Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 augustus 2006, 21:56   #61
Ploertendoder
Banneling

Ploertendoder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ploertendoder Bekijk bericht
Da vraag ik juist.
Hier heb ik toch al iets gevonden:

http://www.telegraph.co.uk/news/grap...npoll23big.gif

60% van de Britse moslims kon begrip opbrengen (of wisten het niet geheel zeker) voor de daden van de terroristen van 7/7 IN de UK...

1% vindt dat de Britse samenleving met geweld moet vernietigd worden, 31% van de Britse moslims vindt dat de Britse samenleving op een "geweldloze manier" moet vernietigd worden en 11% weet het nog niet goed, tesamen maakt dat 43%...

Kort weg, 1 op 3 van de moslims die in Europa zitten werkt aan de vernietiging van de Europese cultuur, hetzij op gewelddadige, het zij op minder gewelddadige manier. Eén op drie.

Islam rules. 8)

Laatst gewijzigd door Ploertendoder : 15 augustus 2006 om 22:21.
Ploertendoder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2006, 22:54   #62
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De meeste van ons zien enkel wat de media hen geeft.
En waar zou men anders zijn informatie moeten halen ?
Citaat:
Er zijn immers ook brave moslims.
Natuurlijk.
Trouwens, iedereen is braaf tot hij zijn eerste misdaad begaat.
Citaat:
Maar wij willen niet zien dat daar het echte probleem zit.
En dit geld zowel voor hen als voor ons.
De aanslagen zijn toch moeilijk te ontkennen of terug te voeren tot verkeerde berichtgeving in de media.
Citaat:
Hoelang gaat het nog duren voor men ook hier dagelijks met de wapens op straat rondloopt en iedereen neerschiet die niet aan de normen van de wapendrager voldoet?
Teveel westerns gezien ?
Citaat:
Een deel, niet helemaal, van de problemen zou al opgelost zijn, als men de mediamensen ook eens zou bestraffen voor foute en opruiende berichtgeving.
En wie zou die onfeilbare dan wel moeten zijn die oordeelt over juist en fout ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2006, 23:00   #63
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Hamas zie ik eerder als een fundamentalistische groepering.
Van fundamentalisten zullen ze wel sympathie krijgen, van de groeperingen die de Koran niet letterlijk interpreteren echter niet denk ik.
En die fundamentalisten behoren toch nog altijd tot een minderheid? (Goddank.)
De fundamntalisten, en zeker de gewelddadige jihadi's, vormen m.i. inderdaad een minderheid onder de moslims. Helaas is een beperkt percentage van 1,2 miljard mensen nog altijd een zeer grote groep.
Jammer genoeg kiezen nog altijd vele moslims in een strijd tussen moslim-terroristen en niet-gelovigen automatisch de kant van de moslims.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2006, 09:51   #64
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ploertendoder Bekijk bericht
Hier heb ik toch al iets gevonden:

http://www.telegraph.co.uk/news/grap...npoll23big.gif

60% van de Britse moslims kon begrip opbrengen (of wisten het niet geheel zeker) voor de daden van de terroristen van 7/7 IN de UK...

1% vindt dat de Britse samenleving met geweld moet vernietigd worden, 31% van de Britse moslims vindt dat de Britse samenleving op een "geweldloze manier" moet vernietigd worden en 11% weet het nog niet goed, tesamen maakt dat 43%...

Kort weg, 1 op 3 van de moslims die in Europa zitten werkt aan de vernietiging van de Europese cultuur, hetzij op gewelddadige, het zij op minder gewelddadige manier. Eén op drie.

Islam rules. 8)
Dit zijn allerminst geruststellende cijfers, dat klopt.
Maar is de bron betrouwbaar?
Er staat weinig achtergrond info bij, hoe is het onderzoek gevoerd, door wie, hoeveel mensen werden ondervraagd, was de steekproef representatief enz...
Hoedanook ik geloof best (zelfs zonder onderzoek) dat er wel degelijk wat sympathie bestaat voor dit extremistisch geweld.
Misschien geen slecht idee om door een erkende organisatie een gelijkaardige peiling in ons land te laten houden.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2006, 23:36   #65
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Daar lijkt het wel op.
Nu vermoed ik dat er weinig westerlingen zullen zijn die hierdoor veel begrip gaan opbrengen voor hun zaak.
Het enige wat ik zie gebeuren is dat de tegenstellingen nog zullen groeien.
Hierdoor zullen steeds meer mensen in het éne of het andere kamp terechtkomen, ongelovigen (iedereen die geen moslim is) tegen gelovigen (moslims).
Het vervolg voorspelt weinig goeds.
Kan dit nog gekeerd worden?
Ik denk dat één van de weinige middelen om hier iets aan te veranderen is dat ofwel praten met die fundamentalistische leiders, maar daar geloven buiten mezelf waarschijnlijk weinig mensen in.

Potentiële terroristen uitroeien denk ik dat enkel wraakroepend werkt.

Efficiënt (en liefst ook effectief) werkende geheime informatiediensten die aanslagen op het spoor kunenn komen en voorkomen zijn waarschijnlijk wel een goed middel om hun de moed om nog een aanslag op te zetten en te financiëren te doen afnemen. Het enige probleem hiervan is dat dit bij hun waarschijnlijk niet zorgt voor een afname van frustraties waardoor ik bang ben dat men op een nog guerilla-achtigere wijze zal aanvallen of waarbij de aanvallen van zulke globale aard zullen zijn en zo geheim bedisselt dat men ze niet bemerkt. Begrijp me niet verkeerd, ik wil hiermee allerminst pleiten voor minder beveiliging he, maar hierdoor aannemen dat het gevaar afneemt of dergelijke lijkt me optimistisch.
Wat volgens mij in ieder geval zeker helpt, minimum voor de sfeer in het algemeen tussen beide groepen, is minder racisme en minder vooroordelen tov elkaar. De media kan hier volgens mij met name al een hele grote rol in spelen.
Ik hoop ook dat het uiten van ongenoegen door belangrijke vertegenwoordigers van - en de moslimgemeenschap zelf een negatieve impact heeft op het beramen en uitvoeren van terroristische daden, en deze mogen zeker ook meer worden uitgevoerd.
Oud 16 augustus 2006, 23:46   #66
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
De fundamntalisten, en zeker de gewelddadige jihadi's, vormen m.i. inderdaad een minderheid onder de moslims. Helaas is een beperkt percentage van 1,2 miljard mensen nog altijd een zeer grote groep.
Jammer genoeg kiezen nog altijd vele moslims in een strijd tussen moslim-terroristen en niet-gelovigen automatisch de kant van de moslims.
Met die cijfers in het achterhoofd krijgt het potentiële gevaar wel een afschrikwekkende proportie.

Als er één groep is die waarschijnlijk een impact heeft op het gedrag van fundamentalisten is het idd wel de groep minder fundamentalistische moslims en hun vertegenwoordigers, zij zouden dit geweld expliciet moeten afkeuren, maar ... ze lopen dan misschien het risico om ook als ongelovigen gezien te worden aangezien ze niet volgen wat in de Koran staat.
Enfin ... dat er in hun heilig boek letterlijk wordt opgeroepen tot geweld verbaasd me nog steeds, staat er misschien ook iets dergelijks in de bijbel -bij mijn weten is het meest 'agressieve' tegenover 'ongelovigen' wat daarin staat de oproep om het geloof te verspreiden- en ik hoop dat er ergens ook een gebod in te vinden is dat daar strijdig mee is.
Oud 17 augustus 2006, 01:09   #67
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Potentiële terroristen uitroeien denk ik dat enkel wraakroepend werkt.
Is en blijft absoluut noodzakelijk (daarnaast ook financiële stromen onderscheppen; betere veiligheidsmaatregelen; democratisering van moslimlanden; samenwerking met gematigde moslims; enz.)
De militaire strijd is echter absoluut noodzakelijk en zal waarschijnlijk noch minstens enkele decennia aanslepen (tenzij er ongelukken gebeuren). Aan het huidig tempo moet men er kunnen in slagen om binnen enkele decennia tenminste een paar honderduizend jihadi's te elimineren. Ondertussen bloedt hun strijd hopelijk dood.
Oud 17 augustus 2006, 01:13   #68
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Enfin ... dat er in hun heilig boek letterlijk wordt opgeroepen tot geweld verbaasd me nog steeds, staat er misschien ook iets dergelijks in de bijbel -bij mijn weten is het meest 'agressieve' tegenover 'ongelovigen' wat daarin staat de oproep om het geloof te verspreiden- en ik hoop dat er ergens ook een gebod in te vinden is dat daar strijdig mee is.
Ik denk niet dat men alles moet proberen reduceren tot wat er in een boek als de Koran geschreven staat. Vele miljoenen moslims slagen erin zich in hun hele leven te laten leiden door dit boek zonder aan het moorden te slaan. Het probleem ligt bij de jihadi's en bij de extremisten, niet bij een boek.
Oud 17 augustus 2006, 08:18   #69
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ik denk niet dat men alles moet proberen reduceren tot wat er in een boek als de Koran geschreven staat. Vele miljoenen moslims slagen erin zich in hun hele leven te laten leiden door dit boek zonder aan het moorden te slaan. Het probleem ligt bij de jihadi's en bij de extremisten, niet bij een boek.
Blijkbaar ook bij de sympathie die ze in vrij brede lagen van de moslimgemeenschap genieten.
Zonder dit brede draagvlak zou niet mogelijk zijn wat nu wel kan denk ik.
De extremisten voelen zich gesteund door wat bij hun geloofsgenoten op vrij grote schaal leeft.
Blijft de vraag vanwaar de haat of afwijzing tegen landen die hen ontvangen en kansen bieden?
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 09:54   #70
Bill
Provinciaal Gedeputeerde

Bill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijkbaar ook bij de sympathie die ze in vrij brede lagen van de moslimgemeenschap genieten.
Zonder dit brede draagvlak zou niet mogelijk zijn wat nu wel kan denk ik.
De extremisten voelen zich gesteund door wat bij hun geloofsgenoten op vrij grote schaal leeft.
Blijft de vraag vanwaar de haat of afwijzing tegen landen die hen ontvangen en kansen bieden?
We moeten de moslimgemeenschap vragen wat we kunnen doen om ze nog beter te helpen.

Al is de nestbevuiler nog zo groot, het ontvangen van dopgeld brengt hem zelden in gewetensnood...
Waar een Bill is, is een weg...
Bill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2006, 12:07   #71
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ivm verijdelde tereuraanslag in UK.
Probleem:
Terrorristen zijn ingeburgerde moslims, vallen maw niet op .

Deze keer heeft men de aanslag kunnen verijdelen.
Maar wat een volgende keer?
Op welke manier vecht je tegen een vijand die overal en nergens is?

In elk land zijn er een goed aantal moslims vertegenwoordigd, de meesten ongetwijfeld te goeder trouw, sommigen echter?

Hoe zift je de goei van de slechte?

Hoe pak je maw het probleem aan van een vijand die zich heeft geïntegreerd in onze maatschappij en waarvan je niet weet wanneer je een volgende aanval moet verwachten?
Je laat ze een cartoon zien van Mo'ke, als ze kwaad worden zijn't zotten
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be