Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 mei 2006, 20:15   #61
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
en de vlottende massa zal nu eens zus en dan eens zo stemmen...
ook dat is democratie...
maar pas van tel wanneer er een hechte meerderheid is...
niet zoals nu: tjeven die de laan uitgestuurd werden wegens 40 jaar wanbeheer enerzijds...
en anderzijds het VB en aanverwanten...
maar die zich beiden niet kunnen vinden in een werkbare oppositie... maar is het spelen van spellekes...
terwijl onze premier het bij ons veel beter doet dan vroeger de tjeven en dan in NL, D, F, etc...
en de tjeven hadden kunnen meedoen... als ze in 1999 en 2003 niet hun lui ngat door de haag staken...

Wow, doe er mij aan denken je nooit nog serieus te nemen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 08:54   #62
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
De sossen regeren al 8jaar langer...

Waarom precies?
Zeg dan van in den beginne dat ge blauwe campagne voert

Komaan zeg...da meent ge nie Vandaar dat Paars van zodra ze konden de groenen er ook nog eens uit kapten zeker!
Ik vrees dat de paars soep te veel maizena binnen had. De worteltjes geraakten echt niet binnen.
och mijn waarde, ik zeg mijn gedacht... mijn eerlijke mening gebaseerd op een observatie, analyse en oordeelvorming op basis van alle voor en tegen die ik vind in mijn dagelijkse observatie...
ik voer geen campagne... waarom zou ik...
maar ik verzet me wel tegen de VB-praat die enkel praat is...
oplossingen die zij voorstellen zijn niet uitvoerbaar...
omdat enerzijds zij er geen meerderheid voor hebben noch zullen hebben...
en anderzijds al dat gepraat nog nergens de perfectie in het beleid voortgebracht heeft...
beleid moet gevoerd worden op basis van een bediscussieerd programma...
en niet op basis van "dat is mis en dat gaat slecht" zonder te kunnen stoelen op een uitvoerbaar alternatief...
alle extreem rechtse of aanverwante Poujadistische praat is tot mislukken gedoemd...
Oud 4 mei 2006, 09:10   #63
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Mocht men het succes van zijn regeerperiode niet afmeten aan het terug dringen van het VB?.

Conclussie=grandioos gebuisd.
dat heb ik nooit gezegd...
wat wel is, is dat tegen alle logische verwachtingen in, in 2004 het VB een abnormaal grote hoop onnadenkende keizers heeft kunnen naar zich draineren... kiezers die emotioneel reageren in het hokje op basis van de ene of de andere stemmingmakerij...
en zoals al gezegd... dat zijn kiezers die bij elke verkeizing anders stemmen = de zogenaamde "vlottende massa"...
en alle "studies" ten spijt die aan het VB een tamelijk vast electoraat toemeten... die hebben de waarde van een "opname van kiesintenties" bij een zogenaamd representatief staal... nu weet iedereen dat in de statistiek zoals in een opiniepeiling het meestal dezelfde of aanverwante personen zijn die ondervraagd worden...
en de "vlottende kiezer" is de kiezer die in het stemhokje zich laat beïnvloeden door het emotioneel opgewekt gegeven van het ogenblik: dioxine, vreemdelingenstemrecht (belangrijk bij de teientallen percenten mensen met racistische neigingen), vrije meningsuiting (gebaseerd op hetzelfde als het vorige = een vonnis dat racisme in het ongelijk stelt), veiligheid (dat door enkel het VB gepraat NIET KAN opgelost worden want de grenzen ZIJN open, reizen IS relatief makkelijk, etc...)

het mooiste voorbeeld is en blijft de zege van de Fortuyn-aanhangers die al die teksten van Fortuyn evenmin konden toepassen dan dat Fortuyn het zelf zou gekund hebben... gewoon omdat men problemen niet oplost met teksten noch gepraat... maar met een bevolking die een verandering aankan en mensen die het kunnen doorvoeren...

maar ja...
de VB-praat beïnvloed meer mensen dan ik had kunnen logischer wijze bedenken... en dat geef ik toe... niet dat het succes van het VB er echt een is op basis van hun kunnen... of talenten van hun "verkozenen"...
net zoals bij de Fortuynisten verkozenen, een zootje lijstenopvullers en meelopers...
Oud 4 mei 2006, 10:03   #64
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
maar ik verzet me wel tegen de VB-praat die enkel praat is...
oplossingen die zij voorstellen zijn niet uitvoerbaar...
Neen, dat doe je niet. Je begint over "tjeven" en "CVP". Dat is zelf bijna VB-praat.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 11:09   #65
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat heb ik nooit gezegd...
wat wel is, is dat tegen alle logische verwachtingen in, in 2004 het VB een abnormaal grote hoop onnadenkende keizers heeft kunnen naar zich draineren... kiezers die emotioneel reageren in het hokje op basis van de ene of de andere stemmingmakerij...
en zoals al gezegd... dat zijn kiezers die bij elke verkeizing anders stemmen = de zogenaamde "vlottende massa"...
en alle "studies" ten spijt die aan het VB een tamelijk vast electoraat toemeten... die hebben de waarde van een "opname van kiesintenties" bij een zogenaamd representatief staal... nu weet iedereen dat in de statistiek zoals in een opiniepeiling het meestal dezelfde of aanverwante personen zijn die ondervraagd worden...
en de "vlottende kiezer" is de kiezer die in het stemhokje zich laat beïnvloeden door het emotioneel opgewekt gegeven van het ogenblik: dioxine, vreemdelingenstemrecht (belangrijk bij de teientallen percenten mensen met racistische neigingen), vrije meningsuiting (gebaseerd op hetzelfde als het vorige = een vonnis dat racisme in het ongelijk stelt), veiligheid (dat door enkel het VB gepraat NIET KAN opgelost worden want de grenzen ZIJN open, reizen IS relatief makkelijk, etc...)

het mooiste voorbeeld is en blijft de zege van de Fortuyn-aanhangers die al die teksten van Fortuyn evenmin konden toepassen dan dat Fortuyn het zelf zou gekund hebben... gewoon omdat men problemen niet oplost met teksten noch gepraat... maar met een bevolking die een verandering aankan en mensen die het kunnen doorvoeren...

maar ja...
de VB-praat beïnvloed meer mensen dan ik had kunnen logischer wijze bedenken... en dat geef ik toe... niet dat het succes van het VB er echt een is op basis van hun kunnen... of talenten van hun "verkozenen"...
net zoals bij de Fortuynisten verkozenen, een zootje lijstenopvullers en meelopers...

Hoe of om welke reden dan ook zoveel mensen op het VB stemmen doet eigenlijk niets ter zake.
Zijn uitspraak blijft toch dat men het succes van zijn regeerperiode mocht afmeten aan het terug dringen van het VB en dat is hem in de verste verte niet gelukt, integendeel, ze zijn onder paars nog meer gegroeid.
Zijn woorden indachtig kunnen we dus niet anders dan concluderen dat zijn regeerperiode een flop was.
Heeft hij ook eens niet gesproken van 200000 extra banen?

Laatst gewijzigd door daiwa : 4 mei 2006 om 11:13.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 12:30   #66
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Hoe of om welke reden dan ook zoveel mensen op het VB stemmen doet eigenlijk niets ter zake.
Zijn uitspraak blijft toch dat men het succes van zijn regeerperiode mocht afmeten aan het terug dringen van het VB en dat is hem in de verste verte niet gelukt, integendeel, ze zijn onder paars nog meer gegroeid.
Zijn woorden indachtig kunnen we dus niet anders dan concluderen dat zijn regeerperiode een flop was.
Heeft hij ook eens niet gesproken van 200000 extra banen?
tracht de informatie volledig weer te geven a.u.b.
i.v.m. 200.000 banen...
iedere economist weet dat geen enkele regering banen kan scheppen...
maar wel de voorwaarden in het leven roepen om de industrie, handel en alle sectoren toe te laten aan ecpansie te doen...
en daar is men aardig mee bezig...

een beetje eerlijk a.u.b.

geen dingen uit hun verband of context rukken...

iedere planning is gebaseerd op een zeker aantal factoren...

en van dat van het VB en succes meten...
daar heb ik op een andere topic uitvoerig op geantwoord en mijn mening gegeven...
maar hier bij al dat VB gelul komt men steeds maar terug op gedane en gezegde dingen die al behandeld zijn...
goede tactiek voor jullie aardsdomme kiezers die niet verder zien dan hun neus lang is...

ik heb een gerust geweten...
jullie niet omdat jullie blijven spijkers op laag water zoeken...
ja, dat is misschien goed t.o.v. jullie meelopers, maar niet voor mij of de serieuze mensen, die er jammer genoeg steeds weiniger zijn op dit forum, naarmate de VB aanhang groeit... LOL LOL LOL

trouwens, ik ben geen politieker maar een observator die echter wel niet in de VB spellekes trapt...

Laatst gewijzigd door Steenbok66 : 4 mei 2006 om 12:31.
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 12:49   #67
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

en van dat van het VB en succes meten...
daar heb ik op een andere topic uitvoerig op geantwoord en mijn mening gegeven...

Dat is het juist!!!
De reden dat het VB vooruitgaat doet er niet toe.
Verhofstadt ging ervoor zorgen dat dit niet meer gebeurde maar het lukte hem blijkbaar niet.
Toen hij inzag dat het in het kieshokje niet lukte mocht Leman opdraven, tevergeefs zoals we al weten.

Laatst gewijzigd door daiwa : 4 mei 2006 om 12:56.
Oud 4 mei 2006, 13:07   #68
Don Quichote
Banneling

Standaard

trouwens, ik ben geen politieker maar een observator die echter wel niet in de VB spellekes trapt...
------------------------------------------

Ik trap niet in die van U, meneer de observator.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 13:23   #69
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Dat ze dan hun energie eens steken in de echte problemen,zoals aanpakken van de criminaliteit,het verlagen van de belastingen,het afschaffen van de pestbelastingen en aanverwanten en het zorgen voor werk,mss dat de mensen dan terug wat meer geloof gaan krijgen in de traditionele partijen.
Of denk jij dat het helpt dat ons land overspoeld wordt door illegalen,geweld,werkloosheid en geldtekort.
over al die 'echte' problemen lopen de cultuurverschillen en dus de gekozen politieke wegen zo uiteen dat er geen beleid meer mogelijk is. Opsplisten die boel, en Vlaanderen en Wallonië het beleid laten voeren dat ze zelf voorstaan.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 13:27   #70
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
i.v.m. 200.000 banen...
maar wel de voorwaarden in het leven roepen om de industrie, handel en alle sectoren toe te laten aan ecpansie te doen...
en daar is men aardig mee bezig

En Verhofstadt met zijn legertje adviseurs wist dat niet toen hij die belofte deed?
Oud 4 mei 2006, 15:51   #71
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

sjonge sjonge toch... ongelooflijk...
voor mij mag jij en anderen gerust bij hun gedacht blijven hoor...
maar jullie laatste postings getuigen van weinig eigen kritisch denken en analyseren...
jullie weten echt niet wat kan en wat niet kan...
wat beïnvloedbaar is en wat niet...
wel VB praat geloeven en verkopen...

ik vraag me echt af of dit een forum is...
of een zo maar uiten van voorgeknabbelde prietpraat van het VB...
en aanverwanten...
of andere onrealistische tendensen... die zijn hier ook...
en beide kanten lullen maar tegen mekaar op...

waarschijnlijk is dit hier goed voor afreageren van bepaalde frustraties die uiteindelijk hun eigen in stand houden met slogantaal en stemmingmakerij...

hopelijk gaat het jullie goed, want ik speel dit spelleke niet meer mee...

als ik nog iets te zeggen heb, zeg ik het maar ga niet meer in een polemiek met gebrainwashte navolgers van VB of andere onrealistische tendens...
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 18:47   #72
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Niets van spellekes spelen.
Als politici forse uitspraken doen worden ze nadien daar op afgerekend, zo simpel is dat.
We zullen maar niet beginnen over zijn burgermanifesten zeker?

Laatst gewijzigd door daiwa : 4 mei 2006 om 18:47.
Oud 5 mei 2006, 09:40   #73
Steben

Standaard

Citaat:
sjonge sjonge toch... ongelooflijk...
voor mij mag jij en anderen gerust bij hun gedacht blijven hoor...
maar jullie laatste postings getuigen van weinig eigen kritisch denken en analyseren...
jullie weten echt niet wat kan en wat niet kan...
wat beïnvloedbaar is en wat niet...
wel VB praat geloeven en verkopen...

ik vraag me echt af of dit een forum is...
of een zo maar uiten van voorgeknabbelde prietpraat van het VB...
en aanverwanten...
of andere onrealistische tendensen... die zijn hier ook...
en beide kanten lullen maar tegen mekaar op...

waarschijnlijk is dit hier goed voor afreageren van bepaalde frustraties die uiteindelijk hun eigen in stand houden met slogantaal en stemmingmakerij...

als ik nog iets te zeggen heb, zeg ik het maar ga niet meer in een polemiek met gebrainwashte navolgers van VB of andere onrealistische tendens...
Dit gaat zeker niet op voor alle reacties op jouw teksten, zelfs niet op alle reacties van VB'ers.
leve de manmanman club
Oud 5 mei 2006, 10:34   #74
Acid
Schepen

Acid's schermafbeelding

Standaard

Een eerlijke vraag: wat voor zin heeft het dan nog dat de kiezer een stem uitbrengt voor het kartel CD&V/NVA, wanneer men nu reeds duidelijk maakt dat deze stemmen misbruikt zullen worden om de wankele paarse coalitie te depanneren?
De kiezers zijn hopelijk slim genoeg om te beseffen dat een stem voor CD&V/NVA hetzelfde is als een stem voor VLD/SPA.
Acid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2006, 04:52   #75
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
- 1. Democratie is simpelweg macht aan het volk. Politiek is overbodig
Het is niet omdat het volk de macht heeft dat het volk ook het dagelijkse bestuur en dergelijke op zich op dient te nemen. Ooit gehoord van een mandaat? Een aanstelling? Democratie betekent simpelweg dat de aangestelde personen onder controle van- en goedkeuring/afkeuring door - het volk staan. Je wilt toch niet dat iedereen in een voetbalclub zich moet gaan bezighouden met het afrijden van het gras van het veld?

Citaat:
- 2. Er is directe (referenda) en indirecte democratie (verkiezingen). "Democratie" zelf is vrij moeilijk om simpel uit te drukken.
Directe democratie IS democratie zoals ze zou moeten zijn.
Het woord 'indirect' slaat op vertegenwoordiging, zoals hierboven net geschetst.
'Democratie" zelf is heel simpel uit te drukken: het volk heeft de macht. De vertegenwoordigers voeren enkel uit wat het volk wilt, en bvb niet wat hun partijbesturen willen...

Citaat:
- 3. Democratie is gelijk aan vrij meningsuiting.
Vrije meningsuiting is een onderdeel van democratie.
Nogal wiedes: als het volk niet mag zeggen wat het denkt, hoe kan het dan zijn wil kenbaar maken?

Citaat:
- 4. Democratie is bovenal een systeem van meerderheid tegen minderheid
Democratie is een systeem waarin elke burger ervan verzekerd is dat de meerderheid binnen het volk achter de beslissingen staan.
Dat is al véél beter dan een minderheid van 200 politici die dan nog slaafs het knopje induwen dat hun partijbesturen-kliekje aanwijst.

Citaat:
, zowel in z'n indirecte als directe vorm,
En weeral verwar je vertegenwoordiging met democratie.

Citaat:
of het nu voor 10 of voor 10.000.000 mensen geldig is.
Vreemde tekst. Als de voetbalclub 10 leden heeft ga je dan iets anders toepassen dan bij 10.000.000 leden? Democratie...vanaf zoveel leden?

Citaat:
- 5. Democratie is vooral gehoor geven aan het volk, er naar luisteren. Of er nu verkiezingen,referenda,... zijn of niet.
Voor democratie volstaat geen goodwill van vertegenwoordigers. Afhankelijk zijn van goodwill impliceert machteloosheid. Democratie is net dat het volk de macht heeft. Nee dank u voor dit troostprijsje...

Citaat:
- 6. Democratie is belachelijk - oeps, ik ben ontdekt!
Het lijkt me eerder dat de auteur van deze regel belachelijk is...

Citaat:
- 7. Democratie is een monopolie van het Vlaams Belang.
In een democratie maakt het niet uit wie aan de macht is. Welke programma's er voorgehouden en welke beloftes er gemaakt werden. Het volk kan ingrijpen wanneer het dat nodig acht. Is de vertegenwoordiging haar mandaten niet waard, dan zullen er corrigerende referenda voorvallen totdat ze dat wèl is.

Citaat:
Vooruit, kom maar met jullie keuze!
Ik kies niet voor jou alleszins... Je lijkt me eerder een Hitlertje.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2006, 05:08   #76
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
i.v.m. 200.000 banen...
en daar is men aardig mee bezig...
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=GSPLRCIR
Citaat:
[size=3]Industriële productie fors gedaald[/size]

De industriële productie is in oktober voor de vierde maand op rij gedaald. In vergelijking met 2004 daalde ze zelfs met 7,7 procent, de grootste daling in meer dan 15 jaar. Geen enkel ander land van de Europese Unie doet het zo slecht. Vooral de productie van duurzame consumptiegoederen, energie en kapitaalgoederen kromp in het voorbije jaar. De tegenvallende cijfers wijzen op een verslechtering van de concurrentiepositie en op een snelle afbouw van de industrie.
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=GUORPCP8
Citaat:
[size=3]Hard werken helpt niet[/size]

Belgen werken hard. Onze omzet per werknemer ligt viermaal zo hoog als in Oost-Europa en we verzetten ook een pak meer dan de gemiddelde West-Europeaan, maar dat volstaat niet om onze economie op volle toeren te houden. De concurrentie uit Azië pakt ons toch op onze hoge loonkosten.
Consultantsbedrijf PricewaterhouseCoopers (PwC) maakte een studie over de productiviteit en de kostprijs van werknemers. In België werden de sociale balansen geanalyseerd van 400 grote bedrijven met minstens 400 werknemers. De veelgeroemde werklust van de Belgen is een feit, zegt Peter De Bley, directeur human resources van PwC in België. Met gemiddeld 246.000 euro omzet per werknemer per jaar doen de Belgen het beter dan andere West-Europeanen (169.000) en veel beter dan de collega's uit Centraal- en Oost-Europa (59.000).

Vergeleken met de VS scoren we minder goed. Daar bedraagt de omzet per werknemer gemiddeld 260.000 euro per jaar. De verklaring is eenvoudig. Met een gemiddelde arbeidsduur van 1.550 werkuren per jaar halen de Belgische werknemers een gelijkwaardig of zelfs beter cijfer dan hun West-Europese collega's, maar ze presteren een pak minder uren dan de Amerikaanse werknemers (1.619). Wereldwijd is Zuid-Korea koploper met gemiddeld 2.302 werkuren per werknemer per jaar.

12.000 euro duurder dan buurlanden

Maar het concurrentievoordeel van die hoge productiviteit wordt grotendeels tenietgedaan door de hoge loonkosten in België. De totale loonkosten voor de werkgever bedragen, gemiddeld, bijna 50.000 euro per werknemer per jaar. Dat is zo'n 12.000 euro meer dan in de buurlanden en zesmaal meer dan in Oost-Europa.

De concurrentie in Azië staat niet stil. ,,India en China zijn méér dan lagelonenlanden voor industriële massaproductie'', zegt Kevin Delany, partner van PricewaterhouseCoopers. ,,De verhuizing van economische activiteit gaat door. Maar ook de kwaliteit van het ICT-personeel in India is hoog en de arbeidsmarkt is er onuitputtelijk. Daartegen kunnen de Belgische werknemers, geroemd voor hun hoge productiviteit, niet langer concurreren.''

In 2004 besteedden de Europese telecombedrijven bijna 7 procent van hun totale bedrijfskosten aan outsourcing en offshoring naar Oost-Europa en Azië. Dat is bijna het dubbele van het voorgaande jaar. Voor de financiële dienstenbedrijven ging het om meer dan 8 procent, ruim een verdubbeling.

De oplossing ligt volgens PwC vooral in een (loon)kostenverlaging, want de ruimte voor een verdere verhoging van de productiviteit is beperkt, tenzij door het verder optrekken van het aantal arbeidsuren.

Besparen op de opleiding van werknemers is alvast ,,totaal verkeerd''. Het gemiddeld aantal uren opleiding per werknemer is in Europa gedaald van 27 uur in 2001 tot 19,7 uur in 2004. Voor Belgische bedrijven ligt dat cijfer op nauwelijks 16,5 uur opleiding per werknemer.

Johan RASKING
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=GL9Q6GT7
Citaat:
[size=3],,Overheid morst met ons belastinggeld''
Oeso en VBO vernietigend voor ons land[/size]

Wij zijn wereldkampioen belastingen betalen, bewijzen nieuwe cijfers van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso). Tegelijk geven we veel, maar zeker geen recordbedragen uit aan sociale zekerheid. Waar gaat al dat geld dan naartoe? ,,Naar de inefficiënte werking van onze overheid'', zegt Carolien Ven van het VBO. Die beweert dat we 30.000 ambtenaren te veel hebben.
De belastingdruk op inkomens bedraagt in de Oeso-landen gemiddeld 36,5 procent. In België is dat 54,2 procent, een absoluut wereldrecord. Nochtans zijn we op de goede weg: in 1999 bedroeg de fiscale en parafiscale druk op het gemiddelde loon nog 56,9 procent. Maar omdat in de andere geïndustrialiseerde landen de belastingdruk in dezelfde mate daalt, ziet het er niet meteen naar uit dat we onze trieste koppositie snel zullen kwijt raken.

Vraag is waar onze overheid al dat belastinggeld aan uitgeeft. Onze sociale zekerheid is iets beter dan gemiddeld. Ze kost dan ook iets meer dan het gemiddelde (24,72 procent tegenover gemiddeld 20,77 procent). Maar daarmee komen we nog lang niet aan topuitgaven zoals bijvoorbeeld in Zweden (29,78 procent). Aan defensie en ordehandhaving geven we beduidend minder uit dan de rest van de Oeso. Naar infrastructuur en onderzoek gaat het al helemaal niet. Alleen aan onderwijs geven we meer uit dan het gemiddelde, maar zeker geen recordbedragen.

,,Het geld gaat naar de geldverslindende werking van de overheid zelf'', concludeert het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO). Het feit dat België met zijn federale staatsbestel een complexe structuur heeft, is daarbij geen verschoning, aldus het VBO. ,,In vergelijking met bijvoorbeeld Zwitserland, ook een complex federaal land, werkt onze ambtenarij minder efficiënt '', legt Carolien Ven uit. Of anders gesteld: we tellen 30.000 ambtenaren te veel.

Frans DE SMET
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=GL9Q6BN6
Citaat:
[size=3]Slank en efficiënt[/size]

De dinsdag vrijgegeven bevindingen van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling nuanceren de jubelkreten over de zegeningen van paars, de actieve welvaartsstaat en een overheid die er voor de burger wil zijn in plaats van voor zichzelf. Fiscaal- en parafiscaal wordt geen hardwerkende mens ter wereld zwaarder belast dan de Belg. Nog een constante in de cijfers en tabellen: onze overheid weegt veel te zwaar.
Belastinggeld vliegt door ramen en deuren van bedrijfsmatig inefficiënt en log apparaat.
Dat de kostprijs van de NV Oud-België veel te maken heeft met de ingewikkelde, onvoltooide en weinig transparante bevoegdheden en de administratieve gevolgen daarvan, hoeft geen betoog. Na veertig jaar staatshervorming zijn er we er nog altijd niet in geslaagd de formules te vinden die de gewesten en gemeenschappen op de best mogelijke wijze aansturen. Voor niet weinig machtige lieden in dit land wordt dit nog lang niet afgewerkte bouwsel overigens maar wat graag als argument gebruikt om voor een terugkeer naar het België van toen te pleiten. Daar kan wat Vlaanderen betreft geen sprake van zijn.

De verschillen in de sociaal-economische textuur van Vlaanderen, Brussel en Wallonië worden elke dag groter. Van een slanke overheid gesproken: in Wallonië werken om en bij de 40 procent van de werkenden voor de overheid. De provincie Henegouwen heeft bijna vier keer zoveel medewerkers op de betaalrol dan West-Vlaanderen. De duurste ziekenhuizen bevinden zich in Brussel en Wallonië, de zuinigste in Vlaanderen.

De sociale partners zeggen grootse plannen te hebben om de competitiviteit van ons land aan te scherpen. Maar het is voor iedereen duidelijk dat we aardig wat remmend en zelfs dood gewicht achter ons aanslepen wanneer we de overheid nog dikker en duurder laten worden. Moeten ook in rekening geworden gebracht: de transfers van Vlaanderen naar Wallonië. Het meest neutrale, niet door partijhoofdkwartieren becijferde bedrag klokt af op 11 miljard euro, zo'n 3,5 procent van hetgeen zes miljoen Vlamingen met zijn allen verdienen. Dat is een veelvoud van hetgeen de Europese Commissie redelijk vindt wanneer het om solidariteit binnen de EU-ruimte gaat.

Hoewel uiterst belangrijk en politiek onafwendbaar volstaat een exclusief Vlaamse analyse niet langer wanneer het debat over een slanke en efficiënte overheid moet worden gevoerd. Ondanks de zelfbevrijdende individualisering en verzelfstandiging is de roep om meer overheid alleen maar sterker geworden. Of we dat nou willen of niet: er zal altijd een groep mensen zijn die het zonder de overheid niet redt. Het is onze plicht die mensen krukken aan te reiken teneinde hen opnieuw op eigen kracht flinke stappen vooruit te leren zetten. Helaas, soms lijkt het alsof uitgerekend die groep echte zwakken door de mazen van het net valt terwijl de overheid zich onledig houdt met het - soms bemoeizuchtig - besnuffelen van burgers die zich zonder gepamper ook wel door het leven kunnen en zullen slaan.

Mathias DANNEELS
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...=B296656060118
Citaat:
[size=3]Arbeidsproductiviteit in België blijft zakken[/size]

BRUSSEL - BRUSSEL - België is vorig jaar opnieuw een plaats gezakt in de ranglijst van landen met de hoogste arbeidsproductiviteit. De Luxemburgers, Noren, Fransen en Ieren zijn productiever.
In 2001 had de Belgische beroepsbevolking nog de hoogste productiviteit, aldus de krant De Tijd woensdag. De aanhoudende terugval wijst er volgens economen op dat de nieuwe jobs in België minder productieve jobs zijn.

BELGA (BELGA)
"Daar is men aardig mee bezig" hee?
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2006, 07:35   #77
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

dixit de gazet van de tjeven, in de oppositie...
makkelijk een journalist te vinden die de nuances in het nadeel van het beleid legt...

tjeven die in 1999 en 2003 hun kont door de haag staken...

nadat ze meer dan 40 jaar de hoofdverantwoordelijken waren voor 's lands afgang...

laat le hartelijk lachen met die repliek...

en nu vertrek ik "op congé"... maakt het allemaal goed hé....
Oud 6 mei 2006, 10:28   #78
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dixit de gazet van de tjeven, in de oppositie...
Je gaat hier uit van de foute verzwegen veronderstelling dat wat uit de hoek van de oppositie komt per definitie onwaar is.
Dat is natuurlijk te belachelijk om los te lopen. Een medium zoals b.v. de Standaard switcht niet van absolute waarheid naar totaal onbetrouwbaar omdat in een bepaalde legislatuur de partij bij wiens ideologische basis ze aanleunt van meerderheid naar oppositie verhuist.

Als we jouw van de pot gerukte redenering even doortrekken, dan zouden we kunnen concluderen dat Het Laatste Nieuws tussen 1988 en 1999 niks dan VLD-leugens en blauw gekleurde onzin publiceerde, en pas de laatste zeven jaar plotseling een neutrale bron van objectieve informatie geworden is, toen Verhofstadt I eindelijk zijn kans kreeg.
Ik geloof niet dat je d�*t wilde beweren of onderschrijven........
Oud 8 mei 2006, 10:43   #79
Steben

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
[SIZE=1]Het is niet omdat het volk de macht heeft dat het volk ook het dagelijkse bestuur en dergelijke op zich op dient te nemen. Ooit gehoord van een mandaat? Een aanstelling? Democratie betekent simpelweg dat de aangestelde personen onder controle van- en goedkeuring/afkeuring door - het volk staan. Je wilt toch niet dat iedereen in een voetbalclub zich moet gaan bezighouden met het afrijden van het gras van het veld? [/SIZE]

[SIZE=1]Directe democratie IS democratie zoals ze zou moeten zijn. [/SIZE]
[SIZE=1]Het woord 'indirect' slaat op vertegenwoordiging, zoals hierboven net geschetst. [/SIZE]
[SIZE=1]'Democratie" zelf is heel simpel uit te drukken: het volk heeft de macht. De vertegenwoordigers voeren enkel uit wat het volk wilt, en bvb niet wat hun partijbesturen willen...[/SIZE]

[SIZE=1]Vrije meningsuiting is een onderdeel van democratie.[/SIZE]
[SIZE=1]Nogal wiedes: als het volk niet mag zeggen wat het denkt, hoe kan het dan zijn wil kenbaar maken?[/SIZE]

[SIZE=1]Democratie is een systeem waarin elke burger ervan verzekerd is dat de meerderheid binnen het volk achter de beslissingen staan. [/SIZE]
[SIZE=1]Dat is al véél beter dan een minderheid van 200 politici die dan nog slaafs het knopje induwen dat hun partijbesturen-kliekje aanwijst.[/SIZE]

[SIZE=1]En weeral verwar je vertegenwoordiging met democratie.[/SIZE]

[SIZE=1]Voor democratie volstaat geen goodwill van vertegenwoordigers. Afhankelijk zijn van goodwill impliceert machteloosheid. Democratie is net dat het volk de macht heeft. Nee dank u voor dit troostprijsje...[/SIZE]

[SIZE=1]Het lijkt me eerder dat de auteur van deze regel belachelijk is...[/SIZE]

[SIZE=1]In een democratie maakt het niet uit wie aan de macht is. Welke programma's er voorgehouden en welke beloftes er gemaakt werden. Het volk kan ingrijpen wanneer het dat nodig acht. Is de vertegenwoordiging haar mandaten niet waard, dan zullen er corrigerende referenda voorvallen totdat ze dat wèl is.[/SIZE]

Ik kies niet voor jou alleszins... Je lijkt me eerder een Hitlertje.

Kom aan zeg, ga je nu echt zeggen dat je mijn post niet snapt of wat?
Als je trouwens niet wil kiezen tussen de antwoorden (je snapt niet eens dat het keuzen zijn en alles behalve de opsomming van mijn meningen) blijf dan thuis, ik ben niet voor stemplicht.

Citaat:
Vreemde tekst. Als de voetbalclub 10 leden heeft ga je dan iets anders toepassen dan bij 10.000.000 leden? Democratie...vanaf zoveel leden?
Dit slaat nog alles: je snapt het dus echt niet...

Ik wou dus juist zeggen dat het meerderheidsprincipe vooropstaat, zonder dat mag je met vanalles afkomen: het zal geen democratie zijn. Dus idd of het nu een voetbalclub is of een gans volk.

Overigens referenda: graag, maar eerst meerderheidsprincipe boven alles.

zucht zeg, je bent in elk geval een lastige leerling...

PS: wat is een hitlertje? eet dat ook etensresten of enkel graantjes?
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 8 mei 2006 om 10:51.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be