Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 april 2006, 08:58   #61
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Dat klopt, dat er soldariteit tussen de Vlamingen en Walen moet zijn vind ik niet meer dan normaal, maar het geld dat naar Wallonië gaat moet wel degelijk goed besteed worden en dat gebeurt mijn inziens niet en daar zaagt de Vlaming over.
Dat kan je toch aankaarten in een Belgisch kader? Daar heb je geen "zelfstandig Vlaanderen" voor nodig.

Ook binnen Vlaanderen is er verschil tussen de streken. Die van Antwerpen willen zelfs een "Stadstaat": Groet Aantwaarpe!

Vlaamsgezindheid vind ik politieke zelfbediening.

Een partij met 20% in Vlaanderen heeft eigenlijk maar 10% in België. Daardoor hebben sommige politici meer te zeggen dan ze waard zijn.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2006, 09:03   #62
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Je kan die niveau's toch onmogelijk scheiden. Bart Somers is burgemeester van Mechelen, maar hij is toch in de eerste plaats VLD-voorzitter.
In oktober krijgen de Mechelaars de kans om Somers als burgemeester te beoordelen. Wat hij als partijvoorzitter doet, maakt voor die verkiezingen niets uit. Indien Somers zelf niet slim genoeg is om door te hebben dat de gemeenteraadsverkiezing geen evaluatie is van zijn voorzitterschap, zegt dat veel over zijn intelligentie.

Citaat:
De basisthema's van de campagnes worden "nationaal" afgesproken, en het blijven tenslotte dezelfde partijen. De VLD van Mechelen is de VLD in Brussel of in Gent. Het gemeentelijk aspect is minimaal.
Of de VLD in Mechelen, Brussel en Gent hetzelfde is, weet ik niet. Wat ik wel weet is dat ik voor de gemeenteraadsverkiezingen kijk wat de verschillende partijen de afgelopen 6 jaar gedaan hebben. En dat is in iedere gemeente/stad anders. Met wat ze voor de komende 6 jaar beloven, hou ik geen rekening.

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 10 april 2006 om 09:14.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2006, 09:12   #63
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat kan je toch aankaarten in een Belgisch kader? Daar heb je geen "zelfstandig Vlaanderen" voor nodig.
Dat aankaarten wordt gedaan door twee partijen, de nva en het vb, maar de andere partijen zijn daar doof voor.

Laatst gewijzigd door alberto : 10 april 2006 om 09:13.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2006, 09:15   #64
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
1) Dat kan je toch aankaarten in een Belgisch kader? Daar heb je geen "zelfstandig Vlaanderen" voor nodig.
2) Vlaamsgezindheid vind ik politieke zelfbediening.
1) zelfs het schandaal van de verdeling van de verkeersboetes en de flitspalen raakt niet opgelost.
Dat eenzelfde operatie in wallonië dubbel zoveel kost dan in Vlaanderen evenmin.
2) Het gaat niet over 'vlaamsgezind' maar over behoorlijk bestuur.
Zijn de enorme transfers in wallonië geen 'zelfbediening' ?
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2006, 09:22   #65
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Het Vlaams Belang is de grootste partij van het land, NIET de PS.

De PS is de SCHANDALIGste partij van het land.
Totaal niet. VLD en PS hebben beide 25 zetels, het VB heeft er 18.

De verkiezingen van 2003 gaven 750 000 kiezers voor VB en 850 000 voor PS.

Mah bon, in 2007 zullen de kaarten anders liggen.
Oud 10 april 2006, 09:25   #66
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Of de VLD in Mechelen, Brussel en Gent hetzelfde is, weet ik niet. Wat ik wel weet is dat ik voor de gemeenteraadsverkiezingen kijk wat de verschillende partijen de afgelopen 6 jaar gedaan hebben. En dat is in iedere gemeente/stad anders. Met wat ze voor de komende 6 jaar beloven, hou ik geen rekening.
Ik denk inderdaad wel dat je in kleine gemeenten een charismatisch of innemend burgemeester of zo iets kan hebben waarbij de persoon zwaarder doorweegt dan de partij die hij vertegenwoordigt.

Voor de grote steden echter maak ik voor mezelf geen onderscheid, omdat je toch kan aannemen dat de basismotivatie, (ultra-)liberalisme in het geval van Bart Somers, dezelfde is of die partijvoorzitter dan wel burgemeester is. Als die nationaal geen oog heeft voor groene beplantingen, waarom zou hij het dan wel hebben in Mechelen, en omgekeerd?

Hoeveel VLD en Sp.a mandatarissen zijn de laatste weken niet uit hun partij gezet omdat ze plaatselijk "te persoonlijke" accenten legden?

De druk van de federale partijtucht weegt ook op gemeentelijk vlak, denk ik.

Maar ik begrijp de frustratie van de Nederlandse CDA burgermeesters die afgestraft werden omdat hun nationale kopstukken het "verknoeid" hadden.

Laatst gewijzigd door Black Cat : 10 april 2006 om 09:25.
Oud 10 april 2006, 09:42   #67
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
1) zelfs het schandaal van de verdeling van de verkeersboetes en de flitspalen raakt niet opgelost.
Dat eenzelfde operatie in wallonië dubbel zoveel kost dan in Vlaanderen evenmin.
2) Het gaat niet over 'vlaamsgezind' maar over behoorlijk bestuur.
Zijn de enorme transfers in wallonië geen 'zelfbediening' ?
"Waar een wil is een weg" zegt het spreekwoord. Misschien spannen sommige politici zich juist niet in om een Belgische oplossing mogelijk te maken, om dan te kunnen zeggen dat de boel verrot is.

Zoals de bouwfirma die aangekochte panden laat verkrotten, om daarna een excuus te hebben om ze af te breken.

Niets zo plezant als eigenbelang verkocht in een mooi verhaal: Vlaamsgezindheid is een pracht voorbeeld van volksmennerij waar alleen de politieke elite en enkele bedrijfsleiders mee gebaat zijn.

Welke politieke partij in mijn kieskring verdedigt dit standpunt?
Oud 10 april 2006, 10:00   #68
Riksken
Parlementslid

Riksken's schermafbeelding

Standaard

Waarom zou een Vlaams Belang stem steeds een proteststem zijn? Ik vind dat de verkozenen van het VLaams Belang zeer goed werk geleverd hebben als oppositie in onze gemeente.
Riksken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2006, 10:15   #69
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Riksken Bekijk bericht
Waarom zou een Vlaams Belang stem steeds een proteststem zijn? Ik vind dat de verkozenen van het VLaams Belang zeer goed werk geleverd hebben als oppositie in onze gemeente.
Bij mij is het in ieder geval een zuivere proteststem hoor. Maar wat voor werk ze verricht hebben in de oppositie dat weet ik als kleine man niet, daar is het gemeentelijk beleid niet transparant genoeg voor zeker in Antwerpen niet
Oud 10 april 2006, 10:32   #70
luc broes

Standaard

Citaat:
"Waar een wil is een weg" zegt het spreekwoord.
Inderdaad, en dat zegt Di Rupo ook
Oud 10 april 2006, 13:44   #71
Den Bal
Gouverneur

Den Bal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Heb jij dan zo een inzicht op wat Uw gemeenten zoal doet hé

Ik heb om eerlijk te zijn bijna geen zicht op wat mijn stad zoal uitricht,buiten het speelpleintje dat ze nu net voor de kiezingen op het Sint Jans plein hebben aangelegt

Dus hoe kan ik nu bepalen of de stad goed werk heeft vericht?

Ik weet wel dat mijn vuilzakken nog altijd even duur zijn,dat het onveiligheidsgevoel enkel is toegenomen,dat er verschrikkelijk armoede in mijn stad heerst,dat de stad er vies en vuil bij ligt,enz.....

Voor mij is dat voldoende reden om een foert stem(VB) te geven
Ik volg ongeveer een zestal openbare gemeenteraden per jaar. Hier zie je al vlug wie zich inzet en wie niet. De SPA (meerderheid) heeft op dit ogenblik, in mijn ogen, lokaal geen bekwame mensen. De enige die bekwaam was en die een schepenzetel had heeft moeten ontslag nemen toen naar bekend werd dat hij zijn uitnodigingen van zijn huwelijk op kosten van de stad heeft laten drukken en verzenden en hij van plan was een deel van de receptie van zijn budget te betalen. Bij de VLD (oppositie) doen ze bijna hun mond niet open. Groen! (oppositie) is enkel gefocust op het milieu. VB heeft geen zetel in de gemeenteraad. Nva (oppositie) heeft die zaak van die uitnodigingen naar buiten gebracht en werkt volgens mij in verschillende dossiers pro-actief mee en is niet bang om rechtlijnig tegen de meerderheid in te gaan ( ook in de periode dat ze deel uitmaakten van de meerderheid). CD&V (meerderheid) levert al bij al goed werk. Spijtig genoeg ligt er nu een gevoelig dossier op tafel waarmee ze konden gewogen worden. Nu is het te laat en kan er geen beslissing meer genomen worden over dit dossier. Ik heb dus een aantal partijen waar ik keuze heb om op te stemmen. Nu zal ik mij baseren op het programma dat deze drie voorstellen.
Den Bal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2006, 13:46   #72
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Wel, je kan altijd Groen! stemmen.

Ik bedoel, in het algemeen hebben ze niet zo'n goede politici, en lokaal hangt het er van af waar je woont; maar hoe je het ook draait of keert: het gedachtegoed vind ik wel noodzakelijk in een democratie.

Bon, dat kan nu vreemd klinken vanuit iemand die een andere partij wenst te promoten, maar volgens mij biedt dat een goede uitweg.

VB (protest)
VLOTT (strikt liberalisme)
Groen! (groentjes )
Lokale partijen --> zeker niet te verzaken!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door voicelesscharlie Bekijk bericht
Dat zijn de VLD,SPIRITen het VB.
Jullie vergeten Vivant. 8) En naar alle waarschijnlijkheid zijn er nog zulke kleine partijen.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2006, 13:52   #73
luc broes

Standaard

Citaat:
Totaal niet. VLD en PS hebben beide 25 zetels, het VB heeft er 18.
De verkiezingen van 2003 gaven 750 000 kiezers voor VB en 850 000 voor PS.
Mah bon, in 2007 zullen de kaarten anders liggen.
Bij de laatste verkiezingen haalde het VB 1.000.000 kiezers.
Alle peilingen tonen een verdere groei

Laatst gewijzigd door luc broes : 10 april 2006 om 13:53.
Oud 10 april 2006, 13:53   #74
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij de laatste verkiezingen haalde het VB 1.000.000 kiezers.
1 Het waren er 982 000

2 Dat waren de Vlaamse verkiezingen, jij had het over "is de grootste partij van het land"
Oud 10 april 2006, 13:56   #75
luc broes

Standaard

Citaat:
1) Het waren er 982 000
2) Dat waren de Vlaamse verkiezingen, jij had het over "is de grootste partij van het land"
En Vlaanderen is nog altijd deel van dat land.
Oud 10 april 2006, 14:04   #76
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En Vlaanderen is nog altijd deel van dat land.
Inderdaad, daarom kreeg het VB in 2003 voor Vlaanderen en Brussel 18 zetels en is zij op federaal vlak de 5de partij.

Dat zal in 2007 helemaal anders liggen, dus.
Oud 10 april 2006, 14:21   #77
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin Bekijk bericht
De beste manier om het VB klein te krijgen is op ze stemmen. Dan zijn ze wel verplicht om zich te bewijzen/verbranden.

Helemaal mee eens.
Oud 10 april 2006, 14:25   #78
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Zelfs al blijf je thuis en stem je niet. Veel kans dat de partij waar je jaren voor stemde en waar je geen vertrouwen meer in hebt er toch weer bij zal zijn. Er bestaan nu eenmaal maar twee partijen meer: het VB en de anderen.

Vraag blijft door wiens schuld dit is zover is kunnen komen....
Dus, wat blijft er over? Stem voor het tegen heug en meug verzamelde reeksje partijen wiens voornaamste werk er blijkbaar in bestaat om het VB buiten te houden... en je krijgt opnieuw wat we de laatste jaren hebben gekregen. Ben je er tevreden mee, ok, doe maar...
Ben je de mening toegedaan dat het al lang niet meer is zoals je het zou wensen... stem dan VB. Ook al ben je niet helemaal overtuigd van al hun programmapunten... dat zal tenminste de andere partijen weer eens een goede bolwassing geven, en zo gebeurt er nog eens wat! Trouwens, voor welke partij of groep je stemt, het is niet voor de rest van je dagen... Wie te dom doet ligt er de volgende keer weer uit.
Niet gaan stemmen laat alles zoals het was, en dan kan men evengoed het stemmen weer afschaffen. Er zijn politiekers die dat wellicht heel leuk zouden vinden...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2006, 14:35   #79
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Dus, wat blijft er over? Stem voor het tegen heug en meug verzamelde reeksje partijen wiens voornaamste werk er blijkbaar in bestaat om het VB buiten te houden... en je krijgt opnieuw wat we de laatste jaren hebben gekregen. Ben je er tevreden mee, ok, doe maar...
Ben je de mening toegedaan dat het al lang niet meer is zoals je het zou wensen... stem dan VB. Ook al ben je niet helemaal overtuigd van al hun programmapunten... dat zal tenminste de andere partijen weer eens een goede bolwassing geven, en zo gebeurt er nog eens wat! Trouwens, voor welke partij of groep je stemt, het is niet voor de rest van je dagen... Wie te dom doet ligt er de volgende keer weer uit.
Niet gaan stemmen laat alles zoals het was, en dan kan men evengoed het stemmen weer afschaffen. Er zijn politiekers die dat wellicht heel leuk zouden vinden...
Als je niet akkoord gaat met het programma van een bepaalde partij, lijkt het me geen goed idee om erop te stemmen.
Dat niet gaan stemmen (of blanco stemmen) alles laat zoals het was, klopt niet. Je kan immers nooit op voorhand weten naar wie de stemmen van de rest van de bevolking zullen gaan.
Oud 10 april 2006, 14:46   #80
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Als je niet akkoord gaat met het programma van een bepaalde partij, lijkt het me geen goed idee om erop te stemmen.
Volledig akkoord, dat denk ik ook, je moet je er toch kunnen in vinden. Stel dat een "protestpartij" een kernoorlog wil beginnen, of Chinees de officiële taal van Brussel wil maken?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be