Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 16 september 2003, 15:06   #61
Jörgen Noens
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Commie
Met u valt niet te discussiëren. Discussie veronderstelt immers de geestelijke capaciteit om te begrijpen wat een ander naar voor brengt.
Beste Commie,

U doet me denken aan die leerkrachten die een dergelijke affiche in de klas hangen en als een leerling zich daar niet akkoord mee verklaard, zegt deze leerkracht vaak: "Jij beschikt niet over de geestelijke capaciteit om te begrijpen ... geloof me nu maar dat ik de waarheid in pacht heb".

Met vriendelijke groeten,

Jörgen Noens
Oud 16 september 2003, 15:55   #62
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Punt blijft dat het Vlaams Blok opkomt voor een verbod van politiek op school en via die weg de scholieren treft.
Als niet-Blokker ben ik goed geplaatst om te stellen dat u uit uw nek kletst als u zegt dat het Blok tegen politiek op school is.

Ik heb reeds zeven debatten op zeven verschillende Lierse scholen georganiseerd (zowel van het katholieke net als van het staatsonderwijs) en het Vlaams Blok was daar altijd aanwezig. Ze waren blij dat ze ook werden uitgenodigd, omdat ze bij debatten die de scholen zelf organiseerden vaak bewust werden buitengehouden.

Het Blok is, net als elke andere partij, dus niét tegen politiek op school. Dat bewezen ze door te komen naar de debatnamiddagen. Politiek op school is prima en zelfs noodzakelijk wanneer het op een evenwichtige manier wordt gebracht, door middel van debat en voorstelling.
Politiek op school door posters op te hangen die duidelijk tegen een partij gericht zijn, is echter nefaste indoctrinatiepolitiek en voor elke democraat zou die onverdedigbaar moeten zijn.

Wanneer het Vlaams Blok daartegen protesteert geef ik ze volkomen gelijk.
zorroaster is offline  
Oud 16 september 2003, 17:58   #63
Commie
Lokaal Raadslid

Commie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:
Punt blijft dat het Vlaams Blok opkomt voor een verbod van politiek op school en via die weg de scholieren treft.
Als niet-Blokker ben ik goed geplaatst om te stellen dat u uit uw nek kletst als u zegt dat het Blok tegen politiek op school is.

Ik heb reeds zeven debatten op zeven verschillende Lierse scholen georganiseerd (zowel van het katholieke net als van het staatsonderwijs) en het Vlaams Blok was daar altijd aanwezig. Ze waren blij dat ze ook werden uitgenodigd, omdat ze bij debatten die de scholen zelf organiseerden vaak bewust werden buitengehouden.

Het Blok is, net als elke andere partij, dus niét tegen politiek op school. Dat bewezen ze door te komen naar de debatnamiddagen. Politiek op school is prima en zelfs noodzakelijk wanneer het op een evenwichtige manier wordt gebracht, door middel van debat en voorstelling.
Politiek op school door posters op te hangen die duidelijk tegen een partij gericht zijn, is echter nefaste indoctrinatiepolitiek en voor elke democraat zou die onverdedigbaar moeten zijn.

Wanneer het Vlaams Blok daartegen protesteert geef ik ze volkomen gelijk.
Op de website van het Vlaams Blok luidt de titel vandaag: "Geen politiek op school". Dat ze daar zelf niet consequent in zijn, laat ik voor hun rekening.

Een affiche op school ophangen moet kunnen. Het is niet door dat te verbieden dat je een confrontatie van jongeren met de desbetreffende opvattingen zal vermijden... Een affiche ophangen, waar dit ook gebeurt, heeft niets met indoctrinatie te maken. Als democraat vind ik het schandalig dat affiches ophangen aan banden zou gelegd worden. Als je daar problemen mee hebt, moet je consequent zijn en een volledige censuur op politieke affiches eisen (niet enkel op school).
Commie is offline  
Oud 16 september 2003, 18:56   #64
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een affiche ophangen, waar dit ook gebeurt, heeft niets met indoctrinatie te maken. Als democraat vind ik het schandalig dat affiches ophangen aan banden zou gelegd worden. Als je daar problemen mee hebt, moet je consequent zijn en een volledige censuur op politieke affiches eisen (niet enkel op school).
Juist wel enkel op school! Wanneer er van alle bestaande politieke partijen posters worden opgehangen in de school is er geen enkel probleem, maar een school mag zijn leerlingen geen mening opdringen en wanneer zij van slechts 1partij affiches zou hangen zou zij dit wel doen. Een school noch leerkrachten wanneer zij in functie zijn mogen een politieke mening hebben.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline  
Oud 16 september 2003, 20:06   #65
Commie
Lokaal Raadslid

Commie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Een affiche ophangen, waar dit ook gebeurt, heeft niets met indoctrinatie te maken. Als democraat vind ik het schandalig dat affiches ophangen aan banden zou gelegd worden. Als je daar problemen mee hebt, moet je consequent zijn en een volledige censuur op politieke affiches eisen (niet enkel op school).
Juist wel enkel op school! Wanneer er van alle bestaande politieke partijen posters worden opgehangen in de school is er geen enkel probleem, maar een school mag zijn leerlingen geen mening opdringen en wanneer zij van slechts 1partij affiches zou hangen zou zij dit wel doen. Een school noch leerkrachten wanneer zij in functie zijn mogen een politieke mening hebben.
En waarom niet op school? Waarom zou een politieke mening daar niet mogen? Mogen leerlingen maar een politieke mening uiten als ook andere meningen geuit worden? Leg je daarmee de lat niet zodanig hoog dat je zeker bent dat er quasi niemand er boven raakt?

Ik mocht als scholier niet politiek actief zijn van mijn school en vond dat serieus anti-democratisch. Vandaar mijn reactie op de anti-democratische voorstellen van de gedapo die het Vlaams Blok wil.
Commie is offline  
Oud 17 september 2003, 09:48   #66
Klaas
Gouverneur

Locatie: Speciaal om GC plezier te doen: 2 dagen op de 14 Meuzegem
Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
En waarom niet op school? Waarom zou een politieke mening daar niet mogen? Mogen leerlingen maar een politieke mening uiten als ook andere meningen geuit worden? Leg je daarmee de lat niet zodanig hoog dat je zeker bent dat er quasi niemand er boven raakt?

Ik mocht als scholier niet politiek actief zijn van mijn school en vond dat serieus anti-democratisch. Vandaar mijn reactie op de anti-democratische voorstellen van de gedapo die het Vlaams Blok wil.
Een mooi voorbeeld. Toen ik in het secundaire onderwijs zat, hing mijn leerkracht Nederlands en Engels een affiche omhoog "Uit Zelfbevrediging". Hiermee doelde ze op de campagne van het Vlaams Blok "Uit Zelfverdediging". We kregen voor Nederlands telkens teksten uit het links blad De Humo voorgeschoteld. Ze kon geen goed woord spreken over het Vlaams Blok. Er werd ons verteld dat dit nazi's waren. Al de gekende vooroordelen kwamen telkens naar voor. Toen ik voor mijn spreekbeurt voor Nederlans als onderwerp "seperatisme" had gekozen, kreeg ik prompt een nul en mocht ik op een woensdag namiddag 4 uur naar school komen om na te denken over de fouten van het seperatisme en mocht dit in een opstel schrijven. Daarmee vind ik dat er op school objectief mag geinformeerd worden over de politiek, maar niet subjectief en aan indoctrinatie doen. Spijtig genoeg is het vooral het tweede dat voorvalt. Van mij mocht die leerkracht haar mening hebben. Maar waarom mocht ik geen eigen mening hebben? Trouwens toen ik een affiche naast die van haar wou hangen met de echte campagneslogan, kreeg ik weer een berisping, werd mijn affiche weggenomen en mocht ik weer een woensdagnamiddag naar de school.
Klaas is offline  
Oud 17 september 2003, 10:11   #67
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Welke school was dat?
Oud 17 september 2003, 10:45   #68
Klaas
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Welke school was dat?
Sint-Martinuscollege te Overijse.
Klaas is offline  
Oud 17 september 2003, 10:58   #69
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ah nooit geweest. Ik had in Antwerpen ook wel vrij linkse leerkrachten, maar die paar vlaams blokkers in mijn klas moesten nooit nablijven, hoewel er soms deftig gediscussieerd werd. Het hangt er dus gewoon van af hoe dogmatisch de leerkracht in kwestie ingesteld is.
Oud 17 september 2003, 11:07   #70
Klaas
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ah nooit geweest. Ik had in Antwerpen ook wel vrij linkse leerkrachten, maar die paar vlaams blokkers in mijn klas moesten nooit nablijven, hoewel er soms deftig gediscussieerd werd. Het hangt er dus gewoon van af hoe dogmatisch de leerkracht in kwestie ingesteld is.
In antwerpen zal dat misschien anders zijn. Ik zelf heb me nooit als Vlaams Blokker geprofileerd op school. Enkel als Vlaamsgezinde leerling. In mijn klas zat wel 1 Vlaams Blokker en die kreeg het ook vaak aan de stok. Ik geef toe dat ik met opzet deze thema's eruit koos, omdat ik wou tonen dat ik een eigen mening had. Maar vele andere volgde gewoon de leerkracht en geloofde alles wat deze zei. Niet omdat ze er overna dachten, maar omdat de leerkracht het zei! En dat is geen eigen mening vormen, maar een mening moeten geloven!
Klaas is offline  
Oud 17 september 2003, 11:25   #71
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dan ben ik het met u volledig eens. Politieke indoctrinatie, van welke kant ook, hoort niet thuis in het onderwijs.
Oud 17 september 2003, 15:33   #72
Klaas
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Dan ben ik het met u volledig eens. Politieke indoctrinatie, van welke kant ook, hoort niet thuis in het onderwijs.
Dat is ook mijn punt!
Klaas is offline  
Oud 17 september 2003, 17:39   #73
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Fijn, wij zijn toch niet zó verschillend in onze opvattingen.
Oud 18 september 2003, 10:40   #74
Klaas
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Fijn, wij zijn toch niet zó verschillend in onze opvattingen.
Blijkbaar. Iets drinken?
Klaas is offline  
Oud 18 september 2003, 16:39   #75
Klaas
Gouverneur

Standaard

Stilte?
Klaas is offline  
Oud 18 september 2003, 17:52   #76
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ben niet 24 uur op 24 op dit forum he...
Oud 19 september 2003, 13:14   #77
Klaas
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik ben niet 24 uur op 24 op dit forum he...
Ik had het dan eerder op de personen die eerst volle bak vuur en leugens spuwen en dan plots zwijgen!
Klaas is offline  
Oud 24 september 2003, 14:09   #78
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
In sommige scholen hangen er affiches met teksten zoals ‘Ze hebben ons al eens getoond hoe zij de crisis en de sociale problemen oplossen.
Ja, Jorgen, een historisch feit kan je moeilijk ontkennen, nietwaar, jullie hebben inderdaad al getoond tot wat jullie in staat zijn. Ik weet wel dat iedereen een tweede kans verdient, maar vergeef me deze aarzeling
Bruno* is offline  
Oud 24 september 2003, 20:15   #79
Bluelagune
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Het Vlaams Blok is wel DEGELIJK extreem-rechts al probeert het zich met alle middelen aanvaardbaarder voor te doen. Toch vind ik het opvangen van die affiches onaanvaardbaar. Scholen dienen een neutrale positie in te nemen.
Oud 27 september 2003, 21:48   #80
dinges
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jörgen Noens
De commissie Zorgvuldig Bestuur zegt zelf dat: ‘dergelijke affiches een connotatie hebben met politieke standpunten en partijen binnen het bestaande partijpolitiek landschap in Vlaanderen en dat het ophangen van dergelijke affiches in strijd is met het verbod op politieke propaganda in scholen.’

Dus u ziet, ik zeg niet dat het Vlaams Blok extreemrechts is. Ik zeg dat het Vlaams Blok radicaal is, verstandig rechts is! Het is de media die onze deze stempel geeft en dat heeft de commissie Zorgvuldig Bestuur, gelet hun uitspraak, bevestigd.
Je maakt een rare gedachtenkronkel. Ik lees alleen dat de de "commissie Zorgvuldig Bestuur" laat weten dat er in Vlaanderen een politieke partij bestaat met zulk gedachtengoed. Over welke partij gaat het ? En waarom nemen de Vlaams Blokjongeren de verdediging op van die partij ?
dinges is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be