Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 mei 2006, 09:33   #61
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Belgisch staatsverband? Welke economische meerwaarde biedt belgië voor Vlaanderen? Wallonië is een bodemloze put, die gedempt dient te worden met Vlaams geld, dat anders geïnvesteerd zou kunnen worden OF in de economie, OF als belastingsverlaging (koopkracht stijgt, economie wordt gestimuleerd,...)

Een volk en een taal zijn geen garantie voor goed bestuur, maar wel voor een eigen staat (zelfbeschikkingsrecht).

Uw stelling 1. Gaat in tegen het zelfbeschikkingsrecht.
2. U zal er geen meerderheid voor vinden.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2006, 09:42   #62
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Die goed draaiende economie is opgebouwd in een Belgisch staatsverband.
Correcter zou zijn: Die goed draaiende economie is opgebouwd ondanks een Belgisch staatsverband.
Citaat:
Stel: ik vind dat Antwerpenaars en Limburgers niet bij elkaar horen (), gaan we dat dan ook splitsen?
Als die dat zouden willen, waarom niet? Maar ik ken geen Antwerps of Limburgs Belang.
Een draagvlak voor splitsing tussen beiden , zal er dan wel ook niet zijn.
Oud 28 mei 2006, 10:34   #63
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zuivere copy/paste...

De studies van de KBC en VBO even selectief vergeten?

Hier heb je enkele cijfers uit het jaarverslag (2004) van de RVA en zoals je ziet liegen die er niet om.

Vlaming betaalt steeds meer voor Waalse werklozen
Vlaanderen betaalt 800 miljoen euro meer dop dan het krijgt.
De transfers in de werkloosheid tussen Vlaanderen en Wallonië bedroegen in 2004 ruim 800 miljoen euro. Dat is een stijging van liefst 10 procent tegenover het jaar daarvoor. Dat blijkt uit een berekening die Vlaams volksvertegenwoordiger Johan Sauwens (CD&V) maakte op basis van het pas gepubliceerde RVA-jaarverslag.

In dat verslag wordt voor de eerste keer een aantal gegevens regionaal opgesplitst. Van de werknemers die werkloosheidsbijdragen betalen, woont 60,1 procent in Vlaanderen, 30,5 procent in Wallonië en 9,4 procent in Brussel. Maar de werkloosheidsuitgaven gingen in 2004 voor 50 procent naar Vlaanderen (3,954 miljard euro), voor 38,8 procent naar Wallonië (3,068 miljard euro) en voor 11,1 procent naar Brussel (0,893 miljard euro). In die cijfers zitten ook de uitgaven voor brugpensioenen en loopbaanonderbreking. In Wallonië zijn er relatief minder bruggepensioneerden en tijdskredietnemers, maar relatief veel meer volledig werklozen.

Volgens de berekeningen van Sauwens zijn de transfers in de werkloosheidsuitgaven steeds sneller aan het stijgen. In 1990 bedroegen ze nog 220 miljoen; in 1995 al 380 miljoen om in 2000 door te groeien naar 480 miljoen. In 2003 ging er 728 miljoen van noord naar zuid en in 2004 steeg de RVA-transfer tot een recordbedrag van 804 miljoen.

,,Dat wordt echt dramatisch", zegt Sauwens. ,,Wallonië wordt echt een blok aan ons been. De economische heropleving van Wallonië moet ons aller prioriteit zijn. Maar daarvoor moeten het tewerkstellingsbeleid en de loonakkoorden gesplitst worden. Als de Walen zich blijven vastklampen aan die hoge uitgavensystemen, dan gaan beide landsdelen de dieperik in. Vlaanderen heeft dat geld zelf nodig voor innovatie en onderwijs", zegt Johan Sauwens.

daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2006, 10:41   #64
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Moeten wij onze eigen vrijheid afkopen?
Zijn wij slaven of zo?
Is Wallonië vandaga in een toestand dat ze op eigen benen kunnen staan? Door decenia van slecht Belgisch beleid is Wallonië in een enorme crisis geraakt. Wallonië is net zogoed een slaaf van de Belgische staat als Vlaanderen. Misschien zelfs nog meer.
Wallonië nu zomaar dumpen, zou slecht zijn voor Vlaanderen zowel als Wallonië.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2006, 10:45   #65
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Voldoende is het CS op te blazen.
Lees er maar 'ns Marc Grammens op na.
En wat Grammens zegt is per definitie waar, of zo??
Ik heb geen enkel vertrouwen in het VB, en volgens mij zijn zij even erg als de andere Vlaamse partijen. Eens Dewinter premier is, zie ik hem niet direct het land splitsen.

Er moet gewerkt worden aan een brede volksbeweging die de Vlaamse politici in hun greep krijgt. Want vandaag is er geen enkele partij in Vlaanderen die mijn blind vertrouwen geniet. Zeker niet het VB.
Oud 28 mei 2006, 10:45   #66
leeuwenhart
Banneling

leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die goed draaiende economie is opgebouwd in een Belgisch staatsverband.

Een volk, een taal e.d. zijn geen garanties voor een goed bestuur (dat weet u zelf ook wel).

Stel: ik vind dat Antwerpenaars en Limburgers niet bij elkaar horen (), gaan we dat dan ook splitsen?
in een Belgisch staatsverband?
Kunt u me zo eens kort de inbreng van Wallonie aantonen?
leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2006, 10:51   #67
leeuwenhart
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
maw : wanneer je over transfers naar Brussel praat reken je maar al te graag de belastingen van de pendelaars bij het inkomen van VL terwijl Brussel daar de infrastructuur voor levert.

Ik wil maar zeggen dat de 'transfers' naar Brussel niet zo simpel zijn als wordt voorgesteld in die 'studies'.
de inbreng van het Brusselsgewest in Brussel is dan ook bijna nihil.
Alle investeringen van wegen zijn federaal (omdat het rijkswegen zijn)
zoals eerder vermeld, de NMBS ook federaal, en alle andere instanties zoals werkgelegenheid VDAB en haar waalse tak worden door de 2 andere gewesten betaald.
Voor de rest wordt er daar geteerd op Europees geld.
Oud 28 mei 2006, 10:53   #68
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
3)Moest FDW, FVH of GA dit doen dan verdwijnt het VB. Dus doet zij dat niet.
En N-VA? Zij hebben toch ook de grote verklaringen afgelegd dat ze nooit in een Vlaamse regering zouden stappen zonder splitsing van BHV. Dat ze in een regering zouden stappen, met een regeerakkoord dat spreekt over de onverwijlde splitsing, kon er voor velen nog door. Maar 90% van de N-VA'ers voelen zich verraden doordat N-VA na de niet-splitsing gewoon in de regering is blijven zitten.

Ik zie niet in waarom N-VA er wél zou worden op afgerekend en VB niet? N-VA focust zich dan nog vooral communautaire zaken, voor het VB zijn de communautaire zaken slechts bijzaak.
Remember de 3 V's van het VB: Veiligeheid, Vreemdelingen en Verlost geraken van het CS om aan de macht te geraken.
Oud 28 mei 2006, 11:10   #69
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
N-VA focust zich dan nog vooral communautaire zaken, voor het VB zijn de communautaire zaken slechts bijzaak.
Remember de 3 V's van het VB: Veiligeheid, Vreemdelingen en Verlost geraken van het CS om aan de macht te geraken.
Ik weet niet of de communautaire zaken bijzaak zijn voor het VB (ze doen het echter wel zo uitschijnen naar buiten toe). Het VB is tenslotte ontstaan door het Egmontpact.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2006, 11:11   #70
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door leeuwenhart Bekijk bericht
in een Belgisch staatsverband?
Kunt u me zo eens kort de inbreng van Wallonie aantonen?
Ik heb het niet over Wallonië, ik heb het over het visitekaartje België naar het buitenland toe.
Oud 28 mei 2006, 11:27   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet niet of de communautaire zaken bijzaak zijn voor het VB (ze doen het echter wel zo uitschijnen naar buiten toe).
Dan moet u toch dringend een bril kopen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2006, 11:29   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het niet over Wallonië, ik heb het over het visitekaartje België naar het buitenland toe.
Ik denk dat de mate waarin de bollen van het Atonium blinken enige invloed heeft op de uitvoer van de Vlaamse of Waalse bedrijven?

Neen.
Oud 28 mei 2006, 11:38   #73
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik denk dat de mate waarin de bollen van het Atonium blinken enige invloed heeft op de uitvoer van de Vlaamse of Waalse bedrijven?

Neen.
Tja, de mate waarin de IJzertoren schittert zal ook niet bepalend zijn voor Vlaanderen, niet?

België heeft (en opent nog steeds) vele deuren in het buitenland. Vlaanderen zal zich sowieso nog serieus moeten bewijzen.
Oud 28 mei 2006, 11:43   #74
leeuwenhart
Banneling

Standaard

Citaat:
Tja, de mate waarin de IJzertoren schittert zal ook niet bepalend zijn voor Vlaanderen, niet?

België heeft (en opent nog steeds) vele deuren in het buitenland. Vlaanderen zal zich sowieso nog serieus moeten bewijzen.
België opent juist niks!
De laatste missie naar China met Fluppe van kolderburg en de federale regering is op een ferme sisser afgelopen. Zij hebben ons ter plaatse ten schande gemaakt.

Dezelfde missie werd overgedaan met Bourgeois en Fientje Moerman, die kwamen naar huis met contracten, en rechtstreekse vluchten van zaventem naar Hongkong. Dit in functie van zakelijk verkeer.

En in tegenstelling van Fluppe van kolderburg werd er s'avonds niet daar de hoerenbuurten gegaan maar gewerkt.

Laatst gewijzigd door leeuwenhart : 28 mei 2006 om 11:45.
Oud 28 mei 2006, 11:46   #75
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
België opent juist niks!
De laatste missie naar China met Fluppe van kolderburg en de federale regering is op een ferme sisser afgelopen. Zij hebben ons ter plaatse ten schande gemaakt.
Eerlijk blijven he! De personen die zijn gaan klagen in de media zijn dat gaan doen met een zekere bedoeling: Prins Filip belachelijk maken. Er waren genoeg zakenlui op diezelfde missie dat de verwijten van de klagers hebben tegengesproken.

Citaat:
Dezelfde missie werd overgedaan met Bourgeois en Fientje Moerman, die kwamen naar huis met contracten, en rechtstreekse vluchten van zaventem naar Hongkong.
Bourgeois heeft het charisma van een wastafel: geen dus.

Hier komen stellen dat het dankzij Geert Bourgeois en Fientje Moerman (die ik daar dan veel capabeler voor acht) is dat die missie goed verlopen is, vind ik dan ook gewoon lachwekkend:
Oud 28 mei 2006, 11:46   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Natuurlijk speelt de IJzertoren ook geen rol. Ik beweer dat ook niet.

Welke deuren moge België dan wel hebben? Wees gerust: niemand koopt een bepaald product omdat daar "Belgium" op staat. Men koopt een product omdat het goed is, omdat het kwalitatief hoogstaand is.
Oud 28 mei 2006, 11:47   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hier komen stellen dat het dankzij Geert Bourgeois en Fientje Moerman (die ik daar dan veel capabeler voor acht) is dat die missie goed verlopen is, vind ik dan ook gewoon lachwekkend:
Missies slagen door de bedrijven en hun vertegenwoordigers. Niet door een of andere onhandige prins of wat errond vlinderende politici.
Oud 28 mei 2006, 12:03   #78
leeuwenhart
Banneling

Standaard

Citaat:
Eerlijk blijven he! De personen die zijn gaan klagen in de media zijn dat gaan doen met een zekere bedoeling: Prins Filip belachelijk maken. Er waren genoeg zakenlui op diezelfde missie dat de verwijten van de klagers hebben tegengesproken.
Het zijn getrouwen van de federale regering die deze zaken bevestigen

Citaat:
Bourgeois heeft het charisma van een wastafel: geen dus.

1 Fientje Moerman capabeler achten dan GB, hierbij weet ik genoeg over uw politiek inzicht. Fientje Moerman heeft namelijk het verstand van een mier.
2 Charisma heeft niks te maken met het slagen van een economische missie.
het enige die telt is hoe er gewerkt wordt op dergelijke missies, en welke bedrijven interesse hebben om mee te werken.

VOKA heeft meermaals bevestigd, dat op reis gaan met GB geen plezierreisje is , maar dat er gewerkt moest worden. En in tegenstelling tot fluppe van kolderburg, was GB zelf aan het onderhandelen en overleggen met de chinezen.

Laatst gewijzigd door leeuwenhart : 28 mei 2006 om 12:04.
Oud 28 mei 2006, 12:40   #79
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fientje Moerman capabeler achten dan GB, hierbij weet ik genoeg over uw politiek inzicht. Fientje Moerman heeft namelijk het verstand van een mier.
Ik schat Fientje Moerman sowieso al niet hoog in, wanneer ik zeg dat ik haar nog capabeler acht dan Bourgeois, zegt dat heel veel over hoe ik over Bourgeois denk. 8)
Oud 28 mei 2006, 12:46   #80
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Di Rupo, Michel, De Wael, De Gucht en Van Cauwenberghe zijn natuurlijk veel capabeler.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be