Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: De Republiek Vlaanderen biedt concrete oplossingen voor de bestaande praktische problemen
Ja 34 61,82%
Nee 21 38,18%
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 september 2003, 08:40   #61
Johan Blaekdal
Partijlid

Johan Blaekdal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Hoezeer J. Blaekdal hier veel tekst spuit, verwacht NIET dat hij ook inhoudelijk rekening houdt met wat u eventueel antwoord. Gewoonweg inhakken, zijn standpunten e.d. herhalen, dat wel.

Een inhoudelijke dialoog, dat is echter niet aan hem besteedt. Proberen hem wat informatie te verstrekken, of een andersluidend standpunt aan J. Blaekdal proberen uit te leggen is daarom ook een redelijk frustrerende bezigheid.
Tiens tiens, een kopietje van de tekst die Rudi ook al eens had gezegd. Of andersom. Ik zeg het dan tenminste nog als ik me eens echt herhaal, sommigen doen zelfs dat niet.

Ik zal zeer zelden argumenten van mijzelf letterlijk herhalen, om de simpele redenen dat dat zo fake over zou komen, precies of ik zou zelf geen argumenten hebben...

Johan Blaekdal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2003, 08:44   #62
Johan Blaekdal
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Blaekdal
Citaat:
.... De eentaligheid in Brusselse ziekenhuizen is uiteraard vreselijk.
Dit lijkt wel het ekskuus van het moment. Klinkt mooi hé, doch verderop trekt hij er géén enkele konklusie uit. Ook op Franstalige fora zie ik dhr. Blaekdal dat niet zeggen. Dat dient hier dus als een poging om het verdere betoog wat beter te verkopen.
Conclusie: Nederlands verplicht in het Waalse onderwijs, zodat een tweetalige Waalse arbeidsmarkt gecreëerd wordt. Nou, zo onduidelijk was dat toch ook weer niet?

Op Franstalige fora zeg ik dat niet? Wat zeg ik dan wel op Franstalige fora, gezien u mij daar al blijkbaar tegen het virtuele lijf gelopen hebt

Oud 23 september 2003, 08:53   #63
Johan Blaekdal
Partijlid

Standaard

Citaat:
Citaat:
.... Het personeel van een nooddienst, dat niet in staat is om mensen in nood in hun eigen taal te helpen! Wat zal een Republiek Vlaanderen daaraan verbeteren? .
Het warm water uitvinden kan hij wel goed. Heeft hij nog niet gehoord van de wijze waarop het AZ-VUB functionneert? Dat universitaire ziekenhuis hangt af van de Vlaamse gemeenschap. Interne werktaal Nederlands; voogdij Vlaams. Het onthaal en de opvang van de klanten is er echter in kwasi alle diensten vlot meertalig. Vele patienten en onderzoeken bevesdtigen dat.
Kortom, het enige Vlaamse ziekenhuis scoort dus het beste van +/- alle Brusselse ziekenhuizen. Het is, als UZ, spijtig genoeg dus wel enkel 2delijn. Ook het Bracops-ziekenhuis heeft een goede reputatie, net als (de meeste afdelingen) van een paar andere.
Nee, ik heb nog niet gehoord hoe het AZ-VUB in elkaar zit. Ik kan niet alles weten zoals u. Als dat ziekenhuis zo werkt, zoveel te beter. Daar kunnen andere hospitalen nog iets van leren, dan. Ik ageer hier tegen mistoestanden die zich voornamelijk in Franstalige ziekenhuizen voordoen. Ik probeer niet de reputatie van élk Brussels ziekenhuis te kelderen. Maar ik stel wel de vraag: hoe zal de Republiek Vlaanderen ervoor zorgen dat élk Brussels ziekenhuis op die VUB-manier zal functioneren, terwijl er personeelstekorten zijn in de Vlaamse gezondheidszorg? Want die zijn er, ik heb nog nergens gehoord dat er overschotten aan verplegers of dokters zouden zijn.

Oud 23 september 2003, 08:54   #64
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Conclusie: Nederlands verplicht in het Waalse onderwijs, zodat een tweetalige Waalse arbeidsmarkt gecreëerd wordt. Nou, zo onduidelijk was dat toch ook weer niet?
Je moet gewoon tweetaligheidseisen stellen aan de mensen die in Brussel komen werken, i.p.v. miljoenen mensen verplichte tweetaligheid op te dringen. Er wonen en werken ook veel Europeanen in Brussel, moet nu in heel Europa onderwijs in Frans en Nederlands verplicht worden?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2003, 10:06   #65
Johan Blaekdal
Partijlid

Standaard

Opdringen?

Zulk een persoonlijke verrijking vind ik niet opdringen, ik vind eerder dat ze de staat daarvoor zouden bedanken. Ik ben heel blij dat ik Frans en Engels gekregen heb. Wie zou niet blij zijn als hij een taaltje meer kende?

Zo moeilijk is dat niet. We beginnen simpel: minstens twee talen kennen. Dat valt natuurlijk uit te breiden naar 4: Ne, Fr, En, Du.

Als je het beziet als "opdringen", dan is de hele school het "opdringen" van leerstof, dan mag je niets meer leren omdat het opgedrongen zou worden.

Oud 23 september 2003, 10:09   #66
Johan Blaekdal
Partijlid

Standaard

Er werken veel Europeanen in Brussel. Het zou toch prachtig zijn dat die in Brussel, multiculturele hoofdstad, terecht kunnen in maar liefst 3 van de belangrijkste talen, nl. Frans, Engels en Duits? Daartoe moet het onze bevolking zijn die dat leert, we kunnen niet iedereen in Europa verplichten Frans of Nederlands te kunnen.

Meertaligheid is ook een grotere gastvrijheid. Want gastvrij kan ik eentalig Italië moeilijk noemen. Mooi wel, maar toeristvriendelijk of behulpzaam...

Oud 23 september 2003, 11:02   #67
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo moeilijk is dat niet. We beginnen simpel: minstens twee talen kennen. Dat valt natuurlijk uit te breiden naar 4: Ne, Fr, En, Du.
U beseft dat er reeds mensen zijn die moeite hebben om 1 of 2 talen degelijk te spreken?! Dan heb ik nog liever dat u ervoor pleit om (bijvoorbeeld) het Esperanto in te voeren als 2de taal in gans Europa.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2003, 11:21   #68
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
U beseft dat er reeds mensen zijn die moeite hebben om 1 of 2 talen degelijk te spreken?! Dan heb ik nog liever dat u ervoor pleit om (bijvoorbeeld) het Esperanto in te voeren als 2de taal in gans Europa.
En waarom dan juist het Spaans. Als dit er ooit van komt - en ik hoop van ganser harte niet - dan kies ik toch voor het Duits, omdat deze taal in Europa immer zeer belangrijk is.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2003, 11:51   #69
Kempen
Gouverneur

Standaard

Vlaamse Leeuw,

Dies sprak van Esperanto, wat niet hetzelfde is als Spaans.

En nu moet ik er nog wat letters aanplakken want ik moet 150 karekters halen.
Lang leve de strijd tegen de oneliners ?

Zelfkennis is het begin van de wijsheid.

Ik ben graag de gek die meer vragen kan stellen dan 1000, zelfverklaarde, wijzen kunnen beantwoorden

Vlaanderen onafhankelijk
Kempen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2003, 11:54   #70
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kempen
Vlaamse Leeuw,

Kunt u mij misschien even uitleggen wat het vershil is tussen Spaans en Esperanto. Maar toch lijkt het me zinvoller indien men Duits dan de Europese taal zou maken dan Spaans. Louter hypotetisch dan he.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2003, 11:58   #71
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Citaat:
Vlaamse Leeuw,

Kunt u mij misschien even uitleggen wat het vershil is tussen Spaans en Esperanto. Maar toch lijkt het me zinvoller indien men Duits dan de Europese taal zou maken dan Spaans. Louter hypotetisch dan he.
Esperanto is een artificiële, universele taal met makkelijk aan te leren grammatica.

Spaans is een taal zoals alle andere. En de rest van deze posting dient om de 150 karakters te halen, overigens een regel waar ik achter sta.
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2003, 12:04   #72
Kempen
Gouverneur

Standaard

Esperanto was in de jaren 60-70 een beetje in. Toen dacht men dat die taal als universele taal zou kunnen gebruikt worden.
Ik dacht dat Esperanto ondertussen een stille dood gestorven was.

Als ik mij nog goed herinner gebruikte Esperanto woorden die iedereen kende uit verschillende talen. Vroeger had ik een leraar die esperanto kende en er wat over verteld heeft. Maar het was echter in het 2de leerjaar en ik moet toegeven dat vreemde talen of Esperanto mij toen helemaal nog niet interesseerden.

Zelfkennis is het begin van de wijsheid.

Ik ben graag de gek die meer vragen kan stellen dan 1000, zelfverklaarde, wijzen kunnen beantwoorden

Vlaanderen onafhankelijk
Kempen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2003, 17:51   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat Esperanto ondertussen een stille dood gestorven was.
Neen, dat is zeker niet het geval.

De taal kende een heel grote opgang in de jaren voor WO II. Toen bestond er inderdaad kans dat de taal zou doorbreken als werktaal van de Volkerenbond (dat gebeurde uiteindelijk niet omdat Frankrijk haar veto stelde). Ook bestonden er toen heel veel verenigingen die op plaatselijk vlak de taal propageerden.

De wereldoorlog heeft een heel zware slag toegebracht aan de Esperantobeweging. Onder de nazi's werd de taal verboden, en in het Oostblok was de taal lange tijd taboe en werden de Esperantisten niet zelden vervolgd (zoals onder Stalin het geval was). De Esperantobeweging is van deze zware klappen nog steeds niet hersteld.

Maar uitgestorven is het zeker nog niet. In Vlaanderen bestaan er bijvoorbeeld acht plaatselijke afdelingen, alsook is er een Esperantohuis in Antwerpen dat zorgt voor de uitgave van een wereldwijd verspreid tijdschrift ("Monato") en ieder jaar origineel en vertaald Esperantowerk uitgeeft.

http://www.esperanto.be/
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2003, 17:55   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik mij nog goed herinner gebruikte Esperanto woorden die iedereen kende uit verschillende talen.
Ja en neen. Het Eserpanto is gebaseerd op een soort blokkendoossysteem waardoor men heel snel woorden kan vormen. Er worden dus niet zomaar woorden uit andere talen overgenomen, maar eerder woordstammen die in een volkomen gestroomlijnd systeem worden geplaatst. Er zijn bijgevolg geen uitzonderingen, geen merkwaardige eigenaardigheden, geen spellingsproblemen.

Op dit forum is dat trouwens al een paar keer bediscussieerd. Ik kan u dan ook aanraden d.m.v. de functie "zoeken" de oude berichten op te zoeken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2004, 12:14   #75
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik geloof alleszins niet in een vlaanderen om het vlaanderen. De vlaamse onafhankelijkheid is voor mij slechts een middel naar meer democratie. Als het een unitair, particratisch vlaanderen wordt bedank ik er voor.
Oud 19 juli 2004, 15:32   #76
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

[quote=Johan Blaekdal]Duitstalig België wordt inderdaad vaak vergeten, en zal waarschijnlijk ook pas laatst in de meertaligheid betrokken worden. Maar nu zijn er niet zoveel problemen in Duitstalig België. Zij kunnen meestal een aardig mondje Frans, waarvan ze het absoluut niet erg vinden dat ze dat soms tegen de overheid moeten gebruiken (kan je nog iets van leren!), en ze hebben een eigen gemeenschap die ik hen niet wil ontzeggen. En in Malmédy kan men ook een aardig woordje Duits, hoewel die stad Franstalig is. Prototype van de tweetalige bevolking van de toekomst!QUOTE]

Kleine opmerking: er is een sterke afname van het aantal talen en in de hersenen bestaat er geen meertaligheid. Mensen zijn biologisch gezien ééntalig. Da's wetenschap.

Die meertalige bevolking... Da's een wensdroom. Men kan een tweede taal hebben en een derde etc. Maar de moedertaal, of die die als moedertaal is aangeleerd zal de voorkeur blijven genieten van de persoon, tenzij hij discrimineert en een andere taal zichzelf oplegt.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2004, 11:50   #77
luc broes

Standaard

Citaat:
Dus Antwerpen moet zorgen voor zijn eigen centen, en alle Brasschaatse belastingen alleen voor Brasschaat?
Ah ja, alle transfers moesten weg.
Wie A zegt... (niets tegen jou hoor, A)
Johan, dat is een oneerlijke en eindeloze discussie. Je weigert met bekende feiten rekening te houden. Iedereen weet dat de misbruiken in de gezondheidszorg in Wallonië groot zijn. Een blinde darmingreep kost in Wallonië 5.625 euro, in Vlaanderen 3.875 euro. Dat is totaal onaanvaardbaar. Frank Vandenbroecke wou daar iets aan doen en werd door de PS aan de deur gezet. Daarom is splitsing noodzakelijk.
Je vergelijking Antwerpen / Brasschaat is zinloos.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2004, 14:59   #78
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Toch niet helemaal. Het komt wel degelijk op hetzelfde neer, alleen op kleinere schaal.
Oud 21 juli 2004, 18:08   #79
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Toch niet helemaal. Het komt wel degelijk op hetzelfde neer, alleen op kleinere schaal.
Dat komt helemaal NIET op hetzelfde neer. Kleine verschillen zijn er altijd en onvermijdelijk en hebben niets te zien met misbruik.
In Wallonië zijn reeds zeer lang grote misbruiken vastgesteld en daar moet een einde aan komen.
Is het 'verdraagzaam' of 'progressief' of 'Belgisch' om ergerlijke misbruiken te ontkennen of onder het tapijt te vegen?
Of wil het gewoon zeggen dat er geen redelijke argumenten zijn tegen een splitsing?
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2004, 09:40   #80
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

hey, ik ben voor splitsing. Schiet niet op de verkeerden

Ik zeg alleen maar, dat er binnen Vlaanderen soortgelijke scenarios gaan afspelen. En dan gaan we weer moeten splitsen. Het Vlaanderen dat oa door Vlaams Blok en N-VA wordt voorgestaan is in essentie niet meer dan een verderzetting van België op iets kleiner formaat, dus in plaats van België te veranderen snijdt je het gewoon in twee soortgelijke delen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be