Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 september 2003, 19:24   #61
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Krijger
OCMW ??? afschaffen die handel, wie niet in staat is te overleven is niet waardig om te leven.
Er wordt nu al genoeg gespuis in leven gehouden die ons handen vol geld kosten en geen enkel rendement meer hebben.
Krijger,
een krijger is toch iemand die krijgt?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2003, 19:28   #62
Witte Krijger
Vreemdeling

Standaard

Een Krijger is een soldaat ten dienst van zijn vaderland en het blanke volk die zal vechten tot de laatste snik tegen de invasie van moslims die Vlaanderen terroriseren.
Oud 5 september 2003, 20:04   #63
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
een zeer sociaal middel dat een ultieme controle toelaat op mensen ....
Ja, idd....ultieme controle...
nu eens minder 1984 van Orwel, maar eerder Brave New World van Huxley??
We zouden het Goelag kunnen noemen....
gevaarljke ideëen vind ik dat.
Ik heb het hier over verplicht werk zoeken en een kost effectieve manier om mensen op te vangen die het echt nodig hebben.

Het alternatief is voor mij ook goed hoor: Tough shit if you need help.
Oud 5 september 2003, 20:11   #64
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Tough shit if you need help.
well, that will be a pain in the ass..just when you don't need it
Oud 5 september 2003, 20:25   #65
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een Krijger is een soldaat ten dienst van zijn vaderland en het blanke volk die zal vechten tot de laatste snik tegen de invasie van moslims die Vlaanderen terroriseren.
En wat met een gewonde soldaat? Die is ook niet meer productief, moeten we die dan maar ook afmaken?
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2003, 20:43   #66
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
They're Coming to Take Me Away,
Ha-Haaa

from: Dr. Demento's Delights
Warner Bros. 1975 BS 2855 0698

Remember when you ran away and I got on my knees and begged you not to
leave because I'd go berserk?? Well...
You left me anyhow and then the days got worse and worse and now you see
I've gone completely out of my mind.. And..

They're coming to take me away, ha-haaa!!
They're coming to take me away, ho-ho, hee-hee, ha-haaa
To the funny farm. Where life is beautiful all the time and I'll be
happy to see those nice young men in their clean white coats and they're
coming to take me away, ha-haaa!!!!!

You thought it was a joke and so you laughed, you laughed when I had said
that loosing you would make me flip my lid.. RIGHT???
I know you laughed, I heard you laugh, you laughed you laughed and
laughed and then you left, but now you know I'm utterly mad... And..

They're coming to take me away, ha-haaa,
They're coming to take me away, ho-ho, hee-hee, ha-haaa.
To the happy home. With trees and flowers and chirping birds and basket
weavers who sit and smile and twiddle their thumbs and toes and they're
coming to take me away, ha-haaa!!!

I cooked your food, I cleaned your house, and this is how you pay me back
for all my kind unselfish loving deeds.. Huh??
Well you just wait, they'll find you yet and when they do they'll put you
in the ASPCA, you mangy mutt!!! And...

They're coming to take me away, ha-haaa.
They're coming to take me away, ho-ho, hee-hee, ha-haaa.
To the funny farm, where life is beautiful all the time and I'll be happy
to see those nice young men in their clean white coats and they're coming
to take me away, ha-haaa!!!
To the happy home, with trees and flowers and chirping birds and basket
weavers who sit and smile and twiddle their thumbs and toes and they're
coming to take me away, ha-haa!!!
To the funny farm, where life is beautiful all the time... (fade out)

Hey, buddy!
Yes officer..
You a head?
No, but I'm catching up, ha ha ha....

original recording by Napoleon XIV also named "Witte Krijger"
Oud 5 september 2003, 20:52   #67
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Denk je? Je betaalt niets af, maar moet ook op niets rekenen. Lijkt me de eerlijkheid zelve. Of bedoel je het letterlijk?
Oud 5 september 2003, 20:53   #68
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sato
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luddo
Daar ben ik het mee eens, Filosoof, maar waarom wordt dan niet de NORMALE huurprijs gevraagd van tussen de 15000 en de 20000 frank? Dat was de kern van mijn reactie! Als ze zich alles kunnen permitteren zijn dat voor mij geen "sociale gevallen" die steun moeten trekken
Luddo,
In een normale maatschappij (zoals de onze) zijn er reglementen nodig om te bepalen wie recht heeft op wat: maak die regels streng (zoals jij schijnt te willen) en er zullen veel mensen uit de boot vallen of onrechtvaardig behandeld worden. Maak ze dan minder streng, en er zullen mensen zijn die "profiteren" van die marge, misbruiken dus.
IMHO is het beter dat een aantal "misbruiken" bestaan en geduld worden dan dat mensen die het écht nodig hebben uit de boot vallen.
Als iemand een derde mogelijkheid kent, zonder in elk gezin een politieagent/annex rechter te logeren wil ik dat wel eens horen...
Streng maar rechtvaardig.
Hoe? Vereenvoudiging van regels en dus ook van controle.
Dan vallen degenen die het het meest nodig hebben uit de boot...
Oud 5 september 2003, 20:56   #69
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Denk je? Je betaalt niets af, maar moet ook op niets rekenen. Lijkt me de eerlijkheid zelve. Of bedoel je het letterlijk?
Letterlijk
Oud 5 september 2003, 21:03   #70
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Letterlijk
Tja, uitdrukkingen zijn nu eenmaal niet letterlijk. Ik wil gerust iets anders proberen, maar het huidige systeem is onaanvaardbaar omdat de mogelijkheid tot misbruik te groot is. Het is in Belgie gemakkelijker om 100,000 BEF overheidssteun te krijgen dan om uw lege bak bier in 't midden van 't straat te laten staan.
Oud 5 september 2003, 21:05   #71
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sato
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luddo
Daar ben ik het mee eens, Filosoof, maar waarom wordt dan niet de NORMALE huurprijs gevraagd van tussen de 15000 en de 20000 frank? Dat was de kern van mijn reactie! Als ze zich alles kunnen permitteren zijn dat voor mij geen "sociale gevallen" die steun moeten trekken
Luddo,
In een normale maatschappij (zoals de onze) zijn er reglementen nodig om te bepalen wie recht heeft op wat: maak die regels streng (zoals jij schijnt te willen) en er zullen veel mensen uit de boot vallen of onrechtvaardig behandeld worden. Maak ze dan minder streng, en er zullen mensen zijn die "profiteren" van die marge, misbruiken dus.
IMHO is het beter dat een aantal "misbruiken" bestaan en geduld worden dan dat mensen die het écht nodig hebben uit de boot vallen.
Als iemand een derde mogelijkheid kent, zonder in elk gezin een politieagent/annex rechter te logeren wil ik dat wel eens horen...
Streng maar rechtvaardig.
Hoe? Vereenvoudiging van regels en dus ook van controle.
Dan vallen degenen die het het meest nodig hebben uit de boot...
Leg eens uit ?
Hoe kan een strengere controle mensen uit de boot laten vallen die het echt nodig hebben.?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2003, 21:13   #72
groentje
Minister-President

Standaard

Een heel eenvoudige reglementering, kan nooit elk geval omvatten, die steun zou kunnen gebruiken.
Een heel ingewikkelde reglementering is ontstaan, om al zulke gevallen erbij te nemen... Een dergelijke organisch gegroeide reglementering is natuurlijk wel redelijk ondoorzichtig...
Enkele teksten zouden wel mogen herschreven worden, natuurlijk..., en niet alleen daar, maar de ganse wetgeving.
Oud 5 september 2003, 21:18   #73
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Een heel eenvoudige reglementering, kan nooit elk geval omvatten, die steun zou kunnen gebruiken.
Een heel ingewikkelde reglementering is ontstaan, om al zulke gevallen erbij te nemen... Een dergelijke organisch gegroeide reglementering is natuurlijk wel redelijk ondoorzichtig...
Enkele teksten zouden wel mogen herschreven worden, natuurlijk..., en niet alleen daar, maar de ganse wetgeving.
Ach, dat is toch een makkie voor de rechtsleer. Dat is hun natte droom.
Oud 5 september 2003, 21:18   #74
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
het huidige systeem is onaanvaardbaar omdat de mogelijkheid tot misbruik te groot is. Het is in Belgie gemakkelijker om 100,000 BEF overheidssteun te krijgen dan om uw lege bak bier in 't midden van 't straat te laten staan.
Ieder systeem eindigt bureacratisch, en als je geen soepelheid inbouwt, zijn het de zwaksten, die het het meest nodig hebben die uit de boot vallen. Natuurlijk zullen profiteurs van die soepelheid misbruik maken, dat is eigen aan de mens., maar het is beter een aantal misbruiken te tolereren dan de zwaksten uit de boot te laten vallen, anders eindig je met een 4° wereld in je maatschappij, en die 4° wereld kan sociaal véél verstorender werken en dus meer kosten dan de misbruiken...
In bedragen komen de grootste misbruiken niet van die onderlaag die van een sociaal vangnet gebruikt maakt (en er al eens misbruik van maakt)
Met hetgeen Sabena-Swissair, de KS-Superclub, de "smeerpijp" en in de US ENRON aan de maatschappij gekost hebben kan je al véél SZ betalen...
Oud 5 september 2003, 21:36   #75
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bobke
Leg eens uit ?
Hoe kan een strengere controle mensen uit de boot laten vallen die het echt nodig hebben.?
Omdat dan voor alles een geëigend officiëel document nodig wordt, met niet evidente kanalen om d�*t document te bekomen: gewoon doorgedreven bureaucratizering.Waarom denk je bvb dat tussen de VDAB en de uitbetaling van werklozensteun syndicaten nodig zijn? Niet om een social conflict op te lossen of uit te lokken, maar omdat de reglementering zo ingewikkeld is dat een werkzoekende er gewoon zijn weg niet in vind (en de baliebedienden van de VDAB evenmin) Dus worden de juridische diensten van de vakbonden daarvoor gebruikt...

Dat geldt voor een groot deel van de sociale wetgeving: je kent toch de definitie van een kemel, of niet? Een paard getekend door een comitee...
Ik vrees dat het ook voor de rest van de wetgeving geldt, maar de mensen die daarmee in contact komen betalen zich een advocaat, wat niet evident is voor steuntrekkers
Oud 5 september 2003, 21:47   #76
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bobke
Leg eens uit ?
Omdat dan voor alles een geëigend officiëel document nodig wordt, met niet evidente kanalen om d�*t document te bekomen: gewoon doorgedreven bureaucratizering.Waarom denk je bvb dat tussen de VDAB en de uitbetaling van werklozensteun syndicaten nodig zijn? Niet om een social conflict op te lossen of uit te lokken, maar omdat de reglementering zo ingewikkeld is dat een werkzoekende er gewoon zijn weg niet in vind (en de baliebedienden van de VDAB evenmin) Dus worden de juridische diensten van de vakbonden daarvoor gebruikt...

Dat geldt voor een groot deel van de sociale wetgeving: je kent toch de definitie van een kemel, of niet? Een paard getekend door een comitee...
Ik vrees dat het ook voor de rest van de wetgeving geldt, maar de mensen die daarmee in contact komen betalen zich een advocaat, wat niet evident is voor steuntrekkers
Als ik mij niet vergis pleitte Sato juist voor het vereenvoudigen van de regels maar strengere controle.
Overigens u kunt perfect werklozensteun bekomen zonder tussenkomst van de vakbonden.
Voor het bekomen van OCMW steun daarentegen zult u geen beroep op de vakbonden kunnen doen.
Oud 5 september 2003, 22:02   #77
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Eventjes alle commentaren doorgelezen en dan vallen er me wel dingen op of krijg ik bepaalde bedenkingen:

- Er zijn mensen die bij de minste geringste aanbevelingen, die in de richting van "gedwongen" wijzen, al direct beginnen te schreeuwen over concentratiekamppraktijken zonder eens goed na te denken over de mogelijkheden, gevolgen en alternatieven.

- Niemand kan 100 % gelijk hebben maar het is blijkbaar leuker om afwijkende meningen af te schieten en aan te vallen dan steekhoudende argumenten aan te slepen.

- TomB is net als ik oudstudent van de VUB en we zijn er terecht trots op dat ze een betaalbare universitaire opleiding kan aanbieden. Ik was trouwens een van de beursstudenten. En ik heb wel degelijk een klasgenoot gehad die aan het einde van elke maand eten vroeg aan haar medestudenten en hard moest werken om rond te komen terwijl een ander meisje iedere week 10.000 Bfr zakgeld van haar vader kreeg. Geen enkel systeem is eerlijk. Maar sommigen trachten toch iets constructiefs te doen en de Sociale Dienst van de VUB is er een goed voorbeeld van, met het aanbieden van studentenjobs (waar ik dankbaar gebruik van maakte) en het zoeken van oplossingen.

- Het OCMW afschaffen is een zware klap voor de echte sukkelaars in onze maatschappij. Er zijn nu eenmaal mensen die meer pech hebben dan anderen, de weg niet weten, hun draai niet kunnen vinden, in de problemen geraken (al dan niet door eigen schuld) of doodeenvoudig geen kansen krijgen. Maar er zou wel een strengere controle moeten komen en een strikte opvolging van de "gevallen". Ik ga morgen naar de Opleidingsmarkt in Vilvoorde, een mooi initiatief van de diverse instellingen in Vilvoorde die zich onder meer bezig houden met onderwijs, volwassenenonderwijs, werkverschaffing, het Rode Kruis, Mikst (de integratie van migranten) en ga zo maar verder. Eens zien wat dat oplevert, welke info/aanbevelingen ik daar kan vinden, en of dit initiatief wel zin heeft. Hopelijk vinden ook de echte behoeftigen de weg daar naartoe. Het is in ieder geval een poging tot samenwerking van diverse instellingen.

- Wat is er mis met documenten ? Iedereen heeft ze. Je wordt officieel erkend als levend door zo'n document, je wordt officieel doodverklaard met zo'n document, je kunt er de bus mee nemen, het geeft je recht op verlaagd tarief bij de apotheker... talloze mogelijkheden. En toch zijn er steeds weer mensen die huiverig beginnen doen over "big brother" enzo.

- We zitten hier dus weer eens met het aloude dilemma... waar begint mijn veiligheid en waar eindigt mijn vrijheid ? Of vertaald naar het onderwerp van deze discussie: waar eindigt de behoefte en waar begint het misbruik ?

Heeft iemand nog constructieve ideeën ?
Oud 5 september 2003, 22:20   #78
groentje
Minister-President

Standaard

Ik vermoed dat ik een reactie van Tomb als te ernstig beschouwde, want die kazernes waar hij alle OCMW-trekkers wou verzamelen, met slaapzalen en studiezalen, daar wil ik niet van weten. Een mens moet nog een beetje een leven hebben, he.

Zoals ik ook al aangaf, bij diezelfde post, een beetje aanporren kan geen kwaad. En controle is noodzakelijk. Maar zorg er dan voor dat je de bedriegers eruit haalt, niet de onwetende sukkelaar. Die regulariseer je, toch ook een favoriete tactiek, heden ten dage?
Oud 5 september 2003, 22:51   #79
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

De slaapzalen zijn er misschien teveel aan maar ik denk dat het voor veel hulpbehoevenden een betere oplossing zou zijn dan te overleven met de aalmoes waar ze nu moeten mee leven.
Uiteindelijk werken vluchthuizen ook op die manier.
Oud 5 september 2003, 22:59   #80
groentje
Minister-President

Standaard

Inderdaad, maar in welke omstandigheden, vaak? zo goed werken die vluchthuizen niet...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be