Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 juli 2003, 00:19   #61
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Het ging ook over de toespraak van de Keizer. Al uren wacht ik op een antwoord.
Wachten op een antwoord? Tiens, dat komt mij bekend voor...
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2003, 00:53   #62
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Beste JVDB,

hebt u 's Keizers Rede nu gelezen?
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2003, 09:31   #63
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1) Het Vl. Gewest heeft afzonderlijk nooit deel uitgemaakt van Ned.
Dat is wel een heel lepe jezuïetenlogica die u hier toepast. Elders verkettert u het Vlaamse gewest als verderfelijke nieuwlichterij en hier voert u het gebrek aan geschiedenis aan als argument. Natuurlijk heeft het VG nooit deel uitgemaakt van NL of diens voorlopers, het bestaat pas een kwarteeuw!
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2003, 11:06   #64
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Mijn standpunt i.v.m. een "Groot-Nederland":

Onanks het feit dat we veel meer gemeen hebben met Nederlanders dan met Walen, ben ik hier geen voorstander van. Althans voorlopig niet.

Onze éérste bekommernis moet zijn: "hoe geraken we van Belgie af"! Ik weet uit mijn omgeving dat steeds meer mensen een autonoom Vlaanderen wel zien zitten. Als je dan begint over een samengaan met Nederland haken ze af. Vraag me niet waarom, maar het is zo.
Het schrikt mensen af. Daarom is het beter om ons te concentreren op dat autonoom Vlaanderen. Daarna zijn alle mogelijkheden nog open. Ontstaat de wil na 10 jaar zelfstandig Vlaanderen om samen te gaan met Nederland, dan moet het maar. Maar het kan evengoed zijn dat Vlaanderen verkiest op op de eigen benen te bl�*jven staan.
We moeten trouwens niet samengaan met NL om ermee samen te werken, dat kan je als twee staten immers ook. In de EU hebben Vlaanderen en Nederland apart zelfs meer zetels dan als we samen zijn...
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2003, 14:48   #65
Bruno*
Banneling

Standaard

meer zetels, grappig
Oud 23 juli 2003, 15:00   #66
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
meer zetels, grappig
ja, net zoals Vlaanderen en Wallonie meer zetels zouden hebben dan Belgie.
idd grappig
Oud 23 juli 2003, 15:04   #67
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
meer zetels, grappig
Wat is daar zo grappig aan?
Oud 23 juli 2003, 16:37   #68
Bruno*
Banneling

Standaard

Belgie is al oververtegenwoordigd in de Raad.
p.s.: hoeveel zetels voor Brussel, de faciliteiten en de oostkantons?
Oud 27 juli 2003, 23:12   #69
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Hallo allemaal. Het doet me deugd een discussie van tenminste enig niveau over dit niet onbeladen onderwerp te zien. Ik hoop dat jullie me willen toestaan mede te delen dat ik wat graag Vlaanderen en Nederland verenigd zou zien in welke staatsvorm dan ook. En jawel, we mogen dan graag grappen over onze zuiderburen maken maar volgens mij is Vlaanderen van harte welkom bij Nederland.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2003, 00:00   #70
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Een samensmelting bij Nederland zie ik toch niet echt zitten hoor. We hebben nu al serieuze meningsverschillen met de Nederlanders en nadat we een onafhankelijk land zijn geworden zou ik dit dan ook graat zo houden.
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2003, 11:22   #71
coosie
Provinciaal Statenlid

coosie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander
Hallo allemaal. Het doet me deugd een discussie van tenminste enig niveau over dit niet onbeladen onderwerp te zien. Ik hoop dat jullie me willen toestaan mede te delen dat ik wat graag Vlaanderen en Nederland verenigd zou zien in welke staatsvorm dan ook. En jawel, we mogen dan graag grappen over onze zuiderburen maken maar volgens mij is Vlaanderen van harte welkom bij Nederland.
Loop maar niet te hard van stapel, de (zwijgende) meerderheid is nog altijd tegen een splitsing, en voor het behoud van België. En het is niet omdat deze mensen het niet van de daken schreeuwen, zoals wij hier allemaal doen, dat ze daarvoor geen stem hebben.
Ik zou voorstellen laat die hollanders links liggen en laten we ons allemaal concentreren op de dingen die beter kunnen in ons land, zonder aan alles een communautair kleurtje te geven.

Cultuur eindigt waar racisme begint.
coosie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2003, 11:26   #72
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

De "zwijgende" meerderheid. Tja, zo heb je natuurlijk altijd gelijk!

"Het volk staat aan onze kant!! We kunnen het alleen niet bewijzen, want ze zwijgen!"

Oud 28 juli 2003, 11:34   #73
coosie
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1

"Het volk staat aan onze kant!! We kunnen het alleen niet bewijzen, want ze zwijgen!"

Er zijn zoveel mensen die niet geïnteresseerd zijn in politiek. Meestal lachen ze met mij als ik mij nog eens druk maak om uitlatingen van Bush, of over binnenlandse kwesties, en over communautaire kwesties. Dat is niet uitlachen, ze begrijpen gewoon niet dat ik mij daar druk in kan maken.
Maar als ik hun dan vraag wat zij zouden stemmen in een referendum ofdat vlaanderen gesplitst moet worden, en/of bij nederlands zou moeten aansluiten is het wel een volmondig NEE.
Ik had beter gezegd de apolitieke meerderheid. Maar deze die zich wel zullen uitspreken over zaken die een direct effect op hun leven zullen hebben.

Oud 28 juli 2003, 11:44   #74
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coosie
Maar als ik hun dan vraag wat zij zouden stemmen in een referendum ofdat vlaanderen gesplitst moet worden, en/of bij nederlands zou moeten aansluiten is het wel een volmondig NEE.
Ofdat Vlaanderen gesplitst moet worden??? Natuurlijk stemmen ze dan NEE!
Oud 28 juli 2003, 11:45   #75
coosie
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ofdat Vlaanderen gesplitst moet worden??? Natuurlijk stemmen ze dan NEE!

Zie je in het vuur van de strijd geraak ik volledig mijne kluts kwijt. Ik geraak er echt van in de war van al dat splitsen

Oud 28 juli 2003, 11:50   #76
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

Er zijn zoveel mensen die niet geïnteresseerd zijn in politiek. Meestal lachen ze met mij als ik mij nog eens druk maak om uitlatingen van Bush, of over binnenlandse kwesties, en over communautaire kwesties. Dat is niet uitlachen, ze begrijpen gewoon niet dat ik mij daar druk in kan maken.
Ik had beter gezegd de apolitieke meerderheid. Maar deze die zich wel zullen uitspreken over zaken die een direct effect op hun leven zullen hebben.
Vraag volgende keer eens of zij zin hebben om jaarlijks een klein fortuin in de vuilbak te kieperen. Ik vermoed dat het antwoord ook volmondig "NEE" zal zijn. En wat leren we daaruit? 1. Vragen kunnen op een suggestieve manier gesteld worden. En 2. Men kan best op voorhand volledig en objectief ingelicht worden.
Oud 28 juli 2003, 11:51   #77
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Trouwens, ik kan mij ook druk maken in bepaalde politieke zaken. Mijn vrienden lachen daar ook wel eens mee. Je staat op dat vlak dus niet alleen.
Oud 28 juli 2003, 12:11   #78
coosie
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Citaat:
Citaat:

Vraag volgende keer eens of zij zin hebben om jaarlijks een klein fortuin in de vuilbak te kieperen. Ik vermoed dat het antwoord ook volmondig "NEE" zal zijn. En wat leren we daaruit? 1. Vragen kunnen op een suggestieve manier gesteld worden. En 2. Men kan best op voorhand volledig en objectief ingelicht worden.
Beste Distel,

ik weet dat je mij daar niet in moet geloven (waarom zou je), ik probeer in het leven zo tolerant mogelijk, en zo integer mogelijk te zijn.
Ik heb mijn vraag dan ook zo eerlijk als mogelijk "ingekleed". Ik heb mijn mening ook gezegd, en daarbij verteld dat het mijn mening was.
Toen ik al die mensen vroeg wat ze zouden stemmen, heb ik hun ook gevraagd het worst case scenario in acht te nemen (volledig tegen mijn kar dus), dus ervan uit te gaan dar er inderdaad (en dat weten we niet !) een miljardenstroom van vlaanderen naar wallonië gaat. Ik heb hen dus niet gemanipuleerd. Toch zeiden ze nee.
En btw, veel van die mensen in mijn omgeving zijn nogal snel metr het veralgemenen, (waarbij mijn haar dan telkens komt recht te staan), in de trant van:als ze een keer een waal tegengekomen zijn die geen nederlands sprak, dan zijn het al de walen, 1 allochtoon reed met een mecedes dus alle allochtonen hebben een mercedes etc
Kunt ge u nu voorstellen hoeveel keer keer per dag ik mij druk maak ?

Oud 28 juli 2003, 12:37   #79
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Niet goed voor het hart
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2003, 12:39   #80
coosie
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
Niet goed voor het hart
Gelukkig heb ik een goed hart !!

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be