Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 augustus 2006, 14:15   #61
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Vindt u dan niet dat respect geëist kan worden wanneer het verdient is?
Iemand die respect eist, zal het nooit krijgen. Hij zal ten hoogste gevreesd of veracht worden. Respect is een liefdesdaad en wederkerig.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2006, 14:36   #62
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Iemand die respect eist, zal het nooit krijgen. Hij zal ten hoogste gevreesd of veracht worden. Respect is een liefdesdaad en wederkerig.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind dat mensen voor bepaalde meningen, zoals bvb. de mening dat geen enkele mens het recht heeft een andere mens te doden, wel respect mag eisen.

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 6 augustus 2006 om 14:37.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2006, 15:08   #63
smiley
Perm. Vertegenwoordiger VN

smiley's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind dat mensen voor bepaalde meningen, zoals bvb. de mening dat geen enkele mens het recht heeft een andere mens te doden, wel respect mag eisen.
Dan is islam wel de laaste die dat respect verdient. Islam verdient helemaal geen respect.

Laatst gewijzigd door smiley : 6 augustus 2006 om 15:08.
smiley is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2006, 15:26   #64
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 6 augustus 2006 om 15:27.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2006, 15:26   #65
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 6 augustus 2006 om 15:28.
Oud 6 augustus 2006, 15:26   #66
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

dubbel, amai, wat is hier aan de hand

Oud 6 augustus 2006, 15:26   #67
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

dubbel

Oud 6 augustus 2006, 15:26   #68
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

dubbel

Oud 6 augustus 2006, 15:26   #69
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

dubbel

Oud 6 augustus 2006, 15:26   #70
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 6 augustus 2006 om 15:27.
Oud 6 augustus 2006, 15:26   #71
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zullen ze waarschijnlijk ook niet doen.
Maar of christenen nu een kaartje kopen voor Madonna's optreden of niet, maakt voor mij weinig uit. Want of er nu christenen naar haar optreden gaan of niet, het blijft beledigend. Het feit dat de beelden veelvuldig in de media aan bod komen, maakt het alleen maar erger.
Wie geen kaartje koopt, en niet stiekem via andere kanalen zit mee te kwijlen, kan helemaal niet beledigd worden.
Wees eens grote jongens en handel konsekwent: blijf uit concertzalen waar ze jullie beledigen, zoals ik uit kerken en moskeeën blijf waar ze elk weldenkend mens zijn intelligentie beledigen.

Citaat:
Als gelovige kan ik het niet eens zijn met uw opvatting dat algemeen respect eisen ridicuul is.

Nochtans eis je voor jezelf het recht op om geen respect te betuigen voor de mening waarin gesteld wordt dat je moeder een hoer is.
Waar blijft de konsekwentie?
Heb jij misschien van je god een gave gekregen om voor anderen te bepalen welke meningen al dan niet dienen gerespecteerd te worden?

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 6 augustus 2006 om 15:29.
Oud 6 augustus 2006, 15:31   #72
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik geloof dat niet alle meningen en opvattingen gelijkwaardig zijn. Indien dat wel het geval zou zijn, zou dat leiden tot complete chaos. Om een extreem voorbeeld te nemen: Als iemand van mening is dat hij zomaar iedereen mag verkrachten is dat een mening die resoluut afgewezen moet worden.

Omdat niet alle meningen gelijkwaardig zijn, vind ik bijgevolg dat men voor sommige meningen en opvattingen wel respect kan eisen en voor anderen absoluut niet.
Prachtig.
Net daarom, wegens de ongelijkwaardigheid van meningen is de a priori respect-eis zo onzinnig.

We hoeven geen respect te hebben voor dwaze meningen. Wie respet heeft voor de mening 1+1=2 kan onmogelijk respect opbrengen voor de mening 1+1=4
We hoeven meningen als fascisme, nazisme of totalitarisme niet te respecteren.

Waarom zouden we!
Oud 6 augustus 2006, 15:59   #73
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Wie geen kaartje koopt, en niet stiekem via andere kanalen zit mee te kwijlen, kan helemaal niet beledigd worden.
Wees eens grote jongens en handel konsekwent: blijf uit concertzalen waar ze jullie beledigen, zoals ik uit kerken en moskeeën blijf waar ze elk weldenkend mens zijn intelligentie beledigen.
Het is volgens mij niet zo dat als de beledigdende handeling niet wordt gezien/gehoord door diegene die beledigt wordt, dat de handeling niet beledigend is. Wie achter mijn rug over mij zit te roddelen, beledigt mij. Of ik het hoor of niet, maakt daarbij geen verschil.
Mijn consequentie bestaat erin dat ik tegen het opzettelijk beledigen van anderen ben, los van het feit of dat nu recht in het gezicht of achter de rug van die mensen gebeurt.

Citaat:

Nochtans eis je voor jezelf het recht op om geen respect te betuigen voor de mening waarin gesteld wordt dat je moeder een hoer is.
Waar blijft de konsekwentie?
Heb jij misschien van je god een gave gekregen om voor anderen te bepalen welke meningen al dan niet dienen gerespecteerd te worden?
Ik zei toch dat ik niet alle meningen evenwaardig zijn en dat bijgevolg voor bepaalde meningen respect mag geëist worden (bvb. de mening dat men niemand mag doden) en voor andere meningen niet (bvb. de mening dat men mensen opzettelijk mag beledigen)
U bent het misschien niet eens met mij, maar mijn opvatting is weldegelijk consequent.
Oud 6 augustus 2006, 16:07   #74
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Prachtig.
Net daarom, wegens de ongelijkwaardigheid van meningen is de a priori respect-eis zo onzinnig.

We hoeven geen respect te hebben voor dwaze meningen. Wie respet heeft voor de mening 1+1=2 kan onmogelijk respect opbrengen voor de mening 1+1=4
We hoeven meningen als fascisme, nazisme of totalitarisme niet te respecteren.

Waarom zouden we!
Ik zeg ook niet dat men alle meningen moet respecteren. Maar vindt u dan niet dat men respect moet hebben voor een mening zoals "Men mag niemand verkrachten."?

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 6 augustus 2006 om 16:07.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2006, 16:33   #75
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zeg ook niet dat men alle meningen moet respecteren.
Dat is een goed begin.

Citaat:
Maar vindt u dan niet dat men respect moet hebben voor een mening zoals "Men mag niemand verkrachten."?
Ik vind dat een goed voorbeeld van een mening die respect verdient. Ze pleit voor het grondrecht van het individu op fysieke integriteit. Ze is daarom in mijn ogen respect waard. De tegengestelde mening: "Verkrachten is wél toegestaan" verdient daarom per definitie géén respect.

Gezien meningen dus aantoonbaar van een verschillende en zelfs tegenstellende aard kunnen zijn, is het totaal onlogisch om voor elke mening respect te eisen.
Het enige respect dat ik wil betonen: het recht om elke mening, hoe verwerpelijk ook, te uiten.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 6 augustus 2006 om 16:35. Reden: foute lezing
Oud 6 augustus 2006, 16:35   #76
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Bravo labyrinth.
Een prachtige omschrijving van het gegeven, dat autentiek respect niet kan afgedwongen worden.
Trek uw conclusies..........
Oud 6 augustus 2006, 16:37   #77
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zeg ook niet dat men alle meningen moet respecteren. Maar vindt u dan niet dat men respect moet hebben voor een mening zoals "Men mag niemand verkrachten."?
Als respect afgedwongen wordt is het geen eerbied meer uit hoogachting, maar eerbied uit angst voor represailles. Het respect is dan geen uiting meer van de eigen gevoelens, maar een plicht waardoor de mens schrik heeft om zijn eigen gevoelens te uiten (hoe idioot ze misschien ook kunnen klinken voor anderen)

Ik denk niet dat het opportuun is om mensen te verbieden hun gevoelens te uiten. Het is pas vanaf men vrij is om zijn gevoelens te kunnen uiten dat daarmee rekening kan worden gehouden in de maatschappij in zijn breedste context.
Oud 7 augustus 2006, 11:14   #78
SpaceRunner
Burger

SpaceRunner's schermafbeelding

Standaard

Alle oproepen ten spijt maar de Queen of Pop heeft toch haar act opgevoerd en ze heeft zelfs foto's van de paus laten zien (toch vriendelijk nietwaar? )

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...me/index.shtml
SpaceRunner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2006, 12:22   #79
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Meer mensen zouden zo'n dingen moeten doen.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2006, 14:48   #80
1880
Partijlid

1880's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dat het getuigd van weinig originaliteit en smaak. Maar dit moet zeker kunnen. Er is niets mis met wat religiespot
1880 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be