![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: De Republiek Vlaanderen biedt concrete oplossingen voor de bestaande praktische problemen | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
34 | 61,82% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
21 | 38,18% |
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Ik zal zeer zelden argumenten van mijzelf letterlijk herhalen, om de simpele redenen dat dat zo fake over zou komen, precies of ik zou zelf geen argumenten hebben...
![]() |
![]() |
#62 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Op Franstalige fora zeg ik dat niet? Wat zeg ik dan wel op Franstalige fora, gezien u mij daar al blijkbaar tegen het virtuele lijf gelopen hebt
![]() |
![]() |
#63 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#64 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Partijlid
|
![]() Opdringen?
Zulk een persoonlijke verrijking vind ik niet opdringen, ik vind eerder dat ze de staat daarvoor zouden bedanken. Ik ben heel blij dat ik Frans en Engels gekregen heb. Wie zou niet blij zijn als hij een taaltje meer kende? Zo moeilijk is dat niet. We beginnen simpel: minstens twee talen kennen. Dat valt natuurlijk uit te breiden naar 4: Ne, Fr, En, Du. Als je het beziet als "opdringen", dan is de hele school het "opdringen" van leerstof, dan mag je niets meer leren omdat het opgedrongen zou worden.
![]() |
#66 |
Partijlid
|
![]() Er werken veel Europeanen in Brussel. Het zou toch prachtig zijn dat die in Brussel, multiculturele hoofdstad, terecht kunnen in maar liefst 3 van de belangrijkste talen, nl. Frans, Engels en Duits? Daartoe moet het onze bevolking zijn die dat leert, we kunnen niet iedereen in Europa verplichten Frans of Nederlands te kunnen.
Meertaligheid is ook een grotere gastvrijheid. Want gastvrij kan ik eentalig Italië moeilijk noemen. Mooi wel, maar toeristvriendelijk of behulpzaam...
![]() |
#67 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#69 |
Gouverneur
|
![]() Vlaamse Leeuw,
Dies sprak van Esperanto, wat niet hetzelfde is als Spaans. En nu moet ik er nog wat letters aanplakken want ik moet 150 karekters halen. Lang leve de strijd tegen de oneliners ? ![]()
Iets niet weten is geen schande. Uw eigen beperkingen en grenzen kennen is belangrijk. Zelfkennis is het begin van de wijsheid. Ik ben graag de gek die meer vragen kan stellen dan 1000, zelfverklaarde, wijzen kunnen beantwoorden Vlaanderen onafhankelijk |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#71 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Spaans is een taal zoals alle andere. En de rest van deze posting dient om de 150 karakters te halen, overigens een regel waar ik achter sta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Gouverneur
|
![]() Esperanto was in de jaren 60-70 een beetje in. Toen dacht men dat die taal als universele taal zou kunnen gebruikt worden.
Ik dacht dat Esperanto ondertussen een stille dood gestorven was. Als ik mij nog goed herinner gebruikte Esperanto woorden die iedereen kende uit verschillende talen. Vroeger had ik een leraar die esperanto kende en er wat over verteld heeft. Maar het was echter in het 2de leerjaar en ik moet toegeven dat vreemde talen of Esperanto mij toen helemaal nog niet interesseerden.
Iets niet weten is geen schande. Uw eigen beperkingen en grenzen kennen is belangrijk. Zelfkennis is het begin van de wijsheid. Ik ben graag de gek die meer vragen kan stellen dan 1000, zelfverklaarde, wijzen kunnen beantwoorden Vlaanderen onafhankelijk |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De taal kende een heel grote opgang in de jaren voor WO II. Toen bestond er inderdaad kans dat de taal zou doorbreken als werktaal van de Volkerenbond (dat gebeurde uiteindelijk niet omdat Frankrijk haar veto stelde). Ook bestonden er toen heel veel verenigingen die op plaatselijk vlak de taal propageerden. De wereldoorlog heeft een heel zware slag toegebracht aan de Esperantobeweging. Onder de nazi's werd de taal verboden, en in het Oostblok was de taal lange tijd taboe en werden de Esperantisten niet zelden vervolgd (zoals onder Stalin het geval was). De Esperantobeweging is van deze zware klappen nog steeds niet hersteld. Maar uitgestorven is het zeker nog niet. In Vlaanderen bestaan er bijvoorbeeld acht plaatselijke afdelingen, alsook is er een Esperantohuis in Antwerpen dat zorgt voor de uitgave van een wereldwijd verspreid tijdschrift ("Monato") en ieder jaar origineel en vertaald Esperantowerk uitgeeft. http://www.esperanto.be/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op dit forum is dat trouwens al een paar keer bediscussieerd. Ik kan u dan ook aanraden d.m.v. de functie "zoeken" de oude berichten op te zoeken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik geloof alleszins niet in een vlaanderen om het vlaanderen. De vlaamse onafhankelijkheid is voor mij slechts een middel naar meer democratie. Als het een unitair, particratisch vlaanderen wordt bedank ik er voor.
![]() |
![]() |
#76 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() [quote=Johan Blaekdal]Duitstalig België wordt inderdaad vaak vergeten, en zal waarschijnlijk ook pas laatst in de meertaligheid betrokken worden. Maar nu zijn er niet zoveel problemen in Duitstalig België. Zij kunnen meestal een aardig mondje Frans, waarvan ze het absoluut niet erg vinden dat ze dat soms tegen de overheid moeten gebruiken (kan je nog iets van leren!), en ze hebben een eigen gemeenschap die ik hen niet wil ontzeggen. En in Malmédy kan men ook een aardig woordje Duits, hoewel die stad Franstalig is. Prototype van de tweetalige bevolking van de toekomst!QUOTE]
Kleine opmerking: er is een sterke afname van het aantal talen en in de hersenen bestaat er geen meertaligheid. Mensen zijn biologisch gezien ééntalig. Da's wetenschap. Die meertalige bevolking... Da's een wensdroom. Men kan een tweede taal hebben en een derde etc. Maar de moedertaal, of die die als moedertaal is aangeleerd zal de voorkeur blijven genieten van de persoon, tenzij hij discrimineert en een andere taal zichzelf oplegt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
|
![]() Citaat:
Je vergelijking Antwerpen / Brasschaat is zinloos. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch niet helemaal. Het komt wel degelijk op hetzelfde neer, alleen op kleinere schaal.
![]() |
![]() |
#79 | |
|
![]() Citaat:
In Wallonië zijn reeds zeer lang grote misbruiken vastgesteld en daar moet een einde aan komen. Is het 'verdraagzaam' of 'progressief' of 'Belgisch' om ergerlijke misbruiken te ontkennen of onder het tapijt te vegen? Of wil het gewoon zeggen dat er geen redelijke argumenten zijn tegen een splitsing? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() hey, ik ben voor splitsing. Schiet niet op de verkeerden
![]() Ik zeg alleen maar, dat er binnen Vlaanderen soortgelijke scenarios gaan afspelen. En dan gaan we weer moeten splitsen. Het Vlaanderen dat oa door Vlaams Blok en N-VA wordt voorgestaan is in essentie niet meer dan een verderzetting van België op iets kleiner formaat, dus in plaats van België te veranderen snijdt je het gewoon in twee soortgelijke delen.
![]() |