal van de onderdrukker" dat de taal steeds meer aan invloed en status verlies in de Zuid-Afrikaanse samenleving, ten bate van het Engels dat de facto de enige officiële taal van het land geworden is. En om helemaal terug on topic te komen: ik denk niet dat Filip en Mathilde daar veel zwarte zakenlui gezien hebben, en die paar die ze gezien hebben, zullen al helemaal geen Afrikaans gesproken hebben. De enige plaats waar je nog zwarten zult vinden die nog Afrikaans kunnen, is ergens in een godvergeten boerengat iewers in die Groot Karroo, waar de tijd nog is blijven stilstaan. In de zwarte townships van de grootsteden is nooit Afrikaans gesproken en de nieuwe zwarte elite wil al helemaal niets met Afrikaans te maken hebben en spreekt Engels. Afrikaans heeft in Zuid-Afrika zo goed als afgedaan. Wie vandaag nog iets in de Zuid-Afrikaanse samenleving wil bereiken, vergeet (of verloochent) zijn Afrikaner/Zulu/Xhosa/Indische/Tswana/enz. roots en schakelt over op het Engels. Net zoals je vroeger bij ons vergat dat je Vlaming was en Frans sprak.

In mijn eerste post was mijn stelling te ongenuanceerd. Later heb ik de nuances aangebracht. Ofwel ga je nu in op de genuanceerde versie van mijn stelling (de versie die reeds a priori in mijn hoofd zat toen ik de eerste stelling postte, maar die ik veel bondiger formuleerde omdat ik na jarenlange Zuid-Afrika-ervaring er soms onterecht van uit ga dat iedereen wel in staat is om de nuances zelf aan te vullen, sorry daarvoor), ofwel zwijg je. Maar houd a.u.b. met zo door te drammen over het feit dat ik ongelijk had toen ik ongenuanceerd zei dat Afrikaans een blanke taal is, want dat weet mijn gat ook dat ik te kort door de bocht was gegaan: het is daarom dat ik in de volgende post mijn stelling gecorrigeerd heb!

Voil�*, ik heb gesproken.
Christophe11 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2006, 17:41   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk Jan, ik zou nu even goed kunnen meedoen met je welles-nietes-spelletje, maar daar heb ik noch de tijd, noch het intellectuele deficit voor.

Maar houd a.u.b. met zo door te drammen over het feit dat ik ongelijk had toen ik ongenuanceerd zei dat Afrikaans een blanke taal is, want dat weet mijn gat ook dat ik te kort door de bocht was gegaan: het is daarom dat ik in de volgende post mijn stelling gecorrigeerd heb!

Voil�*, ik heb gesproken.
Kijk, uw hele uitleg over de geschiedenis en de huidige situatie van het Afrikaans doet niets ter zake bij uw eerdere bewering dat Afrikaans de taal van de blanken is. Dat is ze niet. En misschien moet u zich in het vervolg onthouden van dergelijke fouten, vooral als u dan later beweert dat u in de RSA heeft gewoond. Dan zie ik zeker niet in waarom u eerst zo'n enorme blunder maakte. U weet dan even goed als ik dat de meerderheid van de zwarten in de Kaapprovincie Afrikaans spreken en slechts een minderheid een andere taal.

Bij mijn weten heeft u uw eerdere stelling in dat lang bericht niet echt gecorrigeerd, maar wel veel gedebiteerd over geschiedenis en toestand van het Afrikaans.
Oud 18 maart 2006, 17:45   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De enige plaats waar je nog zwarten zult vinden die nog Afrikaans kunnen, is ergens in een godvergeten boerengat iewers in die Groot Karroo, waar de tijd nog is blijven stilstaan. In de zwarte townships van de grootsteden is nooit Afrikaans gesproken en de nieuwe zwarte elite wil al helemaal niets met Afrikaans te maken hebben en spreekt Engels. Afrikaans heeft in Zuid-Afrika zo goed als afgedaan. Wie vandaag nog iets in de Zuid-Afrikaanse samenleving wil bereiken, vergeet (of verloochent) zijn Afrikaner/Zulu/Xhosa/Indische/Tswana/enz. roots en schakelt over op het Engels. Net zoals je vroeger bij ons vergat dat je Vlaming was en Frans sprak.
U blijft voor de werkelijkheid vluchten: er zijn heel wat zwarten die Afrikaans als moedertaal spreken. Jammer dat u de ogen sluit voor de echte taalverhoudingen in de RSA en u alleen maar vastpint op de gecamoufleerde maar toch duidelijke politiek van de huidige machthebbers.

Waarom beweert u boutweg (zonder erbij te zijn) dat u zeker weet dat er tijdens die handelsmissie geen Afrikaans is gesproken? Denkt u dat alle Vlaamse zakenlui voortdurend Engels hanteerden? Volgens mij kan het heel goed zijn dat bepaalde Vlamingen Nederlands en hun gastheren Afrikaans hebben gesproken. Wij waren er echter niet bij, dus blijft het bij veronderstellingen. Ook van u trouwens.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be