![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Burger
|
![]() wtf, toen mijn vader voor zijn werk in Luik moest werken... Ik spreek hier niet over de oertijd he. Ik spreek over het heden.
"Door het invoeren van bindende referenda op alle niveaus krijgen de mensen een rechtstreekse stem in het beleid en tevens het laatste woord". (Guy Verhofstadt, 7 oktober 1997) Er is nog geen enkel referendum gehouden ondertussen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Burger
|
![]() Dit is in alle steden zo; rij eens in Brussel langs de vaart, rij in Antwerpen eens langs de havenindustrie aan de Schelde,... Vele mooie plaatsen langs grote vaarwegen werden in het verleden door de grauwe industrie verjaagd.
"Door het invoeren van bindende referenda op alle niveaus krijgen de mensen een rechtstreekse stem in het beleid en tevens het laatste woord". (Guy Verhofstadt, 7 oktober 1997) Er is nog geen enkel referendum gehouden ondertussen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wel interessant zijn bijv. de overblijfselen van de Limburgse mijnen, zoals de vroegere schachttorens. Her en der zijn dit al musea geworden. Bekend voorbeeld van industrieel erfgoed uit Rotterdam is "de Hef", de voormalige spoorbrug over de Koningshaven en een van de weinige overblijfselen van de bovengrondse spoorlijn tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Zuid (tegenwoordig ondergronds via de Willemspoortunnel). Zou aanvankelijk gesloopt worden, maar na massale protesten vanwege de beeldbepalende waarde van de brug werd hiervan afgezien. Een ander voorbeeld in Rotterdam is de Van Nelle-fabriek (bekend koffie- en tabaksmerk) uit 1931, inmiddels omgevormd tot kantoorgebouw voor kleine ondernemingen. Vanwege de lichte gevel met veel glas, 's avonds sterk verlicht, in de Rotterdamse volksmond ook wel de "Lichtekooi van Spangen" genoemd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Van Nelle-fabriek is idd een mooi voorbeeld. Enkele jaren geleden eens naartoe geweest.
Turn & Taxis in Brussel vind ik ook zeer geslaagd. Maar ook in Wallonië beginnen ze stilaan de schoonheid van hun industrie te zien. In de Borinage bijvoorbeeld. Le Pass combineert een oude mijnlift, silo's en de machinezaal, met een moderne structuur (met vlakbij nog een paar terrils). Daar hebben ze dan een technologiecentrum ondergebracht, vergelijkbaar met het Vlaamse Technopolis. In Hornu hebben ze de fabrieken van Grand Hornu gerestaureerd en er het Mussée des Arts Contemporaines (MAC's) naast gebouwd. Beide zijn volgens mij zeer geslaagde projecten. Er zijn er natuurlijk ook andere... Mensen die een site willen restaureren, maar geen steun krijgen van de overheid. Daar gaat het dan minder goed mee. Maar ik ook nog werkende fabrieken, of totaal vervallen sites hebben hun schoonheid. Je zou eens moeten je fiets nemen en door één van die oude Waalse industriële gebieden moeten rijden. Daar vind je nog echt prachtige zaken. Maar veelal weggestoken achter huizen of bomen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
|
![]() Ik heb van een docent historische geografie begrepen dat in Limburg zelfs steenkolenbergen tot industrieel erfgoed zijn uitgeroepen.
![]() Dat pakhuis van Turn & Taxis ziet er inderdaad erg mooi uit. In Rotterdam, waar de havenactiviteiten inmiddels uit de (binnen)stad zijn verdwenen, heeft men in veel gevallen de oude pakhuizen laten staan en deze verbouwd tot woningen. Een voorbeeld is graanpakhuis 't Leidsche Veem op de Kop van Zuid, dat omgebouwd is tot studentenflat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vraag me af hoe het zou komen dat daar altijd zilverberken op groeien. Het is wel een mooie combinatie: de zwarte ondergrond met de witte bomen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
|
![]() Leuke combinatie van natuur en cultuur.
|
![]() |
![]() |