Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 december 2003, 15:22   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Bijna alle wetenschappelijke artikels worden in het Engels gepubliceerd ...
Bijna alle? Jongen toch, ga dringend eens naar de leeszaal in de universiteitsbibliotheek van Kortrijk. Daar zult u zien dat voor disciplines als filologie en geschiedenis de nationale talen nog steeds het belangrijkste zijn.

Wetenschap is heus wel meer dan alleen de computer- en de medische wereld.

Aan de KUL heeft men trouwens eens nagegaan in welke talen de professoren allemaal publiceerden. Hieruit bleek dat de meerderheid nog steeds het Nederlands hanteert, gevolgd door het Engels en het Frans.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2003, 15:27   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de universiteiten worden hier -net als in België- meer en meer vakken in het Engels gegeven. Hier vindt bijna iedereen dat laatste zelfs positief.
In Vlaanderen kan er niet "meer en meer" in het Engels gedoceerd worden. Het % uren dat in een andere taal dan het Nederlands mag gegeven worden, is wettelijk bepaald.

Mijn broer studeerde enkele jaren geleden af aan een Duitse universiteit. De gevolgde studies waren management en bedrijfsbeheer: de colleges waren integraal in het Duits.

Ik denk dat aan de Franse universiteiten er weinig sprake is van oprukkend Engels.

Kunt u me trouwens eens zeggen in welke landen de universiteiten zeker en vast ook Engels gebruiken voor de colleges?
Oud 28 december 2003, 15:31   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De UNO in Wenen heeft Duits zelfs niet als werktaal.
Bij mijn weten is het Engels bij de UNO niet de enige werktaal. Dat het Duits geen werktaal is, heeft bij de Duitse regering al genoeg kwaad bloed gezet en er waren in het verleden al meerdere pogingen om het Duits ook in te voeren naast het Frans, Engels, Russich, Spaans, Chinees en Arabisch. Tevergeefs echter. Blijkbaar vindt men in Duitsland de bestaande toestand helemaal niet ideaal.
Oud 28 december 2003, 15:33   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Al bij al denk ik dat de hoofden binnen 10 jaar zo gedraaid zijn dat er hier niemand problemen mee heeft dat Europa vooral in het Engels werkt.
Frankrijk zorgt er wel voor dat het nooit zo ver komt. En als Frankrijk niet mee wil, zal Duitsland ook dwarsliggen. En Italië heeft zich in deze ook een trouwe bondgenoot van de Fransen getoond.
Oud 28 december 2003, 15:56   #65
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Laat ik u alvast zeggen: heel weinig mensen beheersen het in school of elders aangeleerde Engels op een behoorlijke manier. Toen ik in Polen was heb ik dat in ieder geval ondervonden. Wat ik toen meestal hoorde (in de eerste plaats bij de jongeren, daar de ouderen geen Engels konden daar ze Russisch of Duits hadden geleerd) was gewoon schabouwelijk. Soms begreep ik hen niet.
In Tsjechië is het op sommige plaatsen nog erger gesteld. Ik ben jaren geleden eens op vakantie geweest in Midden-Tsjechië, in een vakantiehuisje geregeld via een Nederlands reisbureau. Daar aangekomen bleek de eigenares niet eens Duits te spreken. Ze leek zich een beetje te schamen toen ze vertelde dat ze wel een aardig woordje Russisch sprak. Haar dochter moest ons alles vertalen, en ook die sprak alleen Duits en geen woord Engels. Alle contacten met de bevolking verliepen verder in het Duits, of desnoods met behulp van een taalgidsje in het Tsjechisch. Bij een zakenrestaurant in de buurt sprak men wel vloeiend Duits, maar wederom geen woord Engels. Alleen in Praag zijn er wat mensen die Engels spreken, en op zeer toeristische plaatsen zijn er naast Duitse ook wel Engelse rondleidingen, maar daar houdt het toch wel mee op. Ook op toeristische plaatsen is het Duits de enige voertaal.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2003, 15:58   #66
Dimitri

Standaard

Citaat:
In Vlaanderen kan er niet "meer en meer" in het Engels gedoceerd worden. Het % uren dat in een andere taal dan het Nederlands mag gegeven worden, is wettelijk bepaald.
In de bachelor (de eerste drie jaar) wel, daar ligt het maximum op 20% Engelstalige vakken. In de master (het laatste jaar) zijn er echter geen beperkingen...

Citaat:
Kunt u me trouwens eens zeggen in welke landen de universiteiten zeker en vast ook Engels gebruiken voor de colleges?
Oud 28 december 2003, 16:06   #67
Dimitri

Standaard

Citaat:
Frankrijk zorgt er wel voor dat het nooit zo ver komt. En als Frankrijk niet mee wil, zal Duitsland ook dwarsliggen. En Italië heeft zich in deze ook een trouwe bondgenoot van de Fransen getoond.
De kans dat er in Europa drie werktalen overblijven - Duits, Engels en Frans - is wel een stuk groter. Gelukkig zullen de meeste kleine landen dat absoluut niet aanvaarden. In Nederland, waar overigens het anti-EU-sentiment groeit, blijkt uit peilingen dat praktisch niemand wil weten van het afschaffen van het Nederlands als officiële EU-taal. Velen bleken er zelfs een opzegging van het EU-lidmaatschap voor over te hebben.
Maar vooral in de Baltische staten is de angst voor een overheersende vreemde taal nog zeer groot. Deze landen zullen nooit aanvaarden dat uiteindelijk het Russisch wordt ingeruild voor Engels, Duits of Frans als dominante taal. Ook veel Oost- en Zuid-Europese landen zullen er zo over denken, al was het maar omdat de kennis van het Engels er matig of nog slechter is.
Oud 28 december 2003, 18:02   #68
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
In de bachelor (de eerste drie jaar) wel, daar ligt het maximum op 20% Engelstalige vakken. In de master (het laatste jaar) zijn er echter geen beperkingen...
klopt. Ik durf er trouwens een bak op verwedden dat in de KUL meer dan de helft van de masters binnen 10 jaar volledig in het Engels zijn.

Wat die univ's en landen betreft waar in het Engels gedoceerd wordt: heel West, Midden en Oost-Europa.
Oud 28 december 2003, 18:16   #69
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Bijna alle wetenschappelijke artikels worden in het Engels gepubliceerd ...
Bijna alle? Jongen toch, ga dringend eens naar de leeszaal in de universiteitsbibliotheek van Kortrijk. Daar zult u zien dat voor disciplines als filologie en geschiedenis de nationale talen nog steeds het belangrijkste zijn.
Daar noem je ook twee disciplines die erg aan taal gebonden zijn.

Wetenschappen en economie zijn die waar ik mee geconfronteerd wordt. Nog niet veel Nederlands gezien. Zeker niet in papers.
Oud 28 december 2003, 19:02   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat die univ's en landen betreft waar in het Engels gedoceerd wordt: heel West, Midden en Oost-Europa.
U zegt maar wat. Ik denk dat u hoegenaamd niet weet hoe het er in de Hongaarse of IJslandse universiteiten bijvoorbeeld aan toe gaat. Daarom vroeg ik ook of iemand een overzichtje kan geven, maar met zo'n nietszeggend antwoord komen we echt niet ver.
Oud 28 december 2003, 19:12   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
klopt. Ik durf er trouwens een bak op verwedden dat in de KUL meer dan de helft van de masters binnen 10 jaar volledig in het Engels zijn.
En dat klopt helemaal niet. In de bacheloropleiding mag in Vlaanderen slechts 10% van de colleges in een andere taal dan het Nederlands worden gegeven. Voor de masteropleiding geeft het decreet geen cijfer, maar uit de rest wordt duidelijk dat geen enkele opleiding - dus ook niet de masteropleiding - volledig in een andere taal mag (tenzij wanneer het gaat om opleidingen die uitsluitend voor buitenlandse studenten opgezet zijn) en daarenboven wordt nog eens vermeld dat een Nederlandstalig equivalent aangeboden moet worden.

Citaat:
6. Taalregeling

In de bachelor- en in de mastersopleidingen kan een andere taal worden gebruikt voor de opleidingsonderdelen (1) die een vreemde taal tot onderwerp hebben en in die taal worden gedoceerd, (2) die gedoceerd worden door anderstalige gasthoogleraren of gastprofessoren of (3) die, met instemming van het instellingsbestuur, aan een andere instelling voor hoger onderwijs worden gevolgd.

Wanneer uit een expliciet gemotiveerde beslissing blijkt dat het gebruik van een andere onderwijstaal een meerwaarde voor de studenten vormt en dit voor de desbetreffende opleiding functioneel is, kan een instelling een andere taal dan het Nederlands gebruikt worden.
Voor de bacheloropleidingen is het gebruik van een andere taal dan het Nederlands beperkt tot ten hoogste 10% van de omvang van het opleidingsprogramma van een studiejaar.

Een instelling kan ook bachelor- en mastersopleidingen volledig in een andere taal dan het Nederlands aanbieden indien het om opleidingsprogramma's gaat die specifiek ten behoeve van buitenlandse studenten zijn ontworpen. Hierbij geldt dan wel de voorwaarde dat er een equivalente opleiding in het Nederlands moet worden aangeboden.

De instellingen zullen ten slotte rekenschap moeten geven van hun beleid inzake het gebruik van een andere onderwijstaal dan het Nederlands. Dit moet in een jaarlijks verslag met een overzicht van de doelstellingen en resultaten onderbouwd door kwantitatieve gegevens. Ze moeten dit verslag elk jaar binnen de drie maanden na het einde van het academiejaar aan de Vlaamse regering en aan het Vlaamse Parlement bezorgen.
Oud 28 december 2003, 19:17   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De kans dat er in Europa drie werktalen overblijven - Duits, Engels en Frans - is wel een stuk groter. Gelukkig zullen de meeste kleine landen dat absoluut niet aanvaarden. In Nederland, waar overigens het anti-EU-sentiment groeit, blijkt uit peilingen dat praktisch niemand wil weten van het afschaffen van het Nederlands als officiële EU-taal. Velen bleken er zelfs een opzegging van het EU-lidmaatschap voor over te hebben.
En het zou mijns inziens toch heel ondemocratisch zijn, mocht men voor die denkpiste kiezen. Het kan toch niet zijn dat men de ene taal als minder belangrijk en de ander als heel belangrijk gaat beschouwen. Iedere Europese burger heeft recht om in zijn moedertaal met de EU-instellingen in contact te treden en de beslissingen van de diverse geledingen ervan in de eigen taal te lezen.
Oud 28 december 2003, 19:20   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook op toeristische plaatsen is het Duits de enige voertaal.
Inderdaad. Vrienden van me gingen de voorbije vakantie naar Hongarije. Nadien wisten ze me te vertellen dat eigenlijk heel de toeristische industrie sterk gericht is op het Duitstalig publiek (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland zijn niet zo heel ver en meestal zijn de inwoners ervan kapitaalkrachtig, zeker vergelijken met de levensstandaard in die voormalige Oostbloklanden).
Oud 28 december 2003, 19:24   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
U zegt maar wat. Ik denk dat u hoegenaamd niet weet hoe het er in de Hongaarse of IJslandse universiteiten bijvoorbeeld aan toe gaat. Daarom vroeg ik ook of iemand een overzichtje kan geven, maar met zo'n nietszeggend antwoord komen we echt niet ver.
Zopas heb ik even nagekeken hoe het in IJsland bijvoorbeeld zit. Nu moet men weten dat Engels in alle lagere en middelbare scholen verplichte leerstof (dat heeft men indertijd onder Amerikaanse druk ingevoerd), als eerste vreemde taal wel te verstaan.

Maar aan de twee universiteiten die IJsland rijk is, wordt uitsluitend in het IJslands gedoceerd (zo stipuleert trouwens de wet). Wel is het de docenten toegestaan referentiewerken en ander bronmateriaal in een andere taal aan te bieden. In praktijk is het zo dat er heel veel Zweeds en Amerikaans materiaal circuleert. Maar belangrijk is: de colleges zelf gebeuren uitsluitend in het IJslands.

Dat lijkt me toch wel belangrijk, vooral omdat de IJslanders toch een bijzonder klein volk zijn. Naar het Engels grijpen zou voor hen veel gemakkelijker zijn; toch gebeurt het niet.
Oud 28 december 2003, 19:32   #75
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dat lijkt me sterk, gezien de slechte kennis van het Engels in veel Midden- en Oost-Europese landen. Invoering van het Engels zou ongetwijfeld voor grote problemen zorgen. Ik ken in Utrecht helaas geen studenten uit die landen, we hebben hier vooral Duitse/Oostenrijkse en Spaanse studenten te gast.
Oud 28 december 2003, 19:38   #76
Dimitri

Standaard

Citaat:
In de bacheloropleiding mag in Vlaanderen slechts 10% van de colleges in een andere taal dan het Nederlands worden gegeven. Voor de masteropleiding geeft het decreet geen cijfer, maar uit de rest wordt duidelijk dat geen enkele opleiding - dus ook niet de masteropleiding - volledig in een andere taal mag (tenzij wanneer het gaat om opleidingen die uitsluitend voor buitenlandse studenten opgezet zijn) en daarenboven wordt nog eens vermeld dat een Nederlandstalig equivalent aangeboden moet worden.
Dit is een veel betere regeling dan in Nederland, waar voor de master helemaal geen beperkingen zijn ingevoerd. De verplichting van een Nederlandstalig equivalent is nu net iets wat ik in Nederland mis. Zolang je kunt kiezen tussen Nederlands of een andere taal, heb ik niet eens zoveel bezwaar tegen het bestaan van anderstalige colleges.
Oud 28 december 2003, 19:42   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is een veel betere regeling dan in Nederland, waar voor de master helemaal geen beperkingen zijn ingevoerd. De verplichting van een Nederlandstalig equivalent is nu net iets wat ik in Nederland mis. Zolang je kunt kiezen tussen Nederlands of een andere taal, heb ik niet eens zoveel bezwaar tegen het bestaan van anderstalige colleges.
Ik denk dat er in Nederland niet echt een taalreflex bestaat, waardoor men heel gemakkelijk meegaat in de verengelsing.

Bij het citaat uit het structuurdecreet had ik de bron vergeten:

http://www.ond.vlaanderen.be/bologna...menvatting.htm
Oud 28 december 2003, 19:43   #78
Dimitri

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Vrienden van me gingen de voorbije vakantie naar Hongarije. Nadien wisten ze me te vertellen dat eigenlijk heel de toeristische industrie sterk gericht is op het Duitstalig publiek (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland zijn niet zo heel ver en meestal zijn de inwoners ervan kapitaalkrachtig, zeker vergelijken met de levensstandaard in die voormalige Oostbloklanden).
Inderdaad, over Hongarije heb ik dezelfde verhalen gehoord, en daar schijnt de kennis van buitenlandse talen soms zelfs nog slechter te zijn dan in Tsjechië.

Overigens zijn er in Nederland de laatste jaren steeds meer mensen die een vakantiehuis kopen in Midden- en Oost-Europese landen, met name in Hongarije. De prijzen zijn zeer laag, en het klimaat is vrij gunstig.
Oud 28 december 2003, 19:52   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Overigens zijn er in Nederland de laatste jaren steeds meer mensen die een vakantiehuis kopen in Midden- en Oost-Europese landen, met name in Hongarije. De prijzen zijn zeer laag, en het klimaat is vrij gunstig.
Als ik me niet vergis, is er zelfs een yahoo-rondzendlijst over Nederlanders in Hongarije. Maar ja, waar zitten "die Hollanders" ook niet? Tijdens de vakantiemaanden zie je in alle Europese landen wel geel-zwarte nummerplaten. Soms heb ik de indruk dat Nederland leegloopt...
Oud 28 december 2003, 19:53   #80
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik denk dat er in Nederland niet echt een taalreflex bestaat, waardoor men heel gemakkelijk meegaat in de verengelsing.
Dat zou kunnen. Maar spijtig genoeg heeft men de studenten nooit aan het woord gelaten, want die zijn helemaal niet zo pro-Engels als veel bestuurders lijken te denken. Vrij veel mensen hebben moeite met vakken in het Engels, niet eens alleen vanwege de moeilijkheidsgraad maar ook omdat het 'vervelend' wordt gevonden om colleges in het Engels te volgen en opdrachten in die taal te maken terwijl het net zo goed in het Nederlands kan. Studenten weten gewoon dat Engels niet zo onvermijdelijk is als soms wordt gezegd.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be