Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juli 2003, 13:56   #61
Mieke 79
Minister

Mieke 79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skye
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
Dus volgens u zijn er helemaal geen van de kandidaat-vluchtelingen hier omdat het oorlog in hun land is?? Ze komen niet alleen hier wegens vervolging hoor. OORLOG.
Ik zeg niet dat ze geen geldige reden hebben om te vluchten, maar wel dat ze geen geldige reden hebben om naar HIER te vluchten.
Citaat:
En ja, er zullen er natuurlijk ook wel bijzitten die om het geld en een beter leven komen... maar niet allemaal.
Uw voorbeeld over Congo gaat niet op. Want in het oosten van Congo, Burundi, Rwanda, heel dat grensgebied: oorlog en rebellie... en tzit er vol vluchtelingen in kampen, kampen waar je ook grote kans hebt om afgemaakt te worden... Jazeker, het gaat daar niet over gewone slachtoffers van de oorlog, militairen en rebellen. Ze dringen de vluchtelingenkampen binnen en er wordt gemoord. Ze houden daar geen rekening mee of het een man, vrouw, kind, vluchteling, of wat dan ook, is...
Je kan daar vluchtelingenkampen maken die onder toezicht staan van de UN bv. Zo zou je miljoenen mensen kunnen opvangen ipv de enkele tienduizenden. Plus goedkoper.
Weet je hoeveel keer er al een vraag in de UN is ingediend voor een verregaande interventie in het gebied van de Grote Meren? De Organisatie van Afrikaanse Eenheid doet bijna niets anders tegenwoordig dan dergelijke mistoestanden in hun continent aanklagen.
Bottom line = de grote machten (vooral zij) willen gewoon hun mensen niet inzetten voor zoiets in een gebied waar ze zelf geen voordeel aan hebben. Recentelijk heeft men dan eindelijk toch ingezien dat er iets dringend moet gebeuren ginds. Allez, ze hebben het dan alleen nog maar over de regio van Bunia.
Toch zijn het vrijwel alleen mensenrechtenorganisaties (Artsen zonder grenzen, e.d.) die er actief zijn. En zij kunnen alleen maar helpen, van zodra er wapens aan te pas komen, lopen ze zelf gevaar. Hun veiligheid wordt voorlopig alleen nog maar 'gegarandeerd' in Bunia. Maar er zijn problemen in heel de regio... Miljoenen mensen zijn daar op de vlucht voor de oorlog en rebellie.

Mijn tweede argumentatie is dus wel toepasselijk op de reden waarom ze naar HIER zouden vluchten.
Oud 27 juli 2003, 13:56   #62
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pink Terror
Citaat:
Uw medelijden is misplaatst. Soms moet je hard zijn in het leven. Dit kunnen westerlingen niet zo goed, blijkbaar. Jullie hebben gewoon geen ruggegraat. Gewoon een bende softies. Wat jullie niet beseffen is wat de prijs zal zijn van deze "liefdadigheid".
Dit zegt het allemaal. Ik ben misschien te soft omdat ik niet graag mensen zie sterven en hen wil helpen met alles wat in mijn mogelijkheden ligt, maar jouw 'ruggegraat' wekt misselijkheid op. Dan ben ik liever een softie.
Tja, natuurlijk is het voor jou gemakkelijk om vanuit jouw zetel de held uit te hangen. Ik ben liever realistisch. Als je consequent zou zijn, zou je allang naar Afrika vertrokken zijn om de mensen daar te helpen. Of wat bedoel je met "alles wat in mijn mogelijkheden ligt"? Wat heb je bv al gedaan voor de vluchtelingen of voor de derde wereld? En ik heb het nu niet over af en toe honderd frank geven aan één of andere organisatie, waar door corruptie 90 frank blijft hangen bij het plaatselijke stamhoofd die het gebruikt om nog meer wapens te kopen.
Oud 27 juli 2003, 13:57   #63
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weet je hoeveel keer er al een vraag in de UN is ingediend voor een verregaande interventie in het gebied van de Grote Meren? De Organisatie van Afrikaanse Eenheid doet bijna niets anders tegenwoordig dan dergelijke mistoestanden in hun continent aanklagen.
Bottom line = de grote machten (vooral zij) willen gewoon hun mensen niet inzetten voor zoiets in een gebied waar ze zelf geen voordeel aan hebben. Recentelijk heeft men dan eindelijk toch ingezien dat er iets dringend moet gebeuren ginds. Allez, ze hebben het dan alleen nog maar over de regio van Bunia.
Toch zijn het vrijwel alleen mensenrechtenorganisaties (Artsen zonder grenzen, e.d.) die er actief zijn. En zij kunnen alleen maar helpen, van zodra er wapens aan te pas komen, lopen ze zelf gevaar. Hun veiligheid wordt voorlopig alleen nog maar 'gegarandeerd' in Bunia. Maar er zijn problemen in heel de regio... Miljoenen mensen zijn daar op de vlucht voor de oorlog en rebellie.

Mijn tweede argumentatie is dus wel toepasselijk op de reden waarom ze naar HIER zouden vluchten.
nee, in Zuid-Afrika is er geen oorlog. Allen daarheen.
Oud 27 juli 2003, 14:04   #64
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ferro
Wat mij betreft mogen al die afghanen creperen,liever vandaag nog dan morgen !
Waarmee we dan in één zinnetje geweldig véél over ferro leren..
Wie wil hem als schoonzoon?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2003, 14:05   #65
Mieke 79
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:

Oké, skye maakt een trektocht van gebied van de Grote Meren door Zimbabwe en Zambia (beiden ook niet echt stabiel maar ja) en Botswana tot in Zuid-Afrika.
Toch wel duizenden en duizenden kilometers... door oorlogsgebied met rebellen rond je in Congo... dan door naar Zimbabwe, daar zien ze je heel graag komen, want daar zitten ze helemaal zonder problemen. Een president die om de week met coups te maken heeft, en zijn inwoners niet kan voeden, want de landerijen draaien niet goed meer...
En dan zovele duizenden kilometers verder, alles goed in Zuid-Afrika... joepie!
Daarbij komt nog dat vluchtelingen geen eten hebben, vermoeid zijn, vele vrouwen en kinderen,... WELKOM OP DE LEUKE TREKTOCHT, zou ik zo zeggen!!!

(Sorry, skye, maar op zo'n antwoord kan ik niet serieus reageren hoor. Ik begin bijna sympathie te krijgen voor de mensenhandelaar die erin slaagt arme inwoners van Congo op ne vlieger naar hier te zetten. Goed dat er atltijd zo'n goede verbinding is tussen Kinshasa airport en Brussels.)
Oud 27 juli 2003, 14:14   #66
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Oké, skye maakt een trektocht van gebied van de Grote Meren door Zimbabwe en Zambia (beiden ook niet echt stabiel maar ja) en Botswana tot in Zuid-Afrika.
Toch wel duizenden en duizenden kilometers... door oorlogsgebied met rebellen rond je in Congo... dan door naar Zimbabwe, daar zien ze je heel graag komen, want daar zitten ze helemaal zonder problemen. Een president die om de week met coups te maken heeft, en zijn inwoners niet kan voeden, want de landerijen draaien niet goed meer...
En dan zovele duizenden kilometers verder, alles goed in Zuid-Afrika... joepie!
Daarbij komt nog dat vluchtelingen geen eten hebben, vermoeid zijn, vele vrouwen en kinderen,... WELKOM OP DE LEUKE TREKTOCHT, zou ik zo zeggen!!!
Ze slagen er op wondere wijze wel in om duizenden kilometers af te leggen om tot hier te geraken! Ze moeten daar zelfs een oceaan voor overzwemmen

Zoals je blijkbaar niet weet, bestaan er zelfs in afrika auto's en vliegtuigen.
Oud 27 juli 2003, 14:16   #67
Pink Terror
Provinciaal Gedeputeerde

Pink Terror's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, natuurlijk is het voor jou gemakkelijk om vanuit jouw zetel de held uit te hangen.
Ik heb een patent op dit argument!
Citaat:
Als je consequent zou zijn, zou je allang naar Afrika vertrokken zijn om de mensen daar te helpen.
Mijn vliegtuigticketje ligt in de maak.
Citaat:
Wat heb je bv al gedaan voor de vluchtelingen of voor de derde wereld?
Ik ben actief bij organisaties zoals het Vluchtelingen Actie Commitee en het Collectif contre les Expulsions, ik heb nauwe contacten met de Sans Papiers in de Universele Ambassade (http://www.universal-embassy.be) en ga hen vanaf begin oktober ook Nederlandstalige les geven. Je zal me ook vinden bij elke manifestatie dat er is in elk gesloten centrum in België, maar op zich veranderd dit niet veel. Onlangs was er ook nog de manifestatie tegen de razzia's bij Sans Papiers in St-Gillis, waar ik ook nauw bij betrokken was.
Citaat:
En ik heb het nu niet over af en toe honderd frank geven aan één of andere organisatie, waar door corruptie 90 frank blijft hangen bij het plaatselijke stamhoofd die het gebruikt om nog meer wapens te kopen.
Juist, daarom geef ik daar ook geen geld aan. Maar dit argument wordt veel te vaak gebruikt om te rechtvaardigen dat men helemaal niets doet.
Oud 27 juli 2003, 14:21   #68
Mieke 79
Minister

Standaard

Citaat:
Ze slagen er op wondere wijze wel in om duizenden kilometers af te leggen om tot hier te geraken! Ze moeten daar zelfs een oceaan voor overzwemmen
Je weet net zo goed als ik dat de kans dat een Congolees vluchteling een auto heeft, nagenoeg nihil is. Men moet nog altijd de vlieger op mogen. (eeuw-oude link België-Congo, zegt dat je iets?)

Ik denk dat jij gewoon geen enkel idee hebt hoe het daar momenteel is... (net als in Afghanistan,...) Ofwel kan je je gewoon niet inleven in zo'n situatie als oorlog,... Je zou rap weg zijn/willen zenne, net zoals iedereen!

Trouwens, waarom moeten ze persé naar Zuid-Afrika? De hele wereld heeft een verantwoordelijkheid tegenover vluchtelingen, dat is hedentendage de regel. Iedereen is dus verantwoordelijk. Iedereen moet opvangen!
Oud 27 juli 2003, 14:36   #69
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Tja, natuurlijk is het voor jou gemakkelijk om vanuit jouw zetel de held uit te hangen.
Ik heb een patent op dit argument!
Citaat:
Als je consequent zou zijn, zou je allang naar Afrika vertrokken zijn om de mensen daar te helpen.
Mijn vliegtuigticketje ligt in de maak.
Citaat:
Wat heb je bv al gedaan voor de vluchtelingen of voor de derde wereld?
Ik ben actief bij organisaties zoals het Vluchtelingen Actie Commitee en het Collectif contre les Expulsions, ik heb nauwe contacten met de Sans Papiers in de Universele Ambassade (http://www.universal-embassy.be) en ga hen vanaf begin oktober ook Nederlandstalige les geven. Je zal me ook vinden bij elke manifestatie dat er is in elk gesloten centrum in België, maar op zich veranderd dit niet veel. Onlangs was er ook nog de manifestatie tegen de razzia's bij Sans Papiers in St-Gillis, waar ik ook nauw bij betrokken was.
Citaat:
En ik heb het nu niet over af en toe honderd frank geven aan één of andere organisatie, waar door corruptie 90 frank blijft hangen bij het plaatselijke stamhoofd die het gebruikt om nog meer wapens te kopen.
Juist, daarom geef ik daar ook geen geld aan. Maar dit argument wordt veel te vaak gebruikt om te rechtvaardigen dat men helemaal niets doet.
Ok, je bent duidelijk geen hypocriet. Maar zo zijn er wel veel anderen. Die zich bv een held voelen als ze eens 20 frank aan een bedelaar geven.

Voor mij zijn er twee mogelijkheden. Ofwel zeg je dat je verantwoordelijk bent voor je eigen leven en dat van je naasten (familie, vrienden). Als je dit zegt aanvaardt je dat je niet in staat bent om iedereen een mooi en gelukkig leven te geven en zul je dus ook geen symbolische acties hoeven te ondernemen om je geweten te sussen. Ofwel stel je jezelf verantwoordelijk voor het lot van iedereen in de wereld. Dan moet je alles wat je verdient, alles wat je doet in functie stellen van de anderen.

Er zijn veel mensen die zeggen dat ze begaan zijn met de wereld, maar als het erop aankomt, niet bereid zijn om de nodige offers te brengen. Mensen zijn nu eenmaal geprogrammeerd om egoistisch te zijn. Zo heb je meer kans om te overleven. Alle vormen van solidariteit, zijn eigenlijk verkapte vormen van egoisme (samen staan we sterker). De waarachtige , onbaatzuchtige lieden �* la moeder Theresa, zijn in mijn ogen, genetische mutaties die snel uitsterven wegens geen overlevingsinstinct. Tja Pink, zoek u maar snel een heel egoistische vent, of anders gaan uw kinderen het niet lang uithouden Ik stel me kandidaat
Oud 27 juli 2003, 14:43   #70
Pink Terror
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

[size=7] Vanaf nu ben ik een man!!! Iedereen gehoord?!?![/size]

Ik daag jullie allen uit om met me te discussiëren zonder in het achterhoofd te houden dat ik een meisje ben en ZEKER zonder bij elke post een domme sexistische opmerking te maken.
Dank bij voorbaat. Ik ben gefrustreerd.

on-topic: Nee, ik ben geen hypocriet. Dat wist ik al, maar toch bedankt.
Je stelt het dilemma wel nogal cru. Hoezeer ik de 'gulden middenweg' ook verafschuw, is er in deze context wel degelijk één.
Oud 27 juli 2003, 14:43   #71
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Krijger
Wij zijn niet het OCMW van de wereld , miljaarde
Geen medelijden, buiten sjotten verdomme

Ik zal dat tegen u komen zeggen den dag dat u een kind krijgt dat wil genieten van de sociale zekerheid in Belgie.

Hypocriet: Ik, ik mag dat allemaal krijgen, en gij, gij niet. Waarom? Dat is toch simpel, ik ben uit die kut gevallen en gij uit die andere.

En dan wenst ge nog respect van de vreemdelingen ook zeker?
Qua simplisme kan die opmerking wel tellen. Dus het land en de sociale zekerheid die door onze ouders opgebouwd zijn, mogen we gewoon te grabbel gooien aan heel de wereld? Dus als er hongersnood in China is, moeten wij 1 miljard Chinezen opvangen?
Uiteraard is dat simplistisch, maar u gaat er dan ook van uit dat die mensen sociale zekerheid moeten krijgen. Laat ze hier gewoon naartoe komen en geef ze een kans hier hun leven op te bouwen.
Oud 27 juli 2003, 14:48   #72
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die die het zich kunnen permitteren komen met het vliegtuig en zetten hun auto op de boot hoor.
Oud 27 juli 2003, 14:49   #73
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik daag jullie allen uit om met me te discussiëren zonder in het achterhoofd te houden dat ik een meisje ben en ZEKER zonder bij elke post een domme sexistische opmerking te maken.

Je stelt het dilemma wel nogal cru. Hoezeer ik de 'gulden middenweg' ook verafschuw, is er in deze context wel degelijk één.
't is al goe maske

Laat u niet te veel gaan, opinies zijn zoals achterwerken, iedereen heeft er een en ze zien er allemaal verschillend uit.
Oud 27 juli 2003, 14:51   #74
numarx
Minister

numarx's schermafbeelding

Standaard

...en de meeste hier stinken.
numarx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2003, 14:54   #75
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Krijger
Wij zijn niet het OCMW van de wereld , miljaarde
Geen medelijden, buiten sjotten verdomme

Ik zal dat tegen u komen zeggen den dag dat u een kind krijgt dat wil genieten van de sociale zekerheid in Belgie.

Hypocriet: Ik, ik mag dat allemaal krijgen, en gij, gij niet. Waarom? Dat is toch simpel, ik ben uit die kut gevallen en gij uit die andere.

En dan wenst ge nog respect van de vreemdelingen ook zeker?
Qua simplisme kan die opmerking wel tellen. Dus het land en de sociale zekerheid die door onze ouders opgebouwd zijn, mogen we gewoon te grabbel gooien aan heel de wereld? Dus als er hongersnood in China is, moeten wij 1 miljard Chinezen opvangen?
Uiteraard is dat simplistisch, maar u gaat er dan ook van uit dat die mensen sociale zekerheid moeten krijgen. Laat ze hier gewoon naartoe komen en geef ze een kans hier hun leven op te bouwen.
Ik denk niet dat je de VS met Europa kan vergelijken. In de VS zijn er heel strenge immigratievoorwaarden. Het land heeft nog plaats om immigranten op te vangen. Door het feit dat er niet zo een sociale zekerheid als in Belgie is, zijn migranten verplicht om zich zelf omhoog te werken. Migranten hebben in Amerika ook betere perspectieven: Amerikaans burgerschap voor de tweede generatie, onmiddelijk stemrecht ed...

Nu zou je kunnen zeggen dat je deze dingen ook in Belgie kunt, maar dat geloof ik niet. Amerika is het migratieland bij uitstek. Er is niet echt een overheersende cultuur. Iedereen is zelf een immigrant dus... behalve de Indianen natuurlijk. Maar die zijn dan ook quasi uitgeroeid. Dus we kunnen waarschijnlijk ook een dergelijk succesverhaal realiseren als we onszelf laten uitroeien. Natuurlijk niet zo een prettige gedachte
Oud 27 juli 2003, 14:56   #76
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
kinky, I like it
Oud 27 juli 2003, 15:20   #77
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:

EUH? :o Heb ik iets gemist??
Oud 27 juli 2003, 15:22   #78
Pink Terror
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Het frustreert me gewoon mateloos dat ik er nooit in slaag een constructieve discussie te houden, omdat mijn woorden telkens gereduceerd worden tot kijk-wat-ons-meisje-deze-keer-te-zeggen-heeft. Is ze niet schattig?
Oud 27 juli 2003, 15:39   #79
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pat
Het is nooit veilig geweest in Afghanistan pakweg de laatste twintig jaar.
Pat,
ik vermoed dat je een nulletje vergat...
Oud 27 juli 2003, 15:55   #80
Groen Valkje
Banneling

Groen Valkje's schermafbeelding

Standaard

Medische toestand vluchtelingen kerk Elsene gaat FEL achteruit

De kerkdiensten zijn zondagvoormiddag normaal verlopen in de Heilig Kruis-kerk in Elsene. De kerk wordt al sinds donderdag bezet door 270 Afghaanse vluchteling. De hongerstaking verzwakt de vluchtelingen intussen.Aan de ingang van de kerk kregen de kerkgangers zondagmorgen van de deken van Elsene-Etterbeek, Jacques 't Serstevens en de priester van de kerk Michel Rongvaux, een brief overhandigd waarin de twee stellen dat "de Christenen door het evangelie de missie hebben gekregen om open te staan voor de problemen van anderen". "De vluchtelingen hebben de kerk schoongemaakt en zorgden ervoor dat de kerkdiensten konden plaatsvinden. Zo hebben ze allen plaats genomen aan de zijkanten opdat de vieringen in optimale omstandigheden konden verlopen", zegt Evelyne Van Lancker, directrice van het Rode Kruis België. De hulpverleners zijn permanent ter plaatse. "Zaterdagavond is een twintigtal vluchtelingen onwel geworden en zijn 10 mensen naar het ziekenhuis gebracht voor problemen in de hun bloedsuikerspiegel.
Groen Valkje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be