Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Is multicul een noodzaak?
Ja 35 27,34%
Neen 85 66,41%
geen mening 8 6,25%
Aantal stemmers: 128. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juli 2006, 11:45   #61
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en wie zegt dat het grootste gedeelte van de moslims zich niet aanpassen??? omdat er problemen zijn met bepaalde jongeren, is de gehele gemeenschap slecht??
Nee, maar dan moeten die problemen bij naam genoemd worden, en ze niet begraven onder gepamper. Zijn er problemen met NoordAfrikaanse driftkikkers? Ja. Moet er iets aan gedaan worden? Zo snel mogelijk. Moeten we dan maar alle Noord-Afrikanen, Turken, Italianen, Spanjaarden, Polen, Zuid-Amerikanen, Afrikanen op dezelfde hoop gooien? Natuurlijk niet.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2006, 11:47   #62
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Nee, maar dan moeten die problemen bij naam genoemd worden, en ze niet begraven onder gepamper. Zijn er problemen met NoordAfrikaanse driftkikkers? Ja. Moet er iets aan gedaan worden? Zo snel mogelijk. Moeten we dan maar alle Noord-Afrikanen, Turken, Italianen, Spanjaarden, Polen, Zuid-Amerikanen, Afrikanen op dezelfde hoop gooien? Natuurlijk niet.
voil�*, de multiculturele samenleving heeft er dus niets mee te maken.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2006, 11:54   #63
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
voil�*, de multiculturele samenleving heeft er dus niets mee te maken.
Idd. Mensen moeten beseffen dat als ze de 'multiculturele samenleving' aanvallen dit voor veel mensen een hevige tegenreactie opwekt, wat a priori elke zinvolle discussie uitsluit.
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2006, 11:57   #64
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Het is vooral een probleem van schijnbare en echte straffeloosheid. Een indruk die uit een bepaalde hoek nog versterkt wordt.
Er zijn verbeteringen en verfijningen van de strafwet nodig, ook minderjarigen moeten op een goeie (lees: manier die werkt) aangepakt worden, maar de straffeloosheid overdrijven door steeds weer te zeggen dat men toch niet wordt gestraft voor misdaden, lijkt mij een manier om potentiële misdadigers dat ene stapje te laten zetten om tot echte misdaden te komen.
Dat moeten we natuurlijk op twee manieren aanpakken. Daar waar nodig, echt strengere straffen instellen. Heel die wet Lejeune moet verdwijnen imho. Straffen moeten uitgesproken worden als de tijd dat iemand moet in de cel zitten en daarbovenop moet een tijd komen waarin ze onder strikte begeleiding blijven, het liefst tot een tijd na de gevangenisstraf.
Concreet moet een veroordeelde misdadiger dus een concrete straf van X jaar cel krijgen, en daarbovenop een straf van X+Y jaar begeleiding. Die begeleiding moet niet meteen in de cel starten imho, maar na een bepaalde tijd.
Want met de huidige wetgeving is het logische gevolg dat mensen als iemand wordt veroordeelt meteen zeggen: ohja en binnen een jaar of twee is ie vrij met de wet Lejeune.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2006, 11:58   #65
Tegendradigaard

Standaard

Laat ons het dan zinvol houden en ik herhaal mijn vraag:

Moet/mag in de multiculturele maatschappij de moslim volgens zijn eigen cultuur berecht worden ?
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2006, 11:58   #66
ilfalco
Minister-President

Standaard

Multiculturr gaat uit van het plaatsen van de eigen cultuur op dezelfde hoogte als eender welke vreemde cultuur die hier binnen komt...

De leitcultuur plaats de autochtone cultuur in vlaanderen boven die andere culturen. En zo gebeurd dat even goed in de landen van herkomst van die migranten. Overal!
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2006, 12:00   #67
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
Multiculturr gaat uit van het plaatsen van de eigen cultuur op dezelfde hoogte als eender welke vreemde cultuur die hier binnen komt...

De leitcultuur plaats de autochtone cultuur in vlaanderen boven die andere culturen. En zo gebeurd dat even goed in de landen van herkomst van die migranten. Overal!
Vandaar dat ik concrete vragen stel over gewoonten van andere culturen maar ik krijg daar geen antwoord op van de verderdigers van de multicultuur....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Oud 4 juli 2006, 12:03   #68
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht

Moet/mag in de multiculturele maatschappij de moslim volgens zijn eigen cultuur berecht worden ?
Dat is geen deel van de "multiculturele maatschappij" imho. De wetten, rechten en plichten die hier gelden zijn geldig voor iedereen die hier komt. Net zoals ik vind dat het ons recht is om de boerka te verbieden. Een minimale "integratie" is noodzakelijk, maar de individuele vrijheden moeten - daar waar ze niet in botsing komen met de wetten van dit land - gewaarborgd zijn.

Als je iedereen zou berechten volgens zijn "cultuur" dan zou je geen multicultuur krijgen, maar het naast elkaar bestaan van verschillende culturen met alles erop en eraan. Voor mij wil multicultuur zeggen dat er uitwisseling is tussen de culturen. "Zij" moeten onze wetten en normen aanvaarden, wij moeten hun eigenaardigheden accepteren zolang ze niet ingaan tegen onze fundamentele waarden (de rechten van de mens), wetten, etc...

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.

Laatst gewijzigd door Griffin : 4 juli 2006 om 12:05.
Oud 4 juli 2006, 12:04   #69
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Een multiculturele samenleving is gewoon een FEIT; je kan daar niet voor of tegen zijn... Het feit dat een samenleving mensen van heinde en verre aantrekt is een teken dat het er goed leven en werken is.

Een andere vraag is echter welk multiculturele "model" je voorstaat. D�*�*r zit het echte angeltje... In onze verzorgingsstaat komen inwijkelingen niet enkel (en velen zelfs helemaal niet) af op de economische opportuniteiten, maar op de mogelijkheid om van de vleespotten te profiteren die wij zo naïef te grabbel gooien. Gevolg: heel wat inwijkelingen zijn helemaal niet naar hier gekomen met de idee om een bijdrage te leveren tot deze samenleving. Zij komen naar hier om te genieten van een door-en-door pervers herverdelingssysteem. En dat systeem subsidieert hen dan nog in hun weigering om zich te integreren. Waarom zouden ze ook? Het brengt hen geen eurocent meer op. En d�*�*r ligt de kiem van alle problemen. Niet bij de culturele eigenheid van die mensen, niet bij hun geloofsovertuiging, niet bij hun mentaliteit... Maar bij onze onnozelheid en naïviteit. (lees: de onnozelheid en criminele naïviteit van onze politici, maar aangezien een volk de politici krijgt die het verdient....)

D�*t verwijt ik ook het VB; het richt z'n pijlen op mensen die enkel gebruik maken van de faciliteiten die zo rijkelijk in hun richting worden gesmeten. Verander het systeem en het merendeel van de samenlevingsproblemen zal zich uiteindelijk (niet zonder de nodige strubbelingen, de ziekte sleept immers al veel te lang aan) vanzelf oplossen zonder naar racistische dwaasheden te moeten grijpen.
Half juist.
Het systeem is pervers, maar sommige migranten (lees de moslims) steunen zelfs een pervers systeem waar wij niks mee te makken willen hebben maar zij wel willen invoeren.
Op dat vlak kan de 'multicultuur' niet ontwikkelen.
Oud 4 juli 2006, 12:05   #70
Casca
Minister

Standaard

Citaat:

Neen.
Oud 4 juli 2006, 12:05   #71
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Een minimale "integratie" is noodzakelijk, maar de individuele vrijheden moeten - daar waar ze niet in botsing komen met de wetten van dit land - gewaarborgd zijn.
Helemaal mee eens.
Oud 4 juli 2006, 12:06   #72
C uit W

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Volgende stap: niet alleen deportatie van islamieten, maar ook van Nederlanders, Duitsers, Fransen, Spanjaarden, Engelsen, Aziaten, Amerikanen, enz...?

Want dat is OOK multicul...
Ga jij maar gelijke rechten invoeren voor honden, katten, apen, vliegen, want da's OOK gelijkheid...
Oud 4 juli 2006, 12:06   #73
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Ga jij maar gelijke rechten invoeren voor honden, katten, apen, vliegen, want da's OOK gelijkheid...
Met zo'n vergelijkingen maak je alleen jezelf belachelijk.
Oud 4 juli 2006, 12:08   #74
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Idd. Mensen moeten beseffen dat als ze de 'multiculturele samenleving' aanvallen dit voor veel mensen een hevige tegenreactie opwekt, wat a priori elke zinvolle discussie uitsluit.
probleem is dat de meeste aanvallers de multiculturele samenleving beperken tot de vlaamse en de moslimcultuur.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2006, 12:09   #75
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Vandaar dat ik concrete vragen stel over gewoonten van andere culturen maar ik krijg daar geen antwoord op van de verderdigers van de multicultuur....
Je hebt gelijk, dat is de enige manier om tot een zinnige discussie te komen.
Het probleem is dat zulke zaken altijd gepolariseerd worden en dat men de nadruk legt op de tegenstellingen tussen de verschillende meningen. En dat men niet ingaat op de concrete ideeën.

Ik hoop dat er meer mensen zullen reageren zoals jij.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Citaat:
Oud 4 juli 2006, 12:10   #76
C uit W

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Met zo'n vergelijkingen maak je alleen jezelf belachelijk.
Ja, duh, dat is net de bedoeling, de vraag is of het veel belachelijker is mensen van boejiewoesjiestan te gaan vergelijken met spanjaarden, engelsen, ...
Oud 4 juli 2006, 12:11   #77
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Dat is geen deel van de "multiculturele maatschappij" imho. De wetten, rechten en plichten die hier gelden zijn geldig voor iedereen die hier komt. Net zoals ik vind dat het ons recht is om de boerka te verbieden. Een minimale "integratie" is noodzakelijk, maar de individuele vrijheden moeten - daar waar ze niet in botsing komen met de wetten van dit land - gewaarborgd zijn.

Als je iedereen zou berechten volgens zijn "cultuur" dan zou je geen multicultuur krijgen, maar het naast elkaar bestaan van verschillende culturen met alles erop en eraan. Voor mij wil multicultuur zeggen dat er uitwisseling is tussen de culturen. "Zij" moeten onze wetten en normen aanvaarden, wij moeten hun eigenaardigheden accepteren zolang ze niet ingaan tegen onze fundamentele waarden (de rechten van de mens), wetten, etc...
Jamaar moet men dan niet van iedereen die naar hier komt eerst verwachten dat ze met de hand op de bijbel, koran of weet ik veel wat eerst zweren dat zij onze wetten en normen aanvaarden en hun cultureel bepaalde wetten en gewoonten laten vallen...

dan zitten we toch niet meer in de multicultuur.

En dan blijft de vraag : in de islam is er geen onderscheid tussen de wetten en de cultuur. ALLES is vastgelegd in de koran en aanverwante geschriften en onveranderlijk, zowel gewoontes als wetten...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Oud 4 juli 2006, 12:15   #78
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Ja, duh, dat is net de bedoeling, de vraag is of het veel belachelijker is mensen van boejiewoesjiestan te gaan vergelijken met spanjaarden, engelsen, ...
Nochtans zie ik maar weinig verschil in integratie tussen mijn Portugese en Braziliaanse vrienden. Toch is de Braziliaanse cultuur 'exotisch' genoeg in vergelijking met de onze of met de Portugese. Het is misschien dus best om met zo weinig vooroordelen de 'boejiewoejiestaniërs' () te benaderen.
Oud 4 juli 2006, 12:16   #79
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mutliculturaliteit wilt gewoon zeggen dat iedereen zijn eigen cultuur mag beleven voor zoverre hij of zij de wetten van het land respecteren. Wat door het recht wordt verboden, of opgelegd, wordt als "belangrijker" gezien dan culturele gebruiken, en kan er dus in conflict mee komen.

Dus, om op uw vraag te beantwoorden: indien een Moslim berecht wordt door de Belgische Staat, zal hij berecht worden op basis van de Belgische wetten, al zijn ze in tegenspraak met de "Moslimcultuur". Dit is logisch, althans in moderne rechtstaten, gezien de Belgische wetten voor iedereen gelden.
In bepaalde gevallen zou de Moslim op basis van "andere gebruiken" berecht kunnen worden, op voorwaarden dat hij het zelf aanvaard EN dat de "berechting" de Belgische wetten niet overtreedt. Een "berechting" die ertoe zou leiden dat de man polygaam mag zijn, kan niet (wegens door de Belgische wet verboden) ; een "berechting" waarbij de man een bedevaart naar Mekka moet doen, zou wel kunnen.
Dit geldt trouwens eveneens voor de RKK: in bepaalde gevallen kan de RKK "religieuze" straffen opleggen.

Multiculturaliteit is een beetje ingewikkelder dan de tegenstanders ervan maken: iedere cultuur mag inderdaad vrij beleefd worden, maar iedereen blijft onderworpen aan de Belgische wetten. Sommige van die wetten zijn uiteraard "cultuurgebonden", maar dat zijn nu eenmaal de regels van het spel. Dit systeem maakt multiculturaliteit zeker niet onmogelijk, ze stelt er gewoon grenzen aan.
Oud 4 juli 2006, 12:16   #80
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Jamaar moet men dan niet van iedereen die naar hier komt eerst verwachten dat ze met de hand op de bijbel, koran of weet ik veel wat eerst zweren dat zij onze wetten en normen aanvaarden en hun cultureel bepaalde wetten en gewoonten laten vallen...

dan zitten we toch niet meer in de multicultuur.

En dan blijft de vraag : in de islam is er geen onderscheid tussen de wetten en de cultuur. ALLES is vastgelegd in de koran en aanverwante geschriften en onveranderlijk, zowel gewoontes als wetten...
Ik geloof niet in cultureel bepaalde wetten? Ik vind wel dat mensen die hier een leven willen opbouwen, zich akkoord moeten verklaren met onze basiswaarden en wetten.

Om het heel concreet te maken: ik vind dat extremistische gelovigen die echt de Koran letterlijk nemen, hier niet thuis horen, toch niet als ze die "wetten" proberen door te drukken op het leven van anderen hier.
Er zijn genoeg moslims imho die hun eigen interpretatie hebben van de Koran, net zoals je onder katholieken hebt.

Ik vind dat gelovigen die hun kinderen weigeren te laten inenten (de zwarte kousen in NL bvb) hier net zo min thuishoren. Ook zij nemen hun geloof voor de wetten en dat is fout. Het lijkt mij ook heel belangrijk om de leiders van alle geloven daar zorg voor te laten dragen bij het aanstellen van geestelijken en verantwoordelijken.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be