Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juli 2006, 17:47   #61
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht

Even ter verduidelijking: de naam van het land Nigeria is afgeleid van de rivier de Niger (uitspreken als "Niegèr") en heeft niets te maken met het woord "neger".

Heel wat personen met Afrikaanse voorouders beschouwen het woord "neger/nigger..." als beledigend (vooral als ze met dat woord worden aangesproken door een blanke) omwille van historische redens die hier al eerder werden aangehaald (slavernij etc...). Dit is vergelijkbaar met het feit dat de meeste vrouwen het als beledigend ervaren om met "wijf" aangesproken te worden, of homo's het woord "janet" als beledigend beschouwen. De woorden "neger", "wijf" en "janet" zijn op zichzelf neutraal, maar hebben een negatieve connotatie waardoor ze als beledigend beschouwd worden. Elkaar beledigen getuigt van weinig respect en is daarom is het gebruik van die woorden niet aan te raden...

het woord wijf was vroeger helemaal niet beledigend. ( cfr engels wife, duits weib, en ook westvlaams wuf) De connotatie van woorden verschuifd dus door de tijd heen.

Ik ken ook homo s die mekaar janetten noemen (cfr cookie@vws) en de rappers in de bronx noemen mekaar nigger. Als zo n woord gebruikt wordt om een bepaalde bevolkingsgroep te stigmatiseren dan gebeurt het dikwijls dat die bevolkingsgroep dit woord zelf gaat hanteren als een soort van geuzennaam. zelf noem ik mezelf op die manier ook bvb wel eens graag arme luis. en als iemand me marginaal noemt dan vindt ik dat een compliment.

hoe dan ook vind ik in deze discussie dat de mensen met een hoog pigmentgehalte zelf zouden moeten bepalen hoe ze het liefst genoemd worden. Wanneer blanken dat in hun plaats gaan bepalen dan is dat immers paternalistisch. ik denk niet dat er hier al postings geweest zijn van mensen met een verhoogd pigmentgehalte.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 12 juli 2006 om 17:53.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2006, 17:54   #62
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Zoals ik reeds schreef heb ik het al eens gevraagd aan een meer gepigmenteerde pikzwarte neger.

Hij vond "negro" of "black" best ok! Neger of zwarte dus.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2006, 17:57   #63

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Zoals ik reeds schreef heb ik het al eens gevraagd aan een meer gepigmenteerde pikzwarte neger.

Hij vond "negro" of "black" best ok! Neger of zwarte dus.
dat kan ik me best voorstellen. Maar er kunnen er ook zijn die het niet apprecieren. Als jij niet graag zwartzak genoemd wordt dan wil ik dat best ook wel respecteren hoor.

PS mij mag je gerust arme luis, marginaal of weet ik wat nog allemaal noemen .
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 12 juli 2006 om 17:58.
Oud 13 juli 2006, 13:52   #64
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard lachen met, of over negers?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
Waarom zou humor ten koste van derden zijn?Uit gemakzucht?
geef mij eens een voorbeeld van humor die niet ten koste van iemand anders is, al dan niet een neger?Als er gelachen word,is het bijna altijd over iemand anders. Denkt gij dat de NEGERS nooit niet met ons lachen?

Laatst gewijzigd door carlgustaaf : 13 juli 2006 om 13:52.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2006, 13:54   #65
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom zou humor ten koste van derden zijn?Uit gemakzucht?
gekleurde blanken zou niet slecht zijn...
Oud 13 juli 2006, 14:00   #66
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Neger.

niks mis mee.
Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2006, 14:04   #67
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Toch heeft het een minachtend toon in zich...
bleekscheet is ook minachtend, niet? Of denkt ge dat de blanken het monopolie hebben voor vriendelijke woordjes gericht aan vertegenwoordigers van andere rassen. "boudin blanc" is ook een goeie.Dat is dan net als "zwarte worst" zeggen tegen iemand, of "bloedworst", of "kokosnoot", alhoewel de zwarten dat ook tegen elkaar zeggen.Kokosnoot , dat is een neger, "zwart van buiten, wit van binnen", een évolué, een hielenlikker, slippendrager van de "platte kazen", een neger dat zich goed gedraagt, gaat werken, "normaal" doet, beleefd is, geïntegreerd in de blanke maatschappij...Idem voor "Bounty".
Neger is helemaal niet zo minachtend, vergeleken met hoe ze ons wel noemen....
Oud 13 juli 2006, 14:31   #68
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
bleekscheet is ook minachtend, niet? Of denkt ge dat de blanken het monopolie hebben voor vriendelijke woordjes gericht aan vertegenwoordigers van andere rassen. "boudin blanc" is ook een goeie.Dat is dan net als "zwarte worst" zeggen tegen iemand, of "bloedworst", of "kokosnoot", alhoewel de zwarten dat ook tegen elkaar zeggen.Kokosnoot , dat is een neger, "zwart van buiten, wit van binnen", een évolué, een hielenlikker, slippendrager van de "platte kazen", een neger dat zich goed gedraagt, gaat werken, "normaal" doet, beleefd is, geïntegreerd in de blanke maatschappij...Idem voor "Bounty".
Neger is helemaal niet zo minachtend, vergeleken met hoe ze ons wel noemen....
Mogen we dan "nikker" zeggen?
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2006, 19:19   #69
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Het punt is niet of jij en ik het beledigend vinden, wel wat zij er zelf van vinden. En met de wetenschap dat tenminste een deel dat inderdaad beledigend/minachtend vindt, is het aan iedereen de keuze om het al dan niet te gebruiken. Doe je het wel, dan ben je je ervan bewust dat je er mensen mee kan schofferen en moet je niet verwonderd zijn dat het niet altijd in goede aarde valt. Je kan niet eisen dat iemand een benaming prettig vindt of er zich niet aan stoort. Uit respect kies ik ervoor om het niet te doen en ik heb daar verder totaal geen last van.

En nee, blanken hebben niet het monopolie op minachtende benamingen, maar dat is geen enkel argument om zelf een benaming die als minachtend wordt ervaren te blijven behouden. Je mag dat doen hé, zoals ik hierboven al zei, maar dan moet je je er wel van bewust zijn dat je soms mensen zal beledigen.

Laatst gewijzigd door Edina : 13 juli 2006 om 19:22.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2006, 19:51   #70
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynikus Bekijk bericht
Mogen we dan "nikker" zeggen?
ja, volgens mij dus wel, hé.Mensen koosnaampjes geven is natuurlijk wel op eigen risico, dat moet je er bij nemen.
Oud 13 juli 2006, 19:57   #71
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Het punt is niet of jij en ik het beledigend vinden, wel wat zij er zelf van vinden. En met de wetenschap dat tenminste een deel dat inderdaad beledigend/minachtend vindt, is het aan iedereen de keuze om het al dan niet te gebruiken. Doe je het wel, dan ben je je ervan bewust dat je er mensen mee kan schofferen en moet je niet verwonderd zijn dat het niet altijd in goede aarde valt. Je kan niet eisen dat iemand een benaming prettig vindt of er zich niet aan stoort. Uit respect kies ik ervoor om het niet te doen en ik heb daar verder totaal geen last van.

En nee, blanken hebben niet het monopolie op minachtende benamingen, maar dat is geen enkel argument om zelf een benaming die als minachtend wordt ervaren te blijven behouden. Je mag dat doen hé, zoals ik hierboven al zei, maar dan moet je je er wel van bewust zijn dat je soms mensen zal beledigen.
gewoonlijk, als ik met een zwarte spreek, begin ik niet over rassen te praten. Ik noem die vent of bij zijn naam, of meneer, als ik hem niet ken.Als ik er ruzie mee krijg, is het anders.Dan is nikker wel goed.Ik denk wel dat ze dan in hun gat gebeten zijn, net als wanneer iemand het zich zou permiteren om mij "boudin blanc" te noemen. In dat opzicht zijn alle mensen wel hetzelfde zeker, niemand heeft graag dat je hem een bijnaamke geeft, dat bekend staat als iets dat minachting inhoudt...
Oud 13 juli 2006, 20:18   #72
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
gewoonlijk, als ik met een zwarte spreek, begin ik niet over rassen te praten. Ik noem die vent of bij zijn naam, of meneer, als ik hem niet ken.Als ik er ruzie mee krijg, is het anders.Dan is nikker wel goed.Ik denk wel dat ze dan in hun gat gebeten zijn, net als wanneer iemand het zich zou permiteren om mij "boudin blanc" te noemen. In dat opzicht zijn alle mensen wel hetzelfde zeker, niemand heeft graag dat je hem een bijnaamke geeft, dat bekend staat als iets dat minachting inhoudt...
Zeg dan gewoon "yo nigga". Daar k�*n ie niet kwaad voor zijn

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2006, 20:32   #73
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Zeg dan gewoon "yo nigga". Daar k�*n ie niet kwaad voor zijn
y a bon, banania
Oud 14 juli 2006, 08:18   #74

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht

1. hoe noem je ze dan wel ? Ik ken er minstens één die zwarte beledigend vindt en de voorkeur geeft aan in haar geval negerin.
2. het gebruiken van politiek correcte terminologie kan evenzeer beledigend zijn - zo beweert diezelfde dame die ik ken dat ze "medemens met een verhoogd pigmentgehalte" uitermate beledigend vindt. Ze zegt me dat dat net klinkt of het over een ziekte gaat.

ik ben het wel met je eens dat de negers, zwarten, mensen met een verhoogd pigmentgehalte het zelf moeten kiezen waaraan ze de voorkeur geven en dat het geen kwaad kan deze keuze van hen te respecteren. Doch ik leerde op oa http://www.suriname.nl/discus/messag...rd-topics.html dat ze het er zelf ook niet over eens zijn. En ook leerde ik daar dat de vraag stellen alleen al agitatie opwekt en als blank paternalisme ervaren wordt bij de zwarten. Ze haten dus wss nog meer het politiek correcte gebalk van blanken hierover dan neger of eender wat genoemd te worden.

concluderend zou ik dus nogmaals willen benadrukken dat wij blanken deze mensen best zelf laten bepalen hoe ze genoemd willen worden. Tot nader order noemen we ze hoe we willen en als hen dat niet aanstaat dan zullen ze heus wel assertief genoeg zijn om ons dat te zeggen.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 14 juli 2006 om 08:24.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be