![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Over laten vallen gesproken...
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze lieten ons vallen. Wij willen niet meer terug. Zij willen ons niet meer terug. Vive La Douce Fance Staaf voor God in Frankrijk! 8)
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Minister
|
![]() Volgens mij een geval van het eigenzinnig en autoritair trekje dat bij alle saxen-coburgs voorkomt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
|
![]() [quote]
Dat is toch niet nodig Jan...daar hebben wij jou toch voor?
![]() |
#66 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#67 |
|
![]() Denk je nu echt dat én God én Frankrijk het daarmee eens zijn?
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe het met de Pruisen zit, weet ik niet. Dat zou ik even moeten opzoeken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
|
![]() Citaat:
De Vlamingen wilden niet weg uit het VK, noch hebben de Nederlanders ons laten vallen. Zij hebben gedaan wat militair mogelijk was.
![]() |
![]() |
#70 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#71 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Frankrijk sputtert nog een beetje tegen.
![]() |
![]() |
#73 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
De blanke Zuid-Afrikaanse bevolking kan je grosso modo indelen in Engelstaligen en Afrikaners. De Afrikaners zijn altijd al numeriek in de meerderheid geweest, maar het Engels heeft altijd al meer sociale "status" gehad in Zuid-Afrika (merkwaardig hoe parallel dit met België loopt). Bon, in 1948 kwam de Nasionale Party, de Afrikaners dus, aan de macht. Het was de eerste keer dat de Zuid-Afrikaanse regering volledig uit Afrikaners bestond. In heel het land werd een structurele tweetaligheid Engels-Afrikaans opgelegd. Kennis van het Afrikaans was vanaf dan nodig om hogerop in de samenleving te raken. Het was ook deze partij die aan de macht was gekomen dankzij hun verkiezingsprogramma van geskeie ontwikkeling. Apartheid dus. Als je je nu in de plaats stelt van die 79% zwarten, dan zie je dat in hun ogen een homogeen blanke, Afrikaanssprekende regering hen een goede 40 jaar lang op een wel zeer brutale manier onder de knoet heeft gehouden, uitgebuit en als vuil behandeld. Daar bovenop kregen de kleurlingen (wat een toeval, die spraken ook Afrikaans) een bevoordeeld statuut (bv. in townships voor kleurlingen had elk huis stromend water en elektriciteit, terwijl in zwarte townships er misschien één kraan voor 200 man was; kleurlingen konden bepaalde zelfstandige beroepen uitoefenen, handelaar worden, terwijl dit voor zwarten absoluut verboden was, enz...). Dit was nu net het geniale aan de hele Apartheid: divide et impera. In die ou Suid-Afrika waren kleurlingen niet blank genoeg om mee te regeren, maar ook niet zwart genoeg om even slecht behandeld te worden. Zo kweekte de Apartheidsregering ook nog eens een haatgevoel tussen kleurlingen en zwarten, terwijl op het einde van de rit de kleurlingen, ondanks hun superiortiteitsgevoel ten opzichte van de zwarten, evenzeer onderdrukt werden door de blanke elite die alle touwtjes in handen hield. En vandaar dat vandaag, zowel bij de piepkleine zwarte politieke elite (Mbeki, Zuma) als bij die miljoenen straatarme zwarten die krioelen in reuzachtige townships als Soweto en Kayelitsha en die nog steeds even slecht af zijn als onder de blanke regering (maar dat laatste mag je van de nieuwe zwarte elite niet zeggen, want dat is politiek niet correct ![]() Trouwens, als je die cijfers nu eens neemt en de bereking zelf maakt. Ik had gezegd dat iets meer dan de helft van de blanken Afrikaners zijn. Dus 9,6% gedeeld door twee is 4,8%. Nagenoeg alle kleurlingen spreken Afrikaans, dat is dus 8,9%. Tel 4,8 en 8,9 bij elkaar op en je komt aan 13,7% Afrikaanssprekenden. En kijk, dat is niet eens zo ver naast de 13,3%. En wat dat kaartje van de Universiteit van Stellenbosch betreft: dat reuzachtige groene gebied bestaat voor het grootste stuk uit de Grote Karroo en de Kalahari. Woestijngebied waar bijna geen kat woont. In dit dun bevolkte deel (42 inwoners/km2 in een gebied ter grootte van 123 280km2) wordt inderdaad Afrikaans gesproken en er zullen inderdaad wel zwarten tussenzitten die Afrikaans spreken. Maar dat sop is de kool niet waard. Verder zie je dat de stedelijke agglomeratie van Kaapstad Xhosa-sprekend is en dat in de andere delen van het land (de Witwatersrand, Transvaal, KwaZulu-Natal, Mpumalanga) andere talen dan het Afrikaans de kaart kleuren. Mijn punt is dat het Afrikaans om historische redenen zwaar onder druk staat in het nieuwe, door zwarten bestuurde Zuid-Afrika. Surf eens naar de websites van de ex-blanke bastions als de SABC, South African Airways, Spoornet, Telkom, Vodacom. Of de officiële websites van Kaapstad, Johannesburg, Pretoria, Durban. Je zal zien hoeveel er van het Afrikaans nog overblijft. Ik ken Afrikaner ouders die er bewust voor hebben gekozen om hun kinderen excusief in het Engels op te voeden (zoals bij ons honder jaar geleden bepaalde Vlaamse ouders hun kinderen in het Frans opvoedden). De Universiteit van Stellebosch probeert nog vast te houden aan het Afrikaans, maar komt steeds meer in een geïsloleerde positie te staan. Afrikaanstalige scholen worden gedwongen tweetalig te zijn, wat een de facto verengelsing inhoudt. De Universiteit van Pretoria, vroeger Afrikaanstalig, is nu volledig tweetalig geworden, wat een de facto verengelsing betekent. Over Pretoria is trouwens het laatste woord nog niet gezegd. Mbeki heeft zich nu ook 100% geschaard achter het plan om de naam van Zuid-Afrika's hoofdstad te veranderen in Tshwane. Pretoria, genoemd naar ene Andries Pretorius, klinkt namelijk te Afrikaner, te blank. En dat mijn beste, is de realiteit over het Afrikaans in Zuid-Afrika. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
En de pers schrijft (niet alleen maar het nieuwsblad) Het is jammer. Hij kan het werkelijk niet. Het is nog nooit zo erg geweest als deze keer. Die gast leert dus niets meer bij. Tenzij zijn eigen overtuiging dat hij zelf België is, en dat hij een Taaie is. Wat zegt men over iemand waarbij het zelfbeeld niet overeenkomt met de perceptie van de omgeving? In elk normaal bedrijf lag die gast met zijn klikken en klakken buiten op straat en zou hij zelfs niet aan een deftige job geraken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Minister
|
![]() Zou er iemand toevallig dat Humo artikel hebben waarin de privé leraar van Filip zegt dat hij het niet kan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Vreemdeling
|
![]() Kijk Jan, ik zou nu even goed kunnen meedoen met je welles-nietes-spelletje, maar daar heb ik noch de tijd, noch het intellectuele deficit voor.
In mijn eerste post heb ik gezegd dat Afrikaans een blanke taal is en inderdaad, je hebt er terecht op gewezen dat dit te kort door de bocht was. Vandaar mijn tweede post om uit te legen dat, hoewel het Afrikaans niet exclusief door blanken gesproken wordt, er bij de nieuwe bewindvoerders en bij de grote, anonieme zwarte massa van de townships wel de perceptie heerst dat het Afrikaans wél een blanke taal is. En het is juist omdat het Afrikaans verkeerdelijk in diskrediet gebracht wordt als "de taal van de onderdrukker" dat de taal steeds meer aan invloed en status verlies in de Zuid-Afrikaanse samenleving, ten bate van het Engels dat de facto de enige officiële taal van het land geworden is. En om helemaal terug on topic te komen: ik denk niet dat Filip en Mathilde daar veel zwarte zakenlui gezien hebben, en die paar die ze gezien hebben, zullen al helemaal geen Afrikaans gesproken hebben. De enige plaats waar je nog zwarten zult vinden die nog Afrikaans kunnen, is ergens in een godvergeten boerengat iewers in die Groot Karroo, waar de tijd nog is blijven stilstaan. In de zwarte townships van de grootsteden is nooit Afrikaans gesproken en de nieuwe zwarte elite wil al helemaal niets met Afrikaans te maken hebben en spreekt Engels. Afrikaans heeft in Zuid-Afrika zo goed als afgedaan. Wie vandaag nog iets in de Zuid-Afrikaanse samenleving wil bereiken, vergeet (of verloochent) zijn Afrikaner/Zulu/Xhosa/Indische/Tswana/enz. roots en schakelt over op het Engels. Net zoals je vroeger bij ons vergat dat je Vlaming was en Frans sprak. In mijn eerste post was mijn stelling te ongenuanceerd. Later heb ik de nuances aangebracht. Ofwel ga je nu in op de genuanceerde versie van mijn stelling (de versie die reeds a priori in mijn hoofd zat toen ik de eerste stelling postte, maar die ik veel bondiger formuleerde omdat ik na jarenlange Zuid-Afrika-ervaring er soms onterecht van uit ga dat iedereen wel in staat is om de nuances zelf aan te vullen, sorry daarvoor), ofwel zwijg je. Maar houd a.u.b. met zo door te drammen over het feit dat ik ongelijk had toen ik ongenuanceerd zei dat Afrikaans een blanke taal is, want dat weet mijn gat ook dat ik te kort door de bocht was gegaan: het is daarom dat ik in de volgende post mijn stelling gecorrigeerd heb! Voil�*, ik heb gesproken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij mijn weten heeft u uw eerdere stelling in dat lang bericht niet echt gecorrigeerd, maar wel veel gedebiteerd over geschiedenis en toestand van het Afrikaans. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom beweert u boutweg (zonder erbij te zijn) dat u zeker weet dat er tijdens die handelsmissie geen Afrikaans is gesproken? Denkt u dat alle Vlaamse zakenlui voortdurend Engels hanteerden? Volgens mij kan het heel goed zijn dat bepaalde Vlamingen Nederlands en hun gastheren Afrikaans hebben gesproken. Wij waren er echter niet bij, dus blijft het bij veronderstellingen. Ook van u trouwens. |
|
![]() |
![]() |