![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() bovendien is het nogal idioot om studenten, die al volwassen zijn en reeds diploma's behaalden thuis, te vergelijken met allochtone kinderen hier. Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Minister-President
|
![]() In dit verband heb ik twee concrete wijze uitspraken onthouden:
- Marleen Vanderpoorten: méér aandacht moet gaan naar het kleuteronderwijs, zodat we kinderen niet met een onoverbrugbare handicap richting basisonderwijs sturen. Je moet de "ziekte" bij de wortel aanpakken, d.w.z. zo vroeg als mogelijk. - Marc Van Peel: je kan leerkrachten en bij uitbreiding de school niet opzadelen met een aantal wantoestanden die in het algemeen in de samenleving woekeren. Als derdegeneratie-allochtonen in het onderwijs binnenkomen met een schabouwelijke kennis van de voertaal en zélfs nog slechter scoren dan hun ouder(s), dan houdt dit in dat er vooral buiten de school nog enorm veel werk te verrichten is. [cf. de fameuze gezinsherenigingen] Bovenstaande tekstjes zijn geen citaten, maar bedenkingen die ik beide politici heb horen maken in een overigens sereen en interessant debat over deze materie.
![]() |
#63 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Minister-President
|
![]() @ ingenious
Onderwijs draait m.i. volledig om integratie; het voorbereiden van een nieuwe generatie op haar toekomst in deze -vaak harde en veeleisende- samenleving. En integratie rust op drie peilers: kennis - vaardigheden - waarden & normen. D�*t zijn de toetsstenen. Je hebt gelijk dat onderwijs de hefboom moet zijn voor sociale mobiliteit; dat onderwijs "de lat gelijk" moet leggen voor diegenen die met vergelijkbare competenties aan de start verschijnen. Maar een flink pak van de problemen spelen zich buiten de schoolpoort af: ouders die niet betrokken zijn bij het onderwijs, die de school zien als een substituut voor "opvoeding" (een gruwelijke misvatting), die verstek laten gaan op alle vlakken. Je ziet het zowel bij autochtonen als bij allochtonen. En je ziet het hoe langer hoe vaker. Alleen zijn allochtone kinderen nog een pak kwetsbaarder, want hun "integratietraject" is een stuk ingewikkelder. Taalachterstand, opgroeien in een "subcultuur" die vaak haaks staat op onze Westerse waarden en normen en een volslagen gebrek aan sociale vaardigheden... Die handicaps vragen een bijzondere aandacht zowel binnen als buiten de schoolpoort. Met de mislukte pogingen wat dat laatste betreft kan je ondertussen de straat al plaveien... misschien is een iets minder vrijblijvende aanpak aangewezen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Een voorbeeld: In een school waar familie van mij les geeft krijgen 2 leerlingen van vreemde afkomst (Middelbaar onderwijs/3de graad), in tegenstelling tot hun medeleerlingen een openboek-examen Nederlands! "Omdat ze de taal nog niet zo goed onder de knie hebben".... Wel medeleerlingen van hun hebben waarschijnlijk ook wel problemen met Frans krijgen.... neen, natuurlijk niet! Deze twee leerlingen waren al 4 jaar in ons land!... Ik heb de Duitse taal door zelfstudie op 1 jaar onder de knie gekregen, Italiaans ook binnen 1 jaar (met avondles). Er mag geen onderscheid gemaakt worden... Ze willen gelijke behandeling! Wel laten we dat hen geven!
![]() |
![]() |
#66 | |||||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Gelijke kansen is een leugen van links. Kinderen hebben verschillende aanleg en dus ongelijke kansen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
http://www.meervrijheid.nl/index.html?mrwealth.htm Citaat:
mvg Harald. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
|
![]() Citaat:
verder kan ik het enkel eens zijn met je analyse. de vraag is echter: hoe lossen we het op? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik kan iets minder begrip opbrengen. Kijk... als het niet lukt om er een kleinigheidje als "jij niet naar school gaan, jij geen diplom, jij geen job later" erin te krijgen, dan word ik bang van wat een andere methode gaat zijn. Gaan we allochtone jongeren betalen om niet te brossen of zo ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() een grappig artikel, dat wel. maar om die stelling te bewijzen kan je mss beter met iets geloofwaardigs afkomen. Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
|
![]() Citaat:
kom, laten we serieus blijven graag. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben serieus, hoor. Staatsonderwijs is quasi gratis (ik spreek even niet over hogere studies).
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Jazeker : 23 mei 2006 om 00:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Heb hier een tijdje geleden gelinkt naar een Nederlandse case-studie die een evenwichtig beeld van de realiteit geeft, door zowel problemen als mogelijkheden duidelijk te vermelden. (De tekst is lang, maar ik vermoed een stuk korter dan een fors uitgevallen topic hier en men hoeft ook niet alles te lezen.) Maar als het over de kern van de zaak gaat dan lees je ineens heel weinig reacties. (Overigens, leg je de verantwoordelijkheid bij een hele groep, niet bij de individuen, op een moment dat een andere groep dit soort benadering als heel beledigend ervaart.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
|
![]() het probleem is dan ook niet financieel hé. zelfs in het hoger onderwijs zijn de werkelijke kosten momenteel niet het grote probleem. er zijn nog andere voorwaarden te vervullen om een diplom en een job te krijgen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Welke groepen? Ik hoor nu vanalles over de individuele verantwoordelijkheid. Je hebt altijd zwakkere en sterkere leerlingen en je moet je aanpak zo organiseren dat beiden tot ontplooing kunnen komen. En ja, je mag niet alles in de sterkste groepen investeren. Vanuit een sociaal standpunt, en toch minstens om te beletten dat je anders zelf problemen aanmaakt. Citaat:
Citaat:
Maar zoals je zelf eigenlijk in het tweede punt aantoont veroorzaken dit soort standpunten, en de mensen die er rekening mee houden, inderdaad problemen. Waarom zou de Amerikaanse en nu ook de Engelse economie vlotter draaien dan die van bv. de Franse. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Welke groepen? Ik hoor nu vanalles over de individuele verantwoordelijkheid. Je hebt altijd zwakkere en sterkere leerlingen en je moet je aanpak zo organiseren dat beiden tot ontplooing kunnen komen. En ja, je mag niet alles in de sterkste groepen investeren. Vanuit een sociaal standpunt, en toch minstens om te beletten dat je anders zelf problemen aanmaakt. Citaat:
Citaat:
Maar zoals je zelf eigenlijk in het tweede punt aantoont veroorzaken dit soort standpunten, en de mensen die er rekening mee houden, inderdaad problemen. Waarom zou de Amerikaanse en nu ook de Engelse economie vlotter draaien dan die van bv. de Franse. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Citaat:
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bovendien moet het Nederlands - nog steeds volgens ingenious - standaard als moedertaal aan het nageslacht (in China) worden aangeleerd: niet enkel haar kinderen, doch ook haar kleinkinderen en achter achterkleinkinderen blijven Nederlands als voertaal hanteren en sturen hun kinderen taalonkundig naar de chinese school. (en vermits ze allemaal uiteraard Vlaamse huwelijkspartners blijven importeren houden ze het Nederlands in China springlevend!). Hopelijk krijg je van de chinese regering dan extra subsidies om je kinderen extra te ondersteunen! De chinezen zullen je dankbaar zijn. Volgens Ingenious "de logica zelve"! Laatst gewijzigd door circe : 23 mei 2006 om 07:53. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uit De Standaard:
De achterstand inhalen is niet vanzelfsprekend IN september 1998 verhuisde ik mijn logopedische praktijk van Antwerpen-Centrum naar Antwerpen-Noord. Aanvankelijk zag ik dat als een nieuwe uitdaging, want mijn praktijk werd multicultureel: een derde van mijn cliënteel was van Marokkaanse en Turkse origine, een ander derde bestond uit alle andere allochtone nationaliteiten en het laatste derde was autochtoon (inclusief 'vierdewereldkinderen'). Ik werkte voornamelijk met kinderen met leermoeilijkheden en taalachterstand uit Antwerpen-Noord, de Seefhoek en Borgerhout. Als logopediste wist ik al lang dat zestig procent van de leermoeilijkheden bij deze kinderen onrechtstreeks het gevolg is van taalachterstand. Vooral onvoldoende actieve en passieve woordenschat, waardoor lezen en begrijpen moeizaam verloopt, en onvoldoende kennis van de kwantitatieve begrippen, die heel belangrijk zijn voor het rekenleerproces, vormen het grootste probleem. De kinderen in kwestie groeien vaak op in een gezin waar de ouders onvoldoende of zelfs geen Nederlands kennen. En daardoor krijgen zij thuis geen ondersteuning bij het leren. Daarnaast werd ik vaak geconfronteerd met culturele problemen (bijvoorbeeld afspraken maken en niet komen opdagen) en gedragsproblemen (de houding van de jongens tegenover schoolgaan). In de scholen was er weinig in opvang voorzien. Vandaar dat deze kinderen vaak doorverwezen werden naar een logopediste. Maar het eigenlijke logopedisch-therapeutisch werk vergde extra energie en geduld door de taal- en motivatieproblemen. Onwetendheid, onvoldoende integratie en kennis van het Nederlands van de ouders maakten mijn taak extra belastend als het bijvoorbeeld ging om de administratieve procedure te regelen, om de ouders te motiveren om hun kind thuis extra te begeleiden zodat er een snellere integratie van het geleerde zou zijn, om de ouders zelf aan te zetten om Nederlands te leren enzovoort. Financieel had een en ander voor mij als zelfstandige ook gevolgen. Al deze bijkomende inspanningen gebeurden niet alleen kosteloos in mijn vrije tijd, sommigen weigerden mij ook te betalen totdat het ziekenfonds het licht op groen had gezet. En sommigen betaalden zelfs niet zodat ik op zaterdagmorgen persoonlijk bij hen thuis langsging in de hoop op enige vergoeding (aangetekende brieven hadden toch geen effect). Ondertussen nam het onderwijsnet het initiatief om zorgverbreders aan te werven, iets waarmee ik heel gelukkig was, omdat ik op hen een beroep kon doen om de administratieve en financiële problemen mee te helpen oplossen en om de kinderen en ouders extra te motiveren. Na zeven jaar in deze regio te hebben gewerkt, een balans te hebben opgemaakt van mijn logopedisch werk in deze multiculturele omgeving, stevende ik af op een burn-out, waardoor ik er de brui aan heb gegeven. Had ik mij alleen kunnen concentreren op het begeleiden van het taalverwervingsproces en het lees-, schrijf- en rekenproces, zodat deze kinderen een betere kans tot integratie krijgen, dan had ik het misschien wel volgehouden. Kristin Morel (De auteur is logopediste.) ------------------- Allemaal de schuld van "ons" onderwijssyteem en gedemotiveerde leerkrachten! Laatst gewijzigd door circe : 23 mei 2006 om 10:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
|
![]() Citaat:
![]() het onderwijs is echter een pak complexer, maar goed, jij blijft je duidelijk fixeren op allochtonen met een andere moedertaal is, wat die stoute moslims express doen om moedwillig te zijn en om ons later te onderwerpen en blabla. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
|
![]() die begeleiding moet deel uitmaken van ons systeem, niet van de privé. zo hebben alle kinderen recht op laagdrempelige hulp en moet die madam niet achter haar centen hollen. zo dus, het is een fout van ons systeem.
|
![]() |
![]() |