Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 mei 2007, 10:44   #61
joadoor
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En wat is 'wijsheid' volgens u?
Nou mijn laatste zinnetje in vorig bericht geeft toch aan wat ik "wijsheid" vind. Laat ons zeggen dat het kennis is die is doorleefd. Kennis die je je op veelerlei wijze eigen kunt maken, maar het wordt pas wijsheid als het werkelijk geïntegreerd word in je leven.
En zo heb je mensen die vb. jaren gestudeerd hebben en een onmetelijke kennis hebben maar nog niets hebben meegemaakt in hun leven en dus qua wijsheid nog nergens staan. Of mensen die maar tot hun 12 jaar naar school geweest zijn, maar al heel wat watertjes doorzwommen hebben en er op een possietieve manier lessen hebben uit getrokken en dus wel wijsheid hebben.
joadoor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2007, 13:52   #62
exodus
Perm. Vertegenwoordiger VN

exodus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joadoor Bekijk bericht
Nou mijn laatste zinnetje in vorig bericht geeft toch aan wat ik "wijsheid" vind. Laat ons zeggen dat het kennis is die is doorleefd. Kennis die je je op veelerlei wijze eigen kunt maken, maar het wordt pas wijsheid als het werkelijk geïntegreerd word in je leven.
En zo heb je mensen die vb. jaren gestudeerd hebben en een onmetelijke kennis hebben maar nog niets hebben meegemaakt in hun leven en dus qua wijsheid nog nergens staan. Of mensen die maar tot hun 12 jaar naar school geweest zijn, maar al heel wat watertjes doorzwommen hebben en er op een possietieve manier lessen hebben uit getrokken en dus wel wijsheid hebben.
Kan je de vraag stellen is het nodig om veel mee te maken in je leven om veel wijsheid te hebben? Er zijn mensen die een redelijk rustig leven gehad hebben en toch "wijs" zijn.
Oud 30 mei 2007, 18:13   #63
joadoor
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
Kan je de vraag stellen is het nodig om veel mee te maken in je leven om veel wijsheid te hebben? Er zijn mensen die een redelijk rustig leven gehad hebben en toch "wijs" zijn.
Het bewustzijn speelt natuurlijk ook een rol. Persoonlijk vind ik mensen die de herhalingen in hun leven snel doorhebben en er zodoende sneller kunnen doorgroeien het wijst.
Herhalingen geven pijn en iedere herhaling versterkt in pijn. Nu kan men uit een herhaling geraken voor er pijn ontstaat maar in de praktijk gebeurt dat zelden.
Het is een beetje zoals het gezegde "men leert uit zijn fouten". Daar geloof ik dus geen fluit van, wel "men leert uit de fouten waarvan men pijn heeft gehad".
joadoor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2007, 06:50   #64
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

wijs
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2007, 11:49   #65
duncan
Banneling

Standaard

Ter toevoeging aan deze wijze woorden :

spijt of pijn komen steeds te laat ....men merkt ze nog voor de eigenlijke pijn ongeacht de situatie en sociaal klasse waarvan men afstamt/ ethniciteit .

* Elke vorm van leven/pijn is een wijsheid wat kennis en inzicht biedt.
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 09:51   #66
duncan
Banneling

Standaard

Voor de mensen hier het adres van mijn moeder is volgend jaar niet bewoonbaar door haar maar door de nieuwe bewoners .
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 16:02   #67
zeddie
Banneling

Standaard

I used to hate and avoid pain and resent its infliction; but now I find that had I not so suffered, I would not now possess, trained and perfected, this infinitely & multitudinously sensible capacity of delight in my mind, heart and body. God justifies himself in the end even when He has masked Himself as a bully and a tyrant.

There are four stages in the pain God gives to us; when it is only pain; when it is pain that causes pleasure; when it is pain that is pleasure; and when it is purely a fiercer form of delight.

Pain is the touch of our Mother teaching us how to bear and grow in rapture. She has three stages of her schooling, endurance first, next equality of soul, last ecstasy.

The force of soul in thee meeting the same force from outside cannot harmonise the measures of the contact in values of mind-experience & body-experience, therefore thou hast pain, grief or uneasiness. If thou canst learn to adjust the replies of the force in thyself to the questions of world-force, thou shalt find pain becoming pleasurable or turning into pure delightfulness. Right relation is the condition of blissfulness, ritam the key of ananda.

- Sri Aurobindo

GreetzZ
zeddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 18:18   #68
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joadoor Bekijk bericht
Ik begrijp uw redenering. Maar u antwoordt niet op mijn vraag.

U spreekt in uw antwoord over wijsheid. Ik vroeg u: wat is wijsheid.

De kennis die doorleefd is: wat is dat? Geeft u eens een voorbeeld van dat soort kennis?

Laatst gewijzigd door system : 19 augustus 2007 om 18:26.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be