![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik heb ook gezegd dat ze van nu waren ("nog altijd"), dus dat mag geen verrassing heten. De gegevens per provincie vanaf 1849 vind je door i.p.v. Kerkelijke gezindte per corop, Kerkelijke gezindte per provincie aan te klikken. We mogen aannemen dat de kerkelijke verhoudingen tussen 1830 en 1849 niet sterk zijn veranderd, gezien het feit dat tussen 1849 en 1900 de percentages ook nauwelijks veranderden. We zien dat Noord-Brabant in 1849 voor 88% en Limburg voor 97% katholiek waren. Het klopt dus wat Jan zei: hele provincies waren in de 19e eeuw diepkatholiek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Ik zou zeggen: hoe bepaal jij dat het "larie" is? Volgens mij ging het over de percentages. Jij gaf de percentages van 1830, maar dat waren de landelijke cijfers. Ik geef de provinciale percentages vanaf 1849, en daaruit blijkt duidelijk dat Noord-Brabant en Limburg steeds in overgrote meerderheid katholiek zijn. Maar goed, ik zal zo vriendelijk zijn om het woordenboek te citeren: diep- 1 in sterke mate 2 intens [in samengestelde kleurnamen] De provincies Noord-Brabant en Limburg waren en zijn vanwege het hoge percentage katholieken in sterke mate katholiek. Anders nog iets? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zoals ik al aangaf, geeft het woordenboek als betekenis voor 'diep-' (diep gebruikt als eerste deel van een woord): 'in sterke mate'. Vanwege het hoge percentage katholieken kun je duidelijk stellen dat het het gaat om 'in sterke mate' katholieke provincies. De mate van kerksheid kan natuurlijk ook een betekenis zijn (zoals in het woord 'diepgelovig'), maar in de negentiende eeuw kan daarover geen twijfel bestaan: iedere gelovige ging toen nog naar de kerk. Pas met de ontkerkelijking na WO II is de kerksheid onder ongelovigen sterk teruggelopen. De eerste keer dat de kerksheid gemeten werd, bij de volkstelling van 1971, was die al teruggelopen tot 50% van de katholieken. Op dit moment gaat nog slechts 29% van de katholieken een keer per maand of vaker naar de kerk. Je kunt dat nakijken in Statline. Hier is deze betekenis duidelijk niet bedoeld, zoals je uit de zin kunt opmaken (met een dubbele punt ter verklaring): Hele provincies waren trouwens in de 19e eeuw diepkatholiek: Noord-Brabant en Nederlands-Limburg, Zeeuws-Vlaanderen (ietsje minder, maar toch een sterke meerderheid) en zelfs in de provincie Holland waren een niet onaardig aantal mensen katholiek. Het ging dus om het aantal mensen dat katholiek was. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Vreemdeling
|
![]() belgië is nu bij de beste landen om in te leven, nederland ligt lager ,als wij bij nederland waren waaren wij ook minder goed af
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#68 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#69 | ||
|
![]() Citaat:
Ook in 1815 was Nederland een grotendeels katholiek land. De 3 miljoen zuiderlingen waren allemaal katholiek en van de 2 miljoen noorderlingen was 40% katholiek. Wat het VKN een katholieke natie maakte met 3/4 katholieken...
![]() |