Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 mei 2006, 10:51   #61
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blazer Bekijk bericht
Dat is nu net de herverdelingscomponent van belastingen. Dan blijft er niets meer over van ons belastingsysteem.
Er blijft weldegelijk iets over: een democratisch systeem waarbij de burger zelf kiest hoe zijn centen herverdeeld wordt in plaats van een (zoals blijkt) incompetente minister.

Citaat:
Ik heb geen auto en ik betaal toch via de belasting mee aan de autosnelwegen. Mijn vader neemt nooit de trein en betaalt via de belastingen wel mee aan de werking van de NMBS.
Dat is idd heel fout.

Een belasting op de consuptie ware heel wat rechtvaardiger dan een 'herverdeling' enkel volgens de belangen van een toevallige minister.

Citaat:
Verdi overleeft simpelweg niet zonder subsidies.
Wie zegt dat?
Citaat:
Maar de NMBS overleeft ook niet zonder subsidies. Moet je dan zeggen pech voor de treingebruikers, neem maar de wagen?
Neen. Maar de gebruikers dienen de werkelijke kost te betalen.
Oud 19 mei 2006, 10:52   #62
xylitar
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Staat het woordje 'cultuurchecks' (naar analogie met dienstenchecks) je beter aan?

Weet jij trouwens waarmee ieder van ons, buiten dit forum, aan de kost komt?

Wie weet praten er hier zelfs een aantal tegen hun eigen winkel...
Welja, dienstencheques, cultuurcheques, morgen nog wat cheques voor al die andere dingen en we hebben geen mini-sters meer nodig... Voor mij niet gelaten... Beter?

Waarmee u aan de kost komt, dat hoef ik niet te weten... Al werkte u bij de Koning of in een gesloten koolmijn....

Ik durf er bijna om wedden dat meer dan de helft hier kate en de bevoegde mini-ster bijna naar de hemel hadden geprezen als kate moest gewonnen hebben... Ze hebben goed gedaan voor ons land, hoara, jippie... Als het niet lukt dan is het een bak stront...
xylitar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2006, 10:52   #63
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xylitar Bekijk bericht
En die mini-ster is gekozen
Onzin. Ministers worden benoemd.
Oud 19 mei 2006, 10:54   #64
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welja, dienstencheques, cultuurcheques, morgen nog wat cheques voor al die andere dingen en we hebben geen mini-sters meer nodig... Voor mij niet gelaten... Beter?
Voor sommige zaken (zoals cultuur) idd héél wat beter.

Citaat:
Ik durf er bijna om wedden dat meer dan de helft hier kate en de bevoegde mini-ster bijna naar de hemel hadden geprezen als kate moest gewonnen hebben...
U lijkt me een miserabele gokker.
Oud 19 mei 2006, 10:54   #65
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En die mini-ster is gekozen...
Ondanks dat zijn 'partij' niet eens de kiesdrempel haalt?????
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2006, 10:54   #66
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blazer Bekijk bericht
Verdi overleeft simpelweg niet zonder subsidies.
Waarom zou de staat Verdi moeten overeind houden?

Eeuwenoude componisten in leven houden waar niet genoeg vraag naar is: een nieuwe visie op de kerntaken van de overheid?
Oud 19 mei 2006, 10:55   #67
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze hebben goed gedaan voor ons land, hoara, jippie... Als het niet lukt dan is het een bak stront...
Dat is allerminst mijn these.
Ik kritikeer het subsidie-beleid van Anciaux.
Hij gokte ferm verkeerd, maar met onze centen.
Oud 19 mei 2006, 10:55   #68
Khonnor
Parlementsvoorzitter

Khonnor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Waar staat dat dan?
De grote massa moet ZELF kunnen bekijken, beluisteren (en betalen) wat het zelf wil, net zoals jij kan bekijken en betalen wat jij zelf wil. In het huidige systeem bepalen dat kloten van ministers.

En dus moet de grote massa via de belastingen meebetalen voor de smaak van enkelingen zoals jij?
Ik geloof niet in een systeem waar de subsidies afgemeten worden aan het aantal bezoekers. Zo wordt het immers heel moeilijk om cultuurprojecten op poten te zetten. Cultuurprojecten moeten de kans krijgen om te groeien, en daar is vooral in het begin geld voor nodig.

Laten we een voorbeld nemen. Stel dat een cultuurproject 10 EUR subsidie krijgt voor elke bezoeker die het aantrekt. Laten we nu veronderstellen dat er drie projecten zijn, en een totaal van 10.000 geïnteresseerden.

1. Project 1 is een groots opgezet kinderspektakel genre Gert Verhulst met zijn Samsons, Plops en Piet Piraten.
2. Project 2 is een vertolking van een toneelstuk, op een populaire wijze vertolkt door een populair gezelschap.
3. Project 3 is een vertolking van hetzelfde toneelstuk, op een provocerende, "moeilijk" en vernieuwende wijze vertolkt door een avant-garde gezelschap.

Laten we nu aannemen (waarschijnlijk terecht) dat Project 1 60% van de bezoekers lokt, Project 2 35% en project 3 5%. Dat zou inhouden dat de volgende subsidies verdeeld worden:
1. 60.000 EUR voor Project 1
2. 35.000 EUR voor Project 2
3. 5.000 EUR voor Project 3

Nochthans is het niet noodzakelijk zo dat de werkingskosten van de drie Projecten verschillen. Acteurs moeten betaald worden, net als decorbouwers, decors, de zaal, belichting, etc...
Bovendien is het goed mogelijk dat Project 1 en 2 perfect zelfbedruipend zijn, terwijl nr. 3 het een pak moeilijker zal hebben om het hoofd boven water te houden. Gevolg, de eersten die de boeken zullen neerleggen zijn de mensen achter Project 3.

Cultuursubsidies mogen niet enkel populaire kunst sponsoren. Ze moeten een soort van herverdelingseffect hebben dat er voor zorgt dat ook "andere" kunst bereikbaar blijft voor de mensen die hierin geïnteresseerd zijn. Als je dit afschaft zal je immers een toestand krijgen waarin je enkel nog Projecten 1 en 2 krijgt, en waarin je project 3 op je buik kan schrijven. Terwijl het misschien net het nr. 3 is dat de meeste maatschappelijke relevantie draagt. Zo krijg je een vervlakking van hetrijkgeschakeerde cultuuraanbod, en dit is toch het laatste wat we willen, niet waar?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Wat heeft een minister van cultuur, wiens partij niet eens de kiesdrempel haalt, met democratie te maken?
Maar die minister mag wél onze centen weggooien aan projecten waarvan hij denkt dat ze hem geen windeieren zullen leggen?
Ik zeg niet dat ik geen kritiek heb op de manier waarop de subsidies momenteel verdeeld worden. Zoals hierboven terecht aangehaald wordt er relatief teveel geld in elitaire kunst gepompt terwijl amateurgezelschappen die "kunst voor het volk" maken nauwelijks aandacht krijgen. Werk aan de winkel dus!
Oud 19 mei 2006, 10:55   #69
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
U huldigt waarlijk een dieven- en stropersmoraal.

Ik wist dat deze draad uiteindelijk toch nog iets nuttigs zou opleveren!
Oud 19 mei 2006, 10:56   #70
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
In mijn systeem kan zo een cultuurbon uiteraard ook gegeven worden aan een straatzanger o.i.d.
Merci.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2006, 10:56   #71
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik durf er bijna om wedden dat meer dan de helft hier kate en de bevoegde mini-ster bijna naar de hemel hadden geprezen als kate moest gewonnen hebben... Ze hebben goed gedaan voor ons land, hoara, jippie... Als het niet lukt dan is het een bak stront...
Jij bent dus een even slechte gokker als Ansjoo.
Kaat verloor immers met glans.
Oud 19 mei 2006, 10:58   #72
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khonnor Bekijk bericht
Ik geloof niet in een systeem waar de subsidies afgemeten worden aan het aantal bezoekers. Zo wordt het immers heel moeilijk om cultuurprojecten op poten te zetten. Cultuurprojecten moeten de kans krijgen om te groeien, en daar is vooral in het begin geld voor nodig.
Dat is een onbewezen stelling.
Hoeveel woud-be romanciers, componisten, schilders, beeldhouwers etc. krijgen vooraf een subsidie om aan het werk te slaan?
En toch is er productie.......

Citaat:
Ik zeg niet dat ik geen kritiek heb op de manier waarop de subsidies momenteel verdeeld worden. Zoals hierboven terecht aangehaald wordt er relatief teveel geld in elitaire kunst gepompt terwijl amateurgezelschappen die "kunst voor het volk" maken nauwelijks aandacht krijgen. Werk aan de winkel dus!
Subsidies (= ons geld) moet volgens onze inzichten besteed worden.
Oud 19 mei 2006, 10:59   #73
Khonnor
Parlementsvoorzitter

Standaard

By the way, ik hoop dat iedereen er van op de hoogte is dat een systeem van cultuurwaardebonnen al bestaat op kleine schaal, nl. voor Vlaamse theaters en concertzalen in het Brusselse. Spijtig genoeg zijn deze bons enkel beschikbaar voor mensen met domicilie in het Brussels en haar randgemeenten (dit was vroeger niet zo). Voor wie er niet van op de hoogte is, kijk hier: http://www.vgc.be/Cultuur/AlgemeenCu...tuurwaardebon/
Oud 19 mei 2006, 10:59   #74
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik noem dit geen bagatel.
Anciaux faalt jammerlijk cultureel én politiek.
Hij geeft zichzelf dus een brevet van onbekwaamheid als minister van cultuur. Hij smoste met onze centen, besteedde ze niet adequaat.
Hij moet dus ophoepelen.

Ik noem dat ook geen bagatel, maar figuren als Anciaux noemen dat wel bagatellen...

Dat hij onbekwaam is, ja da weten we ondertussen al een paar jaar,... Dankzij papa op 't juiste moment gelanceerd, af en toe wa blijten en al 2 partijen finaal naar de kloten geholpen...

Kom, ik denk dat zelf Prins Fluppe beter zou doen en dat wil al wa zeggen nietwaar ?
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2006, 11:00   #75
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met cultuurchecks betaalt toch iedereen wat hij zelf wil inplaats van dat een of andere politiek benoemde populist zijn job misbruikt ter persoonlijk voordeel?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 19 mei 2006 om 11:00.
Oud 19 mei 2006, 11:00   #76
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Terwijl het misschien net het nr. 3 is dat de meeste maatschappelijke relevantie draagt.
Een puur subjectieve inschatting. Voor hetzelfde geld vindt iemand anders project 2 of 1 "maatschapelijk relevanter". Maar ondertussen gebruikt een kleine kliek wel het geld van Jan en Alleman om zijn eigen subjectieve inschatting op te dringen aan de rest.
Oud 19 mei 2006, 11:01   #77
Khonnor
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Subsidies (= ons geld) moet volgens onze inzichten besteed worden.
Neen, zo krijg je een vervlakking van het aanbod.

Als je jouw redenering doortrekt zou het belastingsgeld gebruikt moeten worden om 1000 km nieuwe wegen aan te leggen, als het volk dit wenst. Dat er dan ecologische bezwaren zijn, daar wordt geen rekening mee gehouden omdat een minderheid dit belangrijk vindt.
Oud 19 mei 2006, 11:01   #78
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
By the way, ik hoop dat iedereen er van op de hoogte is dat een systeem van cultuurwaardebonnen al bestaat op kleine schaal, nl. voor Vlaamse theaters en concertzalen in het Brusselse. Spijtig genoeg zijn deze bons enkel beschikbaar voor mensen met domicilie in het Brussels en haar randgemeenten (dit was vroeger niet zo). Voor wie er niet van op de hoogte is, kijk hier: http://www.vgc.be/Cultuur/AlgemeenCu...tuurwaardebon/
Ik las de link, maar de bonnen zijn op.
Kate is weg met de buit.
Oud 19 mei 2006, 11:03   #79
Khonnor
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik las de link, maar de bonnen zijn op.
Kate is weg met de buit.
Weer fout, dit is een initiatief van de Vlaamse Gemeenschapscommissie in Brussel. Heeft dus niets te maken met het Vlaamse/federale cultuurbeleid.
Oud 19 mei 2006, 11:03   #80
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Neen, zo krijg je een vervlakking van het aanbod.
Alweer een subjectief criterium.

Citaat:
Als je jouw redenering doortrekt zou het belastingsgeld gebruikt moeten worden om 1000 km nieuwe wegen aan te leggen, als het volk dit wenst. Dat er dan ecologische bezwaren zijn, daar wordt geen rekening mee gehouden omdat een minderheid dit belangrijk vindt.
En jij spartelt tegen als men vaststelt dat jij een tegenstander van de democratie bent?

Laatst gewijzigd door baarle : 19 mei 2006 om 11:03.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be