Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juni 2006, 11:19   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Verschillen in uitslag zullen er altijd zijn tussen landsdelen. Als nu een meerderheid van de Limburgers voor België zou kiezen en een minderheid van de Antwerpenaren, ben je het dan eens met de splitsing van "Vlaenderen"?
Geen idee. Wat is immers "Vlaenderen"? Staat niet in Van Dale. En ook in menig actuele encyclopedie vind ik het woord niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2006, 11:22   #62
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Welke mensen doen dat wel?
Ik zie enkel mensen die willen goeie zaken ervan overnemen.
Ach, ceetje, je kent ze evengoed als ik, de mensen die het Montenegrijnse geval als argument gebruiken dat 'separatisme' toekomst heeft, of die nood hebben aan Catalonië om hun eigen Vlaamse eisen te verantwoorden. Vlaanderen moet zichzelf verantwoorden, niet 'het (volks)nationalisme' of 'het Europa der Volkeren' of wat zijn de andere populaire slogans tegenwoordig.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2006, 11:24   #63
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
Ach, ceetje, je kent ze evengoed als ik, de mensen die het Montenegrijnse geval als argument gebruiken dat 'separatisme' toekomst heeft, of die nood hebben aan Catalonië om hun eigen Vlaamse eisen te verantwoorden. Vlaanderen moet zichzelf verantwoorden, niet 'het (volks)nationalisme' of 'het Europa der Volkeren' of wat zijn de andere populaire slogans tegenwoordig.
Bwoah, je hebt wel een punt, maar je kan het Vlaamse streven wel gerust verpakken in een groter Europees kader mijns insziens.
Het is misschien niet 'direct' relevant, maar toch.
Oud 28 juni 2006, 11:25   #64
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
1. Dat is een andere kwestie... België hoeft geen conclusies te trekken uit wat er zoveel kilometer verderop gebeurt, maar kan wel eens haar licht opsteken, voor mogelijke oplossingen bijvoorbeeld, maar voor alles moet ze naar haar eigen specifieke situatie kijken.

2. Overigens denk ik dat het in België nog steeds aan politieke moed ontbreekt om met echte oplossingen te komen, en al te veel nadruk blijft leggen op lege compromisoplossingen. 3. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. 4. Misschien hebben de belgicisten in die zin gelijk wanneer ze de defederalisering van het land laken, in die zin dat het huidige federale model rammelt omdat men het nooit grondig heeft willen doorvoeren. 5. De versplinterde bevoegdheden, maar ook de laksheid wanneer het op Bundestreue aankomt, zijn daar zeker gevolgen van.
1. Dat is wel een tegenspraak, niet?
2. Inderdaad.
3. Nee, zachte heelmeesters zijn goede heelmeesters. Anno 2006.
4. Heb geen probleem met de 'federale' staat, zolang het niet de belangen van Belgie in het binnen en buitenland schaad.
5. Dat is dan ook een probleem van Belgie. En schaad de belangen van Belgie in het binnen en buitenland.
It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame."
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2006, 11:27   #65
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois Bekijk bericht
Dat is dan ook iets totaal anders dan een land splitsen.
Kan je eens voorbelden geven waar de 'monarchie' gevallen is door 500 man.
Frankrijk, 1789
Oud 28 juni 2006, 11:29   #66
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Frankrijk, 1789
Frankrijk 1789 was arm, ondemocratisch en het waren meer dan 500 man, waren namelijk ook revolutietroepen daar, wet je wel?
Try again.
It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame."
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2006, 13:22   #67
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Doe het dan ! Maak uw revolutie! Eens zien hoeveel bijval jullie gaan hebben.
We hebben nu een parlementaire democratie en een bevolking met de nodige middenveldorganisaties om ongewenste staatsgrepen te voorkomen. Flaminganten streven dan ook eerst en vooral naar het winnen van de bevolking.

Iets wat van de grote Belgische helden niet kan gezegd worden: zij vierden niet alleen een staatsgreep van een minderheid in, maar voerden nadien ook nog eens de dictatuur van die minderheid in.

Fraaie democraten hoor...
Oud 28 juni 2006, 14:06   #68
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
In Italië mocht men stemmen. In Catalonië ook. In Montenegro eveneens.

In 1830 mochten wij niet stemmen. Het meest billijke wat men kan doen, is de Nederlanden herenigen en na 10 jaar een referendum houden. Wil men dan nog de Belgische onafhankelijkheid, so be it, maar gezien de zwakke steun in 1830 zie ik niet veel kans daartoe. Stemt men voor een onafhankelijk Vlaanderen: ook goed.
Zever. In Italië mochten de mensen in 1861-1870 ook niet stemmen. Jáá, Tantist, op een paar uitzondering na, maar die gebieden waren een bijzonder kleine minderheid tegenover de gebieden die door oorlog of diplomatieke ruilhandel tot het Koninkrijk gingen behoren.

Als ik jou redenering doortrek moeten we trouwens in Frankrijk het ancien régime herstellen en dan na tien jaar een referendum doen. Er ging immers ook geen volksraadpleging aan de revolutie vooraf.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2006, 14:07   #69
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
We hebben nu een parlementaire democratie en een bevolking met de nodige middenveldorganisaties om ongewenste staatsgrepen te voorkomen. Flaminganten streven dan ook eerst en vooral naar het winnen van de bevolking.
Jullie zijn al negentig jaar bezig, en nog hebben jullie geen meerderheid. Wat zegt dat dan over jullie streven?
Oud 28 juni 2006, 14:11   #70
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Jullie zijn al negentig jaar bezig, en nog hebben jullie geen meerderheid. Wat zegt dat dan over jullie streven?
Vergelijk België eens met dat van 100 jaar terug, en zwijg
Oud 28 juni 2006, 14:17   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat het een taai en blijvend streven is dat iedere generatie weer mensen beweegt. Veel bewegingen en ideologieën zijn immers in die tijdspanne al verdwenen. Ons streven niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2006, 14:18   #72
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat het een taai en blijvend streven is dat iedere generatie weer mensen beweegt. Veel bewegingen en ideologieën zijn immers in die tijdspanne al verdwenen. Ons streven niet.
Ach, de KKK bestaat ook nog altijd.
Oud 28 juni 2006, 14:19   #73
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Uiteraard. In het noorden is de dreiging van de maffia verder weg. Daarom stemmen er meer Noord-Italianen voor rechtse partijen.
In het zuiden worden de communisten aanzien als vuist tegen de maffia.

Als ik uw redenering zou doortrekken:
Antwerpen heeft veel allochtonen. Het VB staat sterk in Antwerpen. Dus stemmen de allochtonen VB.
Kwatsj uiteraard...

Ik vind het wel cool dat in Sicilië al die lege muren vol geschilderd zijn met communistische slogans. Je kan geen straat doorstappen, of je passeert ergens een hamer+sikkel of een omhoogestoken vuist.
Waarom hier niet?
Vreemd, in het verleden is al meermaals gebleken dat de maffia daar aan enkele rode pieten wel heel exclusieve diensten verleende...
Er is zelfs zo eens een zaak geweest waarbij men een gezochte maffiabaas kon oppaken.
Oud 28 juni 2006, 14:24   #74
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
???

Montenegro is geen koninkrijk. Het is een republiek. En daarenboven wil ik wel eens weten op welke basis "een oud koninkrijk" wel onafhankelijkheid "verdient" en "een jonge deelgebieden" niet.

Welke zijn bijgevolg uw criteria?
Ons Vlaams bloed ontspringt nochtans toch al van enkele eeuwen terug hé Jan
Verdienen wij zeker onafhankelijkheid
Oud 28 juni 2006, 14:29   #75
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ach, de KKK bestaat ook nog altijd.
Die zijn even groot als jullie beweging
Overkomsten? Ja8)
Oud 28 juni 2006, 14:32   #76
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Vergelijk België eens met dat van 100 jaar terug, en zwijg
Vergeet niet dat we met de collaboratie heel wat stemmen zijn verloren. Maar als ik hoe we tegenwoordig bezig zijn, dan zijn we goed aan het werken.
Hoe komt het trouwens dat men in Nederland, Engeland, Spanje, Frankrijk, Duitsland, en ga zo maar door... tegenwoordig zoveel aandacht besteed aan het nakende uiteenvallen van België? In het Europees Parlement is dat al meerdere maren gebruikt om de Guy terug in zijn hok te zetten
Oud 28 juni 2006, 14:35   #77
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht

Iets wat van de grote Belgische helden niet kan gezegd worden: zij vierden niet alleen een staatsgreep van een minderheid in, maar voerden nadien ook nog eens de dictatuur van die minderheid in.

Fraaie democraten hoor...
Die zit!
Oud 28 juni 2006, 14:39   #78
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Verschillen in uitslag zullen er altijd zijn tussen landsdelen. Als nu een meerderheid van de Limburgers voor België zou kiezen en een minderheid van de Antwerpenaren, ben je het dan eens met de splitsing van "Vlaenderen"?
Meerderheid is meerderheid hé
Oud 28 juni 2006, 14:40   #79
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Ach in de 19e en 20e eeuw zijn héél veel geschiedenisfouten gemaakt...
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2006, 15:51   #80
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois Bekijk bericht
1. Dat is wel een tegenspraak, niet?
Niet meteen, 'conclusies trekken' zie ik als meer bindend dan 'informeren'.

Citaat:
3. Nee, zachte heelmeesters zijn goede heelmeesters. Anno 2006.
Nee, want het probleem van België bestaat erin dat zowat alle hervormingen met de Franse slag zijn uitgevoerd. (Dat is overigens een gevestigde Nederlandse uitdrukking, geen verwijt). Men heeft teveel toevlucht gezocht in compromissen, compensaties en andere halfslachtige oplossingen, met als gevolg dat we nu met een draak van een federale staat zitten, waar de verschillende niveau's elkaar eerder tegenwerken dan samenwerken, zoals de bedoeling zou moeten zijn. Wil België haar 200ste verjaardag halen, dan zal er toch werk moeten gemaakt worden van echte oplossingen, duidelijke bevoegdheidsafspraken, federale loyaliteit, enfin, de hele rimram...

Citaat:
4. Heb geen probleem met de 'federale' staat, zolang het niet de belangen van Belgie in het binnen en buitenland schaad.
5. Dat is dan ook een probleem van Belgie. En schaad de belangen van Belgie in het binnen en buitenland.
Mij gaat het evenmin om de (con)federale, unitaire of onafhankelijke staat an sich, om 'Vlaanderen' of 'België', maar om de goede werking ervan. Een staat is een middel, geen doel: als jij stelt dat 'België' en haar belangen voorgaan op op het welzijn van de inwoners, gegarandeerd door de effectieve werking van de staat, dan ben ik het daar fundamenteel mee oneens. Als ik voor meer Vlaamse autonomie pleit, dan is dat omdat ik meen dat dat op dit moment het best geplaatste niveau is om de meeste problemen van de Vlaamse bevolking aan te pakken, net zoals de Waalse dat in Wallonië is (of zou moeten zijn). Dat de nationale voetbalploeg nog één is, zal me worst wezen, maar dat het Waalse gewest profiteert van de Vlaamse flitspaalboetes én er zelf geen wil plaatsen, dat vind ik stuitend en politiek niet te verantwoorden: daar moeten duidelijke afspraken over bestaan, zoniet maakt België zichzelf onmogelijk. Het leger mag wat mij betreft ook nog Belgisch blijven, maar dan niet zo lang een minister van defensie zijn post misbruikt om aan economisch dienstbetoon te doen, om de gewesten tegen elkaar uit te spelen. Een dergelijk misprijzen van de federale staat komt België helemaal niet ten goede, integendeel. (Enkel het koningshuis, daar wil ik als republikein niet op afdingen: naar Sint-Helena met die hap, maar dan wel op democratische wijze). Unitarisme is overigens geen oplossing hiervoor, omdat ze enkel de problemen doodzwijgt: de tegenstellingen tussen Vlaanderen en Wallonië zijn er nu eenmaal, die los je niet op in een unitaire en tricolore idylle...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be