![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet omdat ze 'er het minst aan te zeggen hadden' maar hierom:
Citaat:
En hierom: Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Burgemeester
|
![]() Goed gezegd, Knuppeltje, en dat is de reden dat NVA mijn stem kreeg voor de Vlaamse verkiezingen en dat ze er kunnen naar fluiten voor de volgende federale verkiezingen.
“België heeft geen nationaliteit en, gezien het karakter van zijn inwoners, kan het er ook nooit een hebben. In feite heeft België geen politieke reden van bestaan.” Leopold I van Saksen-Coburg, Koning der Belgen |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ikzelf heb de laatste keer voor de N-VA gestemd toen ze er nog geen sprake was van in kartel te gaan met de CD&V.
Er was misschien ooit een tijd dat ik Bourgeois mijn huis in bewaring zou hebben gegeven, maar Leterme? Nooit! Nu mogen ze me allebei de pot op. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Vreemdeling
|
![]() Moesten ze niet samen gegaan zijn met de CD&V, dan denk ik niet dat ze iets zou betekenen in het politieke land. Maar dat is maar mijn mening. Met die domme kiesdrempel enzo...(nog maar eens een voorbeeld van de "democratie" in dit apenland)
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Indien ze niet samen zijn gegaan maar wel werden bestuurd door de huidige partijtop (de De Wevers, de Bourgeois, de Brepoelsen), dan was die partij inmiddels spirit 2 geworden. Indien N-VA onafhankelijk was gebleven maar dan ook nog werd bestuurd door de militanten van het eerste uur of de strekking Jan Loones bvb zou de N-VA wel eens de nieuwe VU (in positieve zin) kunnen zijn geworden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Vreemdeling
|
![]() Mag ik dan eens een paar domme vragen stellen? Gewoon om bij te leren.
Stel dat er geen oplossing komt vóór de federale verkiezingen van 2007. Dan zijn de verkiezingen die daarop volgen ongrondwettelijk voor wat betreft BHV. Worden deze stemmen dan simpelweg niet geteld, of wordt het carr‚ment onmogelijk om nog een federaal parlement samen te stellen? Ik ga er even tentatief van uit dat het het tweede zou zijn, aangezien het eerste nog ondenkbaarder is. Wat dan met de alarmbelprocedure tussen 2007 en 2011? Als die gebruikt wordt leidt dit in het meest hardnekkige geval tot de ontbinding van de federale regering, en wat dan? Einde België? Sowieso zouden de Vlamingen achteraf geen enkele reden meer hebben om nog om het even welke prijs te betalen, aangezien er geen alternatief bestaat. De Vlaams-nationalistische partijen zouden zelfs zo ver kunnen gaan om om het even welke prijs te eisen van de Franstalige Gemeenschap, met wat steun van de anderen. Als de franstaligen weigeren hebben de Vlaams-nationalisten in een slag hun allernatste droom thuisgehaald. Als mijn redenering een beetje juist is, waarom zijn de franstaligen dan zodanig dwars gaan liggen tijdens de vorige onderhandelingsronde? Kortzichtigheid, of rekent men op een typisch Belgisch akkoordje wanneer het zo ver is? |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Franstaligen hebben nooit 180° dwars gelegen, maar toegevingen geëist. Vóór 2007 kunnen de Franstaligen toegevingen eisen van de Vlamingen, na 2007 is het omgekeerd. Maar partijen zoals SP.a en VLD (en de andere Franstalige partijen) zullen proberen om tóch regeringen samen te stellen, ondanks dat dit ongrondwettelijke verkieizngen zijn. Het zal er dus op neerkomen om de druk op de burgemeesters hoog te houden. Zij kunnen verhinderen dat er ongrondwettelijke verkiezingen kunnen gehouden worden in hun gemeente. Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 13 september 2006 om 12:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Europees Commissaris
|
![]() Laat B-H-V maar nog even sudderen. in 2007 barst de boel harder open als ooit tevoren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#71 |
Europees Commissaris
|
![]() Toch raar dat N-VA altijd de zwartepiet krijgt. Nochtans is daar nooit geheim geweest om mede te willen regeren. Het Vlaams Belang zegt nu eigenlijk dat ze ook wil aanschuiven met het door haar eveneens verguisde establishment. Begrijpe wie begrijpe kan, maar ik begrijp niet dat VB-sympathisanten daar dan geen graten in zien. Mee aan tafel schuiven wil zeggen: water in de wijn doen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Banneling
|
![]() Vraagje: Moest volgens dat bewuste arrest over BHV, BHV gesplitst worden vóór de verkiezingen van 2007 of gewoon tegen eind 2007?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
We weten dus wat Vlaanderen te wachten staat. VDL beslist wat 6 000 000 vlamingen denken en voelen. In een ander artikel hierover stond er dat ze de verkiexzingen een beetje gaan vervroegen zodat de spitsing van BHV nog 4 jaar langer kan duren. Citaat:
![]() ![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat rood gespuis schaamt zich voor niets meer. ![]() ![]() ![]() Voor de tweede keer steken ze een mes in de rug van de burgemeesters van B-H-V en daarmee ook in de rug van de Vlamingen. ![]() Laatst gewijzigd door daiwa : 28 november 2006 om 18:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Vreemdeling
|
![]() Het splitsen van BHV zou voor de Franstaligen uit Vlaanderen alvast één voordeel opleveren: ze zouden meer voor zichzelf kunnen opkomen, en niet altijd moeten rekenen op Walen & Brusselaars, die het leven van de Franstalige Vlaming toch niet kunnen begrijpen.
Aldus zou de splitsing van BHV het Franstalige leven vollédig in Vlaanderen kunnen laten afspelen. In die zin is die splitsing voor Franstalige Vlamingen een goede zaak: ze zal automatisch bewustwording teweegbrengen, de kwestie van het Minderhedenverdrag terug op tafel gooien (terwijl die steun nu vanuit het verre Wallonië moet komen). Aldus legt het Arbitragehof het vinden van een oplossing op. Het is aan de democratie om de meest levensvatbare oplossing te vinden. Als zij die al vindt. Maar als niet-jurist begrijp ik dit niet: hoe kan de rechterlijke macht de wetgever de uitslag van een stemming opleggen????? Ofwel moet er geen stemming over een oplossing gebeuren, maar geef het Arbitragehof dan een scenario hoe het arrest afdwingbaar wordt? Nee, helaas niet. In rechtszaken ben ik ook eerder positivistisch ingesteld, maar normaal gezien zegt een beschikkend gedeelte in een rechterlijke uitspraak wat er concreet moet gebeuren en dat doet het niet. Er zal ongetwijfeld een juridisch-technisch antwoord voor bestaan. Hoe dan ook: Het is natuurlijk een groot onrecht dat kiezers uit Antwerpen of Gent niet kunnen stemmen voor Franstalige politici (tenzij ze dit in huiselijke kring zijn maar dat telt niet), terwijl mensen uit Kapelle-op-den-Bos & Machelen dat wel kunnen (die dan weer minder Franstaligen tellen dan eerstgenoemde steden). En het zou toch ook kunnen zijn dat Nederlandstaligen voor Franstaligen willen stemmen (en vice-versa). De pers zegt of schrijft altijd dat BHV het recht inhoudt van Franstaligen uit bepaalde delen van het Vlaamse Gewest om voor Franstalige politici te stemmen. Dit is stereotiep denken: alginds heeft iedereen dat recht. De Nederlandstaligen krijgen geen verbod daartoe opgelegd. Ik denk dat in België iedereen voor iedereen zou moeten kunnen stemmen. Laatst gewijzigd door Laskino : 3 december 2006 om 05:15. |
![]() |
![]() |