Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Een vierde gewest Oost-België?
Voor 13 54,17%
Tegen 7 29,17%
Neutraal / Geen idee 4 16,67%
Aantal stemmers: 24. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 15 oktober 2003, 21:40   #61
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Tja, ik kan dat wel begrijpen hoor. Als ik een Fransman was en ik wou Wallonië annexeren, ik zou ook op Waalse fora de splitsing van België propageren...
Waarom? Als je wil annexeren, is de mening van de bevolking toch niet van belang?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2003, 21:53   #62
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Reeds in de tijd van het Romeinse Rijk van Caesar wist men al: Divide et Impera... Verdeel en heers...

De communautaire ruzie komt me soms over als een ruzie tussen twee vriendinnen: achterbaks, met zoveel mogelijk verborgen stoten onder de gordel.
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2003, 22:00   #63
Dimitri

Standaard

Citaat:
Reeds in de tijd van het Romeinse Rijk van Caesar wist men al: Divide et Impera... Verdeel en heers...
Ja, maar toen ging het wel om heersen over beide delen, hè.
Die spreuk slaat eerder op 1830.

Citaat:
De communautaire ruzie komt me soms over als een ruzie tussen twee vriendinnen: achterbaks, met zoveel mogelijk verborgen stoten onder de gordel.
Wat voor vriendinnen heb jij?
Oud 16 oktober 2003, 07:32   #64
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Met die 'twee' vriendinnen bedoelt hij Vlaanderen en Wallonië.

Wel leuk dat zelfs een belgicist toegeeft dat dergelijke vriendschap verre van ideaal is.
Oud 20 oktober 2003, 21:01   #65
Foundation
Minister

Standaard

Wel, laat ik ze even Anne en Sofie noemen, twee vriendinnen uit mijn vriendenkliekje en Anne heeft het lief van Sofie "afgepakt" (Sofie was gewoon onuitstaanbaar, maar swat), en sindsdien is het koekenbak.

Dat overkomt toch iedereen wel eens? Kwaad worden omwille van de een of andere apenstreek van een vriend.

Je zou het maar al te graag hebben he, Knuppel, dat dat een metafoor was voor Vlaanderen en Wallonië? Wel, laat ons stellen dat het dat is. Wat is dan het meest humaan: verzoening trachten te bereiken, of mokkend uit elkaar gaan en met opgetrokken neus verder verzuren? Bedenk: ze moeten noodgedwongen geografisch naast elkaar bestaan!

Ruziestokertje !!!
Oud 20 oktober 2003, 21:16   #66
Dimitri

Standaard

Citaat:
Wel, laat ik ze even Anne en Sofie noemen, twee vriendinnen uit mijn vriendenkliekje en Anne heeft het lief van Sofie "afgepakt" (Sofie was gewoon onuitstaanbaar, maar swat), en sindsdien is het koekenbak.

Dat overkomt toch iedereen wel eens? Kwaad worden omwille van de een of andere apenstreek van een vriend.

Je zou het maar al te graag hebben he, Knuppel, dat dat een metafoor was voor Vlaanderen en Wallonië? Wel, laat ons stellen dat het dat is. Wat is dan het meest humaan: verzoening trachten te bereiken, of mokkend uit elkaar gaan en met opgetrokken neus verder verzuren? Bedenk: ze moeten noodgedwongen geografisch naast elkaar bestaan!
De vraag is: hoe gaan we "het lief" uit deze metafoor vertalen?

Ik neem overigens aan dat jij dat lief was, en dat koekenbak niet zo vriendelijk en leuk is als het klinkt?
Oud 20 oktober 2003, 21:43   #67
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bedenk: ze moeten noodgedwongen geografisch naast elkaar bestaan!

Moeten staat op stal, zei mijn grootmoeder...
en het was een lieve en wijze vrouw.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2003, 14:45   #68
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
De Duitstalige Gemeenschap in Belgie is de best beschermde minderheid ter wereld. 80.000 mensen hebben geen apart Gewest nodig. Waarom zij wel en Antwerpen niet?
Omdat de Duitstaligen er om vragen? Met die vijf gemeentes erbij zijn het trouwens ruim 110.000 inwoners, en vormt het een aaneengesloten gebied.

Ik ken trouwens wel beter beschermde minderheden dan de Duitstaligen in België. De Zuid-Tirolers bijvoorbeeld.
Dimi , waar heb je dat gelezen , dat die Duitstaligen erom vragen ?

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2003, 14:50   #69
A
Gouverneur

Standaard

Zeg , en wanneer gat Nederland dan eens omgevormd worden in een paar gewestjes . Zodat de Friezen niet meer bestuurd worden door die kliek in Den Haag maar echt alles zelf kunnen beslissen en een zodanig veel bevoegdheden hebben als wij aan de gewesten gegeven hebben . Ik wacht op een Friese regering , parlement , eigen ministeries , idiote reclames met overheidsgeld betaald , een Friese kandidatuur voor de olympische spelen , ...
En misschien nog een paar andere veranderingen aan NL . Zodat die Brabanders ook niet meer moeten zuchten onder het beleid van Den Haag . Misschien kunnen die Zeeuwen die aansluiting willen bij België dan eindelijk van het Hollandshce juk bevrijd worden en zich aansluiten bij hun Belgische broeders ...

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2003, 15:51   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Heeft u de krantenartikels van enige tijd geleden dan niet gelezen? En wat trouwens een publiek geheim is het feit dat men in Eupen-Sankt-Vith helemaal niet te spreken is over de denigrerende manier waarmee ze in Luik neerkijken op de oosthoek van de provincie. Tot nu toe werd door het Luikse provinciebestuur bijvoorbeeld de vraag van de Duitstalige gemeenten volledig genegeerd naar Duitstalige rondzendbrieven. Alles is nog eentalig Frans. Ook de manier waarop gewestbelastingen worden geheven in de Duitstalige gemeenten en vervolgens uitgegeven voor een aantal eentalig Franse zaken, zet kwaad bloed in de streek.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2003, 16:36   #71
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik heb een krantenartikel gekopieerd uit de Standaard op de tweede blz. van dit onderwerp: http://forum.politics.be/viewtopic.php?p=219951#219951
Oud 21 oktober 2003, 16:41   #72
Dimitri

Standaard

Citaat:
Zeg , en wanneer gat Nederland dan eens omgevormd worden in een paar gewestjes . Zodat de Friezen niet meer bestuurd worden door die kliek in Den Haag maar echt alles zelf kunnen beslissen en een zodanig veel bevoegdheden hebben als wij aan de gewesten gegeven hebben . Ik wacht op een Friese regering , parlement , eigen ministeries , idiote reclames met overheidsgeld betaald , een Friese kandidatuur voor de olympische spelen , ...
En misschien nog een paar andere veranderingen aan NL . Zodat die Brabanders ook niet meer moeten zuchten onder het beleid van Den Haag . Misschien kunnen die Zeeuwen die aansluiting willen bij België dan eindelijk van het Hollandshce juk bevrijd worden en zich aansluiten bij hun Belgische broeders ...

Misschien als men dat graag wil? Voorlopig blijkt uit niets dat er een meerderheid voor oprichting van deelstaten is. Het tegendeel blijkt uit een enquête van het Dagblad van het Noorden: http://forum.politics.be/viewtopic.php?p=178495#178495

Zeeuwen en Brabanders heb ik ook nog niet horen klagen. Misschien wel over het regeringsbeleid, maar niet over het feit dat de enige regering in Den Haag zetelt en er geen regering is in Middelburg of 's-Hertogenbosch (afgezien van het provinciebestuur).
Oud 21 oktober 2003, 16:51   #73
Foundation
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik heb een krantenartikel gekopieerd uit de Standaard op de tweede blz. van dit onderwerp: http://forum.politics.be/viewtopic.php?p=219951#219951
Vier posts eronder staat mijn reactie...

Die Lambertz stond vrij eenzaam aan de top met zijn standpunten.
De gewone man in Sankt-Vith kan het weinig of niet schelen. Reeds geruime tijd kan vrijwel iedere inwoner daar zeer goed Frans, dus zoveel problemen hebben ze niet.
Oud 21 oktober 2003, 17:01   #74
Foundation
Minister

Standaard

Citaat:
De vraag is: hoe gaan we "het lief" uit deze metafoor vertalen?

Ik neem overigens aan dat jij dat lief was, en dat koekenbak niet zo vriendelijk en leuk is als het klinkt?
Voor alle duidelijkheid: neen, ik was het lief niet. Ik ben een van de leden van de vriendenkliek die zo langzamerhand het lopend schijt krijgt van al dat neusophalen en negeren en overacting heen en weer.

"Het is (weer) koekenbak" wordt in Antwerpen (en elders in Vlaanderen ook wel) al eens gezegd als men wil zeggen "Het is (weer) ruzie", met een connotatie van verzuchting, moedeloosheid en zich-erbij-neerlegging.

Vergelijk: "ze hebben het vlaggen", "'t is weer oorlog tussen die twee", "'t zit er weer tegen", "'t is ambras", "'t is la guerre", en nog meer van die schoon uitdrukkingen...
Oud 21 oktober 2003, 17:02   #75
Dimitri

Standaard

Citaat:
Die Lambertz stond vrij eenzaam aan de top met zijn standpunten.
De Raad van de Duitstalige Gemeenschap eiste nochtans unaniem om meer bevoegdheden. Alle partijen zijn hiervoor.
Citaat:
De gewone man in Sankt-Vith kan het weinig of niet schelen.
En waar blijkt dit uit? Enquêtes, referenda?

Bedenk wel dat mensen met een camera in hun gezicht wellicht minder spraakzaam zijn over dit nog altijd gevoelige onderwerp, dan als anoniem naar hun mening wordt gevraagd.
Citaat:
Reeds geruime tijd kan vrijwel iedere inwoner daar zeer goed Frans, dus zoveel problemen hebben ze niet.
Daar gaat het helemaal niet om. Het gaat om het recht om in de eigen taal bediend te worden, en aan dat recht wordt vaak niet voldaan door de provincie Luik en het Waals gewest.

Dat men goed Frans spreekt, zegt nog niet dat men graag bij Wallonië wil horen. Nederlanders spreken ook aardig Duits; ga maar vragen op straat of men graag ziet dat Nederland samengevoegd wordt met Duitsland?
Oud 21 oktober 2003, 20:10   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Reeds geruime tijd kan vrijwel iedere inwoner daar zeer goed Frans, dus zoveel problemen hebben ze niet.
En stel dat dit nu zo zou zijn, moeten we die mensen dan in hun taalrechten niet respecteren? Ik ruik een zware dosis taalimperialisme in wat u schrijft. Blijkbaar gaat u ervan uit dat we historische minderheidsvolkeren in taalrechten niet moeten respecteren, daar ze toch al "geruime tijd" de taal van de staat beheersen. De Bretoenen, Basken, enzovoort zullen het allemaal graag horen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be