![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Europees Commissaris
|
![]() Het is inderdaad zo dat CD&V-NV-A en VB samen onverwijld, onmiddelijk enz..
voor een onafhankelijk Vlaanderen kunnen zorgen. Wie of wat houdt hen tegen ? VB : Wil geen democratische staat en zeker niet in een regering zetelen NV-A : Wil wel maar moet met kartelpartner rekening houden CD&V : Wil geen leeg etiket maar concrete bevoegdheden zonder de economie te verontrusten. Overigens : de achterban van de kiezers van alle drie de partijen (hetNV-A misschien uitgezonderd) zijn niet onverdeeld voor het "Onafhankelijke Vlaanderen", waarbij we niet mogen vergeten dat er zelfs bij de VLD en SPa-Spirit kiezers mensen zijn die een onafhankelijk Vlaanderen wel zien zitten. Of we in het geval van een referendum met een "Montenegrijnse " toestand zouden zitten, betwijfel ik : ik meen dat we eerder naar een Quebecse toestand zouden gaan - persoonlijk zou ik zulk referendum een goed idee vinden, mits gekoppeld aan een 10 jarig moratorium op de kwestie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het zijn niet de Vlamingen die de Vlaamse staat maken, het is België dat daar volop mee bezig is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zolang de Belgische machten alles doen om een referendum terzake te vermijden, is dat voldoende circumstantial evidence om aan te nemen dat er wel een democratische meerderheid bestaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Banneling
|
![]() ach, wie in Belgie pleit voor beter bestuur / decentralisatie ; gewoon al meer dan het heilige status quo wordt sowieso door de PS in het facsistische vlaams nationale hoekje gedrumd ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Mee eens, op dat moratorium na. Daar is geen democratische verantwoording voor te vinden. De burger heeft het recht zich op elk moment over elk onderwerp uit te spreken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
wat is jou definitie dan van 'democratisch gedragen' ? voorlopig zitten we in Vlaanderen (alsook in België) met het systeem van politieke vertegenwoordiging na verkiezing. de enige optie om 'democratisch gedragen' af te wegen binnen Vlaanderen of België is dus het vergelijken van partijprogramma's. en dan moeten we besluiten dat er binnen Vlaanderen (als we de partijen als geheel nemen zelfs binnen België (o gruwel ![]() confederalisme, wat voorafgaand onafhankelijke staten en een vrijwillige samenwerking verondersteld, werd immers opgenomen in het partijprogramma van VLD én CD&V én Spirit N-VA en uiteraard VB gaan nog een stap verder ... die allen tezamen vertegenwoordigen een meerderheid van de Belgische kiezers. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Met dit verschil dat er hopen aanwijzingen zijn voor de these "België is aan het verkruimelen", terwijl er nauwelijks aanwijzingen zijn voor de these "het kapitalisme is aan het verkruimelen" (eerder het omgekeerde)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() De verkoop van de Waalse vlaggen stagneerde, terwijl die van Vlaamse leeuwen met zeven procent steeg in vergelijking met vorig jaar. De onderneming verkoopt jaarlijks meer dan 15.000 Belgische vlaggen. (Belga 10:27) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Stijging met 7% zou eveneens in het vet mogen staan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() voor de duidelijkheid: dat van die vlaggen is een beetje een geintje ter illustratie en kan natuurlijk niet als doorslaggevend argument dienen. Maar legt u mij eens uit waaruit u afleidt dat België op sterven na dood is?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Vreemdeling
|
![]() Het ligt allemaal niet simpel.
Stel dat inderdaad CD&V, NVA en VB in Vlaanderen een meerderheid zouden halen, dan wil dat nog niet zeggen dat de CD&Vers als een man achter het streven naar Vlaamse onafhankelijkheid zouden staan. Daar komt nog bij dat een splitsing van België op federaal niveau beslist moet worden en dat op dat ogenblik de druk van het ACW op de CD&Vers van ACW strekking zo groot zal zijn dat er absoluut niets van in huis zal komen. Vergeet men niet te licht dat het ACW zijn broeders in Wallonnië niet in de steek zal laten! Bovendien: wat met Wallonnië. Buiten enkele Franse chauvinisten staat men in Parijs echt niet te trappelen om er nog een armoedzaaier bij te krijgen. En dan is er ook nog het volgende: de gepensioneerden van de federale staat zullen allicht twee keer nadenken alvorens voor een partij te stemmen die een Vlaamse onafhankelijkheid nastreeft. Ik vrees dat ook hier de portemonnee (na voorspelling van een rampscenario m.b.t. de betaling door de Federale) dan belangrijker zal zijn dan wel de Vlaamse onafhankelijkheid. Kakare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Vreemdeling
|
![]() Juist, maar dat neemt niet weg dat ik dit nog niet snel zie gebeuren en zeker niet met medewerking van de CD&V.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Banneling
|
![]() hangt van de welwillendheid van de Walen af om verdere betekenisvolle stappen in de staatshervorming te zetten ... CD&VA voelt hier de hete adem van VB in de nek en is bij een volgende regeringsvorming verplicht aan zijn kiezers om met resultaten te komen ... lijken die resultaten de N-VA of CD&V te weinig, en vordert de regeringsvorming niet meer (wordt ze onmogelijk) ... dan liggen alle mogelijkheden open.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
de vlaamse onafhankelijkheid is meer een middel dan een doel op zich
![]() |