Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > MP3-moord
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

MP3-moord Onlangs werd een tiener neergestoken in het Brusselse Centraal Station. Daat leidde tot een heleboel verhitte discussies. We groeperen ze in dit subforum.

Discussietools
Oud 19 april 2006, 19:25   #61
stanny
Vreemdeling

Standaard

en daar zit allerminst een groot samenzweringsplan achter. Je zit in de redactie en er is zojuist een moord gebeurt. Niemand heeft geholpen of tussengekomen. Zegt daar een slimmerik: "kunnen we daar niks mee?" "ik heb ooit op de univ geleerd hoe dat juist komt, en dan kunnen we er een prof bij sleuren, en en..." voila de minuten zijn gevuld...
stanny is offline  
Oud 19 april 2006, 19:35   #62
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stanny Bekijk bericht
en daar zit allerminst een groot samenzweringsplan achter.
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat men die moord probeert te recupereren als een symptoom van "onverschilligheid", dat op zich weer wordt aangeduid als een ziek "sign of the times". Sommigen die die recuperatie beogen, hebben als verborgen agenda zelfs al de oplossing, of moet ik zeggen spirituele Verlossing, klaar...
Oud 19 april 2006, 19:37   #63
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik ben ook anti-clericaal. Maar de fout dat de meeste mensen maken is dat ze niet alleen de rug toekeren naar de boodschapper maar ook naar de boodschap..

Ik krijg het schijt (sorry voor de uitdrukking) van uitspraken van mensen die zeggen: "ze hebben ons vroeger toch nogal wa wijsgemaakt".
Neen, ze waren gewoon te dom om zelf na te denken over de boodschap...
Het zijn deze mensen die zich meestal niet alleen keren tegen het instituut, maar ook tegen de waarden die in het christendom vervat zitten. De individualisatie in de maatschappij is ook voor een groot deel daardoor gekomen...

En uiteraard treft de "clerus" daar schuld, vaak hebben ze hun geestelijke macht misbruikt...
Maar het blijkt ook dat mensen gemakkelijk het kind met het badwater weg gieten...

Ik ben absoluut tegen een kerk die zich moeit met de materiele wereld. Voor mij is het christendom een filosofie, geen godsdienst.
Maar mensen schijnen snel te denken dat ze het allemaal weten, dat ze er op hun eentje ook wel komen. Op dat vlak was het vroeger mss niet slecht dat mensen gedwee volgden wat de kerkvader zei (mits die kerkvader handelde in eer en geweten), toen was er tenminste sprake van een gemeenschap..
Een interessante tussenkomst, waar ik graag wat uitgebreider zou willen op ingaan.
baarle is offline  
Oud 19 april 2006, 19:51   #64
stanny
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Een interessante tussenkomst, waar ik graag wat uitgebreider zou willen op ingaan.
Natuurlijk was het vroeger ook geen ideale situatie. Het beste zou zijn dat iedereen vanuit zichzelf tot het besef zou komen dat we in een gemeenschap leven. Dat we hoe je, het ook draait of keert, samen-leven. En dat je niet alleen verantwoordelijk bent voor je zelf maar dat we allemaal tegelijk verantwoordelijk zijn voor het leven dat we leiden of willen leiden.

Vroeger werd dat mss min of meer opgedrongen door het doembeeld van de hel en de wie goed is gaat naar de hemel. Zodat er mss een deel uit angst de mensen deden wat "goed" was. Nu de kerk helemaal is afgebrokkeld, zie je dat de mens niet zelf in staat is om een leefgemeenschap te vormen met een collectieve verantwoordelijkheid. Als individu kan je zelfs niet meer leven door ook aan de anderen te denken, omdat je er vaak misbruik wordt gemaakt van die goedwil...

En in mijn betoog in dit topic is mijn standpunt dat mss enkel een overheid nog een klimaat kan scheppen die terug doet denken aan het gemeenschapsgevoel van vroeger.

Nu kan je zeggen, vroeger leefde men in kleine dorpen dat was makkelijk. Maar nu heeft men zoveel technologie waardoor de wereld zelfs op een dorp begint te lijken.

En met de overheid, bedoel ik niet een totalitair regime die iets met dwang oplegd (zoals dat vroeger mss wel gebeurde met de kerk), maar het kan beginnen met kleine, zachte maatregelen...
stanny is offline  
Oud 19 april 2006, 20:07   #65
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En in mijn betoog in dit topic is mijn standpunt dat mss enkel een overheid nog een klimaat kan scheppen die terug doet denken aan het gemeenschapsgevoel van vroeger.
D�*t is de grote val. Een particratische overheid is niet geïnteresseerd in een goed leefklimaat voor de burgers, enkel in het uitbreiden van zijn macht. Zoals de witte mars geleid heeft tot nog meer politieke benoemingen, en nog meer geld voor een even inefficiënte politie, zo zal de elite de mars van zondag ook uitsluitend gebruiken om haar controle te vergroten.

Jouw droombeeld maakt enkel een kans in een democratisch stelsel, waarin de burger soeverein is.
baarle is offline  
Oud 19 april 2006, 20:11   #66
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
D�*t is de grote val. Een particratische overheid is niet geïnteresseerd in een goed leefklimaat voor de burgers, enkel in het uitbreiden van zijn macht. Zoals de witte mars geleid heeft tot nog meer politieke benoemingen, en nog meer geld voor een even inefficiënte politie, zo zal de elite de mars van zondag ook uitsluitend gebruiken om haar controle te vergroten.

Jouw droombeeld maakt enkel een kans in een democratisch stelsel, waarin de burger soeverein is.
En dit kan ik voor de volle kilo beamen!
Oud 19 april 2006, 20:24   #67
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
ok, mss niet specifiek voor het geval van Joe...

Maar het komt dikwijls voor dat mensen uit angst niet durven reageren wanneer andere mensen worden lastiggevallen. Het is ook dikwijls ieder voor zich: ik heb er niks mee te maken, ik wil zelf geen problemen.
Maar als er een manier zou kunnen gevonden worden (zoals zo'n overheidscampagne) om de mensen aan 1 zeel te laten trekken, zou dat heel mooi zijn. Het kan na een tijd een automatisme worden, zoals BOB ook een ingeburgerd begrip is. Iedereen die iedereen in bescherming neemt. Als er iemand wordt lastiggevallen dat er onmiddelijk een paar mensen te hulp schieten. Ik denk dat zoiets een enorme invloed zou hebben op het aantal delicten. Net zoals een paar decennia geleden, in de landelijke gebieden toen er nog veel sociale controle was, en zo'n dingen zelden voor kwamen...
Inderdaad mensen durven uit angst niet reageren. Wie gaat zo maar messentrekers te lijf, wie wordt nu graag gescholden voor 'racist'. En mag een burger een misdadiger verwondingen toebrengen, mogelijk wordt je er nog voor veroordeeld.
Eén ding is zeker: de mensen zijn niet onverschillig zoals Danneels en Verhofstadt valselijk beweren.
luc broes is offline  
Oud 19 april 2006, 20:29   #68
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Inderdaad mensen durven uit angst niet reageren. Wie gaat zo maar messentrekers te lijf, wie wordt nu graag gescholden voor 'racist'. En mag een burger een misdadiger verwondingen toebrengen, mogelijk wordt je er nog voor veroordeeld.
Eén ding is zeker: de mensen zijn niet onverschillig zoals Danneels en Verhofstadt valselijk beweren.
de represailles zijn achteraf niet te overzien !! daarom !!

pakken slaag, auto in de prak of in brand... enz angstpsychose wordt uw deel ! zij komen wel met velen, 2 smsjes is genoeg
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline  
Oud 19 april 2006, 20:41   #69
stanny
Vreemdeling

Standaard

Citaat:

idd, daar heb je gelijk in. Op dit moment leven we in een particratie waar het enige doel is om bij de volgende verkiezingen stemmen te halen en zo de eigen macht te vergroten. Voor een groot deel heeft dit kunnen groeien door de mediatisering van de politiek. Door de afkalving van de zuilen zijn partijen niet meer zeker dat ze een groots project kunnen realiseren om dat ze er de volgende keer mss niet meer bij zijn. De zwevende kiezer (meestal diegenen die geen duidelijke maatschappijvisie hebben en makkelijk in te pakken zijn met mooie praatjes) hebben de macht in handen, zij beslissen wie het voor het zeggen heeft. Dit is niet bevorderlijk voor degelijk beleid.
Doordat het VB zo'n groot kiezerskorps heeft, maakt het tegenwoordig ook dat verschillende partijen met uiteenlopende visies met elkaar moeten regeren, ook al niet bevorderlijk voor degelijk bestuur. Ik ben dan ook altijd tegen het cordon geweest (als officiele term, omdat natuurlijk elke partij vrij mag kiezen met wie hij in de boot wil), maar ook zie ik het heil niet van het VB komen. Maar de "traditionele" partijen moeten 's stevig door elkaar geschud worden, hoewel ik het heil ook niet van de liberalen of huidig sp.a zie komen..
In ieder geval, er is nog's een groots staatsman nodig die de weg kan wijzen..

In absolute democratie geloof ik ook niet echt, op zich heeft het volk altijd gelijk, maar de gemiddelde mens heeft absoluut geen idee waar hij als gemeenschap naartoe wil, of hoe het dit moet bereiken. Of hij kijkt gewoon wat voor zichzelf het beste is zonder te kijken wat dit voor een ander geeft...
stanny is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be