Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 maart 2006, 19:48   #61
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Raven beseft waarschijnlijk niet dat het "vrij gemeenschapsonderwijs" is en opgericht om iedereen de kans te geven gratis van onderwijs te kunnen voorzien.
Kwestie van geen kinderen meer te hebben die wel of niet opgeleid zijn naargelang er geld in huis ligt gelijk vroeger.

"niets voor niets" De eerste hoofdwet van elke tak in de wetenschap.

Laatst gewijzigd door Raven : 23 maart 2006 om 19:48.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2006, 19:49   #62
cookie@vws
Minister-President

cookie@vws's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
"niets voor niets" De eerste hoofdwet van elke tak in de wetenschap.
Dan zit er ongelooflijk veel 'gratis' in uw hoofd....
Citaat:
oorspronkelijk citaat door Raven btw; Alleen de zon en de lucht is gratis

Laatst gewijzigd door cookie@vws : 23 maart 2006 om 19:51.
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2006, 19:53   #63
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Dan zit er ongelooflijk veel 'gratis' in uw hoofd....

, héhé, en dat is dan een vierde wereld syndicater.

Is het leven niet Ironisch?
Oud 23 maart 2006, 19:56   #64
cookie@vws
Minister-President

cookie@vws's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
, héhé, en dat is dan een vierde wereld syndicater.

Is het leven niet Ironisch?
Heb me nog ingehouden, had moeten zijn; gebakken lucht pffft
Oud 23 maart 2006, 21:06   #65
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Verzekeringen doen meestal bijlange niet zo moeilijk, integendeel. Meestal zijn het maar kleine bedragen dat ze moeten betalen en da's eigenlijk reclame voor die maatschappijen.
Het fabeltje dat al die dingen niet mogen van de verzekering is eigenlijk een truc om de kinderen in het gareel te krijgen.
U mag geloven dat dat een fabeltje is, maar het is wel een feit dat een kind waarvan de ouders niet betaald hebben voor bvb. de voorbewalking, op dat ogenblik niet verzekerd is.

Daarnaast is het ook zo dat voorbewaking, middagtoezicht en avondstudie niet tot de kerntaken van een school behoort. Dat zijn extra's die worden aangeboden om het de ouders gemakkelijk te maken en feitelijk met onderwijs niets te maken hebben.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2006, 21:18   #66

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
U mag geloven dat dat een fabeltje is, maar het is wel een feit dat een kind waarvan de ouders niet betaald hebben voor bvb. de voorbewalking, op dat ogenblik niet verzekerd is.

Daarnaast is het ook zo dat voorbewaking, middagtoezicht en avondstudie niet tot de kerntaken van een school behoort. Dat zijn extra's die worden aangeboden om het de ouders gemakkelijk te maken en feitelijk met onderwijs niets te maken hebben.
Verzekeringen weten heus wel wanneer ze moeilijk moeten doen en wanneer niet. Waarover gaat het hier trouwens? Een bloedneus, een vinger met een snee in, een gebroken ruit, .... Mocht er ook maar één verzekering daarover moeilijk doen dan weten ze maar al te goed dat er op zoek gegaan wordt naar een andere verzekering die daar niet moeilijk over doet.
Wat betreft die taken die niet tot de kerntaken behoren van de school, dit klopt ook niet. Het is niet omdat bepaalde taken door andere mensen worden ingevuld (wat ik persoonlijk pure verkwisting vind want leerkrachten hebben al meer dan genoeg voordelen) dat het niet in de verzekering zit.

Laatst gewijzigd door Karma : 23 maart 2006 om 21:18.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2006, 21:41   #67
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als een verzekering dat niet dekt ligt dat aan de verzekeringsnemer die deze dekking absoluut vermijd.
Het is een soort afpingel situatie. Kijk als je een risico verzekering neemt met een franchise van bv 1000€ zal al iets meer betalen dan als je bv zelf een franchise van 7500€ zou nemen.
Neem je geen enkele franchise, dan betaal je natuurlijk ook wat meer. Maar in zulk geval, en ik ben zelf verzekerd voor omgerekend naar bf 50’000’000 scheelt u dat hoogstens 1000€ per jaar meer of minder.
Dus wat doen die scholen?
Ze pingelen af tot het absolute minimum, het hoogst wettelijke zeg maar.
De rest passen ze bij naargelang dus die extra maatregels zogenaamd. In werkelijkheid doen ze dat natuurlijk niet want je kan dat niet, onmogelijk. Niemand kan gedurende zijn polissen op en af laten gaan of het zal u veel meer kosten dan je kan besparen. Dus houden ze een lijstje achter de hand en in het allerslechtste geval passen ze eens bij. En dan moet het al erg zijn!
Dus money in de pocket.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2006, 21:47   #68
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Je kan perfect alle weken uw autoverzekering een dag of twee laten schorsen ook. Zal u ook heel wat schelen!
Of verklaren dat de eerste 2500€ voor uzelf zijn!
Tja?

Laatst gewijzigd door Mambo : 23 maart 2006 om 21:48.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2006, 21:50   #69
Fille van de Foor
Gouverneur

Fille van de Foor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En of dit een fabeltje is...

1) Door het kind te aanvaarden onder het toezicht valt het wettelijk gezien vanaf dan onder de hoede van de toezichter c.q. de school.

2) De verzekering wordt aangegaan door de toezichter (school) om zichzelf in te dekken, of hij (de school) de premies daarvoor al dan niet doorrekent aan de "gebruikers" maakt voor de verzekering niet het minste uit.
Oud 24 maart 2006, 00:08   #70
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is een misvatting dat er extra mensen moeten worden aangenomen om die taken op zich te nemen. Eigenlijk zit dit in de opdracht van de leerkracht en zelfs de opvang van de jongeren tijdens de vakanties zou een opdracht van de leerkracht moeten worden (mits eventueel een bonusvergoeding maar wel verplicht)
waarom moeten de leerkrachten nog een bonus krijgen?

1) ze hebben het meest van alle beroepen vakantie en dit nog eens dik betaald, in geen enkele andere sector behalve politiekers heb je zoveel betaalde vakantie.

2) in het secundair onderwijs zijn er leraren die maar 20 of 25 uur per week moeten werken en voor de rest thuis zijn en ook hiervoor verdienen ze bijna het full time loon van bijvorobeeld een verkoopster.

3) ze worden heel goed vergoed voor de gedane prestaties in mijn ogen. ze hebben zeker niet te klagen over hun loon want een full time leraar verdient een stuk meer dan een persoon die posten doet als arbeider in een bedrijf en 40 uur per week werkt. daarbij komt nog eens bij hoe langer een leraar in dienst is hoe meer hij verdient.

4) leraren krijgen na een tijd een vaste benoeming en dit is voor hun ganse leven zonder dat er ooit eens word gecontroleerd op de kwaliteit van hun manier van lesgeven en hun bewkaamheid als opvoedkundige en dergelijke. feitelijk is dit het zelfde als een levenslang contract krijgen in een bedrijf zonder dat je ooit nog word gecontroleerd of kwaliteit of efficiëntie en dus nog rendabel bent.

en dan nog wil je deze personen bonussen geven voor iets wat in mijn ogen verplicht hoort te zijn bij hun job als opvoedkundige???
ik ben niet jaloers op deze personen want ze hebben gestudeerd voor hun beroep maar er zijn grenzen en ik vind dat het beroep als leerkracht eens moet worden herbekeken. En ze worden in mijn ogen dik betaald voor de gedane prestaties en mogen dus gerust een paar uurtjes per dag meer werken voor hetzelfde loon.

nu ik mag ook niet alle leraren over dezelfde kam scheren want dan ben ik fout bezig. er zijn leraren die ook na de schooluren hun vrije tijd opgeven om bepaalde leerlingen die dat wensen bijlessen te geven of te helpen, of leraren die uit vrije wil in staan voor naschoolse opvang maar nu zijn dit de uitzondering op de regel en het zou juist andersom moeten zijn.

in deze tijd moet iedereen flexibel zijn en ik vind het dus niet meer dan normaal dat ook het onderwijs flexibel word gemaakt en meer gericht word naar de realiteit en meer samenwerking met de bedrijven en dergelijke.
de school zou moeten open zijn van 7h00 tot 18h00 (als het kan liefst vanaf 6h00 tot 19h00)
Dat niet iedere leerkracht altijd tot bijvoorbeeld 18h00 moet blijven kan ik mee inkomen maar een beurtrol is een goed alternatief om dit systeem te kunnen laten werken.

maar natuurlijk zou ik het nog verder laten gaan zoals ik heb gezegd in mijn vorige reactie in dit onderwerp maar ik denk niet dat heel veel mensen hier achter staan.
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2006, 06:38   #71
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fille van de Foor Bekijk bericht
En of dit een fabeltje is...

1) Door het kind te aanvaarden onder het toezicht valt het wettelijk gezien vanaf dan onder de hoede van de toezichter c.q. de school.

2) De verzekering wordt aangegaan door de toezichter (school) om zichzelf in te dekken, of hij (de school) de premies daarvoor al dan niet doorrekent aan de "gebruikers" maakt voor de verzekering niet het minste uit.
Het is geen fabeltje, want:

1) Tijdens de middagpauze is de school slechts toezichter indien de kinderen blijven ineten en daarvoor "ingeschreven" zijn. Want de middagpauze wordt niet beschouwd als een periode van normale aanwezigheid van de leerlingen.

2) Dat klopt, maar waarom zou dit voor de ouders gratis zijn? De opvang die buiten de normale aanwezigheid van de leerlingen wordt georganiseerd, heeft niets met de gratis toegang tot onderwijs te maken. Dat is een extra dienstverlening die de school aanbiedt.

Nogmaals: De school is geen gratis babysit. Als je wil dat er buiten de schooluren toezicht wordt gehouden, dien je daarvoor te betalen.
Oud 24 maart 2006, 07:02   #72
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
waarom moeten de leerkrachten nog een bonus krijgen?
Omdat iedereen die extra prestaties levert een bonus verdient.

Citaat:
1) ze hebben het meest van alle beroepen vakantie en dit nog eens dik betaald, in geen enkele andere sector behalve politiekers heb je zoveel betaalde vakantie.
In het onderwijs is er inderdaad veel vakantie, maar dat wil niet zeggen dat er in die vakanties niet gewerkt wordt. Daarnaast zijn die vakanties nodig omdat het werk van onderwijzer erg inspannend is en een grote druk met zich meebrengt.

Citaat:
3) ze worden heel goed vergoed voor de gedane prestaties in mijn ogen. ze hebben zeker niet te klagen over hun loon want een full time leraar verdient een stuk meer dan een persoon die posten doet als arbeider in een bedrijf en 40 uur per week werkt. daarbij komt nog eens bij hoe langer een leraar in dienst is hoe meer hij verdient.
Dat hangt dan af van bedrijf tot bedrijf. Ik ken ook arbeiders die heel wat meer verdienen dan een onderwijzer.

Citaat:
4) leraren krijgen na een tijd een vaste benoeming en dit is voor hun ganse leven zonder dat er ooit eens word gecontroleerd op de kwaliteit van hun manier van lesgeven en hun bewkaamheid als opvoedkundige en dergelijke. feitelijk is dit het zelfde als een levenslang contract krijgen in een bedrijf zonder dat je ooit nog word gecontroleerd of kwaliteit of efficiëntie en dus nog rendabel bent.
Dat klopt niet. Ook vast benoemde leerkrachten worden geëvalueerd.

Citaat:
en dan nog wil je deze personen bonussen geven voor iets wat in mijn ogen verplicht hoort te zijn bij hun job als opvoedkundige???
Ik ben het daar niet mee eens. Babysit spelen, hoort niet tot de taak van een onderwijzer.

Citaat:
in deze tijd moet iedereen flexibel zijn en ik vind het dus niet meer dan normaal dat ook het onderwijs flexibel word gemaakt en meer gericht word naar de realiteit en meer samenwerking met de bedrijven en dergelijke.
de school zou moeten open zijn van 7h00 tot 18h00 (als het kan liefst vanaf 6h00 tot 19h00)
Dat niet iedere leerkracht altijd tot bijvoorbeeld 18h00 moet blijven kan ik mee inkomen maar een beurtrol is een goed alternatief om dit systeem te kunnen laten werken.
U hebt er blijkbaar geen idee van wat voor taken een onderwijzer allemaal heeft buiten de hoofdopdracht. Als een onderwijzer tot 18.00u toezicht moet houden, wanneer moet hij dan lesvoorbereidingen maken, overleggen met collega's, gesprekken voeren met ouders, taken van kinderen verbeteren, enz.
Oud 24 maart 2006, 08:39   #73

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben wel voor een bonussysteem omdat op die manier wordt gestimuleerd er iets bij te doen. Zonder bonus gaan
Citaat:
In het onderwijs is er inderdaad veel vakantie, maar dat wil niet zeggen dat er in die vakanties niet gewerkt wordt. Daarnaast zijn die vakanties nodig omdat het werk van onderwijzer erg inspannend is en een grote druk met zich meebrengt.

Dat hangt dan af van bedrijf tot bedrijf. Ik ken ook arbeiders die heel wat meer verdienen dan een onderwijzer.

Ik ben het daar niet mee eens. Babysit spelen, hoort niet tot de taak van een onderwijzer.

U hebt er blijkbaar geen idee van wat voor taken een onderwijzer allemaal heeft buiten de hoofdopdracht. Als een onderwijzer tot 18.00u toezicht moet houden, wanneer moet hij dan lesvoorbereidingen maken, overleggen met collega's, gesprekken voeren met ouders, taken van kinderen verbeteren, enz.
Oud 24 maart 2006, 08:39   #74

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben wel voor een bonussysteem omdat op die manier wordt gestimuleerd er iets bij te doen. Zonder bonus gaan de leerkrachten zich vanaf de eerste dag achter elkaar verschuilen en komen ze af met excuses waarom zij die job nit kunnen doen (hun kat die net bevalt, de kleine die moet worden afgehaald, hun tweede job die daardoor in het gedrang komt, ....)
Citaat:
Dikke korrel zout, sorry. Ik ken het onderwijs door en door en er wordt meestal niet veel gedaan tijdens de vakanties. Trouwens, waarom mogen leerkrachten eigenlijk thuis werken? Eigenlijk zou alles op school zelf moeten gebeuren, ook de lesvoorbereidingen, ergens in een lokaal waar het nodige materiaal is voorzien. Een leerkracht zou thuis eigenlijk niets meer moeten doen voor het werk.

Citaat:
nacht- of ploegenwerk wordt inderdaad beter betaald.
Citaat:

Ja, maar durf niet af te komen met een negatieve evaluatie. De dag nadien zijn ze een maand thuis, gestresseerd en overbelast.

Citaat:
Dus degenen die instaan voor de voor- en naschoolse taken zijn babysitters? Typeert wel hoe leerkrachten denken over anderen. Dikwijls zijn degenen die instaan voor die taken opvoeders. En de studie van opvoeders schat ik een heel pak hoger in (pedagogisch veel bekwamer) dan van leerkrachten die hun diploma vaak hebben behaald via een D-cursus.
Citaat:

Wees gerust, ik heb er wel een idee van. Vele leerkrachten houden er een tweede job op na, wie kan dat zeggen?

Laatst gewijzigd door Karma : 24 maart 2006 om 08:52.
Oud 24 maart 2006, 09:08   #75
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onderwijs is zeker niet gratis en de gewone man is er maar weer eens den dupe van.

Waarom moet de overheid zoveel in buitenschoolse opvang investeren als die er gewoon al voorhanden is?

Zeg nu eens eerlijk, verdienen de leraars niet gemakkelijk hun brood en hebben zij niet de mooiste werkuren van alle beroepen??
Ik pleit ervoor om de school vroeger te laten beginnen en later te laten eindigen zodat deze binnen een normaal werkkader vallen.
Natuurlijk is het niet de bedoeling dat kinderen daarom langer moeten stilzitten en meerdere speeltijden zijn dan gewenst of alternatieve bezigheden.
kinderen die het moeilijk hebben met een bepaald vak of onderwerp kunnen dan tijdens de vele speeltijden een beetje privé bijlessen volgen, zo lopen ze zeker niet te veel achterstand op. het huiswerk kan dan ook in school worden gemaakt waar de leraars nog altijd kunnen helpen indien een kind zijn taak niet goed begrijpt.
Hierdoor worden de taken meer door de kinderen zelf gemaakt en niet door de ouders die meestal hun kinderen eens vlug helpen.
ook ouders die dan zelf niets van de leerstof snappen hebben geen problemen meer als hun kinderen de taken in school maakt onder begeleiding van een leerkracht.

De vakanties van de scholen moeten beter worden afgestemd op de realiteit.Er is teveel vakantie en te weinig mogelijkheden voor een betaalbare opvang voor de ouders.
voor de jongere kinderen is vakantie noodzakelijk maar ik vind dat men opvang moet regelen in school tijdens de vakanties.Feitelijk blijven de kinderen tijdens de vakanties gewoon schoolopen maar met het verschil dat de school nu alternatieve bezigheden organiseert. en voor de leerlingen die het moeilijk hebben met iets eventueel bijlessen.
de leraars die nu altijd BETAALD vrij hebben tijdens de vele vakanties moeten nu dus ook werken en aanwezig zijn op school om alles in goede banen te leiden.

voor de oudere leerlingen pleit ik er voor om minder vakanties te geven en meer af te stemmen op de uren van een normale werkrooster. nu is de kloof te groot als je van school afkomt en moet gaan werken.
ik pleit er dan ook voor om de extra uren die dan deze leerlingen hebben te gebruiken voor projecten in hun richting en dit in samenwerking met bedrijven. de kloof tussen school en bedrijf moet kleiner worden zeker in de technologie richtingen.
ik pleit er dan ook voor om jongeren vanaf 16 stages te laten doen in bedrijven op voorwaarde dat de bedrijven in deze leerlingen investeren door middel van geld en tijd en ervaring en ze niet gewoon laten borstelen.
een organisatie moet deze misbruiken controleren en klachten verwerken.
bedrijven die veel geld en tijd investeren in jongeren zullen ook op de een of ander manier beloond worden en mogen zeker de kans krijgen om diezelfde leerlingen te mogen opvolgen in hun studies.
zo kunnen bedrijven eventueel deze jongeren contacteren als ze afgestudeerd zijn om een functie binnen het bedrijf te bekleden.

voor de rest pleit ik ervoor dat sporten op school gratis moet zijn.
zwemmen en dergelijke moeten bekostigd worden door de overheid
want sporten is gezond en gezonde mensen zijn minder ziek en kosten dus minder voor de overheid.
de overheid moet ook bijvoorbeeld computers aankopen in grote aantallen zodat men ze door kan verkopen aan leerlingen voor een prijsje.
de ouders die geen computer kunnen direct betalen kunnen opteren voor een kleine tijdelijke vermindering van het kindergeld om zo deze computer terug te betalen.
zo krijgt ieder kind de kans om een computer in huis te hebben en dat is toch een onmisbaar toestel voor op school en later in het bedrijf
scholen moeten ook een internet ruimte aanbieden waar leerlingen zonder internet toch hun informatie kunnen halen. chatten en downloaden van muziek en films horen hier dan niet bij wel te verstaan. idd amusement is des duivels

als de schooluren langer worden mag de luchtijd eventueel langer worden en moet er warme maaltijden kunnen worden geserveerd voor de leerlingen die dat wensen. deze zijn maaltijden zijn niet verplicht maar er mag men een kost voro aangerekend worden indien men ze nuttigd
idem dito voor drankjes en dergelijke is het zo dat alles mag maar niks moet. dus verplichte drankjes van school is verboden

dan de studiereizen en schoolreizen.
persoonlijk vind ik dat dit kosten zijn voor de school of overheid en niet voor de ouders.
ouders die het moeilijk hebben betalen zich blauw aan dergelijke reisjes en als men de kinderen thuis houd riskeren de kinderen uitgestoten te worden of gepest te worden.
dit moet dus bekostigd worden door de school en de overheid moet hiervoor een budget vrijmaken om dit mogelijk te maken.

leerboeken en benodigdheden is ook een zorg en kost voor de school.
het kan niet dat iemand beroeps hout volgt en vervolgens verplicht word omzoveel materiaal en hout aan te kopen zodat hij enkel dan verder kan.
indien scholen dit niet kunnen betalen dan moeten ze de richting niet geven.
maar ook hier is het noodzakelijk om betere contacten met bedrijven te onderhouden. laat bedrijven hier mee investeren en zorg ervoor dat leerlingen bepaalde projecten doen die het bedrijf dan kan verkopen.
feitelijk is dit de leerlingen tijdelijk laten werken voor het bedrijf in kwestie die dan de afgwerkte producten kan verkopen. het betreft hier om verschillende projecten met ieder een moeilijkheids graad. natuurlijk is ieder product dat de leerlingen maken ook onderworpen aan kwaliteits normen en dit is weer een goede zaak voor de leerlingen zelf, zo leren ze direct dat kwaliteit heel belangrijk is.
en als de school goede producten afgeeft kan het bedrijf meer investeren

voor lagere scholen ligt dit natuurlijk anders. maar de kosten liggen hier normaal gezien lager dan in het secundair onderwijs. en deze kosten moeten dan maar worden bekostigd door de overheid.

kortom gratis onderwijs is mogelijk maar men moet willen maar is niet zoals alles in de politiek?
gij zijt op uw kop gestuikt en blijven botsen zeker ?
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2006, 09:24   #76

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
gij zijt op uw kop gestuikt en blijven botsen zeker ?
Er zitten nochtans rake dingen in Slegie's betoog die wel eens onder het vergrootglas zouden mogen komen hoor. Eerst de scherpe kantjes er van af slijpen natuurlijk. Heel het onderwijssysteem zou trouwens eens serieus moeten worden aangepakt. Het is allesbehalve van deze tijd.

Wat ik wel mis is de verantwoordelijkheid van de ouders hierin en daarmee uiteraard de aanpassing van de economie om tweeverdieners meer mogelijkheden te geven in de vakanties ook thuis te zijn (bijvoorbeeld 4/5en contract en de overuren terug kunnen compenseren tijdens de schoolvakanties. Klinkt interessant maar is bijlange niet op ieder werk te realiseren vermits een bedrijf waar meerdere ouders terzelfdertijd deze uren zouden oppakken, gewoon zou moeten sluiten tijdens die weken).
In Slegie's betoog worden de ouders (en daarmee hun pedagogische verantwoordelijkheid) te veel uitgeschakeld (alle vakanties, van 6.00 uur tot 19.00 uur op school, ...) en daar sta ik compleet niet achter. Ik zou eerder het omgekeerde proberen realiseren.
Oud 24 maart 2006, 09:50   #77

Standaard

Citaat:
Er zitten nochtans rake dingen in Slegie's betoog die wel eens onder het vergrootglas zouden mogen komen hoor. Eerst de scherpe kantjes er van af slijpen natuurlijk. Heel het onderwijssysteem zou trouwens eens serieus moeten worden aangepakt. Het is allesbehalve van deze tijd.

Wat ik wel mis is de verantwoordelijkheid van de ouders hierin en daarmee uiteraard de aanpassing van de economie om tweeverdieners meer mogelijkheden te geven in de vakanties ook thuis te zijn (bijvoorbeeld 4/5en contract en de overuren terug kunnen compenseren tijdens de schoolvakanties. Klinkt interessant maar is bijlange niet op ieder werk te realiseren vermits een bedrijf waar meerdere ouders terzelfdertijd deze uren zouden oppakken, gewoon zou moeten sluiten tijdens die weken).
In Slegie's betoog worden de ouders (en daarmee hun pedagogische verantwoordelijkheid) te veel uitgeschakeld (alle vakanties, van 6.00 uur tot 19.00 uur op school, ...) en daar sta ik compleet niet achter. Ik zou eerder het omgekeerde proberen realiseren.
alles is ook teveel afgestemd in zijn betoog op het bedrijfsleven. En hoe debiel kan je zijn om leerlingen langer naar school te laten gaan louter omdat hij er niet tegen kan dat leerkrachten weinig uren moeten kloppen. Iedereen moet perse werken en zwoegen ( werkezelsmoraal ). tegen dat soort van stellingname ben ik allergisch als levensgenieter in hart en nieren.

weg met de werkkampmaatschappij !
en dus om te beginnen moeten we daar iets aan doen in t onderwijs want daar kweekt men die werkezelsmentaliteit veel te veel aan.

verplichtte sport en godsdientsonderwijs zou men moeten afschaffen
leerplicht tot 14 j en enkel in de voormiddag les. wie sport en godsdienst wil volgen moet dit KUNNEN in de namiddag. enz
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 24 maart 2006 om 09:59.
Oud 24 maart 2006, 10:06   #78

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
alles is ook teveel afgestemd in zijn betoog op het bedrijfsleven. En hoe debiel kan je zijn om leerlingen langer naar school te laten gaan louter omdat hij er niet tegen kan dat leerkrachten weinig uren moeten kloppen. Iedereen moet perse werken en zwoegen ( werkezelsmoraal ). tegen dat soort van stellingname ben ik allergisch als levensgenieter in hart en nieren.

weg met de werkkampmaatschappij !
en dus om te beginnen moeten we daar iets aan doen in t onderwijs want daar kweekt men die werkezelsmentaliteit veel te veel aan.

[SIZE=3]verplichtte sport en godsdientsonderwijs zou men moeten afschaffen[/SIZE]
leerplicht tot 14 j en enkel in de voormiddag les. wie sport en godsdienst wil volgen moet dit KUNNEN in de namiddag. enz
Hier hebben we dan een andere mening over. Sport alle dagen zou ik eerder zeggen en wel verplicht. (godsdienst zou inderdaad niet mogen worden verplicht). En dat dit in de namiddag wordt gelegd, geen probleem mee. Trouwens, de "leer" vakken zouden best allemaal in de voormiddag worden gelegd en de andere vakken zoals moraal, lichamelijke opvoeding, muziek, creatieve activiteiten, fotografie (waarom niet) zouden best verhuizen naar de middag, met verplichte inschrijving maar wel via een bepaald uitgewerkt keuzesysteem.
Oud 24 maart 2006, 10:30   #79

Standaard

het basispakket moet idd verplicht blijven en idd ik pleit ook voor de voormiddag.

na de middag kan men voor mijn part optioneel ( mits inschrijving ) nog bijdoen wat men maar wil. en voor de fanatiekelingen voor mijn part zelfs op woensdagnamiddag, s avonds, zaterdag en zelfs zondag.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 24 maart 2006 om 10:31.
Oud 24 maart 2006, 12:05   #80

Standaard

wat die sport betreft karma vind ik toch nog hetvolgende.

het is handig dat iedereen leert zwemmen al was het maar om niet te verzuipen als je eens in t water sukkelt. leren zwemmen mag dus verplicht zijn.

wat de rest betreft ben ik niet akkoord en temeer omdat er in het onderwijs enkel aan inspanningssporten en competitie sporten wordt gedaan. Al dat afjakkeren moedigd weer die prestatie en concurrentiementaliteit aan wat mijns inziens veelal negatieve gevolgen heeft.

ik blijf er dus persoonlijk bij dat sport iets optioneel moet zijn voor in de namiddag. Daarbij komt dat men ook de mogelijkheid moet hebben om ontspanningssporten te beoefenen zoals Yoga, tai chi enz. In feite zou men beter deze verplichten want ze zijn een goed middel tegen mentale minderwaardigheid en ook tegen een gebrek aan zelfbewustzijn, assertiviteit enz. In china verbood de regering chi qong om de doodeenvoudige reden dat mensen die er zelfbewuster door worden niet meer te manipuleren en onderdrukken zijn.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 24 maart 2006 om 12:06.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be