Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 maart 2006, 19:17   #61
Manuel*
Staatssecretaris

Manuel*'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens Bekijk bericht
ELSEVIER.NL
WETENSCHAP

maandag 27 maart 2006 07:48
'Joint roken veel schadelijker dan sigaret'

Het roken van een jointje is veel schadelijker dan het roken van een sigaret. Uit Frans onderzoek blijkt dat iemand die drie joints per dag rookt evenveel giftige stoffen binnenkrijgt als iemand die elke dag een pakje van 20 sigaretten rookt.
Het Franse onderzoekscentrum INC liet een machine 280 joints 'roken' en analyseerde de rook die vrijkwam. De onderzoekers concludeerden dat de rook van cannabis zeven keer meer teer en koolmonoxide bevat dan tabaksrook. Ook zit er twee keer zoveel benzeen en drie keer zoveel tolueen in.

Joint roken veel schadelijker dan sigaret
Helemaal representatief is het onderzoek niet, want de machine rookt niet op dezelfde manier als een mens. Zo inhaleren mensen bij het roken van een jointje meestal diep, waardoor een joint in verhouding nog slechter is als een sigaret. Maar tegelijk wordt een joint vaak gedeeld met anderen, waardoor het aantal trekjes per persoon minder is.
Maatregelen
Binnen de Nederlandse politiek laaide de discussie over het toestaan van softdrugs onlangs weer op. Minister Piet Hein Donner van Justitie (CDA) nam een rapsong op, waarin hij harde maatregelen aankondigde tegen blowers. 'Ja de drugs gaan van de straat, er komt actie na gepraat. Blowers neem daarvan notitie!,' rapte de minister (lees Minister Donner neemt rap op tegen softdrugs).
Donner reageerde hiermee op een actie van burgemeester Gerd Leers (CDA) van Maastricht, die een lied opnam met punkband De Heideroosjes, waarin hij zich voorstander toont van het legaliseren van de productie van wiet en de bevoorrading van coffeeshops. Hij wil zo voorkomen dat criminelen zich met deze zaken bezighouden (lees ook Sluiting drugspand gemakkelijker voor gemeenten en Burgemeester Maastricht wil wietteelt gedogen).
Blowverbod
Eind vorig jaar werd in bepaalde delen van Amsterdam een blowverbod aangekondigd. De Amsterdamse gemeenteraad besloot hiertoe, nadat uit onderzoek van de politie bleek dat op minstens twintig plaatsen in Amsterdam sprake is van softdrugsgerelateerde hinder (lees Blowverbod in delen Amsterdam).
Lees ook het Elsevier-commentaar Desastreuze joints
Door Ingrid van der Chijs

Publicatiedatum: 27 maart 2006
Cannabis legaliseren is de oplossing.

Manuel* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2006, 19:20   #62
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

En dan worden joints minder schadelijk ?
Morduk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2006, 19:22   #63
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
idd, omdater dan een strengere controle kan gedaan worden op de kwaliteit van de cannabis. Door deze controle kunnen er weer extra jobs worden gecreeerd.
Hoe je het ook draait of keert, het legaliseren brengt voordeel.

Laatst gewijzigd door Duvelke : 29 maart 2006 om 19:22.
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2006, 19:25   #64
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

De schadelijkheid heeft m.i. te maken met het zeer hoge teergehalte van de meeste cannabissoorten.

Ik snap echt niet hoe legalisering of controle daaraan kan verhelpen.
Oud 29 maart 2006, 19:34   #65

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
idd, omdater dan een strengere controle kan gedaan worden op de kwaliteit van de cannabis. Door deze controle kunnen er weer extra jobs worden gecreeerd.
Hoe je het ook draait of keert, het legaliseren brengt voordeel.
Kunnen we meteen ook vuurwapens legaal laten verkopen dan. Brengt ook extra jobs op en men doet meteen iets aan de overbevolking.

Snap ik niet hoor duvelke. Het is nogal wetenschappelijk bewezen dat joints zeer schadelijk zijn, ongeveer zeven keer meer dan sigaretten. Iemand die dus een pakje per dag rookt en drie joints er bij neemt heeft meteen een portie van twee pakjes per dag in zijn longen. En dat zouden we legaliseren. Komaan he, daar kan mijn verstand toch niet bij zunne.

Mijn mening is dat het net moet worden ontmoedigd en niet omgekeerd.
De legale drugs zijn nog steeds de meest gevaarlijke want dan kan men ze halen in iedere winkel op de hoek van de straat. Bovendien worden er dan veel taksen op geheft en heeft de maatschappij meteen schuldig aan criminaliteit. Want drugs legaliseren is gewoon crimineel.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2006, 19:39   #66
Duvelke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Kunnen we meteen ook vuurwapens legaal laten verkopen dan. Brengt ook extra jobs op en men doet meteen iets aan de overbevolking.

Snap ik niet hoor duvelke. Het is nogal wetenschappelijk bewezen dat joints zeer schadelijk zijn, ongeveer zeven keer meer dan sigaretten. Iemand die dus een pakje per dag rookt en drie joints er bij neemt heeft meteen een portie van twee pakjes per dag in zijn longen. En dat zouden we legaliseren. Komaan he, daar kan mijn verstand toch niet bij zunne.

Mijn mening is dat het net moet worden ontmoedigd en niet omgekeerd.
De legale drugs zijn nog steeds de meest gevaarlijke want dan kan men ze halen in iedere winkel op de hoek van de straat. Bovendien worden er dan veel taksen op geheft en heeft de maatschappij meteen schuldig aan criminaliteit. Want drugs legaliseren is gewoon crimineel.
dat ze gezond zijn heb ik nooit beweerd. Ik hoor jullie ook enkel praten over cannabis ROKEN. Je kan deze ook op andere manieren nuttigen hoor, die niet zo ongezond zijn hoor.
Ik ben blij dat je toegeeft dat de legale drugs die je nu kan kopen de meest gevaarlijke zijn. Maar stel dat we bvb. alcohol gaan verbieden. Wat gaan we dan krijgen denk je?
mensen gaat het in het geniep zelf brouwen. de kwaliteit gaat ziende achteruit gaat wegens amateurisme. Dat wordt pas een ongezonde kwestie. Nu weet je tenminste wat je koopt als je een blikje bier koopt in de winkel. Je weet wat er in zit, je weet wat de gevolgen zijn.
Oud 29 maart 2006, 19:42   #67
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

Het ging hier over joints.
Joints zijn om te roken. Die blijven dus wel schadelijk.
Oud 29 maart 2006, 19:44   #68
Manuel*
Staatssecretaris

Manuel*'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet noodzakelijk, maar ze worden er zeker ook niet schadelijker door.

Manuel* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2006, 19:45   #69
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Ze zouden joints moeten verbieden! Dan zal die jeugd wel twee keer nadenken...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2006, 19:47   #70
Duvelke

Standaard

Citaat:
Het ging hier over joints.
Joints zijn om te roken. Die blijven dus wel schadelijk.
Wat zit er in joints?
idd..cannabis
Oud 29 maart 2006, 20:08   #71

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat ze gezond zijn heb ik nooit beweerd. Ik hoor jullie ook enkel praten over cannabis ROKEN. Je kan deze ook op andere manieren nuttigen hoor, die niet zo ongezond zijn hoor.
Ik ben blij dat je toegeeft dat de legale drugs die je nu kan kopen de meest gevaarlijke zijn. Maar stel dat we bvb. alcohol gaan verbieden. Wat gaan we dan krijgen denk je?
mensen gaat het in het geniep zelf brouwen. de kwaliteit gaat ziende achteruit gaat wegens amateurisme. Dat wordt pas een ongezonde kwestie. Nu weet je tenminste wat je koopt als je een blikje bier koopt in de winkel. Je weet wat er in zit, je weet wat de gevolgen zijn.
Er zit een bepaalde logica in wat je zegt maar toch ben ik niet akkoord. Kijk, mochten bijvoorbeeld gewone sigaretten en/of alcohol nooit gelegaliseerd geweest zijn dan geeft men vooreerst toch al het signaal dat het niet juist is. Ik denk dat ik (en velen die ik ken) nooit zouden beginnen met roken zijn mocht het niet gewoon te koop zijn aangeboden in de winkel. Met het legaliseren gaan ook grote reklames gepaard die de mensen manipuleren en het probleem minimaliseren. Het geeft niet want het is vrij te koop. Vind ik een zeer ongezonde gedachte.
Eigenlijk vind ik het zelfs beangstigend dat mensen op een legale manier worden geconditioneerd. Ik herinner me bijvoorbeeld de grote reclames destijds van Belga. Een Belga rook je nooit alleen. Is wel heel sterk inspelen op het "samen horen" gevoel. En op die manier nemen ze je in de tang. Eerst verslaafd maken en dan woekerwinsten op heffen (via legale belastingen). En daarna de mens wijsmaken dat hij/zij zelf moet kunnen kiezen wat hij wel/niet doet. Eens verslaafd, altijd verslaafd zeg ik maar (want de associatie blijft er heel je leven ook al ben je al lang gestopt).
Oud 29 maart 2006, 20:16   #72
Duvelke

Standaard

Citaat:
Er zit een bepaalde logica in wat je zegt maar toch ben ik niet akkoord. Kijk, mochten bijvoorbeeld gewone sigaretten en/of alcohol nooit gelegaliseerd geweest zijn dan geeft men vooreerst toch al het signaal dat het niet juist is. Ik denk dat ik (en velen die ik ken) nooit zouden beginnen met roken zijn mocht het niet gewoon te koop zijn aangeboden in de winkel. Met het legaliseren gaan ook grote reklames gepaard die de mensen manipuleren en het probleem minimaliseren. Het geeft niet want het is vrij te koop. Vind ik een zeer ongezonde gedachte.
Eigenlijk vind ik het zelfs beangstigend dat mensen op een legale manier worden geconditioneerd. Ik herinner me bijvoorbeeld de grote reclames destijds van Belga. Een Belga rook je nooit alleen. Is wel heel sterk inspelen op het "samen horen" gevoel. En op die manier nemen ze je in de tang. Eerst verslaafd maken en dan woekerwinsten op heffen (via legale belastingen). En daarna de mens wijsmaken dat hij/zij zelf moet kunnen kiezen wat hij wel/niet doet. Eens verslaafd, altijd verslaafd zeg ik maar (want de associatie blijft er heel je leven ook al ben je al lang gestopt).
Ik zou normaal gezien die logica ook volgen. Toch blijkt het in de werkelijkheid anders te zijn. Cannabis is bij de jeugd (en ook bij wat ouderen) enorm populair. Ook al is dit illegaal. Dat maakt het voor hen juist leuker. Het is verboden, dus is het "cool".
Ik zeg niet dat indien we cannabis gaan legaliseren, dat de consumptie er van gaat dalen. Maar dat ze gaat stijgen? dat denk ik niet.
Het heeft gewoon geen zin om de feiten te negeren. Er wordt nu eenmaal veel gesmoord. Of het nu legaal is of illegaal. Best toch dat de overheid er dan een beetje controle kan op doen e?
Oud 29 maart 2006, 20:41   #73

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou normaal gezien die logica ook volgen. Toch blijkt het in de werkelijkheid anders te zijn. Cannabis is bij de jeugd (en ook bij wat ouderen) enorm populair. Ook al is dit illegaal. Dat maakt het voor hen juist leuker. Het is verboden, dus is het "cool".
Ik zeg niet dat indien we cannabis gaan legaliseren, dat de consumptie er van gaat dalen. Maar dat ze gaat stijgen? dat denk ik niet.
Het heeft gewoon geen zin om de feiten te negeren. Er wordt nu eenmaal veel gesmoord. Of het nu legaal is of illegaal. [SIZE=3]Best toch dat de overheid er dan een beetje controle kan op doen e[/SIZE]?
Juist, maar de manier dat ze er controle op doen is wel van cruciaal belang vind ik. Door het te legaliseren geven ze nu eenmaal het verkeerde signaal he, want dan zeggen ze eigenlijk dat het allemaal wel nog meevalt terwijl ondertussen toch is uitgemaakt dat het één grote commerce is van degenen die illegaal bezig zijn dikke winsten binnen te rijven op de kap van de gezondheid van vooral diegenen die het kwetsbaarst zijn, onze kinderen.
Oud 29 maart 2006, 20:51   #74
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Dus ze zitten vast.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2006, 21:10   #75

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Dus ze zitten vast.
Toegegeven, hier zit men inderdaad vast. Het ene kan niet, het andere is immoreel.
Wat me soms verwonderd is dat hetgene dat regelrecht indruist tegen de moraliteit (de gezondheid van de mens) op een ander vlak geidealiseert wordt (en door wie, degenen die er dikke poen aan verdienen).
Oud 29 maart 2006, 21:56   #76
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
wie jointen rookt rookt minder sigaretten - dus het ene compenseert het andere
Het onderzoek focusseert zich niet over de "opwekkende" stoffen zelf,maar op zeer gevaarlijke nevenstoffen als teer en tolueen,stoffen die bij verbranding vrijkomen en bijzonder gevaarlijk zijn.....

Blijkt toch wel dat die enkele jointjes evenveel waard zijn als een kompleet pakje sigaretten....

Ziehier nu,toegegeven,de schijnheiligheid van de wetgeving.Logischerwijze zouden er nu serieuze onderzoeken moeten gestart worden om die schadelijke neven-producten te verminderen,zoals de tabaksproducenten,met hulp van de overheid dat,oa via teeltselektie,ook al lang kunnen doen....(het ergert mij nog elke dag dat,nog steeds,Staatsmiddelen ingezet worden ter verbetering van de tabaksteelt overal ter wereld)

Maar ja.....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2006, 22:08   #77
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik denk op de lange lijn dat een jointje eerder beter is dan alle dagen 2 of 3 flessen wisky.
Beter is natuurlijk een paar glazen wisky en geen joint (of juist wel), maar wanneer alcohol verslaving uit de hand aan het lopen is dan denk ik dat joints minder schadelijk zijn in vergelijking.
Heb toch nog nooit iemand een joint van een kilo zien roken tenminste.
En daarbij doodvallen doen we toch....dat ieder doodvalt op de manier dat hij zelf wil!
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2006, 22:13   #78

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik denk op de lange lijn dat een jointje eerder beter is dan alle dagen 2 of 3 flessen wisky.
Beter is natuurlijk een paar glazen wisky en geen joint (of juist wel), maar wanneer alcohol verslaving uit de hand aan het lopen is dan denk ik dat joints minder schadelijk zijn in vergelijking.
Heb toch nog nooit iemand een joint van een kilo zien roken tenminste.
En daarbij doodvallen doen we toch....dat ieder doodvalt op de manier dat hij zelf wil!
't een of 't ander, we zijn toch gekloot. Vraag is of we het wel zelf hebben gewild, of we er zijn ingeluisd.
Oud 29 maart 2006, 22:17   #79
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
't een of 't ander, we zijn toch gekloot. Vraag is of we het wel zelf hebben gewild, of we er zijn ingeluisd.
Het antwoord is dat je er wilde inluizen...anders zoek je er niet achter!
Just hé?
Oud 29 maart 2006, 22:19   #80
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

vraag voor vws karma is - hoeveel mensen worden er arm omdat ze door dat ze cannabis blowen gemarginaliseerd worden en dus arm worden en omdat de goegemeente het blowen afkeurt als tweederangsburgers worden bekeken ?

waarom denk je dat ik mij zo kwaad maakte in ons onnozel jantje ?
omdat ie mij junk noemde ? pffff

nee omdat door zijn cultureel fascistische redenering wel heel veel mensen gemarginaliseerd worden

wie denkt de mentaal minderwaardige hond wel dat hij is om mensen die eens geblowd hebben als junkie en tweederangsburger te bestempelen
als hij dat in t cafe zou doen waar ik erbij was zou er glas gebroken worden
en glas in zijn bakkes godverdomme
en als een bloedende hond afdruipen

Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 29 maart 2006 om 22:25.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be