Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 december 2009, 11:44   #61
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Non, de taalgrens ligt vast. Als je dit soort eisen gaat stellen ben je voor je voor het weet Halle Vilvoorde kwijt. Als je het Nederlands wil behouden kun je beter het land opdoeken.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 11:46   #62
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik vrees dat het altijd een soort "jank-Calimero's" zullen blijven die nooit enige realiteitszin zullen kunnen opbrengen.

Het soort mensen dat, zelfs als ze getrouwd zouden zijn met Miss Universe, woonachtig zouden zijn in het zonnige Monaco en beschikkend over een flink gespijsde bankrekening, een groot wagenpark met chauffeur zouden bezitten, ect.... er nog steeds in zouden slagen te kankeren over nietsbeduidende zaken...

Het zit nu eenmaal in hun genen.
Beroepsjankers zou ik zelfs durven stellen. Met dierlijke toonladders er tussendoor.

http://www.youtube.com/watch?v=0x6c9PWLNEo

Laatst gewijzigd door system : 28 december 2009 om 11:46.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 11:47   #63
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Indien ik een belgicist was...

Belgicist die geen flamingant is, is handlanger van het separatisme

Indien ik een oprecht belgicist was, dat wil zeggen een democraat voor wie de bestaande Belgische staat een politieke en morele meerwaarde inhoudt (een staat waar alle burgers gelijk zijn voor de wet, een multiculturele staat waarin alle inwoners ongeacht hun afkomst hun culturele en levensbeschouwelijke eigenheid in vrijheid kunnen ontplooien en de sociale solidariteit belangrijker is dan de communautaire en linguïstische verschillen, een land waarin samenwerking hand in hand gaat met een reëel respect voor alle andere burgers) zou ik er op de eerste plaats voor ijveren dat alle federale ambtenaren, te beginnen met de ministers en de leden van het koningshuis, in dit land perfect tweetalig zijn. Dat wil zeggen dat ze in staat zijn op een efficiënte manier met alle burgers, dus ook met de leden van de Nederlands sprekende meerderheid, volwaardig te communiceren. Dat veronderstelt dat deze door de burgers betaalde ambtenaren niet alleen vlot Nederlands en Frans kunnen praten, maar dat ze ook begrijpen wat de burgers hen willen zeggen.

Taalhoffelijkheid
Ik zou de zogenaamde “taalhoffelijkheid” niet beperken tot een uiting van goede wil en zeker niet tot een vermoeden ervan. Deze ambtenaren moeten bovendien op de hoogte zijn van de gevoeligheden die onder de burgers leven en onder meer onderlegd zijn in de geschiedenis van de historische emancipatiestrijd van de Vlamingen in plaats van een karikaturale vertekening ervan. Indien ze deze kwalificaties niet kunnen of willen bezitten zouden ze niet voor hun ambt in aanmerking komen. Indien ze zich regelmatig laten verleiden tot uitspraken die niet alleen onjuist, maar bovendien beledigend zijn voor individuen en groepen zouden ze daarmee laten blijken niet geschikt te zijn voor hun functie.

Wettten
Ten tweede zou ik er op staan dat alle wetten volledig worden gerespecteerd, om niet de indruk te wekken dat bepaalde belangengroepen boven de wet staan. Ik zou benadrukken dat de taalwetten waren bedoeld als bescherming van de culturele eigenheid van alle burgers en daarom in geen geval mogen worden misbruikt als pasmunt in politieke onderhandelingen. Net als de sociale en ecologische wetten houden die taalwetten vanzelfsprekend beperkingen in, maar die beperkingen werden bij meerderheid ingevoerd om iedereen de kans te geven zijn cultureel patrimonium te bewaren en steeds verder te ontwikkelen.

Cultuur en BHV
Zo zou ik, als goede belgicist, aandringen op het respecteren van de cultuur binnen de verschillende gemeenschappen en elke inbreuk daarop verwerpen als een uiting van ondemocratisch kolonialisme. Alleen op deze manier kunnen alle burgers als gelijkwaardige partners met elkaar omgaan en over bepaalde wrijvingen en twistpunten in alle redelijkheid onderhandelen. Ik zou bijvoorbeeld niet begrijpen waarom de splitsing van het arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde, die in feite het logische gevolg is van de vastlegging van de taalwetten, zelfs maar in vraag kan worden gesteld.

Collaboratie en repressie
Als moreel zuiver en humanistisch belgicist zou ik de eerste zijn om de historische waarheid over de collaboratie tijdens en de repressie na de Tweede Wereldoorlog zo objectief en wetenschappelijk accuraat mogelijk te benaderen, in dezelfde geest als de “Commissies voor Waarheid en Verzoening” in Zuid-Afrika na het einde van het apartheidsregime. Ik zou me met klem verzetten tegen de verkeerde en kwaadwillige beeldvorming die daarover in de pers meer dan een halve eeuw na de feiten wordt verspreid. Alleen zo kunnen de tegenstrijdige mythes aan beide kanten worden opgeruimd en kan er een einde worden gemaakt aan de kwalijke verdachtmakingen en insinuaties die elk open gesprek daarover belasten.

Solidariteit en subsidiëring
Als democratisch belgicist zou ik huiveren voor het misbruik dat door allerlei belangengroepen van de term “solidariteit” wordt gemaakt, terwijl het in feite neerkomt op de verdediging van een ondoorzichtig gehouden systeem van subsidiering die noch het belang van de Vlamingen noch, op langere termijn, de noodzakelijke economische vooruitgang van Wallonië en de Franstaligen dient. Juist omdat ik van België houd, eis ik dat in dit dossier klare wijn wordt geschonken, omdat het voortduren van deze praktijken op termijn de mij dierbare eenheid van België in gevaar moet brengen. Ik zou, als goede Belg, onder geen beding aanvaarden dat politici van de ene regio zich verzetten tegen economische en structurele maatregelen die de burgers van de andere regio ten goede komen. Ik zou me alleen maar kunnen verheugen voor hen, ook omdat ik weet dat de welvaart van de ene regio een positief effect op die van de andere zal hebben.

Kortom, als overtuigd belgicist zou ik beseffen dat de redelijke eisen van de democratische Vlaamse beweging die niet tégen de Franstaligen, maar vóór mijn Vlaamse medeburgers zijn geformuleerd, de enige weg zijn om een blijvende samenwerking tussen beide gemeenschappen te verzekeren. Anders gezegd: een belgicist die geen flamingant is of, erger nog, een vijand van de Vlaamse ontvoogding, is een onbewust maar objectief handlanger van het gevreesde separatisme.

Ludo Abicht
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 12:30   #64
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

mooi tekstje zwartengeel
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 12:37   #65
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
mooi tekstje zwartengeel
Abicht is bovendien links, dus daar valt in ieder geval al één voorspelbare repliek van Henri in het water.
Oud 28 december 2009, 12:47   #66
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
mooi tekstje zwartengeel
Als hij het nu zelf bedacht had kon ik je opmerking enigzins begrijpen.
Maar het is spijtig genoeg maar plagiaat van iemand anders.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 12:49   #67
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Abicht is bovendien links, dus daar valt in ieder geval al één voorspelbare repliek van Henri in het water.
Niet helemaal. Abicht en Bart de Wever: 2 handen op één buik. Wat wilt ge. Een wouldbe plattelandsfilosoof die dan ook nog peter is van het Comité Vlaanderen Onafhankelijk Nu en vervolgens denkt van zichzelf dat hij een soort goeroe is.

Nu niet precies de meest objectieve waarnemer als ge het mij vraagt. En zeker niet de persoon die men ernstig moet nemen wanneer hij het heeft over de inhoud van de term 'Belgicisme'.

Laatst gewijzigd door system : 28 december 2009 om 12:58.
Oud 28 december 2009, 13:05   #68
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Niet helemaal. Abicht en Bart de Wever: 2 handen op één buik. Wat wilt ge. Een wouldbe plattelandsfilosoof die dan ook nog peter is van het Comité Vlaanderen Onafhankelijk Nu en vervolgens denkt van zichzelf dat hij een soort goeroe is.

Nu niet precies de meest objectieve waarnemer als ge het mij vraagt. En zeker niet de persoon die men ernstig moet nemen wanneer hij het heeft over de inhoud van de term 'Belgicisme'.
Ze komen altijd met van die gasten af.

Laatst wilden ze dat ik een boek ging lezen. Geschreven door de man van Alexandra Colen.....
Oud 28 december 2009, 13:12   #69
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ze komen altijd met van die gasten af.

Laatst wilden ze dat ik een boek ging lezen. Geschreven door de man van Alexandra Colen.....
Dan zult ge, voordat ge dit boek openslaat, toch eerst een kaars moeten aansteken en de rozenkrans naast u moeten leggen.

Laatst gewijzigd door system : 28 december 2009 om 13:18.
Oud 28 december 2009, 13:17   #70
de kleine
Lokaal Raadslid

de kleine's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Naar wat ik hier aanvoel op dit forum ben je Belgicist als:

-Je België een goed land vind om in te wonen.
-Je geen Walen haat.
-Liever niet door de Hollanders geannexeerd wordt.

Ik vergeet waarschijnlijk nog een aantal (drog)redenen.

Volgens jouw redenering ben ik ook een belgicist. En dat is niet zo.

Het zou oneerlijk zijn om te zeggen dat België een slecht land is om in te wonen. Het kan inderdaad beter, maar ach. Dus ik stel dat België een goed land is om te wonen.

Ik haat geen Walen. Flaminganten in het algemeen haten geen Walen. Wij haten de Belgische staat en niet de inwoners. Walen zijn in mij ogen meestal vriendelijke mensen, die ondanks soms een beetje onwil om bv. Nederlands te leren op school zeker niet achterlijk zijn. Wallonië is in mijn ogen een prachtige 'deel'staat vol mooie natuur, met veel mensen die daar goed voor zorgen.

Veel Flaminganten willen ook geen aansluiting bij Nederland. En je weet dat maar al te goed.

Wat jij hier opwerpt zijn weer belachelijke dingen om maar eens aan te tonen hoe slecht wij Flaminganten wel zijn en hoe slecht we alles willen maken terwijl Belgicisten zogezegd de grote goden zijn die alles goed doen. Sommige mensen hier op het forum vullen het woord Belgicist inderdaad belachelijk slecht in, dat is waar.

Een Belgicist is een voorstander van de Belgische staat met een staatshoofd dat 'regeert' over heel het land. Ze zijn tegen een confederaal model, verregaande onafhankelijkheid of volledige onafhankelijk van Vlaanderen en Wallonië.

Om nog even verder te gaan op Belgicisme; net zoals Vlaams-Nationalisme is Belgicisme geen strekking die zich in of Links of Rechts ophoudt.
de kleine is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 13:26   #71
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indien ik een belgicist was...

Belgicist die geen flamingant is, is handlanger van het separatisme

Indien ik een oprecht belgicist was, dat wil zeggen een democraat voor wie de bestaande Belgische staat een politieke en morele meerwaarde inhoudt (een staat waar alle burgers gelijk zijn voor de wet, een multiculturele staat waarin alle inwoners ongeacht hun afkomst hun culturele en levensbeschouwelijke eigenheid in vrijheid kunnen ontplooien en de sociale solidariteit belangrijker is dan de communautaire en linguïstische verschillen, een land waarin samenwerking hand in hand gaat met een reëel respect voor alle andere burgers) zou ik er op de eerste plaats voor ijveren dat alle federale ambtenaren, te beginnen met de ministers en de leden van het koningshuis, in dit land perfect tweetalig zijn. Dat wil zeggen dat ze in staat zijn op een efficiënte manier met alle burgers, dus ook met de leden van de Nederlands sprekende meerderheid, volwaardig te communiceren. Dat veronderstelt dat deze door de burgers betaalde ambtenaren niet alleen vlot Nederlands en Frans kunnen praten, maar dat ze ook begrijpen wat de burgers hen willen zeggen.

Taalhoffelijkheid
Ik zou de zogenaamde “taalhoffelijkheid” niet beperken tot een uiting van goede wil en zeker niet tot een vermoeden ervan. Deze ambtenaren moeten bovendien op de hoogte zijn van de gevoeligheden die onder de burgers leven en onder meer onderlegd zijn in de geschiedenis van de historische emancipatiestrijd van de Vlamingen in plaats van een karikaturale vertekening ervan. Indien ze deze kwalificaties niet kunnen of willen bezitten zouden ze niet voor hun ambt in aanmerking komen. Indien ze zich regelmatig laten verleiden tot uitspraken die niet alleen onjuist, maar bovendien beledigend zijn voor individuen en groepen zouden ze daarmee laten blijken niet geschikt te zijn voor hun functie.

Wettten
Ten tweede zou ik er op staan dat alle wetten volledig worden gerespecteerd, om niet de indruk te wekken dat bepaalde belangengroepen boven de wet staan. Ik zou benadrukken dat de taalwetten waren bedoeld als bescherming van de culturele eigenheid van alle burgers en daarom in geen geval mogen worden misbruikt als pasmunt in politieke onderhandelingen. Net als de sociale en ecologische wetten houden die taalwetten vanzelfsprekend beperkingen in, maar die beperkingen werden bij meerderheid ingevoerd om iedereen de kans te geven zijn cultureel patrimonium te bewaren en steeds verder te ontwikkelen.

Cultuur en BHV
Zo zou ik, als goede belgicist, aandringen op het respecteren van de cultuur binnen de verschillende gemeenschappen en elke inbreuk daarop verwerpen als een uiting van ondemocratisch kolonialisme. Alleen op deze manier kunnen alle burgers als gelijkwaardige partners met elkaar omgaan en over bepaalde wrijvingen en twistpunten in alle redelijkheid onderhandelen. Ik zou bijvoorbeeld niet begrijpen waarom de splitsing van het arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde, die in feite het logische gevolg is van de vastlegging van de taalwetten, zelfs maar in vraag kan worden gesteld.

Collaboratie en repressie
Als moreel zuiver en humanistisch belgicist zou ik de eerste zijn om de historische waarheid over de collaboratie tijdens en de repressie na de Tweede Wereldoorlog zo objectief en wetenschappelijk accuraat mogelijk te benaderen, in dezelfde geest als de “Commissies voor Waarheid en Verzoening” in Zuid-Afrika na het einde van het apartheidsregime. Ik zou me met klem verzetten tegen de verkeerde en kwaadwillige beeldvorming die daarover in de pers meer dan een halve eeuw na de feiten wordt verspreid. Alleen zo kunnen de tegenstrijdige mythes aan beide kanten worden opgeruimd en kan er een einde worden gemaakt aan de kwalijke verdachtmakingen en insinuaties die elk open gesprek daarover belasten.

Solidariteit en subsidiëring
Als democratisch belgicist zou ik huiveren voor het misbruik dat door allerlei belangengroepen van de term “solidariteit” wordt gemaakt, terwijl het in feite neerkomt op de verdediging van een ondoorzichtig gehouden systeem van subsidiering die noch het belang van de Vlamingen noch, op langere termijn, de noodzakelijke economische vooruitgang van Wallonië en de Franstaligen dient. Juist omdat ik van België houd, eis ik dat in dit dossier klare wijn wordt geschonken, omdat het voortduren van deze praktijken op termijn de mij dierbare eenheid van België in gevaar moet brengen. Ik zou, als goede Belg, onder geen beding aanvaarden dat politici van de ene regio zich verzetten tegen economische en structurele maatregelen die de burgers van de andere regio ten goede komen. Ik zou me alleen maar kunnen verheugen voor hen, ook omdat ik weet dat de welvaart van de ene regio een positief effect op die van de andere zal hebben.

Kortom, als overtuigd belgicist zou ik beseffen dat de redelijke eisen van de democratische Vlaamse beweging die niet tégen de Franstaligen, maar vóór mijn Vlaamse medeburgers zijn geformuleerd, de enige weg zijn om een blijvende samenwerking tussen beide gemeenschappen te verzekeren. Anders gezegd: een belgicist die geen flamingant is of, erger nog, een vijand van de Vlaamse ontvoogding, is een onbewust maar objectief handlanger van het gevreesde separatisme.

Ludo Abicht
Het belgicisme is een synoniem voor alles wat neigt tot flamingantisme. Geen wonder ook; België was vanaf het begin anti-Nederlands van aard.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2009, 13:29   #72
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Het belgicisme is een synoniem voor alles wat neigt tot flamingantisme. Geen wonder ook; België was vanaf het begin anti-Nederlands van aard.
Wij zijn over het algemeen genomen anti Nederlands, daarmee bedoel ik de Hollanders in het algemeen en niet de taal. U laat ruimte voor die nuance, ik niet.
Oud 28 december 2009, 13:31   #73
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Op de man spelen in plaats van op de bal...
Oud 28 december 2009, 13:35   #74
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Op de man spelen in plaats van op de bal...
De man is op z'n minst gezegd aanspeelbaar.
Zeker zijn gedachtengoed.
Oud 28 december 2009, 13:39   #75
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als hij het nu zelf bedacht had kon ik je opmerking enigzins begrijpen.
Maar het is spijtig genoeg maar plagiaat van iemand anders.
Ook nog iets te zeggen over de inhoud???
Oud 28 december 2009, 13:40   #76
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De man is op z'n minst gezegd aanspeelbaar.
Zeker zijn gedachtengoed.
Doe dat dan, speel de BAL aka zijn gedachtegoed, meer specifiek deze tekst.
Oud 28 december 2009, 13:41   #77
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Waar zit je nu met je pleidooi dat de Franstaligen de taalgrens moeten respecteren, dat er moet een staatshervorming komen, dat BHV moet gesplitst worden...? Alles wat jij hier continu zit te debiteren staat ook in de tekst van Abicht.
Oud 28 december 2009, 13:42   #78
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar zit je nu met je pleidooi dat de Franstaligen de taalgrens moeten respecteren, dat er moet een staatshervorming komen, dat BHV moet gesplitst worden...? Alles wat jij hier continu zit te debiteren staat ook in de tekst van Abicht.
Dat zal er zeker in staan, tesamen met een hoop andere onzin waar ik niet akkord mee ben, laat staan er mee vereenzelvigd worden.
Oud 28 december 2009, 13:44   #79
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zal er zeker in staan, tesamen met een hoop andere onzin waar ik niet akkord mee ben, laat staan er mee vereenzelvigd worden.
Je hebt met andere woorden niet eens de moeite gedaan om de tekst te lezen. Wat kom jij hier feitelijk nog doen behalve wat trollen?
Oud 28 december 2009, 13:45   #80
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je hebt met andere woorden niet eens de moeite gedaan om de tekst te lezen. Wat kom jij hier feitelijk nog doen behalve wat trollen?
U trekt uw conclusie's, ik de mijne.

Mag dat ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be